Toon posts:

[.NET] Hoe werkt een SOAP client? *

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Mijn interesse gaat uit naar de werking naar de werking van .NET 2003 en de mogelijkheid om met diverse 2B2 clienten een mogelijkheid tot "simpele" en "onderhoudbare" communicatie tot stand kan brengen via XML en SOAP.
Wat ik wil weten is hoe ik een client aan de praat krijg en of hier ook generatietools voor zijn.

Veel gezoek op google etc. levert weinig info op. Ik heb een boek dat veel info geeft over de server van "Chris Boar", maar dit geeft mi. te weinig info over de client.
Ik ga er van uit dat ik een "uitgeklede" (thin) client heb met Windows98 of Linux en de zaak met XML, SOAP etc werkt.

Ik heb een pc (192.168.1.57) XP, waarop studio2003 is geinstalleerd en iis draait, dit is mijn server. (met eventueel de Oracle emp gegevens van scott tiger, maar dit is de volgende stap)
Hierop is een service1.asmx project aangemaakt (onder 2003 als service1)
Deze ziet er als volgt uit :

[WebMethod(Description="This method takes a string argument "
+"and return a string shows a welcome message "
+"with current date time")]
public string DisplayNameDateTime(string Name)
{
string l_Name;
DateTime DtNow;

DtNow = DateTime.Now; // Taking System date and Time
l_Name = Name; // Taking User Name

return "Welcome vanaf server 57 " + l_Name + ", the current date"
+" and time is "+DtNow; // Return Message
}

Op een "client" (192.168.1.58) waarop ook iis draait heb ik in de wwwroot een wimdot.asp
gemaakt die als volgt uit ziet :

<html>
<head>
<title>Calling a webservice from classic ASP, SOAP Toolkit 1.0 van 58 </title>
<body>
<%
If Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" Then
Dim oSOAP
Set oSOAP = Server.CreateObject("MSSOAP.SoapClient")
oSOAP.ClientProperty("ServerHTTPRequest") = True
oSOAP.mssoapinit("http://192.168.1.57/webservice1/service1.asmx?wsdl")
Response.write("En dan zie je dit vanaf 58 : " & oSOAP.displaynamedatetime((Request.Form("text1"))) & "<BR>")
End If
%>
<FORM method=POST name=”form1”>
Geef je naam in en click 'Enter' om iets te zien nieuw.<BR>
<INPUT type="text" name="text1">
<BR><BR>
<INPUT type="submit" value="konvert58" name=”submit1”>
</form>
</body>
</html>

deze wimdot.asp roep ik op een windows 98 (192.168.1. 56) aan onder de browser met
http:/192.168.1.58/wimdot.asp

het geheel werkt opde win98,

ik krijg keurig de melding " enter om iets te zien", kan in de textbox een text ingeven en krijg keurig een antwoord terug. Alles werkt alleen IK SNAP ER NIETS MEER VAN !
Wat gebeurt er op elke machine ?
Wanneer ik de source opvraag op de 192.168.1.56 krijg ik terrecht alleen de html te zien.
Weet iemand hoe ik er achter kom wat elke computer doet ( bv hoe te zien waar en wanneer iets gebeurt onder een sniffer als Soapkit of iets dergelijks) , of kan iemand me aan een goed boek oid. helpen over deze materie ?

PS.
Deze vraag behoort tot de opensource-suite en vraagt niet om commerciele reacties.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

wigie, welkom op Got :Y) Ik verplaats je topic even naar het juiste subforum waar het vol zit met programmeurs die je ongetwijfeld verder kunnen helpen :)

SA > PW

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

zoals het soap model client-server werkt, stuurt de client dus een request naar de server, de server verwerkt deze (in de webservice), en stuurt het resultaat terug.

Voor de rest begrijp ik je vraag niet, maar pak eens een algemeen boek over .NET en daar staat het prima in uitgelegd.

Verwijderd

Topicstarter
Wootz.

Mijn vraag is of ik de juiste weg bewandel om de werking van .net aan de praat te krijgen mbt. de client.
Ik ga er van uit dat het internet erg groot is met vele slimme namespaces waar ik informatie of functies/routines vandaan kan halen.
Een webservice onder .net is nog wel te maken (genereren), zodat de info toegankelijk is, maar mijn vraag is : hoe maak je een client.
Gaat dit ala Oracle waarbij je een Jinit-jte nodig hebt, dus een progje op de client, maar een geavanceerde genereeromgeving, of moet je weer gaan krassen onder bv. asp.
Mocht je de tittel(s) van een goed boek hebben schroom dan niet deze te vermelden.

mvgr,
wigie

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik snap niets van je verhaal. Je lijkt de verkeerde termen te gebruiken op verkeerde plaatsen en hebt een zeer onsamenhangend verhaal met allerlei details die er niet toe lijken te doen. Eigenlijk is je vraag "Hoe maak ik in .Net een SOAP Client?', toch?

/edit
Als dat je vraag is zijn er genoeg antwoorden te vinden op internet. Bijvoorbeeld hier:
http://www.west-wind.com/...ces/DotNetWebServices.asp

[ Voor 31% gewijzigd door LordLarry op 15-09-2004 09:53 ]

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als ik je goed begrijp werkt alles dus wel, alleen ben je op zoek naar het principe achter webservices?

