- DVD Home Video op een professionele manier branden?
| Waarom dit topic? Ik zit al enige tijd met een probleem. Je ziet dagelijks mooie DVD's. Maar als je nu een home video op DVD wilt zetten, krijg je het nooit zo mooi als "een DVD uit de winkel". Of wel? Ik denk zelf dat er wel een mogelijkheid is om een home video netjes op DVD te branden. Vandaar dit topic. Hierin kan iedereen zijn tips of vragen kwijt, en dan kunnen we samen kijken wat de beste oplossing is, en hoe je bepaalde dingen aanpakt. Eénmaal in de week zal ik dit hele topic doorspitten, en deze startpost bijwerken. Ik hoop dan ook dat dit topic vol met informatie komt te staan, zodat er langzaam maar zeker een FAQ en How To ontstaat. |
- Wat moet er zo al gebeuren om een DVD er mooi uit te laten zien?
| Dat is best eenvoudig. Pak een willekeurige DVD, en kijk hoe die in elkaar steekt. Voor iedereen zal een DVD er weer anders uit moeten zien, maar laat ik beginnen met de basis. Iedere DVD bevat informatie, of dit nu een film is of gewoon korte filmpjes, alles kan en mag. De opbouw van een DVD is simpel. Je hebt een intro filmpje (vaak de titel van de DVD, copyright info, naam van de uitgever e.d.). Vervolgens kom je in het menu terecht. Je kunt dingen instellen, scene selecties maken, en kiezen om de film af te spelen. Vervolgens komt de film zelf, en dan de aftiteling. Meer steld het niet voor. Maar, hoe maak je zoiets? |
- informatie op de DVD / capturen
| Als eerste moet je een (bestaande) film van een videoband afhalen (als je van een videoband een DVD wilt maken), of bijvoorbeeld van een camera. Je kunt vrijwel iedere videobron kiezen, zolang je PC er maar mee overweg kan. In dit voorbeeld ga ik er van uit dat er een film op een camera staat (bijvoorbeeld van een optreden van mijn zusje of wat dan ook). We moeten het beeld van de camera overbrengen op de computer. En dat klinkt makkelijker dan het is. Veelal zit er bij een camera dergelijke software om je films op je PC te zetten. Veel mensen hebben tegenwoordig een TV kaart, of een videokaart met "video in". Vervolgens zit daar software bij, waarmee je kunt gaan capturen, oftewel, de video overzetten naar de PC. Let op de instellingen, vaak kun je resoluties kiezen. Zorg er voor dat je altijd een hoge resolutie neemt, het liefste 720 x 576 als dat mogelijk is, of iets in die richting. Probeer de goede beeldverhouding te kiezen. Dit zrogt ervoor dat je video er straks niet uitgerekt uitziet. Mocht het zo zijn dat een dergelijke resolutie niet te kiezen is, ga dan aan de slag met Virtual Dub. Daar kun je vergroten, verkeinen, en zelfs bijsnijden! Let wel op, als je de DVD op breedbeeld af gaat spelen, zal het er anders uit zien dan op een grootbeeld TV. Experimenteer hier dus mee! Als je eenmaal de videofiles binnen hebt, moeten we ze om gaan zetten naar VOB bestanden. Dit zijn de bestanden die een DVD speler leest. Op dit moment ben ik alleen bekend met Super DVD Creator, waarmee het mogelijk is om bijna iedere videoindeling om te zetten naar VOB formaat. Let er wel op dat dit tijdrovend kan zijn! |
- het intro filmpje
| Bijna iedere DVD begint met het afspelen van copyright informatie, de naam van de film, en de makers er van. Dit eerste filmpje is niet te skippen. Je kunt dit ook zeer eenvoudig maken door met MS Paint en Windows Moviemaker aan de slag te gaan. Teken een mooi logo in Paint, en sla het plaatje op (let op de resolutie!). vervolgens start je Moviemaker, en open je het plaatje. Dit kun je dan weer opslaan als filmpje (AVI of iets dergelijks), en vervolgens converteer je het weer naar VOB met Super DVD Creator! |
- het DVD menu
| Een DVD menu maken is lastig. Oké, er zijn programma's waarmee je een simpel menu kan maken. Gewoon een achtergrond kiezen en klaar. Natuurlijk is het veel mooier om een geanimeerd menu te hebben! Met geluid, beeld, en interactie. Helaas zijn er weinig programma's die je dit (makkelijk) laten doen, of het is geen freeware. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van een geschikte, gratis DVD menu maker! |
- het compleet maken van de film
| De film hebben we ondertussen in VOB formaat op de schijf staan. Wellicht is het leuk om een aftiteling te maken. En alweer is dit makkelijk te doen met Windows Moviemaker. Wat ook leuk is, je kunt bijvoorbeeld aan het begin van de film een leuke of mooie intro maken, zo zie je vaak als intro "20th Century Fox", "Universal" en zelfs "Dolby Digital" intro'tjes. Natuurlijk kun je zelf met wat handigheid een leuke opstart maken. Dit geeft net dat beetje extra aan je DVD. Ga niet overdrijven met DTS geluid en dergelijke, als dat er niet op zit. het kan leuk zijn, maar hou het dan wel kort. |
- branden
| Nu komt het leuke, al je werk is klaar om op DVD gezet te worden. Maar hoe zit dat met indelingen? Filenames? En IFO bestanden? Als je een "gekochte" DVD bekijkt, zit er een bepaalde structuur in. Hoe dit precies te doen is, moet ik nog even uitzoeken. Natuurlijk is jullie hulp van harte welkom! Als dit alles gedaan is, moet je natuurlijk nog een mooi hoesje maken. Leef je uit! Als alles goed is gegaan, stop je de DVD in de speler, en laat je die trots aan je hele familie zien! |
- software en linkjes
| Hier komt een lijst met software en linkjes naar sites die je verder op weg kunnen helpen: Linkjes: Doom9 Software: Super DVD Creator |
- tot slot
| Discussieer er op los! Stel vragen, heb je zelf tips, of wat dan ook? Help mee! Deze startpost moet over een paar weken vol staan met informatie, how-to's, guides, tutorials, tips, software links en zo voorts! • Ik ben niet verantwoordelijk voor schade op welke manier dan ook veroorzaakt door dit topic. Dit topic is bedoelt als hulpmiddel. Let er ook op dat er hier GEEN illegale DVD's of video's ten sprake mogen komen! Dit is puur voor hobby om eigen gemaakte films op DVD te zetten. Het is ook niet toegestaan om hier links te posten naar illegale software. Je mag de naam van software noemen (graag zelfs!) maar crackjes en key's doen we niet aan. Voor de rest gelden hier de regels die overal op GoT gelden! |