Data over 2 draden ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het volgende is het geval:

Hier in een verzorgingshuis, zijn er enkele bewoners die graag internet op hun kamer willen. Helaas zijn er bij de bouw van het huis, alleen telefoonkabels aangelegt. (4 aders). Hiervan worden er 2 gebruikt voor analoge telefoon. Er zijn 2 aders beschikbaar.

Nu is de afstand te groot voor draadloos internet, en de kosten van nieuwe bekabeling aanleggen te hoog. Een adsl abbo per bewoner is ook niet rendabel. De afstand die afgelegt moet worden is meer dan 100m.

Wij zaten te denken om 1 ADSL abo te nemen, en deze via een router op te splitsen naar de bewoners. Helaas heb je voor een normaal ethernet netwerk, minimaal 4 aders nodig. Bestaad er betaalbare apparatuur, om een data verbinding via 2 aders te realiseren ?

Ik ben benieuwd of jullie een betaalbare oplossing weten.

Verwijderd

Zoiezo is de 4-aderige bekabeling niet genoeg afgeschermd voor
ADSL en zal het niet de snelheid halen die je wilt.

Een goed (maar misschien te dure) mogelijkheid is om meerdere accespoints in het verzorgingstehuis te plaatsen zodat de afstand tot de pc's niet te groot is voor goede ontvangst.

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:00
Over 2 draden kan je kiezen voor een modem die in leased line mode zet.

Ik heb dit zelf wel eens gebruikt en het werkt.
Het vervelende probleem is natuurlijk dat je aan de andere kant van het lijntje ook een modem moet hebben, misschien is een accesspoint een goedkopere oplossing :/

PVoutput 3250 WP

Verwijderd

Ethernet-over-power? :)

Verwijderd

http://www.corinex.com/we...D0FB08334C1256DA300490C8F

misschien een optie om het via je stopcontat te doen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-05 13:02
De telefoonkabel vervangen door UTP kabel en dan 2 aderen daarvan voor telefonie en 4 aderen voor netwerk gebruiken. Dat is toch niet zo heel duur lijkt me?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo'n stopcontact-netwerk zal niet werken, je hebt grote kans dat in zo'n groot gebouw de kamers over meerdere fasen zijn verdeeld en dan werkt het dus niet. Een oplossing met meerdere access points hoeft op zich niet eens zo heel duur te zijn hoor, er zijn genoeg betaalbare access points die dat ondersteunen (o.a. van Linksys meen ik).

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik zou ook overwegen toch de kabels te vervangen door utp. Maar als er veel kabel getrokken moet worden, kan dat duurder uitvallen dan wireless.
en euh in dat verzoringstehuis, kan je de bewoners dan niet gewoon laten meebetalen? een abbo-kost van 1 euro en zelf voor de eigen adapter zorgen? dat scheelt al een hoop!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 13:20

Zoefff

❤ 

Het gaat je sowieso niet lukken om data over die 2 kabeltjes te krijgen, omdat en standaard telefoonleiding niet voldoende is afgeschermd, en omdat je ook nog eens telefoongesprekken wilt gaan voeren over de andere 2 draadjes.

Ik zou toch kijken naar een draadloze oplossing, of eventueel een oplossing met kabel. Als je even zoekt kan je UTP kabel al voor 20 euro per 100 meter op de rol krijgen, als je zelf de bekabeling aanlegd, hoeft dat niet te duur te zijn. Misschien kan je zelfs eerst een lange kabel neerleggen, en aan het eind daarvan een accesspoint zetten, waar de bewoners op kunnen inloggen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Zoefff schreef op 14 september 2004 @ 11:18:
Het gaat je sowieso niet lukken om data over die 2 kabeltjes te krijgen, omdat en standaard telefoonleiding niet voldoende is afgeschermd, en omdat je ook nog eens telefoongesprekken wilt gaan voeren over de andere 2 draadjes.

Ik zou toch kijken naar een draadloze oplossing, of eventueel een oplossing met kabel. Als je even zoekt kan je UTP kabel al voor 20 euro per 100 meter op de rol krijgen, als je zelf de bekabeling aanlegd, hoeft dat niet te duur te zijn. Misschien kan je zelfs eerst een lange kabel neerleggen, en aan het eind daarvan een accesspoint zetten, waar de bewoners op kunnen inloggen.
En ADSL dan? daar gaat toch ook data over de telefoonkabel?
of ben ik nu leip? 8)7

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:22
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 12:16:
[...]

of ben ik nu leip? 8)7
Daar heb je wel twee dure modems voor nodig, eentje aan elke kant van de kabel.

