Toon posts:

Scsi versus IDE

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag jullie mening horen over waarom scsi nou eigenlijk beter is dan ide of juist anders om. Dit is voor een werkstuk op school. dus graag alleen serieuze dingen op posten dus ook niet naar de search verwijzen.
bij voorbaad dank.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bij IDE werkt het zo dat de CPU een opdracht geeft aan een apparaat, en dat de bus terwijl dat apparaat bezig is niet voor andere apparaten gebruikt kan worden. (nou ja, het kan in een aantal gevallen eigenlijk wel)
Bij SCSI is het zo dat de bus onmiddellijk nadat een opdracht gegeven is weer wordt vrijgegeven voor andere apparaten. Dat is erg nuttig wanneer je veel apparaten hebt aangesloten.
En je kunt met SCSI ook data van het ene naar een ander apparaat sturen zonder tussenkomst van de CPU. Ook erg handig.
Verder kunnen er op een IDE controller maar 2 apparaten worden, en is de bussnelheid lager.

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Bij scsi kan je tot 15 device op een controller aansluiten terwijl ze ondertussen ook nog onafhankelijk van elkaar kunnen worden aangesproken, itt tot eide waarbij het max 2 devices per controller is, en ze moeten op elkaar wachten.

De scsi bus is op dit moment de snelste met max 160 MB/s maar dat boeit niet zo, die snelheid heb je alleen nodig als je veel schijven aan een controller hangt (je moet alle data doorvoer bij elkaar optellen).
Een ander server voordeel is de max kabellengte van U2W HVD van 25m( :))
terwijl dat bij IDE maar 40 cm is (volgens de officiele specs).

Scsi schijven zijn over het algemeen sneller, oa doordat ze sneller draaien (10.000 rpm) en een groter cache hebben.

Nadelen aan scsi:
het is duurder, ongeveer 2x zo duur als IDE.
Het is ingewikkelder, je moet elk device z'n eigen ID geven, en de totale keten moet netjes getermineert worden, wat vaak problemen geeft.

Voor de rest kijk even op www.scsi.org

• Onno
  • Niet online
Scsi schijven zijn over het algemeen sneller, oa doordat ze sneller draaien (10.000 rpm) en een groter cache hebben.
Maar dat heeft niets met de SCSI interface te maken. :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

15 devices per KANAAL
-1 voor de hostadapter.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Een goede SCSI Controller is bijv. de Adaptec 2940 U2W, deze "Terminate" alles automatisch... Verder heb ik geen ervaring met andere merken die dit ook doen...

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

PC-Dealer-> FOUT! Op een UW-kanaal kunnen _in totaal_ 16 apparaten; één controller en nog vijftien andere apparaten. (adressering: 0 t/m 15)

Ik heb zelf een Dawicontrol 2976UW, en die gaat als de brandweer. Retailversie voor 225,-. Ook autoterminate.
Kaj.

Verwijderd

Topicstarter
wil iedereen die hier nog een mening over hebt nog een ff een berichtje plaatsen.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-08 17:56
scsi is sneller stabieler en wat hier boven al genoemd is
ikzelf heb daarom ook een scsi brander en dvd speler enzo
alleen een hd niet want die vind ik in verhouding nog te duur
want voor een 9 gb scsi heb je nl het dubbele aan ide ruimte en dan heb ik toch liever meer ruimte.

.

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Tevens heeft SCSI fout correctie (HD). De data wordt eerst gecontroleerd en als de data niet goed is wordt het nog een keer verstuurd. Vandaar dat fileservers ook altijd SCSI schijven bevatten.

Bas

Tjielp... een vogel.

• Onno
  • Niet online
IDE heeft ook foutcorrectie hoor.

Verwijderd

Ik kon op mijn 486DX met SCSI brander tegelijk een cd'tje branden en alt-tabben naar DOS en daar simpele dingetjes doen als textfiletjes lezen , norton commander etc.
Dit lukt mij zelfs nog niet fatsoenlijk op een p166 met een IDE brander (zonder een buffer underrun te krijgen dus)

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Het is jammer dat het zo duur is ja...
Er zijn ook scsi kaarten die hot-swapable zijn. Dan kun je dus je harrdisk in je computer zz als ie aan staan, idiaal voor servers dus....

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Volgens mij is met het goeie OS elke scsi controller hot swappable. Met m'n hd heb ik het nog niet geprobeerd, maar als ik me scanner gewoon een keer aanzet tijdens het werken met NT dan doet dat ding het gewoon. Onder 9x moet je dan eerst rebooten.

Verwijderd

Ik heb een hdd die hotswap is
probleem is alleen dat er een speciaale connector op zit; en laat die net niet passen met een normale u2w kabel

hdd ibm drvs 10.020
adaptec u2w 2940

heeft iemand hier een oplossing voor ?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ja, bij een goede hw winkel een adapter kopen :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Pagina: 1