Toon posts:

[PLESK] Mailserver & BackupMailserver instellen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedm m'n domein is verhuis en alles werkt (bijna) naar behoren, echter
ik kom er niet uit hoe in Plesk (bij m'n hosting provider) de boel in te stellen
voor de volgende situatie:

1. primairy mailserver -> thuis (voortaan ff thuis.mail)
2. backup mailserver -> hosting provider (voortaan ff host.mail)

Heb in m'n DNS de volgende records aangemaakt:
A thuis.mail 80.xxx.xxx.xxx (mijn thuis ip nummer dus)
A host.mail 192.xxx.xxx.xxx (ip van mailserver bij hoster)

MX thuis.mail 10
MX host.mail 20

Dit lijkt me allemaal goed te staan.
Als ik mail verstuur komt het ook aan, behalve als ik vanaf m'n website.

Nu komt het,wat moet ik instellen om te zorgen dat die host.mail mail relayed voor mijn domein ?

Als ik mailservices disable, dan kan ik geen mail relayen via de hoster (denk ik, geprobeerd via telnet).
Mail (via normale clients) naar mij verstuurd komt wel aan op m'n primary mailserver.

Als ik mailservices enable, dan kan ik wel mail sturen, echter dit komt niet aan bij m'n primary mailserver. Mail verstuurd via normale clients komt aan op m'n primary mailserver, echter mail verstuurd via m'n website (die bij dezelfde hoster staat), komt niet aan?

MOet ik nog mailboxen aanmaken op die mailserver bij de hoster ?? zoja moeten deze nog doorverwijzen (redirecten) naar iets?

Verwijderd

Volgens mij moet je in de php/perl instellingen een aanpassing maken dat ie gebruik maakt van jou smtp server. Dit geld natuurlijk alleen als je gebruik maakt van php of perl :)
ASP weet ik niets vanaf.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 22:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 22:17:
Volgens mij moet je in de php/perl instellingen een aanpassing maken dat ie gebruik maakt van jou smtp server. Dit geld natuurlijk alleen als je gebruik maakt van php of perl :)
ASP weet ik niets vanaf.
Ik denk niet dat dat het probleem is,
het gaat namelijk ook om 't feit dat de mailserver van de hoster
moet relayen voor mij (indien nodig).

En nog een aanvullende vraag, hoe zou je zo'n backup mailserver kunnen testen??
Ja je eigen mailserver onbereikbaar maken, maar hoe zie ik naderhand of de mail vanaf de backupserver komt ofdat het een retry is van de origineel verzendende server??

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 00:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
klein kickje, anders moet ik weer wachten tot 23.30 vanavond :(

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

collin

Who da man !!

Een backup mailserver zou je kunnen testen door tijdelijk inkomend verkeer op poort 25 (smtp) in je firewall alleen toe te staan van host.mail. Als je dan testmailtjes binnen krijgt, werkt het relayen dus :)

Ik ben nog niet zo thuis in linux, maar je kan in linux toch per 'service' of daemon instellen welke IP adressen contact mogen maken met die service/daemon?

[ Voor 32% gewijzigd door collin op 15-09-2004 16:34 ]

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Topicstarter
collin schreef op 15 september 2004 @ 16:33:
Een backup mailserver zou je kunnen testen door tijdelijk inkomend verkeer op poort 25 (smtp) in je firewall alleen toe te staan van host.mail. Als je dan testmailtjes binnen krijgt, werkt het relayen dus :)

Ik ben nog niet zo thuis in linux, maar je kan in linux toch per 'service' of daemon instellen welke IP adressen contact mogen maken met die service/daemon?
ja, dat kan zeker, ik kan gewoon ff poort 25 blokken (van buiten naar binnen danwel), echter de meeste andre mailservers zullen altijd een aantal keren proberen om de mail te sturen. Dus ik moet wel aan iets kunnen zien (lijkt mij), of de mail direct of via de backup is verstuurd.

• collin

collin

Who da man !!

Als alleen de backup mailserver mag communiceren met de hoofd mailserver op poort 25, kan het testmailtje dus alleen maar via de backup server aankomen op de hoofdserver?

Daarnaast kan je in de header van het mailtje zien welke SMTP servers het mailtje verwerkt heeft, waarbij de onderste de eerste (versturende) SMTP server is.

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

Topicstarter
collin schreef op 17 september 2004 @ 12:34:
Als alleen de backup mailserver mag communiceren met de hoofd mailserver op poort 25, kan het testmailtje dus alleen maar via de backup server aankomen op de hoofdserver?
ah ja, had ik niet aan gedacht, alleen IP van die backupserver toelaten, en dan zie je direct (of bijna direct) de mail op je eigen server komen. Is handig ja :)

M'n hosting heeft al gemailed erover, ze hebben dit nog nooit gedaan, en het schijnt dus via Plesk standaard niet zo makkelijk in te stellen.
Ik moet dus (zover ik het begrepen heb, heb ook ff op het SW forum rondgekeken):

- Mailservice van mijn Domein op INactive zetten
- Maar hierdoor relayed de host dus ook geen mail meer voor mi'n domein,
die relaying moet dus handmating ingesteld worden schijnbaar.

• collin

collin

Who da man !!

Hmm je hebt een hosting provider nodig die batched SMTP oid ondersteund, dat is hetzelfde truukje als je beschrijft.

Die hoster moet zijn SMTP server configgen dat hij de mails voor je domein accepteerd en weer aflevert op je mailserver, tis voor hosting providers een vrij gangbare dienst :) Zoek anders eens op ETRN, bsmtp o.i.d.

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1