Toon posts:

[XP] FAT32 en NTFS tegelijk op 1 harde schijf*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag Windows XP op NTFS op mijn harde schijf (120 Gb Seagate 8Mb)zetten.

Ik heb een WinXP upgrade CD. Deze kan alleen geinstalleerd worden als er een vorige windows op de harde schijf staat.
Ik heb WinME en ik moet dus eerst WinME installeren voordat ik WinXP kan installeren. Maar dat moet op FAT32.

Vraag 1 : kan ik bijvoorbeeld een kleine partitie (F) FAT32 van 4 Gb maken en daarop WinME zetten en dan 3 andere partities NTFS (C,D,E) en dan op de c schijf de windows XP upgrade zetten? Of moeten alle 4 de partities hetzelfde systeembestand hebben?

Vraag 2 : En stel dat het wel kan, is Windows XP op de C-schijf dan minder goed beveiligd, omdat er een partitie FAT32 waar winME op de harde schijf staat?

Vraag 3 : Stel dat het kan: Is de harde schijf en/of WindowsXP dan langzamer omdat er een partitie van FAT32 op staat?

Vraag 4 : Stel dat het kan en ik wil daarna van die FAT32 een NTFS partitie maken (en dus WinME er ook weer af wil gooien). Kan ik dan nog met een WinME DOS opstartdiskette de PC opstarten (en die ene partitie weer formatteren naar FAT32) of lukt dat niet?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15
1: Ja, dat kan
2: Nee
3: Nee
4: Ja, dat kan

:)

Maar je kan ook tijdens de install (nadat hij gechecked heeft voor de upgrade) gewoon je partities weggooien en 1 of meerdere NTFSen er van maken.
Dan zijn al je vragen dus niet meer nodig. :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
1)ja
2)ja
3)euh neen denk ik
4)snap ik de bedoeling niet van

met convert c: /NTFS kan je je fat32 omzetten naat ntfs (maar niet terug!) om terug te gaan moet je formatteren en ben je dus je installatie kwijt.

edit: kan je eigenlik niet onmiddelijk xp installeren? met 98 upgrade kon dit, je moest wel een cd bij de hand hebben van 95, daar vroeg ie om!

[ Voor 26% gewijzigd door the_stickie op 14-09-2004 14:15 ]

Verwijderd

Je kan het doen zoals je wilt (partitie indeling).
Na installatie kan je de partities omzetten naar NTFS.
Misschien kan je xp ook installeren, door als ie gaat zoeken naar een oude windows versie, de cd er even in te doen, en dat de upgrade deze herkend, en daarna vrolijk verder gaat. Ook kan je soorten partities door elkaar heen gebruiken. Suc7.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:06
Wat nog veel makkelijker is: beginnen met de installatie van WinXP. Vervolgens krijg je de melding dat hij de schijf doorzoekt op een vorige versie (ivm update0. Als het goed is moet je nu ook via de ME-cd door kunnen gaan met de installatie. :)

En over je vragen
1. Dat kan.
2. Die partitie wis je toch gewoon na de installatie.
3. Nee.
4. Kan via configscherm->computerbeheer->schijfbeheer.

-

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
The_Stickie schreef op 14 september 2004 @ 14:13:
1)ja
2)ja
3)euh neen denk ik
4)snap ik de bedoeling niet van

met convert c: /NTFS kan je je fat32 omzetten naat ntfs (maar niet terug!) om terug te gaan moet je formatteren en ben je dus je installatie kwijt.

edit: kan je eigenlik niet onmiddelijk xp installeren? met 98 upgrade kon dit, je moest wel een cd bij de hand hebben van 95, daar vroeg ie om!
Je hebt de 2e vraag waarschijnlijk verkeerd gelezen.
Het is namelijk zo dat de ntfs partitie waar winXP op staat nog steeds net zo goed beveiligd is als wanneer alles ntfs was geweest. De fat32 partitie is echter nog steeds slecht beveiligd (die waar winME op staat, niet winXP)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
defusion schreef op 14 september 2004 @ 14:17:
[...]

Je hebt de 2e vraag waarschijnlijk verkeerd gelezen.
Het is namelijk zo dat de ntfs partitie waar winXP op staat nog steeds net zo goed beveiligd is als wanneer alles ntfs was geweest. De fat32 partitie is echter nog steeds slecht beveiligd (die waar winME op staat, niet winXP)
klopt... foutje O-)

Verwijderd

Ik heb zelf 1 hd van 40GB met FAT32 en 1 HD van 120GB met NTFS.

Nu heb ik het eens andersom geprobeerd maar het beste is gewoon een bootable Windows XP cd hebben.
Is dat die van jou niet?

Hoef je niks te partitioneren.

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-04 00:03
Wat je misschien beter kan doen, zo doe ik 't altijd, je formatterd je ene partitie helemaal NTFS zodat deze helemaal leeg is en je stopt je cd van windows XP in je cd-speler en begint de installatie. Op een gegeven moment zal de windows XP installatie om de cd van een windows vragen (98, Me, 2000 oid) deze doe je er in en dan draait deze eeen keer rond en je kan em er weer uit halen. Je XP cd weer terug en verder met installeren.

Verwijderd

gewoon die ME in de cd drive en als xp upgrade gaat controleren naar vorige versies dan linken naar de cdrom met ME en dan gaatie verder. Dus niets installeren.
Pagina: 1