ASP.NET vs PHP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na eindelijk mijn Javascript te hebben afgewerkt wil ik beginnen met een server side taal zoals ASP of PHP. Maar wat is volgens jullie de beste keuze, de taal met de meeste toekomst ?

Volgens reviews op het net tussen ASP 3 vs PHP is PHP altijd de beste , maar met de komst van ASP.NET lijken de meningen heel wat meer verdeeld te zijn. Heb zowel een Windows als Linux server draaien dus voor de keuze ben ik niet afhankelijk van een bepaald platform. En oja, JSP is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Taal is altijd iets persoonlijks. Zeker na de komst van PHP5 zijn ASP.NET en PHP erg vergelijkbaar qua niveau en kracht. De leercurve is ook ongeveer gelijk. Wel is het zo dat er over PHP wat meer te vinden is op het internet, in de zin van tutorials en goede kant-en-klare scripts. Persoonlijk werk ik liever met PHP, maar als ik eerder ASP.NET had geleerd, dan had ik dat misschien wel liever gebruikt. Het is gewoon persoonlijk.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Zou je ook even aan kunnen geven waarom je deze 2 technieke over hebt gehouden en wat er volgens jou de voor en nadelen van zijn? ASP is verder aflopende zaak imo. ASP.NET daarentegen wordt volop ontwikkeld. Let wel: ASP.NET en PHP4 zijn 2 totaal verschillende dingen. Je moet dus eens kijken waar je het voor wilt gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
ASP != ASP.NET
ASP.NET kan je niet vergelijken met PHP. ASP.NET is een 'platform' en je gebruikt C# of VB.NET als taal. Deze 2 talen zijn volledig OO, draaien in een managed environment, zijn strong-typed en gecompileerd.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 23:15

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Ik heb net ff snel de nieuwe .Net magazine doorgebladerd. Daar staat o.a. een artikel in over ASP.NET 2.0, en daar zitten (IMO zeker voor beginners) wel een aantal hele leuke dingetjes in. Bijvoorbeeld een Membership API, een Role Manager API, een Personalization API, enz. Het volgende code-voorbeeld maakt bijv. een paina met een login-formulier:
ASP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<%@ Page Language="C#" %>
<html>
<head runat="server">
    <title>Login formulier</title>
</head>
<body>
    <form id="form1" runat="server">
    <div>
        <asp:Login ID="Login1" Runat="server">
        </asp>
    </div>
    </form>
</body>
</html>

Ik denk dat dit soort dingen voor beginners heel handig zijn, omdat zij zich zo beter op de algemene structuur van het programma/script kunnen richten. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het belangrijk is om deze dingen zelf ook te schrijven. Je leert er tenslotte een hoop van, en je weet ook wat er een beetje gebeurd achter de schermen van dit soort voorgedefinieerde functies.

Ik geef toe dat dit er voor PHP ook al lang is, maar die functies/modules/classes moet je toch naar je eigen situatie aanpassen. En dat is gezien het aantal posts erover hier in PW toch iets waar beginners moeite mee hebben.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

NetForce1 schreef op 14 september 2004 @ 20:02:
Ik denk dat dit soort dingen voor beginners heel handig zijn, omdat zij zich zo beter op de algemene structuur van het programma/script kunnen richten. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het belangrijk is om deze dingen zelf ook te schrijven. Je leert er tenslotte een hoop van, en je weet ook wat er een beetje gebeurd achter de schermen van dit soort voorgedefinieerde functies.
Dit soort dingen zijn juist om de reden die je zelf al noemt niets voor beginners. Beginners moeten zich eerst de structuur van webscripting eigen maken, en pas wanneer ze dat kennen, kunnen ze vereenvoudigende dingen toe gaan passen. Wanneer dat niet gebeurt zal een beginnende programmeur nooit echt begrijpen wat ie doet. En je weet het, luiheid siert de mens, dus de standaard aanwezigheid van dit soort functionaliteit zal ten overvloede gebruikt gaan worden, ook door mensen die er eigenlijk nog niet aan toe zijn.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1

NetForce1

NMe84 schreef op 14 september 2004 @ 20:06:
[...]

