[DVD] Home Video DVD op een professionele manier branden?

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 07:16
Afbeeldingslocatie: http://www.fileforum.org/dvdr.jpg

- DVD Home Video op een professionele manier branden?

Waarom dit topic? Ik zit al enige tijd met een probleem. Je ziet dagelijks mooie DVD's. Maar als je nu een home video op DVD wilt zetten, krijg je het nooit zo mooi als "een DVD uit de winkel". Of wel?

Ik denk zelf dat er wel een mogelijkheid is om een home video netjes op DVD te branden. Vandaar dit topic. Hierin kan iedereen zijn tips of vragen kwijt, en dan kunnen we samen kijken wat de beste oplossing is, en hoe je bepaalde dingen aanpakt.

Eénmaal in de week zal ik dit hele topic doorspitten, en deze startpost bijwerken. Ik hoop dan ook dat dit topic vol met informatie komt te staan, zodat er langzaam maar zeker een FAQ en How To ontstaat.

- Wat moet er zo al gebeuren om een DVD er mooi uit te laten zien?

Dat is best eenvoudig. Pak een willekeurige DVD, en kijk hoe die in elkaar steekt. Voor iedereen zal een DVD er weer anders uit moeten zien, maar laat ik beginnen met de basis. Iedere DVD bevat informatie, of dit nu een film is of gewoon korte filmpjes, alles kan en mag. De opbouw van een DVD is simpel. Je hebt een intro filmpje (vaak de titel van de DVD, copyright info, naam van de uitgever e.d.). Vervolgens kom je in het menu terecht. Je kunt dingen instellen, scene selecties maken, en kiezen om de film af te spelen. Vervolgens komt de film zelf, en dan de aftiteling. Meer steld het niet voor. Maar, hoe maak je zoiets?

- informatie op de DVD / capturen

Als eerste moet je een (bestaande) film van een videoband afhalen (als je van een videoband een DVD wilt maken), of bijvoorbeeld van een camera. Je kunt vrijwel iedere videobron kiezen, zolang je PC er maar mee overweg kan. In dit voorbeeld ga ik er van uit dat er een film op een camera staat (bijvoorbeeld van een optreden van mijn zusje of wat dan ook).

We moeten het beeld van de camera overbrengen op de computer. En dat klinkt makkelijker dan het is. Veelal zit er bij een camera dergelijke software om je films op je PC te zetten. Veel mensen hebben tegenwoordig een TV kaart, of een videokaart met "video in". Vervolgens zit daar software bij, waarmee je kunt gaan capturen, oftewel, de video overzetten naar de PC.

Let op de instellingen, vaak kun je resoluties kiezen. Zorg er voor dat je altijd een hoge resolutie neemt, het liefste 720 x 576 als dat mogelijk is, of iets in die richting. Probeer de goede beeldverhouding te kiezen. Dit zrogt ervoor dat je video er straks niet uitgerekt uitziet. Mocht het zo zijn dat een dergelijke resolutie niet te kiezen is, ga dan aan de slag met Virtual Dub. Daar kun je vergroten, verkeinen, en zelfs bijsnijden! Let wel op, als je de DVD op breedbeeld af gaat spelen, zal het er anders uit zien dan op een grootbeeld TV. Experimenteer hier dus mee!

Als je eenmaal de videofiles binnen hebt, moeten we ze om gaan zetten naar VOB bestanden. Dit zijn de bestanden die een DVD speler leest. Op dit moment ben ik alleen bekend met Super DVD Creator, waarmee het mogelijk is om bijna iedere videoindeling om te zetten naar VOB formaat. Let er wel op dat dit tijdrovend kan zijn!

- het intro filmpje

Bijna iedere DVD begint met het afspelen van copyright informatie, de naam van de film, en de makers er van. Dit eerste filmpje is niet te skippen. Je kunt dit ook zeer eenvoudig maken door met MS Paint en Windows Moviemaker aan de slag te gaan. Teken een mooi logo in Paint, en sla het plaatje op (let op de resolutie!). vervolgens start je Moviemaker, en open je het plaatje. Dit kun je dan weer opslaan als filmpje (AVI of iets dergelijks), en vervolgens converteer je het weer naar VOB met Super DVD Creator!

- het DVD menu

Een DVD menu maken is lastig. Oké, er zijn programma's waarmee je een simpel menu kan maken. Gewoon een achtergrond kiezen en klaar. Natuurlijk is het veel mooier om een geanimeerd menu te hebben! Met geluid, beeld, en interactie. Helaas zijn er weinig programma's die je dit (makkelijk) laten doen, of het is geen freeware. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van een geschikte, gratis DVD menu maker!

