Software inventarisatie

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:24
ik moet bij mijn stage de software gaan inventariseren en vastleggen en daarbij tevens aangeven hoeveel licenties we hebben per packet. Tot slot moet je een overzicht hebben hoevaak ieder pakket geinstalleerd is, en hoeveel licenties er voor zijn.

Dit moet ik ermee kunnen:
- per PC handmatig ingeven wat er geinstalleerd is van OS t/m Compressie programma, en van C Compiler tot MSN
- per applicatie kunnen aangeven, welke leverancier, wanneer gekocht, type(share/free/licentie)
- overzichten maken per pakket, per PC, etc
- formulieren voor het toevoegen van PC's en Software pakketten

Is er iemand die hier een handig programmatje voor heeft of een Access database(sjabloon) dat ik mag lenen? Hoeft niet te uitgebreid te zijn, gaat maar om zo'n 15 pc's.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:00
Oke, je bede is verhoord!

http://ocsinventory.sourceforge.net/en/index.php OCS inventory kun je laten meedraaien op het login script. Het inventariseert de PC van boven tot onder, en geeft de mogelijkheid tot licentiecontrole. Verder weet je exact hoeveel schijfruimte er vrij is, hoeveel mem erin zit etc. Het maakt een Access database aan dus je kunt er echt veel mee.

En....... GRATIS!!!!!!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-08 07:22
Hier nog een pagina met twee gratis tools: http://www.bsa.org/usa/an...-Software-Audit-Tools.cfm

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:28
Wij gebruiken hier zelf OCSInventory. Ideaal programma. :)

http://ocsinventory.sourceforge.net volgens mij

ik ben traaag ;)

Toevoeging: Je kunt dus gebruik maken van een policy om automatisch bij het opstarten een lijst per pc samen te stellen. Die kun je vervolgens in het programma importern.

[ Voor 53% gewijzigd door SysRq op 14-09-2004 12:39 ]

-

• borgdaville
asing schreef op 14 september 2004 @ 12:26:
Oke, je bede is verhoord!

http://ocsinventory.sourceforge.net/en/index.php OCS inventory kun je laten meedraaien op het login script. Het inventariseert de PC van boven tot onder, en geeft de mogelijkheid tot licentiecontrole. Verder weet je exact hoeveel schijfruimte er vrij is, hoeveel mem erin zit etc. Het maakt een Access database aan dus je kunt er echt veel mee.

En....... GRATIS!!!!!!
ziet er goed uit, maar ben ik nu gek of vind ik nergens de std login ID met ut wachtwoord? Van de manager!

• SysRq
borgdavile schreef op 14 september 2004 @ 12:54:
[...]

ziet er goed uit, maar ben ik nu gek of vind ik nergens de std login ID met ut wachtwoord? Van de manager!
admin
admin

Staat ergens verstopt in de help-file. :)

-

• borgdaville
SysRq schreef op 14 september 2004 @ 12:56:
[...]

admin
admin

Staat ergens verstopt in de help-file. :)
thnx, ik heb nu OCSinventory.exe /CSV /BIOS /DEBUG uitgevoerd ff op mijn XP machine om te testen. Er word wel vanalles getoond, maar software word niet herkend. Snap ook niet hoe ik het handmatig moet ingeven. Ik heb al zo'n bestand gedownload van 36kb, met een aantal duizend vendors met de pakketten erbij. Die zie ik nu netjes bij vendors in de manager. Maar mijn PC bij software staat nix.

• SysRq
Hoe ik het hier gedaan heb:

ocs installeren op een Windows 2000 server. Via policy's zorgen dat er bij iedere start //server/ocsinventory.exe uitgevoerd wordt. Vervolgens via de manager de gegenereerde csv bestanden importeren.

-

• borgdaville
SysRq schreef op 14 september 2004 @ 13:16:
Hoe ik het hier gedaan heb:

ocs installeren op een Windows 2000 server. Via policy's zorgen dat er bij iedere start //server/ocsinventory.exe uitgevoerd wordt. Vervolgens via de manager de gegenereerde csv bestanden importeren.
jaja, dat van die server kan altijd nog, wil het nu eerst ff testen
Wat moet er achter ovsinventory.exe komen om zo'n bestand te laten maken? en waar word het dan neergezet. Ik krijg het niet geregeld!

word nu alleen een csv bestand gemaakt met windows versie en ip adres enzow

[ Voor 9% gewijzigd door borgdaville op 14-09-2004 13:21 ]

• SysRq
Als het goed is worden in de verschillende subdirectory's de csv bestanden aangemaakt. En dan moet je die in de map softwares hebben.

-

• borgdaville
tis gelukt, ff uitzoeken hoe het verder word. Tis zo dat alleen software word gevonden die ook in de vendor database zit, wat wel jammer is! Eigenlijk moest je alle onbekende software ook gevonden worden en dan handmatig kunnen toevoegen aan de vendor database. Mer opzich wel mooi programma.

Verwijderd

Dit programma heb ik gebruikt.

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/psinfo.shtml

Werkt erg handig, maar moet je wel handmatig uitvoeren, dus misschien wat meer werk de automatische progs hierboven.

Wat je hiermee kan doen is het volgende. Vanaf een pc met admin rechten type je in de command, psinfo \\computernaam -s en je krijgt de hele lijst met geinstalleerde programma's op die computer.

• borgdaville
ik ben aardig op weg, het enige waar ik nog mee zit te stoeien is hoe de database bij te werken op commando.

Frequence is nu 1, dus zou ie iedere dag alles moeten nalopen. Maarjah ik ben het aan het testen; programma's toevoegen die we gebruiken. Om te testen of het ook word herkend moet ik steeds device verwijderen en opnieuw ocsinventory draaien. Dit moet toch makkelijk kunnen.

Bijvoorbeeld: Ik heb McAfee VirusScan Enterprise 7.1.0 toegevoegd. Deze werd eerst niet gevonden, alleen 3x McAfee VirusScan Unknown per PC. Hoe kan ik nu zorgen dat het meteen word bijgewerkt bij de 1e volgende keer als OCSinventory word gedraaid op een PC.

• borgdaville
nog een laatste vraag mensen:

ik ga OCSInventory invoeren op mijn stageplek. Word via een inlogscript 1x per week uitgevoerd. Hoe kan ik het beste de rechten instellen, ik neem aan dat ik niet de eerste ben die dit doet: hoe doen jullie het rechten per bestand? share? dir? en dan welke bestanden moeten welke rechten hebben om het allemaal te laten werken?

Pagina: 1