Toon posts:

Ik heb... ik wil..... wie helpt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu:
PII 300
32MB pc66 en 64MB pc100 geheugen
20,4GB, 7200rpm Maxtor hd
een kapotte cdromspeler (moet dus een nieuwe)
philips cdd3801
2 x 3COM 905tx
SB 128pci
brakke intel 740 8MB videokaart
creative voodoo II 12MB (gebruik ik nooit)
200 watt miditower
en nog wat losse zooi, scanner, printer, monitor, etc -> wil ik allemaal niet vervangen

Ik wil:
een Thunderbird! een zo snel mogelijke
dan moet ik dus een Thunderbird (duh), een socket A mobo (welke?), nieuw geheugen, een nieuwe videokaart (lijkt me) en een andere kast...

Ik wil graag een Matrox G450, lijkt me leuk kaartje en ik speel _nooit_ spellen... vrijwel nooit dan.
De brander en de hd wil ik graag meenemen, die vervang ik later wel. zo ook de netwerkkaarten etc.

Goed... nieuwe config:

Thunderbird ***(*?) Mhz
SocketA mobo
192MB geheugen (volgens de w2k taskmanager heb ik op een doorsnee avond ca 150 MB geheugen in gebruik en ik wil van dat geswap af)
Matrox G450
nieuwe cdromspeler

Ik wil ca 1500 piek uitgeven... gaat dat lukken? Met name het mobo heb ik geen id meer welke ik moet kopen, ik zie iets teveel bomen in het bos. Misschien zou onboard scsi handig zijn? In de toekomst wil ik nl een Ultraplex en een Plexwriter kopen -> leuk
setje
Verder zou ik een dvdspeler leuk vinden, maar dan wil ik er wel eentje die fatsoenlijk kan DAE-en, dat doe ik nogal veel >:).

Ik gebruik de comp voornamelijk voor internet, Office (Excel, Word, Access) en audio (Cool Edit's noise reduction duurt me nu iets te lang bij een wat grotere file... :z

Dus... een snelle comp met genoeg geheugen en lekker veel power als 't kan... waarbij videokaart niet zo erg belangrijk is. Goeie dvdplayback lijkt me leuk maar welke kaart heeft dat niet tegenwoordig?

Als er geld overblijft (zal wel niet :( ) dan wil ik nog graag een SB 1024 kopen... m'n 128pci kraakt tegenwoordig een beetje

wie helpt me? Ik ben een beetje het overzicht kwijtgeraakt de laatste tijd... |:(

maar m'n PII'tje kan het echt niet meer aan...

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Check Pricewatch eens (subtiele start, niewaar? :)). Een Thunderbird 1 GHz kost nu nog maar 557 piek (voor dat geld kocht ik in Maart een Slot A Athlon 600, sheesh). Dan, het moederbord, ik denk dat veel mensen het met mij eens zijn dat de Asus A7V een goede keuze is. 449 gulden in Pricewatch... Een Matrox G450 met 32 MB DDR kost zo'n 400 gulden. De 16 MB DDR versie kost zo'n 250 piek. Aan jou de keuze hoeveel videogeheugen je wilt.
Dan wordt 't wat moeilijker: De CD-ROM speler. Als je echt alleen maar CD-ROMs wilt kunnen afspelen, dan ben je heel goedkoop uit. Een goede 52x speler kost 100 tot 150 gulden. Merk doet er op zich dan ook niet zo veel toe. Ik heb een keer bij Bits 'n' Pieces gewoon gevraagd om een goede CD-ROM speler. 't Enige wat ze toen hadden was een AOpen 52x. Nou, gekocht, en ik heb er verder geen problemen mee gehad.
Maar... als je een DVD-speler wilt hebben, dan kan je beter wachten op het advies van iemand anders. Ik ben zelf niet zo ervaren met DVD, CD-R of CD-RW.
En nou ja, geheugen, ik zou dan gewoon zoveel geheugen kopen als je budget toelaat. Ik zou als ik jou was wel zo snel mogelijk gebruik maken van de (nog steeds) lage geheugenprijzen. Ik zou trouwens wel die 32 MB PC-66 dumpen. PC-100 is tegenwoordig toch wel het minimum in moderne computers.
En dan stond op jouw lijstje ook nog een nieuwe SB. Voor minder dan 150 gulden heb je een goede Creative SBLive! Player. Of je dan een 5.1 of een 1024 neemt: jouw keuze. Misschien moet je een kijken welke verschillen er allemaal zijn op de site van Creative.