- het compleet maken van de film

De film hebben we ondertussen in VOB formaat op de schijf staan. Wellicht is het leuk om een aftiteling te maken. En alweer is dit makkelijk te doen met Windows Moviemaker.

Wat ook leuk is, je kunt bijvoorbeeld aan het begin van de film een leuke of mooie intro maken, zo zie je vaak als intro "20th Century Fox", "Universal" en zelfs "Dolby Digital" intro'tjes. Natuurlijk kun je zelf met wat handigheid een leuke opstart maken. Dit geeft net dat beetje extra aan je DVD. Ga niet overdrijven met DTS geluid en dergelijke, als dat er niet op zit. het kan leuk zijn, maar hou het dan wel kort.

- branden

Nu komt het leuke, al je werk is klaar om op DVD gezet te worden. Maar hoe zit dat met indelingen? Filenames? En IFO bestanden? Als je een "gekochte" DVD bekijkt, zit er een bepaalde structuur in. Hoe dit precies te doen is, moet ik nog even uitzoeken. Natuurlijk is jullie hulp van harte welkom!

Als dit alles gedaan is, moet je natuurlijk nog een mooi hoesje maken. Leef je uit!

Als alles goed is gegaan, stop je de DVD in de speler, en laat je die trots aan je hele familie zien!

- software en linkjes

Hier komt een lijst met software en linkjes naar sites die je verder op weg kunnen helpen:

Linkjes:

Doom9

Software:

Super DVD Creator

- tot slot

Discussieer er op los! Stel vragen, heb je zelf tips, of wat dan ook? Help mee! Deze startpost moet over een paar weken vol staan met informatie, how-to's, guides, tutorials, tips, software links en zo voorts!

• Ik ben niet verantwoordelijk voor schade op welke manier dan ook veroorzaakt door dit topic. Dit topic is bedoelt als hulpmiddel.

Let er ook op dat er hier GEEN illegale DVD's of video's ten sprake mogen komen! Dit is puur voor hobby om eigen gemaakte films op DVD te zetten. Het is ook niet toegestaan om hier links te posten naar illegale software. Je mag de naam van software noemen (graag zelfs!) maar crackjes en key's doen we niet aan. Voor de rest gelden hier de regels die overal op GoT gelden!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 11:51
Mooi topic... Zat net met al dit soort vragen... Het enige probleem waar ik nu op stuit is het feit dat wanneer hij aan het digitaliseren is vanaf de video ik af en toe kleine haperingen krijg (welke op de videoband niet zichtbaar zijn...)

Ik gebruik de (aldi) Medion TV kaart met standaard Medion software...

• Nik
Misschien is er andere software die kan werken met jouw Aldi kaartje. In de meeste gevallen zit er wel een bekende chip in o.i.d. Deze specifieke vraag is wat lastig te beantwoorden denk ik.

Probeer ook eens in een ander formaat te capturen, andere resolutie, andere compressie.

