[Boeken] PHP & MySQL

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een jaar of wat loop ik een beetje te prutsen met php en sql, vooral op hobby-niveau. Aangezien mijn programmeer-ervaring niet verder reikt dan het oude QBasic (10 echo Je PC is gehacked 20 beep 30 goto 10 ;)), loop ik al vrij snel vast.

Vanochtend even in de boekhandel geweest, waar verschrikkelijk veel boeken over PHP en MySQL te vinden zijn. Aangezien ik weinig ervaring met php/sql heb, kan ik niet inschatten welke boeken goed zijn, en welke minder. Is het bijvoorbeeld handig om een php en een apart sql boek te kopen, of is het juist de integratie die handig is? Ik zal het iig bijna altijd tegelijk gebruiken.

Overigens ben ik niet op zoek naar een boek met alleen maar voorbeeldscripts die je over kan typen, ik ben tot zeker hoogte ook geinteresseerd in het 'systeem achter de taal' van php/sql. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
PHP en MySQL zijn 2 dingen die je eigenlijk totaal los van elkaar kan zien. Ik denk ook niet dat er boeken zijn voor beginners waar over beiden, in combinatie, wordt gesproken.

Check www.phpfreakz.nl om te beginnen. Daarvan heb ik het geleerd. Veel nuttige artiekelen en bergen voorbeeldscripts op alle niveau's.

edit: Hier heb ik niets mee gedaan (http://www.w3schools.com/php/default.asp), maar lijkt me het meest basic om mee te beginnen. Javascript is ook erg leuk om mee te spelen. Eigenlijk nog leuker vind ik. 'Spreek' je 1 taal, dan spreek je er een boel! Ze lijken allemaal op elkaar. Als je de basis snapt is het vaak nekel nog een kwestie van wat syntax uit je hoofd leren.

Als referentie natuurlijk www.php.net

[ Voor 48% gewijzigd door Bram77 op 14-09-2004 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[....knipknipknip...]

Modbreak:denk ff na aub :/

Ik kan je wel vertellen dat er een groot aantal boeken is, dat na een keer lezen de prullenbak in kan, omdat je het niet als referentie kunt gebruiken.

Zoek liever een boek dat te moeilijk is, dan een makkelijk boek, de makkelijke boeken kun je beter in de bibliotheek halen. Een keer een makkelijk boek doorgewerkt en je bent toe aan een referentie/naslagwerk of een pittiger boek.

[ Voor 23% gewijzigd door curry684 op 14-09-2004 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 00:30
Ik ben ooit begonnen met het boek "Basiscursus PHP 4.2" van "Peter Kassenaar". Heel goed geschreven, goed voorbeelden erbij en aan het eind van elk hoofdstuk een paar eindoefeningen.
Dit boek begint goed met de basis van PHP, en aan het eind krijg je ook een beetje SQL (Hoe SQL server te installeren, hoe maak je een database en tabel en wat simpele INSERT, DELETE en UPDATE statements).
Een goed boek, zeer goed aan te raden voor de beginner :)

Uitgever: Academic Service
Hij is blauw met rood, en een beetje wit :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Ik moet voor mijn werk vaak snel in verschillende technieken duiekn. Zo zit ik sinds een weekje in een PHP/MySQL omgeving. Ik heb wel behoorlijke ervaring met PL/SQL en Oracle dus heb wel wat basis.

Modbreak:illegaal

Een goede, no-nonsense, titel IMO is 'MySQL Bible' auteur Steve Seuhring, ook te koop in de boekhandel waarschijnlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door curry684 op 14-09-2004 23:04 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op phpfreakz.nl staan een hoop nuttige artikelen, maar niet helemaal wat ik zoek denk ik.

Modbreak:illegaal

in de boekhandel zag ik o.a. 'PHP & MySQL Bible', van Converse & Park. Jaren geleden heb ik eens een Xpress 4 Bible gehad, waar ik toen veel aan gehad heb. Is die 'Bible' serie aan te raden?

[ Voor 14% gewijzigd door curry684 op 14-09-2004 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

In principe zijn die "Bible"-series wel goed van Wiley hoor, verder vindt ik de series van New Riders ook altijd wel flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Heren: als ik nog meer kleurtjes in dit topic moet gaan gebruiken is er dadelijk geen topic meer okee? ;)

Het algemeen beleid. Iedereen wordt geacht zich hieraan te houden #copyright

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 22:02

krvabo

MATERIALISE!

Morax schreef op 14 september 2004 @ 21:54:
Ik ben ooit begonnen met het boek "Basiscursus PHP 4.2" van "Peter Kassenaar". Heel goed geschreven, goed voorbeelden erbij en aan het eind van elk hoofdstuk een paar eindoefeningen.
Dit boek begint goed met de basis van PHP, en aan het eind krijg je ook een beetje SQL (Hoe SQL server te installeren, hoe maak je een database en tabel en wat simpele INSERT, DELETE en UPDATE statements).
Een goed boek, zeer goed aan te raden voor de beginner :)

Uitgever: Academic Service
Hij is blauw met rood, en een beetje wit :)
Hehe, dat heb ik hier ook nog liggen. Zeer zeker een aanrader. Ik kijk het nog wel eens in voor iets wat ik zo gauw niet op kan lossen. Dan bekijk je de basis van bijv. een query, en valt de fout meestal meteen op.