Ik denk eerlijk gezegd dat je met 1500 gulden een aardig eind komt. Ik heb in Maart (ja, toen was mijn Grote Upgrade) bijna een volledig nieuwe comp moeten kopen (mijn prefab IBM pentium 200 mmx liet een subtiele upgrade niet echt meer toe). Ik was toen ongeveer 1500 piek kwijt. Later is daar nog een nieuwe HD en een Geforce2 GTS bij gekomen. Voor mijn huidige specs, zie mijn signature.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb - of eigenlijk had - in mijn huidige pc een AOpen 48x cdromspeler, en hij is dus nog voordat hij een jaar oud was naar de eeuwige cdromspelerjachtvelden gegaan. Bovendien had ik met (wat slechtere) audiocd's vaak moeite met extracten en gaf hij nogal eens tikjes en kraakjes door in het geluid - was ikke niet blij mee. :( |:( voor mij geen AOpen cdromspeler meer dus.

Iemand ervaringen met andere IDE cdroms die wèl goed audio extracten? Als het kan ook een beetje snel... ik wil over een maandje of 2 een Plexwriter 10 of 12x kopen... dussuh... >:)

Deviln... tnx voor je advies zo ver! Als er trouwens goedkopere Tbirdmobo's zijn vind ik het ook best, als hij maar genoeg pci sloten heeft en lekker stabiel is - die-hard oc-en wil ik toch niet... veels te bang dat er wat stuk gaat :(

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

als je echt snel wil DAE'en zit je aan een kenwood multibeam 72x CDRom drive...
ze hebben em getest laatst ergens, DAE @ 47.5X !!!

erg rap dus... helaas hangt er ook een prijskaartje van rond de f 300,- aan...
Dat is wel een minpuntje, en de reden dat ik em nog niet heb }:O

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook weer ergens anders gelezen dat die Kenwood erg slecht met cd-r's en vooral cdrw's om kan gaan... zou voor mij een reden zijn om hem niet te hoeven.

Als ik 300 piek voor een cdromspeler overhad kocht ik wel een Ultraplex 40x... snel zat en veel betrouwbaarder in mijn ogen. Alleen euh... 't prijskaartje he. Vandaar dat ik als tussenoplossing een gewoon goeie cdromspeler zoek, 't hoeft niet bijzonder te zijn, alsie maar een goed hoge DAE-snelheid een tijdje kan volhouden...

Ik had ooit ergens gehoord dat Afreeydrives nogal goed waren, weet iemand daar iets van?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit net even te zoeken (wel lastig want ik zit op stage en ik wil niet zomaar allerlei niet-educatieve urls intikken)

maar moet een systeemkast echt zo duur zijn? Het uiterlijk kan me geen reet schelen, als er maar een lekker sterke voeding inligt. En ik heb liever geen bigtower, vanwege bureau-hoogte :)

edit:

hertelling: met wat aanpassingen hier en daar kan 't wel... alleen hou ik nog steeds geen geld over voor een videokaart :(
Ik kan 't toch niet maken om een brakke INTEL 740 met 8MB in zo'n comp te stoppen?? HELP!

En een Matrox Millennium 16MB of 32MB... maakt dat uit als je toch nooit spelletjes speelt? Ik doe dat hooguit 1 x per jaar, en ik wil alleen een beetje goeie kaart voor dvd en zo. tv-out heb ik eigenlijk ook totaal niet nodig. Iemand een leuk idee voor een videokaart?

Want zoals ik het nu zat op te tellen blijft er nauwelijks poen voor een processor over...

(prijzen gebaseerd op Informatique en Dimension computers, ik wil nl liefst alles in 1 (goeie) winkel in Rotterdam kopen ivm mogelijk garantie-gedoe)

Verwijderd

Aopen is prima!!! No probs hier.

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor AOpen heb jij dan? Ik heb meerdere mensen horen klagen over tikken in geluid etc...

Bovendien is hij vrij snel overleden vind ik. Hij ging (letterlijk) uit met een knal... ik schrok me dood :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Aopen is mijn ogen bagger. Ik heb bij _te_veel_ mensen die dingen regelmatig stuk zien gaan, en tevens doen ze bijna nooit fatsoenlijk DAE.