Verwijderd

Een fijn programma, tenminste dat vind ik zelf, is nero express. Deze maakt een menu ect. Je kan alles netjes indelen in hoofdstukken enz. enz. Ook zet dit programma alles netjes om in een dvd stuctuur. Ik zou zeggen probeer het eens.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Ten eerste: een leuke opzet. Ik heb echter nog wel een paar op en aanmerkingen:
- Wat moet er zo al gebeuren om een DVD er mooi uit te laten zien?
Zeg nou zelf, wat is het meest irritante aan een geperste DVD? De introfilmpjes, die je NB niet kan overslaan. Bij mij gaan ze er bij een backup in ieder geval af. Ik zou zelf dan ook nooit een DVD maken met een dergelijk filmpje. Alleen als je het over kan slaan. En professioneler? Die 30 seconden?
Wat volgens mij dan wel nodig is voor een enigszins mooie DVD zijn een fatsoenlijk menu. Het hoeft natuurlijk niet ontzettend gelikt te zijn, maar het mag best ergens op lijken. Het belangrijkste van een menu is echter dat het functioneel is.
Naast het menu staan er op een "mooie DVD" mooi beeld en geluid. DVD-Video is de hoogste, goed toegankelijke standaard en dat wil ik graag terugzien. Een voldoende hoge bitrate voor zowel audio als video zijn dan ook een must voor mij.
Let op de instellingen, vaak kun je resoluties kiezen. Zorg er voor dat je altijd een hoge resolutie neemt, het liefste 720 x 576 als dat mogelijk is, of iets in die richting. Probeer de goede beeldverhouding te kiezen. Dit zorgt ervoor dat je video er straks niet uitgerekt uitziet. Mocht het zo zijn dat een dergelijke resolutie niet te kiezen is, ga dan aan de slag met Virtual Dub. Daar kun je vergroten, verkleinen, en zelfs bijsnijden! Let wel op, als je de DVD op breedbeeld af gaat spelen, zal het er anders uit zien dan op een grootbeeld TV. Experimenteer hier dus mee!
720*576 is inderdaad de PAL DVD resolutie, maar dat wil niet zeggen dat het een goede opname resolutie is. Het is zelf niet altijd nodig om op zo'n hoge resolutie op te nemen voor het beste resultaat.
Wat de juiste resoluties zijn voor analoog opnemen kan je hier in een makkelijke versie en hier in een volledige versie vinden.
Met het opnemen van DV video heb ik geen ervaring, maar hier kan je er een volledige guide voor vinden.
Als je eenmaal de videofiles binnen hebt, moeten we ze om gaan zetten naar VOB bestanden. Dit zijn de bestanden die een DVD speler leest. Op dit moment ben ik alleen bekend met Super DVD Creator, waarmee het mogelijk is om bijna iedere video-indeling om te zetten naar VOB formaat. Let er wel op dat dit tijdrovend kan zijn!
Om precies te zijn maak je er geen *.VOB's van, maar een MPEG2 video bestand (MPEG1 mag ook, op VCD resolute, maar je zoekt naar de hoogste kwaliteit) en een audio bestand. Die laatste mag mp2, wav/pcm, ac3 en/of DTS zijn. Deze mux je vervolgens naar het vob bestand waar de film in zit. Er zijn er namelijk meer: ook voor menu's.
Voor het maken van deze MPEG2 bestanden zijn meerdere programma's . Er zijn echter maar een paar die echt goed én voor consumenten beschikbaar zijn. De bekendste daarvan zijn TMPGEncoder en CinemaCraft Encoder. Voor beide programma's vind je via dit overzicht hoe je ze moet gebruiken om je video in het juiste formaat te krijgen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vinden van een geschikte, gratis DVD menu maker!
Het beste programma om een menu te maken is je favoriete foto editor (in mijn geval Paint Shop Pro). Hiermee maak je je achtergrond en daar zet je (in het zelfde plaatje!) je tekst en/of plaatjes in wat later als knop moet gaan fungeren. Vervolgens maakt je een zgn. overlay. Dit zijn vlakken in de kleren rood, blauw of zwart die over de knoppen vallen. Een (semi)professioneel DVD author programma (je wilt het immers zo professioneel mogelijk) gebruikt dit om de plaatsen die van kleur moeten veranderen te bepalen. De grootte van de knoppen kan je dan zelf aangeven.
- het compleet maken van de film
Om een beetje in de thermen te blijven: dit wordt authoren genoemd. Een goed programma hiervoor is Spruce DVDMaestro. Wil je weten hoe dit werkt, dan zou ik hier eens een kijken nemen. Daar staan ook precies uitgelegd hoe het maken van een menu in zijn werk gaat.
Dit geeft meteen een antwoord op het laatste punt: Het programma maakt de indeling voor je. Deze kan je heel makkelijk met bijv. Nero branden door een DVD project te openen en de gemaakte bestanden naar de VIDEO_TS map te slepen.

Nog een opmerking van mij:
De resolutie van DVD video is enkel afhankelijk van het type DVD. Op NTSC DVD's moet video met een resolutie van 720/704*480 en op PAL DVD's moet die 720*576 zijn. Het maakt niet uit of het breed- of gewoon beeld is, het is altijd het zelfde. Exactere specificaties van de DVD kan je hier vinden.

Een erg goed instap programma op DVD's te maken is DVD-lab. Het werkt dan niet op professioneel niveau (zoals Maestro), maar je kan er desalniettemin mooie DVDtjes mee maken.

Als er nog meer in me opborrelt zal ik het zeker laten weten. Verder succes met het bijhouden van de guide/faq.

edit:
gooi er even een spellingcontrole overheen. Het zijn niet extreem veel fouten, maar het staat wel zo netjes... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DeeD2k2 op 14-09-2004 17:07 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Nik
Ja ik heb de topic strat in een paar minuten in elkaar gestampt :P. Maar DeeD2k2, heel erg bedankt voor je op- en aanmerkingen! Ik had pas verwacht dat ik over een week mijn startpost aan moest gaan passen, maar met deze info komen we al een heel eind! Ik dank je bijdeze voor je zeer fijne bijdrage!