Dit soort dingen zijn juist om de reden die je zelf al noemt niets voor beginners. Beginners moeten zich eerst de structuur van webscripting eigen maken, en pas wanneer ze dat kennen, kunnen ze vereenvoudigende dingen toe gaan passen. Wanneer dat niet gebeurt zal een beginnende programmeur nooit echt begrijpen wat ie doet. En je weet het, luiheid siert de mens, dus de standaard aanwezigheid van dit soort functionaliteit zal ten overvloede gebruikt gaan worden, ook door mensen die er eigenlijk nog niet aan toe zijn.
Dat is natuurlijk ook weer waar, maar is het niet zo dat dit soort dingen vaak heel slordig opgelost worden. Waardoor de rest van het programma ook een grote puinhoop word. Terwijl als het gewoon al voorgedefinieerde functies zijn je je beter op de structuur van het geheel kunt richten.
Daarnaast is het volgens mij zo dat mensen die echt in de materie geinteresseerd zijn die ingebouwde functionaliteit uiteindelijk zelf ook willen begrijpen en bouwen.
Verder vind ik die luiheid ook heel begrijpelijk, omdat niet iedereen die script/programmeert een opleiding in die richting volgt of van zichzelf zo gedisciplineerd is om met kleine dingetjes te beginnen. Feit blijft gewoon dat er een heel groot aantal mensen is dat gelijk resultaat wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 09:59
mij lijkt het simpel,

voor thuis brouwsels blijf je best bij PHP of ASP, maar van zodra je uitgebreider (duurder) wil gaan kijk je best uit naar ASP.NET of java's J2EE omgevingen..

mijn voorkeur zou naar PHP (5) uitgaan

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1

NetForce1

Cuball schreef op 14 september 2004 @ 23:46:
mij lijkt het simpel,

voor thuis brouwsels blijf je best bij PHP of ASP, maar van zodra je uitgebreider (duurder) wil gaan kijk je best uit naar ASP.NET of java's J2EE omgevingen..

mijn voorkeur zou naar PHP (5) uitgaan
Kun je dit ook onderbouwen, want zo kunnen we natuurlijk wel een hele waslijst van meningen gaan neerzetten (zoals zo vaak), maar dat heeft ook niet veel zin. Verder is zowel .NET als JAVA gratis, dus waar dat duurder vandaan komt is mij een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24

dusty

Celebrate Life!

Heb je reeds deze topics doorgenomen?

Zo niet: Waarom niet?
Zo ja: Wat denk je zelf?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

NetForce1 schreef op 14 september 2004 @ 23:51:
[...]

Kun je dit ook onderbouwen, want zo kunnen we natuurlijk wel een hele waslijst van meningen gaan neerzetten (zoals zo vaak), maar dat heeft ook niet veel zin. Verder is zowel .NET als JAVA gratis, dus waar dat duurder vandaan komt is mij een raadsel
.Net gratis? De runtime natuurlijk wel, maar een ontwikkeltool dat je echt helpt kost wel degelijk geld, behoorlijk wat zelfs als je geen student bent. Natuurlijk speelt hier mijn voorkeur voor Java een rol. ;) Het beruchte argument 'platform-onafhankelijk' ben ik nog niet tegengekomen, maar .Net applicaties op een *nix machine draaien is op dit moment nog niet aan de orde. PHP en J2EE scoren wat dat betreft beter. J2EE is niet echt een omgeving voor beginnende programmeurs, maar dat is ASP.NET ook niet, IMHO. Juist omdat die frameworks veel voor de ontwikkelaar uit handen nemen kan het lang duren voordat je snapt wat er nu echt gebeurd.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 18:27

pjvandesande

GC.Collect(head);

Mijn voorkeur gaat uit naar ASP.NET, een volledige OO-taal (C# of VB.NET). Dit is voor mij al reden genoeg! Ook het gooien en vangen van Exceptions vind ik heerlijk, in PHP kun je een variable eerst uitlezen als een boolean, daarna als een string. Dit vind ik uiters ransig.

Er is ook een gratis IDE voor ASP.NET, #develop en WebMatrix zijn er bijvoorbeeld twee. In combinatie met MSDE, kun je zeker leuke sites neerzetten.

• NetForce1

NetForce1

Bobco schreef op 15 september 2004 @ 06:31:
[...]

