Onstream tape kan niet teruggelezen worden

Pagina: 1
Acties:

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Okay, hier het probleem.

Vorige week maandag is onze server gecrasht. De gewone data en de Exchang database werden meerdere malen per week gebackupped, dus we hebben nu 3 backups, Tape1, Tape2 en Tape3. Tape1 ligt op het hoofdkantoor in Engeland en is de minst recente. Tape2 en Tape3 hebben we hier. Tape3 is de meest recente, waardoor Tape2 de tape wordt waarmee we kunnen 'oefenen' (:X) om de backup terug te lezen. Dat gaat namelijk niet zo voorspoedig.

De tapedrive is een Onstream SC-30, een 50-pins interne SCSI device. De backup software is Veritas Backup Exec 7.3.

In eerste instantie hebben we natuurlijk gewoon Backup Exec (BE) gebruikt om de backup terug te lezen, niet wetende dat het zo'n probleem zou gaan worden. Om een tape te restoren moet je met BE een 'inventory'-job draaien om te zien welke backups er op die tape zijn gedraaid, en daarna op een van die backups een 'catalog'-job om te inventariseren welke bestanden er in die backupjob staan. Catalog gedraaid (1u 20m), kan 'ie geen catalog vinden. Nog 't een en ander geprobeerd, niks. Write-protection van de tape uitgeschakeld, niks.

Tape-drive aan een andere PC gehangen, en wordt in Devicemanager goed herkend. OnStream software geinstalleerd, tape in de drive, zegt 'ie dat 'ie de tape eerst moet initialiseren, en dus formatteren. Geen optie.
NT Backup heeft geen optie om een catalog job te draaien, dus is ook geen optie (tenzij iemand 'em wel weet te vinden).

BackupExec 9.1 geinstalleerd, een 60-day evaluation versie. Daarin zit een Device installation wizard, die geen devices vindt. Maar, staat er bij, als er geen devices gevonden worden kun je die installeren. Zo gezegd zo gedaan, dat ding herkent de Hardware ID wel, zegt ook dat 'ie drivers installeert maar de device verschijnt niet bij de available devices. Een installatie van drivers van hastec.nl biedt ook geen oplossing, het lijkt niet te veranderen.

Resultaat: ten einde raad en al 7 dagen geen e-mail.

Een deel van wat ik hierboven heb omgeschreven, heb ik gedaan nadat ik heb had gelezen in topics hier op GoT. Geloof me, ik heb alle OnStream topics zowat wel gezien. Waar ik eigenlijk op hoop is iemand die dezelfde ervaring heeft, maar natuurlijk zijn alle ideeen die kunnen leiden naar een oplossing welkom.

Mother, will they like this song?

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

sorry.. een klassieker.. ja we hebben een back-up...
en die back-up nooit gesjekt of je hem ook werkelijk kan gebruiken/terug zetten...

* MRic3 is niet zo thuis in OnStream maar....
je zegt:
Write-protection van de tape uitgeschakeld, niks
en net daarvoor:
Catalog gedraaid (1u 20m), kan 'ie geen catalog vinden
Kan het zijn dat de tape gewoon leeg is...omdat write protection de hele tijd aanstond?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Neem een bootflop met ASPI drivers voor je SCSI kaart. Hoeft verder niet veel op te staan, standaard w95 / w98 bootflop is al teveel van het goed eigenlijk, dus strippen kan geen kwaad ;) Daar zet je een dos versie van Ghost op. Die snapt ook SCSI-drives en tapestreamers. Vervolgens maak je een image VAN je tape 3 op HDD, en die image zet je weer terug op een andere onstream tape. Dan heb je dus een extra backup tape - en kun je meteen testen of je tape wel ok is. Als de tape nl fysiek leeg is, zul je ook een klein image krijgen :) Dat zou niet leuk zijn, maar is in deze wel handig om te weten ;) Bovendien kun je meerder klooi-tapes maken zo.

In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst; ik heb zelf wel eens een ghost image direct op tape gemaakt met zo'n bootflop, maar weet niet 100% zeker of dit gaat werken zo. Aan de andere kant: SCSI apparaat is SCSI apparaat, als het aangesproken kan worden kan ghost er vast wat mee

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:05
Je hoeft inderdaad geen andere backup paketten meer te proberen. Bijna ieder backup pakket gebruikt zijn eigen indeling en kan dus alleen door dat backup pakket ingelezen worden. Voor jou zal Backup Exec de enige optie zijn om nog iets van die tape terug te krijgen.

De optie hierboven genoemd met Ghost kan een leuk experiment zijn. Je hoeft de gemaakte image niet eens op tape terug te ghosten maar kan deze ook meteen openen met Ghost Explorer, dan weet je zo of er iets zinvols in zit.

Helaas heb ik verder geen ervaring met Backup Exec dus kan ik je daar ook niet echt mee helpen. In het backuppakket Arcserve zit een optie "merge" die kijkt wat er precies op een tape staat en de gegevens wederom in de database zet zodat deze ook daadwerkelijk terug gezet kunnen worden. Die Catalog-functie lijkt mij een beetje op hetzelfde en als je dan de melding krijgt dat er catalog gemaakt of gevonden kan worden dan denk ik dat je een probleem hebt.

Als je dit probleem opgelost hebt zou ik persoonlijk trouwens die OnStream-drive het raam uit gooien en overschakelen naar DAT, DLT of Ultrium. Die zijn stukken betrouwbaarder!!

[ Voor 10% gewijzigd door Bart© op 15-09-2004 09:50 ]