Toon posts:

[EPoX 8K9A7i] Beeld blijft zwart (spanning?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Systeem

Processor: AMD XP 2600+
Moederbord: EPoX 8K9A7i
Geheugen: Kingston 256 MB 400 Mhz
Videokaart: Radeon 9200SE 64 Mb
Harde schijf: Western Digital 80 Gb 8 Mb
Voeding: Enlight 300 Watt

De rest is niet van toepassing op het probleem.

Het probleem

Het beeld blijft zwart en er is geen hd-activiteit of iets van die aard. Ik denk een zekere tendens te hebben gevonden in het niet willen opstarten van deze machine. Als ik namelijk spanning op het systeem zet (veel moederborden geven dan een rood lichtje aan), is er niets aan de hand en start het systeem gewoon op. Als ik dan daarna het systeem wil opstarten (terwijl de spanning erop is blijven staan), wil het niet en krijg ik bovenstaand probleem. Als ik echter opnieuw opstart zonder de pc opnieuw op te starten, is er niets aan de hand.

De eerste keer dat ik dit probleem ondekte, werkte het systeem prima met een ander toetsenbord, andere muis en monitor. Ik ben toen gaan kijken en het bleek dat het toetsenbord problemen gaf. Ik heb er een andere aangelaten en dat ging een week goed. Toen begonnen dezelfde problemen weer van voor af aan. Nu helpt het niet meer met een ander toetsenbord. Een andere muis en monitor hebben sowieso geen effect gehad.
Het vreemde was dat het systeem niet wilde opstarten als de spanning eraf was geweest. Nu is dat dus juist andersom heb ik het idee.

Ik heb ook geprobeerd een andere BIOS te flashen, maar dat leek niet te helpen. Ik heb tevens met essentiële onderdelen gestart, maar ook dat mocht niet helpen. Ik heb het idee dat er iets is dat tijdens en tussen het aan en uit staan (met spanning dat erop blijft) deze problemen veroorzaakt. Ik zou namelijk niet weten wat anders het probleem moet zijn. Een vaste tendens in het niet willen opstarten gezien de spanning kan ik niet geven, aangezien het de ene keer compleet tegenovergesteld is dan de andere keer.

Ik heb de hangen en opstartproblemen FAQ ook doorgekeken, maar ik heb daar niets kunnen vinden dat ik niet geprobeerd heb. De voltages van de voeding zijn prima.

Iemand andere suggestie's?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 18:49 . Reden: Typo's ]

Verwijderd

Check eens of het probleem ook optreed met een PCI videokaartje.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 18:59:
Check eens of het probleem ook optreed met een PCI videokaartje.
Ik heb alle verschillende opstartmogelijkheden geprobeerd en het werkt gewoon als een tiet. Ik heb er een ATI 3D Rage II Pci in gedaan.

De conclusie is nu dus dat OF de videokaart brak is (die kans acht ik groot) OF dat mijn moederbord niet helemaal lekker is.

Ik was er vergeten bij te zeggen dat alles wel gewoon aangaat als ik dat probleem heb. De schijven en fans gaan gewoon draaien.

Ik merkte trouwens net dat er iets piept zodra er spanning opstaat. Misschien heeft dat er iets mee te maken, hoewel hij dat net ook deed toen hij perfect werkte.

Edit: Zojuist heb ik concluderen dat de videokaart wel prima werkt in een ander systeem, dus het moet aan de AGP (instellingen) van het moederbord liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 20:21 ]

Verwijderd

Dat piepen zou goed mogelijk de PFC spoel in de voeding of de filterspoeltjes in het spanningsregelcircuit van je mobo kunnen zijn. Shuttles hebben dat bijv. nogal vaak...

Iig herken ik het probleem, hier een PC gehad met een soortgelijk iets waarbij opstarten soms gewoon niet wilde (en alle componenten los prima functioneerde). Check hier voor details.

Als de voeding/mobo al wat ouder is zou ik iig de condensators even nakijken als ik jou was :)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 20:24 . Reden: lol @ TR :+ ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 20:21:
Als de voeding/mobo al wat ouder is zou ik iig de condensators even nakijken als ik jou was :)
Ze zijn gloednieuw en het rare is dat ik een exact hetzelfde systeem heb staan die wel prima werkt.

Kan de piepende voeding (het is de voeding, daar ben ik al achter) voor die problemen zorgen? Met een PCI-kaartje is het in ieder geval opgelost. De 9200 werkt wel in een ander (vergelijkbaar) systeem (weliswaar met zwaardere voeding). Ik ga eens een andere voeding proberen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 20:26 ]

Verwijderd

Precies, dat systeem wat ik toen in elkaar zette was al de zoveelste Asus A7N8X Nforce+Radeon set - het enige wat er anders aan was, was de voeding (en die had ik ook al uitgewisseld) en een CCFL (die trok ik er al gelijk uit om te checken of het interferentie was). Controleer dat iig.

Mocht je er qua hardware-wissels niet uitkomen, check dan de volgende settings in de bios:

AGP rating wat lager zetten (dus 4x ipv 8x)
AGP spanning eventueel 1/10 volt hoger
Sidebanding uitschakelen
Fastwrites uitschakelen
PnP OS uitschakelen

Kijk eens of je een PCI 80h diagnose kaartje kan lenen. Die dingen zijn enorm handig in het bugfixen van POST problemen. (helaas voor jou woon ik niet in jouw buurt) ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit!

De voeding was schijnbaar het probleem, want ik heb er een AOpen 350 Watt in gedaan die prima functioneert. Het gekke was dat de orginele voeding wel werkte in een ander systeem (dat had ik wel getest). Ik heb ze nu dan ook maar omgeruild, beide systemen werken naar behoren. Ik houd het op een te zwakke voeding, hoewel hij zowel op papier als in de praktijk goed behoorde te werken. Dat PCI-kaartje vrat wat minder stroom, daardoor werkte hij wel met die voeding (vermoed ik).

Grappig blijft dat exact hetzelfde systeem dat ik bouwde wel goed werkte. Zo zie je maar dat geen enkel systeem hetzelfde is, ondanks dezelfde eigenschappen.

Bedankt voor je hulp euss! d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 21:10 ]

Verwijderd

Mooi dat het is opgelost :)

Blijkt die 9200 dan toch nog wat meer (piek)belasting te geven dan wij vermoeden. Het wordt toch eens tijd dat die videokaart fabrikanten (en nog meer hardwareproducenten) hun specificaties bijwerken met belastingsgegevens (idle, piek, nominaal desktop, maximum etc)...
Pagina: 1