En voor Japje_t, je hebt gelijk wat Nero Express betreft. Alleen vind ik de menu's die er gemaakt worden, iets te simpeltjes. Wat ik meer zoek, is een manier om een videobestand af achtergrond te kunnen gebruiken, met daar een soort van overlay aan knoppen. Misschien kan Nero Express dit ook, maar ik heb het boekje nog niet helemaal doorgenomen, ik ga me er eens in verdiepen. :)

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Graag gedaan... Daar is GoT voor hè.

Zo'n bewegend menuutje kan je wel maken met DVDMaestro. In mijn vorige post kan je wel links vinden naar een guide. Het programma is echter niet gratis en er is ook geen trail van beschikbaar. Tegenwoordig is het namelijk vervangen door een Apple programma. Het wordt dus ook niet meer ontwikkeld. Als je het wilt proberen, moet je het dus op een alternatieve manier zien te krijgen...

Dan nog even een aanvulling op de resolutie van beeld op DVD. Als je een DVD op je pc afspeelt, zal je ongetwijfeld opgevallen zijn dat er wél breedbeeld DVD's bestaan. Dat zit als volgt:
De pixels waar DVD-Video uit opgebouwd zijn, zijn niet vierkant, zoals die op je monitor. Ze hebben een verhouding (Aspect Ratio, AR). 4:3 of 16:9. Die getallen zullen je ongetwijfeld bekend voorkomen. Ze staan namelijk voor het type TV/beeldscherm waar ze op passen. Wat een DVD speler dus eigenlijk doet is het beeld indrukken (bij normaal, NTSC beeld: 720 naar 480*(3/4)=640 en bij NTSC breedbeeld: 480*(9/16)=854. Voor PAL geld natuurlijk het zelfde, maar is het voordeel minder duidelijk). Zo kan dus, in beide gevallen, de volle DVD resolutie gebruikt worden on de informatie op op te slaan.
Wil je nu zelf een breedbeeld DVD maken, dan moet je je beeld uit gaan rekken. De hoogte moet immers weer 480 (of 576) worden. Daarvoor zorg je dat je origineel naar een breedte van 720 pixels en een bijpassende hoogte resized. In het geval van 100% breedbeeld, is dat 405 pixels. Anders vul je het aan tot 405 pixels. Dit rek je nu op tot 480 (NTSC) of 576 (PAL) pixels.
Het bovenstaande geldt enkel voor video met een AR van 1:1 (Zoals AVI). Heeft je video een AR van 4:3 (van een DVD of SVCD bijvoorbeeld), dan moet je het resizen tot 360 (NTSC) of 432 (PAL) pixels. Er moet dan namelijk rekening gehouden worden met de oorspronkelijke AR. Het volgende gaat dan nl. op:
X x Y = 19:9
X x Z = 4:3 = 16:12
Y:Z = 9:12 = 0.75
(480*0.75=360; 576*0.75=432)

Houd er bij het encoden en authoren dan wel rekening mee dat je aangeeft wat het gewenste beeldformaat is, anders krijg je rare dingen...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

@proller

Met nero express kan je gewoon een video bestand als achtergrond gebruiken. Ik heb al best veel met dat soort progjes gewerkt, en ik vind nero express echt 1 van de fijnste

• Nik
Klopt, ik heb nu de handleiding eens doorgenomen (ben nu heel blij dat ik Nero een maand geleden gekocht heb, niet geweten dat er zo veel mogelijkheden opzaten!).

Misschien is het ook leuk om losse tooltjes te gebruiken. Ik mis toch het feit dat je zelf kan indelen wat er als eerste afgespeeld moet worden (ik wil graag eerst een titel filmpje, dan een menu, en dan de film).

Ook mis ik het om een menu te maken waarin je "play movie", "view chapters", set subtitle's" kunt kiezen. Ik heb geprbeerd om losse menu's aan te maken, maar ik ben er (tot nu toe) niet in geslaagd. En die menu's zijn juist zo mooi :)

Ik zorg er voor dat ik vanavond de SP aanpas, dus als iemand nog wat weet, zeg het even, dan neem ik dat meteen mee!

Verwijderd

Ik heb met succes een vakantiefilm in drie delen in m'n PC geladen via Aldi TV kaart ,maar een ander probleem, tesamen zijn ze 5.4Gb ,hoe krijg ik ze op één DVD?

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-02 10:35
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 18:13:
Ik heb met succes een vakantiefilm in drie delen in m'n PC geladen via Aldi TV kaart ,maar een ander probleem, tesamen zijn ze 5.4Gb ,hoe krijg ik ze op één DVD?
Je kan met dvdshrink het terugbrengen tot 4.7 gb of beter met CCE, zie andere topic van DVD branden

no comment

Pagina: 1