Misschien een goed idee om eens te zoeken op bijvoorbeeld msdn.microsoft.com naar webservices.

Om te zoeken naar informatie over het aanroepen van webservices zou je eens kunnen [google=consume webservice]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Hm, als ik zo de topicstart lees is de topicstarter op zoek naar iets wat lijkt op één van deze tools:

Tcptrace
Fiddler

daarnaast zit er ook een goede SOAP debugger in de XML IDE XMLSpy van Altova. Een trial versie kun je hier ergens oppikken.

Wil je echt wat meer weten over het hoe en wat van SOAP dan staat er meer dan zat informatie op MSDN of in een goed boek over SOAP of Web Services

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Als je in bezit bent van visual studio kan je gewoon een web reference aanmaken. Deze doet dan al het werk voor de webservice en heb je gewoon een lokale interface. Maar ik raad je echt aan om gewoon een boek van .NET te pakken, ze praten bijna allemaal wel ergens over webservices.

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Bedankt voor jullie reacties.
Het komt er inderdaad op neer dat ik de klok heb horen luiden, enthousiast wordt omdat simpele programmaatjes werken, maar nog niet precies weet waar de klepel hangt ( principes van het geheel). (vandaar dat mijn vraagstelling wat warrig is, maar hopenlijk herkennen jullie ook de kick als iets werkt)
Wat mij interesseert ( en ik zelf na wil spelen op ons interne thuisnetwerk ) is de werking van SOAP/webservices als alternatief voor ftp, mail, een flopppy disk en postduif (Dit ook in combinatie met Linux, Oracle etc.) waarbij ik geen last heb van een fire-wall en ik data en format kan scheiden.

Op internet heb ik al veel gezocht, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

Mbv. jullie antwoorden heb ik de demo van .net 2005 op een client aan de praat gekregen (copieren website van mijn speel-directory voor Whidbey naar wwwroot, aanpassen web reference etc. ) en het draait als een tierelier op een kale client windows 98 pc en ben soms ook van Http 403 af.

Met de verdere referenties (Fiddler/Soap toolkit 3.0 etc.) wil ik gaan "sniffen" op elke pc wattie doet ( Zal ook wel weer vragen en hoofdpijn oproepen zoals -> change localhost to localhost:8080 , waar moet ik dit instellen, etc. ) maar elke dag een draadje ... .

Mvgr,
wigie

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Veel succes in ieder geval :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Flow van informatie:

W98 pc vraagt pagina op van webserver (die jij in je verhaal de client noemt) mbv standaard HTTP GET gedoe.
In deze pagina zit een form die een POST opdracht naar de webserver (wederom je "client") stuurt als je op de knop klikt. De webserver maakt een mooi SOAP pakketje om naar de XP server te sturen waar de methode van de webservice wordt aangeroepen. Deze retourneert een String met oa tijd en datum. De webserver haalt de tekst uit het antwoord en plaatst het in de pagina die naar de W98 pc wordt gestuurd.

Over je vraag hoe je een client zou maken; ook ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Als je via SOAP methodes op een andere pc aan wil roepen zul je inderdaad wat moeten programmeren, dat kan in een asp pagina, maar ook in een stand-alone applicatie geschreven in bijvoorbeeld VB of C++ .net

[ Voor 3% gewijzigd door Plecky op 16-09-2004 16:58 ]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 16:41:
werking van SOAP/webservices als alternatief voor ftp, mail, een flopppy disk en postduif (Dit ook in combinatie met Linux, Oracle etc.) waarbij ik geen last heb van een fire-wall en ik data en format kan scheiden.
Om het nog wat verwarrender te maken: SOAP kan je ook gebruiken via ftp, mail, floppy disk en postduif. SOAP beschrijft namelijk HOE de berichten er moeten uit zien en HOE men daarop moet reageren. Niet hoe de berichten verstuurd of ontvangen moeten worden. Vaak wordt SOAP gebruikt icm het HTTP protocol en ontstaat een webservice, maar dat hoeft dus niet.

SOAP zijn, simpel gezegt, xml berichten volgens een bepaald formaat waarin wordt aangegeven welke functie/method aangeroepen wordt en met welke parameters. Het resultaat wordt weer als SOAP bericht terug gestuurd. Hoe die berichten tussen de client en server heen en weer gaan is niet onderdeel van deze standaard.

Een webservice doet dat ontvangen en versturen via het HTTP protocol. Aangezien op internet meestal het HTTP protocol (en poort 80) toegelaten wordt heb je de grootste kans dat het gaat werken, zo wordt geredeneerd.

.Net is zeker niet de enige die iets met SOAP kan en zelfs onder de standaard .Net kan je op meerdere manieren van SOAP gebruik maken. Via webservices of remoting bijvoorbeeld.

Het lijkt me te ver gaan om specifieker op een van de onderwerpen in te gaan, want daar is genoeg over op internet te vinden. Tenzij jij hierna nog een specifieke vraag hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door LordLarry op 17-09-2004 09:07 ]

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Pagina: 1