CPU temperaturen zakken steeds naarmate de CPU ouder wordt

Pagina: 1
Acties:

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoi,

Mijn cpu, amd64 3200+ 1024kb (momenteel 2.1ghz) met standaard koeler op een asus k8v se deluxe,wordt steeds kouder naarmate hij ouder wordt.

Toen ik hem pas kocht (april 2004) was ie idle 40 graden en stressed 55. Maar naarmate de tijd strekt zakken deze temperaturen met best wel veel graadjes. Om het verschil aan te geven heb ik alle casefans m.u.v. die ik eerst ook al had uitgeschakeld.

Mijn stressed cpu temperatuur is nu 44 graden maximaal en idle 26 graden. Momenteel 28.

De kamertemperatuur is ongeveer gelijk aan toen ik de pc kocht. Zelfs met het warme weer is de cpu temperatuur niet boven die waarden gekomen die ik aanvankelijk had.

De tempsensor lijkt me wel ok want het koelblok is echt steenkoud. Toch presteert ie nog steeds goed.

Iemand ideeen????

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Toevallig je bios geüpdate in die tijd? Veel borden (van bv Asus) hebben in latere versies een correctie meegekregen voor een eigenlijk iets te hoge temp. weergave. Je huidige temps kunnen best kloppen voor die proc :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verfatsoenlijkt.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

_Ernst_

Mark It Zero!

Wat voor koelpasta heb je gebruikt? Arctic Silver staat er om bekend dat het een tijdje in moet werken. Weet alleen niet ofdat dat ook zou kunnen in een langere periode.

Last.fm

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Caesartje schreef op 14 september 2004 @ 23:17:
Toevallig je bios geüpdate in die tijd? Veel borden (van bv Asus) hebben in latere versies een correctie meegekregen voor een eigenlijk iets te hoge temp. weergave. Je huidige temps kunnen best kloppen voor die proc :)
Nee, geen bios update. Koeler ook nog nooit eraf gehad.

Ik heb gewoon temps van waterkoeling met luchtkoeling _/-\o_

Verwijderd

Mmmm, hoeveel tijd zit er tussen die 2 metingen ? Als het een paar dagen is, dan komt het door je koelpasta, daarbij duurd het soms even voordat die optimaal werkt.

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 11:51

IWriteCode

Less = more

En ik heb wel eens gelezen dat processors 'inslijten' na verloop van tijd... dat is ook de reden dat je een processor later hoger kan klokken dan in het begin... maar of dat zulke temp. verschillen kan verklaren...

Less = more

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je wel eens van inburnen gehoord toevallig? :)

Dit is een methode die soms door tweakers gebruikt wordt om de CPU 'los' te maken. De cpu wordt dan een lange tijd vol belast om zo de temperatuur te laten zakken.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1