Als je al voor een goedkopere CD-Rom gaat, neem dan een Asus, die zijn wel behoorlijk rumoerig, maar wel goed.

Videokaart ? Kijk eens in vraag een aanbod, staat soms best leuk spul bij voor 250,-.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Shit, ik tel en reken en zoek me suf, maar ik blijf op ca 2000 piek uitkomen...

waar kan ik op snoeien? Geheugen en proc wil ik liever zo houden...

en dan heb ik nog niet eens een nieuwe geluidskaart en echt toffe videokaart erbij gerekend... ik ga nu uit van een Matrox Millennium G450 16MB DDR...

• Devil N
  • Laatst online: 14-08 16:15
Misschien ietsje minder megahertzjes in je processor? Merk je heus niet zo veel van.

• Oviparous
  • Niet online
Ehmz minder Mhz merk je dus WEL als je die Noise-remove functie van cooledit gebruikt. Cooledit gebruikt een fourier-analyse daarvoor, en als dat geen rekenkracht vraagt... wat je wel kunt doen is een 750mhz ofzo kopen, en dan overclocken. Een tragere Athlon is relatief harder te overklokken. Ik weet alleen niet wat het prijsverschil tussen een 750 en 1000 is.

Verwijderd

Misschien een idee om die beeld- en geluidskaart voorlopig even zo te laten, en dan later (als je genoeg knaken bij elkaar hebt) alsnog te upgraden.
Je kan beter wat meer geduld hebben, en het jezelf helemaal naar de zin maken, dan nu overhaast je eisen aan je budget aanpassen (zodat je een systeem hebt dat nooit echt naar je zin is).

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, de videokaart interesseert me in feite geen reet.

Alsie maar goed, rustig en scherp beeld geeft (2D) en een beetje fatsoenlijk dvd showt (moet kunnen)

Ik ben niet zo'n type dat z'n videokaart elke 2 maanden upgraded, ik doe er rustig 2 jaar of langer mee alsie 't goed blijft doen.

Zo ook voor geluidskaart etc... alleen ben ik die 128pci wel zat aan 't worden - ik hoor veel ruis en zo, en 't klinkt vaak dof.

Ik kom trouwens op mijn zoektochtje uit bij Montana computers (Lelystad), maar die staat niet in de Shop Survey. Iemand ervaringen met deze winkel?

Ze doen alleen postorder, vind ik eigenlijk niet zo, maar ze zijn wel een STUK goedkoper als bijv Informatique...

Verwijderd

overweeg anders een Duron
kost geen kont (in vergelijking)
héérlijk over te klokken (mijn 800 loopt stabiel op 1045)
later kan je in hetzelfde mobo altijd nog een snellere proc proppen (1,4 GHz TBird is np in een KT7)

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Op vrijdag 29 december 2000 14:03 schreef treinhomo het volgende:
Misschien een idee om die beeld- en geluidskaart voorlopig even zo te laten, en dan later (als je genoeg knaken bij elkaar hebt) alsnog te upgraden.
Je kan beter wat meer geduld hebben, en het jezelf helemaal naar de zin maken, dan nu overhaast je eisen aan je budget aanpassen (zodat je een systeem hebt dat nooit echt naar je zin is).
Ben ik het 100% mee eens, skip die sound en vga kaarten effe, scheelt aardig wat lijkt me.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Kijk, met een MoBo (KT7 of A7V) een T-Bird 1 Ghz zit je gewoon al op +/- 1000 piek.

Een reepje geheugen (256 MB PC133) : +/- 300,-

Een beetje kast kost je 250,- (met een 300 Watt, Bigtower, zoals Aopen HX08, of Inwin Q500N) dus dan zit je al over de 1550,- heen.

Videokaart dus definitely wachten, want met minder geheugen heb je ook maar iets van 150,- voordeel. (Als je dus 128 i.p.v. 256 zou nemen, wat ik niet zou doen)

Een beetje vidcard (GF2MX) ben je ook 400 piek kwijt.

Dus alles bij elkaar kom ik op 2000,- , zonder nieuwe Videokaart kom ik op een kleine 1600 uit, (met verzendmeuk) met 256 MB.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
ach, ik heb nu eenmaal mijn zinnen gezet op een Tbird... en Durons zijn er maar tot 800Mhz of zo dacht ik.