Een basiscursus boek kan je beter inderdaad van iemand lenen (bieb, persoon) voor een maandje of 2, en dan gewoon dat boek 1x goed doorlezen, en dan de opdrachten erbij maken.
Een gevorderde cursus, heb je meestal niet nodig, omdat je (iig met php) veel online voorbeelden hebt, en natuurlijk http://php.net . Sql is een ander verhaal. Er is wel documentatie te vinden, maar deze vind ik toch wat karig.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 23:35

bas.kb

BI'er :P

Ik heb een prachtig boek wat PHP in combo met MySQL behandeld. Niet alleen voorbeeldjes, maar er wordt praktisch uitgelegd hoe je websites moet maken. Als je het boek uit hebt ben je redelijk gevorderd. Hou met het lezen van het boek www.php.net open, altijd handig!!

Ligt alleen op m'n werk, dus ik zal morgen het ISBN nummer hier neerknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Misschien helemaal niet wat je wilt horen, maar bijna alles wat ik van PHP weet heb ik 'gewoon' uit de gratis downloadbare manual... En ja ik heb die ook gewoon zitten lezen, net als een boek, functie voor functie (over de belangrijke onderwerpen dan hè, niet alles over 'Hyperwave API functions' bijvoorbeeld :P). En de notes die erbij zitten, zitten meestal bordevol duidelijke voorbeelden over wat een functie wel en niet kan, met fraaie on-the-edge problemen ook nog.

Een boek zou ik na een keer lezen nooit meer gebruiken, alleen als alles erin zou staan... de kans dat het probleem wat beschreven wordt in het boek dat je koopt staat, lijkt me nogal klein. Ik vind boeken kopen meestal vrij nutteloos.

Ik heb wel wat tutorials gedaan ook op internet, maarja, dat leidt vrij snel to code kopieren, wat niet echt mijn stijl is. Ik wil juist altijd alles opnieuw doen.

Et voila.

My €0.02.

[ Voor 44% gewijzigd door Cavorka op 14-09-2004 23:49 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Ik vond de Bible fijn... heb alleen weinig vergelijkingsmateriaal.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

Voor een inleiding in php MySQL kan ik je "PHP4 zonder stress" van easy computing aanraden. Ik heb dit boek ooit uit verveling op het station gekocht voor 10 euro. Het is een ideale start als je wilt beginnen met PHP en MySQL.

Na een tijdje heb je alles in het boek wel door en gebruik je het minder als referantie. Maar eenmaal begonnen met php en MySQL kan je je ook prima redden met de informatie op MySQL.com en PHP.net

Voor slechts tien euro kan je je hier geen miskoop aan doen volgens mij.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Liep er niet al een [rml][ Alg] Centrale boekentopic - part II[/rml] voor dit soort dingen? In dat topic staan vast wel wat boeken die je kan gebruiken. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, precies wat ik al dacht: iedereen vindt een ander boek goed. :P

De 'zonder stress' serie lijkt volgens de beschrijving een beetje aan de simpele kant, het is niet dat ik geen ervaring heb, het is alleen weinig. ;) Ik denk dat ik voor de bible ga, mocht ik een basiscursus nodig hebben dan haal ik die idd wel uit de bieb ofzo. Mocht iemand nog een andere titel hebben: ik hou me aanbevolen! :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 00:39:
Hehe, precies wat ik al dacht: iedereen vindt een ander boek goed. :P

De 'zonder stress' serie lijkt volgens de beschrijving een beetje aan de simpele kant, het is niet dat ik geen ervaring heb, het is alleen weinig. ;) Ik denk dat ik voor de bible ga, mocht ik een basiscursus nodig hebben dan haal ik die idd wel uit de bieb ofzo. Mocht iemand nog een andere titel hebben: ik hou me aanbevolen! :)
Ik denk dat je als een persoon met wat ervaring toch veel meer hebt aan een referentieboekje, eentje waar kort een groot deel van de functionaliteit behandeld wordt. Een soort boekje in de vorm van de documentatie van php.net zelf (wat sowieso een mooie referentie is). Ik weet even niet meer hoe de serie heet, maar er is een hele serie boekjes in A6 formaat, met een zachte witte kaft en een getekend dier voorop elk boekje. Je ziet ze in zowat elke grotere boekhandel wel liggen, dus je zal het met die omschrijving wel kunnen vinden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 23:35

bas.kb

BI'er :P

bas.kb schreef op 14 september 2004 @ 23:39:
Ik heb een prachtig boek wat PHP in combo met MySQL behandeld. ....

Ligt alleen op m'n werk, dus ik zal morgen het ISBN nummer hier neerknallen.
Het complete PHP4 hardboek, Tim Converse en Joyce Park, ISBN 9039516103

Verwijderd

Topicstarter
Dat PHP4 handboek heeft goede beoordelingen, maar het SQL gedeelte wordt als minder gezien. Aangezien het van dezelfde schrijvers is als de PHP/SQL Bible ga ik voor de laatste. Thnx all!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
Mijn ervaring met boeken is dat ze alweer achter lopen zodra je ze gekocht hebt.
Pagina: 1