Toon posts:

Modem>WLAN router<>AP<>HUB<PC werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HUB aangesloten op een AP. Deze AP communiceert met een Wireless Router. De pc's die aangesloten zijn op de HUB kunnen niet communiceren met de router. De pc's die draadloos zijn kunnen wel communiceren met de Router en AP.

Dus vanaf een Wireless pc kan ik de router en het AP pingen
Vanaf een pc die is aangesloten op de HUB kan ik alleen de AP pingen en niet de router (=geen internet)

Ter verduideling een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rolfcolmer/config.gif

De BEFW11S4 is een Wireless Router van Linksys. Hier hangt mijn COM21 van @Home aan. Het is de bedoeling dat de laptop en pc draadloos met deze Router het internet opgaan. (En dit werkt)

Het AP is een standaard Accespoint, en de HUB een standaard hub. De reden waarom ik hier een hub heb staan is omdat deze pc allemaal naast elkaar staan, allemaal een 100Mb netwerkkaartje hebben en dus op deze manier gewoon op 100Mb kunnen blijven communiceren. De PC's moeten dus via de HUB en AP, naar de Router en zo internet op. Ik kan van hieruit alleen de AP pingen en de Router dus niet.

Nu raak ik verstrikt in de verschillende verhalen die ik (hier)lees of hoor. En zit ik met een aantal vragen

De AP kan ik in Bridge mode zetten. In de Router kom ik hier niets van tegen. Toch zou deze router van zichzelf ook een AP moeten zijn?
Als de Router en AP allebei in bridge mode staan. Dan zou ik via de hub moeten kunnen internetten, alleen via de Wireless pc's niet? (of als beide in bridge mode staan vervalt de router functie?)
Zou ik de AP en Router om kunnen wisselen en i.p.v. een hub te gebruiken de ethernet poorten van de Router kunnen gebruiken?
Kan ik uberhaupt met deze hardware bovenstaande configuratie werkend krijgen? (zoja... HOE???)

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 19:27
Zou ik de AP en Router om kunnen wisselen en i.p.v. een hub te gebruiken de ethernet poorten van de Router kunnen gebruiken?
Dit lijkt me de makkelijkste oplossing, maar ik vermoed dat je niet voor niets aan extra AP wilt gebruiken. Waarschijnlijk staan de 4 PC's een stuk verderop.

Om wat voor AP gaat het?
Kun je deze AP ook in zgn. "Wireless Client mode" zetten? Dan fungeert de AP als een soort Wireless NIC en verbindt hij de 4 PC's met de Wireless Router.

Verwijderd

Topicstarter
wens schreef op 14 september 2004 @ 12:32:
[...]

Dit lijkt me de makkelijkste oplossing, maar ik vermoed dat je niet voor niets aan extra AP wilt gebruiken. Waarschijnlijk staan de 4 PC's een stuk verderop.

Ja de pc's staan boven en de modem van @Home in de meterkast. Ik moet dus draadloos van het modem naar boven. En of de AP of router beneden of boven staat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.

Om wat voor AP gaat het?
Kun je deze AP ook in zgn. "Wireless Client mode" zetten? Dan fungeert de AP als een soort Wireless NIC en verbindt hij de 4 PC's met de Wireless Router

Dat is dus precies de bedoeling. Wat de preciese benaming is van de Client/Bridge modes weet ik zo niet (ben nu niet thuis) maar er zijn 4 mogelijke opties. Die zal ik hier vanavond nog even posten.

.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zoals beloofd hier de mogelijke opties in mijn AP:

Access Point
Access Point Client
Wireless Bridge

Heb je hier iets aan?

• wens
Welk AP heb je (merk/type)?

Bij die optie "Access Point Client" kun je waarschijnlijk het MAC-adres invullen van de Linksys BEFW11S4. Hierna zal de AP zich aanmelden op die Wireless Router.
Je zou dan verbinding moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Het AP is van het merk Unex, type HR011b
Ik kan inderdaad bij Access Point Client een MAC adres ingeven of via een Site Survey mijn router opzoeken.

