Onboard SATA of PCI SATA kaart

Pagina: 1
Acties:

• Pompiedom
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-12-2025

Pompiedom

Don't panic

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn Pata Stripe set te gaan vervangen door een Sata Stripe set, nu wil ik deze upgrade al vrij snel doen maar hiervoor moet ik dus een PCI kaartje kopen, wat zo zijn voor- en nadelen heeft.
Je kan iig zonder problemen je raid set in een andere computer zetten.

Maar nu ben ik wel eens van plan om verder een keer te upgraden, en dan zit er hoogst waarschijnlijk wel een onboard raid mogelijkheid op.

Dus is onboard Raid sneller dan pci Raid? respectievelijk Nforce3 Raid(onboard) vs. Promise Raid (PCI kaart)

We create our own reality

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat hangt er vanaf hoeveel bandbreedte je nodig hebt en hoeveel/watvoor PCI zut je in de sloten hebt zitten. De onboard controller hangt -normaliter- direct aan de pijplijn richting de Northbridge/CPU. De 32bits 33MHz PCI sloten hebben een beperkte gezamelijke bandbreedte van 133MB/s (33 * (32/8)). Dus wanneer je bijv TV beelden via een PCI TV kaart zit te capturen, geluid zit af te spelen via een PCI geluidskaart, al het data transporteert via een PCI SATA controller, dan zal je PCI bus het druk hebben met mogelijke vertragingen van dien.

Daarnaast trek je met twee rappe 2 SATA disken in RAID0 (snelste SATA disken, WD Raptor 74GB, halen 65 à 70MB/s per stuk) al snel de PCI bus vol, waardoor er weinig bandbreedte overblijft voor de andere apparaten. Wanneer je continu op de schijven bezig bent, dan ben je logischerwijs beter af met de onboard controller.

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 14-09-2004 23:31 ]

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:18

Valkyre

Kitesurf FTW!

waar je eventueel ook nog rekening mee moet houden, is als je een andere mobo neemt.
gebruik je de onboard RAID controller, en je switch van mobo dat moeilijk is om de data te behouden.

met de PCI raid, is dat gewoon een kewstie van kaartje in andere mobo prikken en klaar.

je kan ook nog even wachten op PCI express, maar is misschien een beetje prijzig. :)

iRacing Profiel

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

BalusC: lees pas nog dat de onboard Promise Raid-controller(s) helemaal
niet zo geweldig presteren, doen ze het desondanks toch beter dan een stand-alone PCI-kaart :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

ICHR5 anyone?

Is dacht ik een stukje beter dan de gemiddelde pci-kaart en loopt los van de pci bus.
Wil je dan ook nog je raid-set meekunnen nemen naar een ander systeem dan blijft het volgens mij nog steeds gunstiger qua performance t.o.v. een el cheapo (softwarematige, van een bridge gebruik makende) pci s-ata raid kaart :)

Uiteraard zit er onderling tussen de aangeboden pci-controllers ook veel verschil maar een s-ata kaart van rond de €25,- - €50,- zal volgens mij niet op kunnen tegen een ICHR5 raid oplossing.

Uiteraard alleen van toepassing op intel-systemen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Madrox schreef op 15 september 2004 @ 12:16:
BalusC: lees pas nog dat de onboard Promise Raid-controller(s) helemaal
niet zo geweldig presteren, doen ze het desondanks toch beter dan een stand-alone PCI-kaart :?
Ook Promise PCI kaarten doen het niet geweldig ;) Promise heeft serieuze problemen met de kwaliteit en compatibiliteit van haar drivers. Maar wanneer je mazzel hebt en het boeltje strak hebt afgeconfigureerd, dan presteren ze uitstekend.

Voor een onboard controller kun je idd beter kijken naar andere merken: Intel, VIA, Highpoint of Silicon Image.
Pagina: 1