Ik denk inderdaad dat ik de videokaart en geluid dan maar even laat zitten, ik heb weliswaar nog een nieuwe cdromspeler nodig ook, maar misschien kan ik dat nog wel via de garantie regelen... (m'n overleden AOpen 48x is nu precies 358 dagen oud... >:) )

Geluid komt dan later wel... alleen die videokaart vind ik wel erg jammer - heb je een Tbird 1000Mhz, heb je nog steeds max 1024 x 768 @ 75Hz in Windows... :( :( :(

• P5ycho
  • Laatst online: 17:29
als ik jou was zou ik een TEAC 40speed cdrom speler halen, is het equivalent aan een plextor SCSI... ript van 17 tot 40speed, dus in 2 minuten een cd op je hd. ik heb al; 5 cdromspelers verkloot, ze werkten op een gegeven moment lang niet zo snel meer enzo, je kent het wel, maar deze TEAC is gewoon even snel als in het begin, en hij doet tenminste _echt_ wat erop staat, namelijk vlot op 40speed lezen, en snel seeken (85ms).
echt een aanrader, nog geeneen probleem gehad met cds niet kunnen lezen, hij kan trouwens ook 90min cds lezen en cdtext lezen.
toppie ding.

trouwens als je er 1 koopt, vergeet niet de laatste bios te flashen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Vergeet niet dat als je voor een nieuwe Athlon en mobo gaat dat je een nieuwe voeding van minimaal 300 W nodig hebt en een goed exemplaar kost al gauw f 100,= (de mijne was f 165,= inclusief verzendkosten).
Als je later toch een scsi versie van de Plextor gaat aanschaffen zou ik een goedkope scsi-kaart kopen (f 75,=) en daarop de beide Plextor'en aansluiten. Ik heb zelf een Plextor 32 speed cdrom en die werkt uitstekend.
Als moederbord alternatief kun je een MSI K7T Pro 2a nemen (wordt uitstekend getest, maar hier op tweakers zijn er mensen die er problemen mee hebben). De MSI K7T Pro 2 heb ik zelf en die is goed op een ding na en dat is de hd snelheid. Volgens Tom's Hardware is de VIA chip met udma66 (Pro 2) veel trager dan de Intel udma66 chip, terwijl de VIA chip met udma100 (Pro 2a) bijna net zo snel is als de Intel tegenhanger. Alleen als je ook wilt booten van een scsi-hd zou ik een mobo met scsi onboard kopen, want deze zijn erg duur.
Aan geheugen kun je 64 of 128 MB bijkopen, liefst op 133 MHz zodat die bruikbaar is voor toekomstige upgrades. Daarnaast blijf je je 64 MB 100 MHz gebruiken.
Als geluidskaart zou ik voor een Terratec gaan. Kosten evenveel als een Sounblaster, maar zijn kwalitatief net even beter.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes.

Verwijderd

Topicstarter
scheelt het erg veel, die hd snelheid? Dit hoor ik eigenlijk voor 't eerst, maar als 't echt een noemenswaardig verschil is zou dat een reden zijn om geen K7T te kopen - spelen met wavjes die far beyond je vrije ramgeheugen gaan kost nogal wat hd-kracht en snelheid...

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:01

FFF

tipje, koop eerst die cpu modo en geheugen.
ga dan verder sparen of kijk wat je voor inruil waarde van je oude peecee terug krijgt als je hier 100,- voor krijgt, dan kun je daar nog net een tnt tje voor kopen, want zo'n systeem met een 8 mb kaart is werkelijk nog niets, heb je zo'n systeem, maar als je dan ikets hebt waarbij hij je videokaart nodig hebt heb je d'r nog nix aan. een op die cpu zou ik niet bezuinigen, het is wel zo dat het maar een kleine snelheidswinst is van 900 en 1000 wat je d'r op vooruit gaat, maar het bedrag is ook zo klein.

• Phrea
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-01-2022

Phrea

( . Y . )

bump

[dont ask :) ]

• Crazyhorse
  • Laatst online: 19-08 16:25
Op vrijdag 29 december 2000 10:10 schreef -@^@- het volgende:

Iemand ervaringen met andere IDE cdroms die wèl goed audio extracten? Als het kan ook een beetje snel... ik wil over een maandje of 2 een Plexwriter 10 of 12x kopen... dussuh... >:)
De acer 50x is vrij goed met audio extracten.
Pagina: 1