Ik hoop dat de topictitel de lading een beetje dekt. Even een simpel voorbeeldje. We hebben 2 tabellen; orders en orderregels. Nu ben ik gewend om deze als volgt te maken:
Beide ID velden zijn auto-incrementent velden
Nu hebben we een discussie met iemand die het als volgt doet:
Het regelnummer wordt dan bepaald op het moment dat de orderregel toegevoegd wordt. Bij verwijderen van regels kunnen dus gaten ontstaan.
Voor m'n gevoel is de eerste methode 'beter', maar ik krijg het niet voor elkaar dit goed te beargumenteren. Ten eerste; heb ik uberhaupt gelijk? Ten tweede, kan iemand mij uitleggen waarom de ene methode correct is en de andere niet. Of is het echt slechts een kwestie van smaak?
code:
1
2
| Order: ID <PK op ID> Orderregel: ID, OrderID <PK op ID, FK OrderID-->Order.ID> |
Beide ID velden zijn auto-incrementent velden
Nu hebben we een discussie met iemand die het als volgt doet:
code:
1
2
| Order: ID <PK op ID> Orderregel: OrderID, Regelnummer <PK op OrderID en Regelnummer, FK OrderID-->Order.ID> |
Het regelnummer wordt dan bepaald op het moment dat de orderregel toegevoegd wordt. Bij verwijderen van regels kunnen dus gaten ontstaan.
Voor m'n gevoel is de eerste methode 'beter', maar ik krijg het niet voor elkaar dit goed te beargumenteren. Ten eerste; heb ik uberhaupt gelijk? Ten tweede, kan iemand mij uitleggen waarom de ene methode correct is en de andere niet. Of is het echt slechts een kwestie van smaak?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 17:02 . Reden: typfoutje ]