Verwijderd

ja maar je modem moet die data omzetten naar een verstaanbaar signaal voor je pc. Zij het over ethernet of over usb (bij usb modem)

Verwijderd

Ja anders doe je net als wanadoo, en leg je je eigen netwerk aan! met dslam`s enzow... reuze leuk.

zonder gekheid :?

Als je op de adsl manier wilt communiceren, moet je dslam`s enzo aanschaffen, telefoonswitches, das egt een gekkenhuis.

Wat je nog zou kunne overwegen is om die 220/110 v dingen tog aan te schaffen, en dan de 110 V versie. Trafo vanaf`t spanningnet, en die 110 volt tog door die 2 draadjes te jagen. (ISDN is ook 110v, kunnen ze makkelijk aan) Op die manier kun je tog die wallpower dingen gebruiken, door een soort switchs-achtig iets te maken...

Ofnie ?

Rob

Verwijderd

Ik denk, dat je toch het goedkoopst uit gaat zijn met een goed beveiligd draadloos netwerk, gezien de grote afstanden.

Kun je geen gebruikmaken van bestaande infrastructuur om de AP's op aan te sluiten? Of zijn er in dat verzorgingstehuis geen zusterposten met een netwerkaansluiting? Je zou dan het netwerk voor bewonersinternet in een eigen VLAN kunnen zetten, zodat er geen toegang tot je bedrijfsnetwerk mogelijk is. (Moet je wel switches hebben die dit ondersteunen.) Wij gaan dat uiteindelijk zo hier ook toepassen, alleen gaan wij gebruik maken van een bedraad netwerk voor bewonersinternet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 12:26 ]

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 00:37

d-motion

zow... en dan nu...

Ik denk dat je idd eens moet kijken naar ethernet over 220V.

Maximale te overbruggen afstanden lopen tot 200 meter.

relatief goedkoop : +/- 60 euro per aansluiting en het werkt volgens het oude rg58 ethernet. Je kunt dus gewoon meerdere keren aftappen (Tis dus niet alleen point2point).

En... Het is dus relatief goedkoop om het even te testen.

WWW.RC5.NL

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 12:16:
[...]

of ben ik nu leip? 8)7
Het signaal is dan wel compleet anders dan het signaal wat je over een lan verstuurd. En je moet voor de grap eens onder je huis naar je telefoonkabel kijken, en hoe dik en afgeschermd deze is :P

[ Voor 16% gewijzigd door Zoefff op 14-09-2004 12:31 ]

Verwijderd

Zoefff schreef op 14 september 2004 @ 12:30:
[...]

Het signaal is dan wel compleet anders dan het signaal wat je over een lan verstuurd. En je moet voor de grap eens onder je huis naar je telefoonkabel kijken, en hoe dik en afgeschermd deze is :P
Tuurlijk, helemaal gelijk, toch ken ik genoeg mensen die de pc op zolder hebben staan en deze hebben aangesloten met een normale modulaire kabel. onderscheid maken tussen LAN en data.

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-05 22:44
Ik zou zeggen, probeer het eens, om over die 2 draden data te sturen. Bij 10 of 100mbit in Half Duplex, word er maar 1 paar gebruikt. Wij hebben hier reeds meerdere malen afstanden +100m op 100mbit overbrugd, en op 10mbit zou dit zeker moeten werken. Afhankelijk van het soort telefoonkabel zou dit volgens mij best moeten kunnen. Aangezien de meeste telefoonkabel ook getwist is. 10mbit half duplex is trouwens meer dan genoeg om te internetten. Test dit dan wel deftig uit, dus bel ook eens vanaf die telefoon om te kijken of er veel/te veel storing bij komt.

Indien dat niet werkt zou ik toch eens kijken om utp kabel te leggen, en hoe dit het makkelijkste zou gaan (vals plafond ofzo). Kabel is altijd zekerder en sneller dan wireless. En duur is de kabel zelf ook niet hoor. Zeker niet als je hem zelf aanlegt, en stekkertjes aanzet, enz.

Daarop volgt dan wireless, maar die afstand van 100m kan je daar al zeker niet mee overbruggen, dan heb je er weer meerdere nodig, en dat gaat nog veel meer kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Dikke Foaf op 14-09-2004 12:53 ]

• jhead22
  • Niet online
Thx voor de tips !

Opnieuw kabels trekken wordt echt te duur helaas. (De kabels niet, maar wel de arbeid).
Snelheid is niet echt belangrijk. 56K6 is voldoende.