Als ik dit gedaan heb dan kan ik vanaf een pc die verbinding heeft met de Linksys (Wireless of bedraad) de AP pingen.
De pc die via een hub is aangesloten op de AP ziet alleen de AP zelf. Ik kan dus de Linksys dus niet pingen.

Ik heb de firmware van de Linksys geupdate naar de laatst beschikbare versie (v1.50.14)

• wens
De manual zegt zelf:
"Access Point Client: Select this mode to enable the connection of one or more remote LANs with a central LAN. In this option, stations of the Remote LAN can communicate with stations of the central LAN."

Het is dus volgens Unex wel mogelijk.
Waarschijnlijk is dit alleen mogelijk indien er op je Linksys geen encryptie gebruikt, omdat je dat helemaal niet kunt opgeven in de Unex. Probeer het eens zonder encryptie. Als dit dan werkt, heb je een niet-veilige situatie.
Het kan ook zijn de de mode "Access Point Client" alleen maar werkt als de andere AP ook een Unex is. Als dat zo is, dan krijg je het niet werkend.

Ik zelf zou inmiddels een UTP-kabel van beneden naar boven hebben getrokken en de Linksys boven aangesloten. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, laat ik bij het eind beginnen.

De kabel naar boven. Waarom ik dit allemaal heb aangeschaft is juist om van die kabel af te komen. De kabel loopt nu door de gang, via de trap over het tapijt naar de kamer, en vanaf die kamer weer over de gang naar een andere kamer. Ik wil dus van die kabels af. Ik moet dus in ieder geval draadloos naar boven.

Of de router beneden komt en AP boven of omgekeerd maakt me niet uit. Het maakt me nu ook even niet uit of ik de router op dit ogenblik alleen als AP kan gebruiken en mijn "oude" bedrade router gebruik voor boven.

Ik heb op dit ogenblik nog geen encryptie aanstaan. Dus dat mag geen probleem vormen.

De client mode zoals je hem beschrijft heb ik inderaad zo ingesteld. Op de Linksys zie ik geen mogelijkheid om hem alleen te configureren als AP, of om de communicatie met de AP te testen.

Ik kan dus vanaf de Linksys wel de AP pingen, maar vanaf de AP de Linksys niet. Zodra ik in de AP kijk bij "Associated Networks" dan staat daar ook niets. Dus het lijkt me dat de AP van de Linksys niet mag communiceren. Maarja hoe test je dit

Verwijderd

Topicstarter
Niews van Linksys

Rolf: befw11s4 cannot communicatie with Unex access point and hub
Rogelio Dumlao: Welcome to Linksys Live Tech Support. How cna I help you today?
Rolf: hi there
Rogelio Dumlao: yes it will not.
Rolf: any reason for that?
Rogelio Dumlao: because befw11s4 does not have bridging capabilities

Ok. Hier dus het antwoord waarom ik wel vanaf de Linksys naar mijn AP kan pingen en omgekeerd niet...

Hier mijn nieuwe vraag dus:

Kijk eens naar het plaatje hierboven. Welke onderdelen moet ik dan wel aanschaffen?

Is het bijvoorbeeld voldoende om de Unex AP te vervangen door een Wireless Bridge (bijv. WET11). Als ik deze bridge aansluit, kan ik dan nog steeds met draadloze pc's gebruik maken van de Linksys router?

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt te werken. Voor de volledigheid nog even.

Het AP heb ik vervangen door een wireless bridge van Linksys (WET11). Wireless router beneden. Wireless Bridge boven. NAT op mijn "oude" bedrade router uitgezet zodat deze als 100Mb switch werkt. Wirelss Bride aangesloten op mijn "oude" router. De pc's die hierop gepatched worden krijgen een IP van de router en communiceren onderling op 100Mb. De andere PC en laptop communiceren via de wireless router.

Precies zoals ik wilde. Achteraf wel een vrij dure oplossing om 2 kabels kwijt te raken. (toch zo'n 2x 80 euro (Router en Bridge) en 50 euro voor 2 netwerkkaartjes) maarja na 4 dagen stoeien heb je dan ook wat
Pagina: 1