.Net gratis? De runtime natuurlijk wel, maar een ontwikkeltool dat je echt helpt kost wel degelijk geld, behoorlijk wat zelfs als je geen student bent. Natuurlijk speelt hier mijn voorkeur voor Java een rol. ;) Het beruchte argument 'platform-onafhankelijk' ben ik nog niet tegengekomen, maar .Net applicaties op een *nix machine draaien is op dit moment nog niet aan de orde. PHP en J2EE scoren wat dat betreft beter. J2EE is niet echt een omgeving voor beginnende programmeurs, maar dat is ASP.NET ook niet, IMHO. Juist omdat die frameworks veel voor de ontwikkelaar uit handen nemen kan het lang duren voordat je snapt wat er nu echt gebeurd.
Er zijn gratis IDE's te vinden voor .NET hoor, of ze goed zijn weet ik niet, want ik heb zelf nog niets met .NET geprobeerd, maar ze zijn er dus wel degelijk. Om .NET op *nix te draaien zie dit nieuwsbericht van de fp.
Java en ASP.NET zijn strict OO en strong-typed. Dat is, zoals questa ook al zegt, een zeer groot pluspunt boven PHP

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier is een verzameling gratis tools te downloaden voor het programmeren in ASP.Net. In [rml][ Alg] Visual Studio 2005 Express Beta[/rml]/ zijn deze tools uitgebreid besproken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:34

AirX

Tweak Guru

php vind ik zelf erg handig, omdat je dat zo'n beetje onder elke OS goed kunt draaien. ASP = eigenlijk windows only

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
NetForce1 schreef op 14 september 2004 @ 23:51:
[...]

Waarschijnlijk bedoelt ie duurder qua ontwikkeltijd. Een goeie J2EE app zet je niet neer in een weekje, waarschijnlijk geld hetzelfde voor .NET..

Ik ben het wel met hem eens, ASP en PHP om lekker thuis te prutsen. .NET of (naar mijn mening het superieure) J2EE voor professionele enterprise oplossingen

iRacing Profiel

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:38
P_de_B schreef op 15 september 2004 @ 08:18:
Hier is een verzameling gratis tools te downloaden voor het programmeren in ASP.Net. In [rml][ Alg] Visual Studio 2005 Express Beta[/rml]/ zijn deze tools uitgebreid besproken.
Vergeet niet dat er verschillende andere tooltjes zijn voor .Net die je o.a. vind op Asp.net. Daarnaast is het zo dat je ASP.Net imo moet zien als een Webservice/Web-Framework. Een systeem wat het mogelijk maakt om erin wat te doen voor het web.
PHP daarentegen is de taal die velen gebruiken omdat hij zo simpel is. Maar het grote nadeel aan PHP is imo o.a. de auto-boxing die je in tegenstelling tot C#, wat door mij en velen anderen erg aangeraden wordt als programmeertaal in ASP.Net, nooit volledige controle geeft over je variabelen. Onvoorziene dingen laat doen en exacte brekeningen altijd via een omweg laat verlopen.
Daarnaast is het zo dat de developers van PHP een stap te ver zijn gegaan. Wat je ziet in C# en ook in VBScript(standaardtaal van ASP) is dat je naast een aantal primaire functies niet bepaald veel 'overige' functies aangeboden krijgt. Dit is ook niet nodig omdat je enkel de functies nodig hebt die jij gebruikt. Hetgeen wat je mist schrijf je er zelf wel bij.
Deze overkill aan functies maakt PHP er niet bepaald sneller op en zorgt over het algemeen voor meer bugs. Ik zie dan liever een stabiel .Net Framework waar inprinciepe meer rechten aan te ontlenen zijn als te werken met een onstabiele taal die continue in ontwikkeling is.
Maar dit alles is mijn bescheiden mening nadat ik na een aantal jaren PHP inmiddels ook heb moeten werken met het .Net framework.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• pjvandesande

pjvandesande

GC.Collect(head);

AirX schreef op 15 september 2004 @ 08:22:
php vind ik zelf erg handig, omdat je dat zo'n beetje onder elke OS goed kunt draaien. ASP = eigenlijk windows only
Voor Linux is er gewoon Mono hoor. :?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
mono != ASP.NET of ASP

mono probeert asp.net na te doen door reverse enginering
voor asp heb je wel een perl versie.
ik zouw voor PHP(5) gaan aangezien dit echt platform onafhankelijk is.
verder vindt ik het scheiden van opmaak en code zoals dat met asp.net gebeurd niet echt makkelijk voor een beginner.

