Ik heb een aantal reacties van andere topic gelezen over stops verlies van pola filter, dus wil ik graag infoŽs daarover. Alle informaties en voorbeelden van PLP-Z10 is zeeer welkom
. Vooral gebruikersmeningen...
Verwijderd
Wat voorbeelden vind je hier
Wordt echt hoog tijd dat ik het weekend eens ga benutten voor een paar mooie natuurfoto's. PLP-Z10 komt buiten beter tot zijn recht omdat je inderdaad een beetje belichting (om het makkelijk te houden) inlevert.
Dus allemaal even duimen voor een zonnig weekend!
Wordt echt hoog tijd dat ik het weekend eens ga benutten voor een paar mooie natuurfoto's. PLP-Z10 komt buiten beter tot zijn recht omdat je inderdaad een beetje belichting (om het makkelijk te houden) inlevert.
Dus allemaal even duimen voor een zonnig weekend!
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 23:33 . Reden: link gemaakt ]
Die linkt werk niet
Heb trouwens in Dimage Z1 topic ook al gepost, maar zal het hier even herhalen;
-----------------------------------
Ik ben ook in het bezit van de Raynox PLP-Z10. Wat mij echter opvalt (althans ik meen dat te zien) is dat de foto's wat rond lijken te vervormen.
Ik heb geprobeerd dit m.b.v. ruitjes papier dit aan te tonen (zie de foto's hier onder);
Met de Raynox PLP-Z10 ;

(grote versie http://www.xs4all.nl/~jeroelof/goth/metfilter.jpg )
Zonder de Raynox PLP-Z10;

(grote versie http://www.xs4all.nl/~jeroelof/goth/zonder.jpg )
Ik geef gelijk toe dat de foto's geen super kwaliteit hebben maar in mijn ogen lijkt de foto MET filt wel degelijk "ronder" te lopen dan zonder filter.
Is er iemand die dit ook heeft ervaren? Of iemand die de test wat beter uit zou kunnen voeren?
Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk
Verwijderd
Hier een fototje van een lucht zoals ik die afgelopen weekend heb geschoten met het raynox polarisatiefilter. Dit was rond een uur of 7 's avonds, de zon stond alweer redelijk laag. Ik heb het idee dat je dan het beste dat typische kleurverloop naar donker, bijna zwart, krijgt. Als de zon hoger staat lukt mij dit niet. 's Ochtends zou het dus ook moeten werken. Uiteraard werk je 'haaks' op de zon.

dimage Z2 met plp-z10, iso50, 1/125, f/2,8 (klein beetje levels in PS).
@jelle: Je verliest door gebruik van een polarfilter idd licht. Je moet bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/200 gebruiken, ipv 1/400 zonder het filter. Een halvering van het licht dus, die je zo moet corrigeren. Hoeveel stops is dat? Eén stop toch?
Soms is het ook wel meer dan 1 stop wat je verliest.
Ik ben eigenlijk prima tevreden over de set van raynox. Robuust, en na het nodige experimenteren zit er inmiddels zo nu en dan een foto bij die me prima bevalt.
Het ronder lopen van een foto is me ook nog niet opgevallen. Als ik naar de ruitjes op de foto's van Jeronimo kijk, vind ik ook de lijnen zonder plp-z10 behoorlijk rond lopen trouwens

dimage Z2 met plp-z10, iso50, 1/125, f/2,8 (klein beetje levels in PS).
@jelle: Je verliest door gebruik van een polarfilter idd licht. Je moet bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/200 gebruiken, ipv 1/400 zonder het filter. Een halvering van het licht dus, die je zo moet corrigeren. Hoeveel stops is dat? Eén stop toch?
Ik ben eigenlijk prima tevreden over de set van raynox. Robuust, en na het nodige experimenteren zit er inmiddels zo nu en dan een foto bij die me prima bevalt.
Het ronder lopen van een foto is me ook nog niet opgevallen. Als ik naar de ruitjes op de foto's van Jeronimo kijk, vind ik ook de lijnen zonder plp-z10 behoorlijk rond lopen trouwens
bijv 1/200 met pola en 1/400 zonder is iederdaad 1 stop verlies. 1/100 met pola en 1/400 zonder is 2 stops verlies. enzo
Pagina: 1