[ Voor 8% gewijzigd door lordgandalf op 15-09-2004 09:56 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• P_de_B
  • Niet online
lordgandalf schreef op 15 september 2004 @ 09:56:
mono != ASP.NET of ASP

ik zouw voor PHP(5) gaan aangezien dit echt platform onafhankelijk is.
verder vindt ik het scheiden van opmaak en code zoals dat met asp.net gebeurd niet echt makkelijk voor een beginner.
Ik vraag me wel af of die platform onafhankelijkheid zo'n belangrijke issue is. Heb je daar nu echt vaak voordeel van?

Wat bedoel je met de lastige scheiding van opmaak en code met asp.net? Ik zou zeggen dat dat juist goed geregeld is, of tenminste niet slechter dan PHP. In welk opzicht is PHP daar beter/eenvoudiger in?

• pjvandesande

pjvandesande

GC.Collect(head);

lordgandalf schreef op 15 september 2004 @ 09:56:
mono != ASP.NET of ASP

Uh, ASP.NET pagina's draaien op MONO, wat bedoel je nou precies?

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:38
P_de_B schreef op 15 september 2004 @ 10:04:
[...]

Ik vraag me wel af of die platform onafhankelijkheid zo'n belangrijke issue is. Heb je daar nu echt vaak voordeel van?

Wat bedoel je met de lastige scheiding van opmaak en code met asp.net? Ik zou zeggen dat dat juist goed geregeld is, of tenminste niet slechter dan PHP. In welk opzicht is PHP daar beter/eenvoudiger in?
Juist minder goed aangezien je in PHP alles tussendoor propt. Dus dat is eerder een minpunt. Een beginner raakt snel de weg kwijt als zijn code en zijn HTML niet goed gescheiden zijn.
In .Net spreek je dus vrij simpel een Webcontrol aan in je Code Behind:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
protected System.Web.UI.WebControls.Label lblBlaat;

private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e){
lblBlaat.Text = "Alex de Groot is gek";
lblBlaat.Enable = false;
lblBlaat.Style = "display : none;";
...
}

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• P_de_B
  • Niet online
Alex de Groot schreef op 15 september 2004 @ 10:58:
[...]
Juist minder goed aangezien je in PHP alles tussendoor propt. Dus dat is eerder een minpunt. Een beginner raakt snel de weg kwijt als zijn code en zijn HTML niet goed gescheiden zijn.
Precies, dat dacht ik dus ook.

Verwijderd

Ik ben die-hard MS'er ;-) Gebruik zelf dan ook vb.net en c#.

Maar wat jij moet doen is een platform keuze maken.

Ga je voor het Microsoft .NET Framawork? Of voel jij je meer thuis in Java en ga je met J2ee aan de gang?

PHP is een scripttaal die breedt gebruikt wordt, veel tutorials, en speciaal voor webpagina's is. ASP.NET en JSP zijn daaraan tegen afgeleide van een groter platform. Het is in de regel dus makkelijker om een bedrijfsapplicatie te maken in deze laatste twee omdat deze beide onderdeel zijn van een platform dat alle bedrijgsprocessen kan ondersteunen, terwijl PHP puur alleen webpagina's genereerd.

Het voordeel van ASP.NET en J2ee is dus dat deze functionaliteit -> code dus, die al eerder is ontwikkelt voor andere bedrijfsprocessen kan gebruiken in hun eigen applicatie, en dit gaat zeer gemakkelijk. Met PHP kun je deze functionaliteit alleen maar aanroepen en zul je zelf vaak een 'bridge' moeten programmeren tussen PHP en andere bedrijgsprocessen.

Alles wat PHP biedt, kan ook in J2ee of ASP.net. Dus aan deze laatste twee heb je een completere omgeving. Maar het kan ook zijn dat je dat helemaal niet wilt, en daaorm juist voor PHP zal kiezen.

Wat wil je ga doen? Wat zijn de vereiste? En wat wil je niet gaan doen?
Pagina: 1