Via modems verbinding leggen is misschien een mooie oplossing.
Netwerk via het stopkantakt is ook een mooie optie. Zitten we alleen met de verschillende groepen.
Gedeeltelijk kabel en gedeeltelijk draadloos is misschien ook wel een mooie optie.

We gaan het uitzoeken !
Thx

[ Voor 5% gewijzigd door jhead22 op 14-09-2004 12:55 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar uhm laten we het even anders bekijken. Waarom moeten deze bewoners via adsl verbonden worden?

Waarom niet gewoon via een analoog modem? Wat is de reden dat het een breedband internetverbinding moet zijn?

/edit

spuit 11 :) ..

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 14-09-2004 12:59 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Voor een eurotje of 100 wil ik ook wel wat kabeltjes trekken of in een systeemplafondje stoppen hoor :P

Ik weet natuurlijk niet hoe het verpleeghuis er uit ziet, maar volgens mij is de combo draad/draadloos het beste, daar zou ik even naar kijken. En ik snap niet waarom je de kabels niet eventueel zelf kan trekken? Als je een systeemplafond hebt word het natuurlijk helemaal simpel, maar anders lijkt het me ook niet zo lastig om wat kabels door (bestaande) telefoonpijpen te trekken, of desnoods achter een plint weg te werken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is het misschien een optie om het e.e.a. via coax-ethernet te doen? Als het maar om een klein aantal gebruikers gaat, lijkt me dat zeker een optie. Kan ook gewoon via de bestaande leidingschacht denk ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jvhaarst
  • Laatst online: 13-05 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Er bestaat ook zoiets als PNA : http://www.homepna.com/
Froogle is your friend :
http://froogle.google.com...=Search+Froogle&scoring=p

Voor minder dan 20 euro per aansluitng zou ik niet moeilijk doen.

En ja, er bestaan ook switches voor:
http://store.yahoo.com/svcompucycle/phonelan.html

En het is natuurlijk veel mooier om naar iedere kamer een cat5 kabeltje te trekken, maar dat lijkt me voor deze situatie zwaar overkill.

[ Voor 62% gewijzigd door jvhaarst op 14-09-2004 13:19 ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Jhead22... je zou ook nog via de interne telefoonlijn de gebruikers kunnen laten inbellen naar jouw server. Moet je misschien wel een aantal usb modems aan je server aansluiten. Hier kunnen de mensen dan op inbellen. D.m.v. een proxy of gateway toegang geven naar internet.

Maar ik snap nog steeds niet waarom deze gebruikers niet gewoon hun eigen analoog modem kunnen krijgen en gewoon naar buiten bellen naar bijv. Hetnet of andere providers.

• Maanzaad
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 10:28
Ik zou voor een draadloos netwerk gaan. Dit is het snelst aangelegd, flexibel (toevoegen / verwijderen gebuikers), goedkoper dan kabel. Om het bereik op te schroeven kan je gebruik maken van speciale (groter / richt, binnen / buiten) antennes, of van repeaters.

Ik heb ook wel eens handleidingen voor zelfbouw antennes op het internet gezien. Het bereik werd dan behoorlijk opgeschroeft.

Ik heb zelf een Sitecom WL122 Acces Point (100 Mb) en die is instaat met anderen een groter draadloos netwerk te vormen. Dit gebeurt via het Wireless Distribution System (WDS). Een repeater functie dus. Kwestie van de kastjes op strategische plekken neer zetten.

Oh ja, beveiligen kan wel. Je moet het alleen wel instellen.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

The Real Falcon schreef op 14 september 2004 @ 12:57:
Maar uhm laten we het even anders bekijken. Waarom moeten deze bewoners via adsl verbonden worden?

Waarom niet gewoon via een analoog modem? Wat is de reden dat het een breedband internetverbinding moet zijn?
Houd er even rekening mee dat de mensen die nu breedband gewend zijn dat straks in 't verzorgingshuis ook willen hebben! Mijn vader is de 60 gepasseerd en heeft hier ook breedband, maar die wil dus over 10/20 jaar ècht niet met een analoog modem zitten te internetten hoor!

Bedenk je eens hoe verzorgingstehuizen er over 50 jaar uitzien... Iedereen heeft internet en iedereen zit nog druk op GoT. :)

• Frisbee
  • Niet online
jhead22 schreef op 14 september 2004 @ 12:55:
Via modems verbinding leggen is misschien een mooie oplossing.
Netwerk via het stopkantakt is ook een mooie optie. Zitten we alleen met de verschillende groepen.
Gedeeltelijk kabel en gedeeltelijk draadloos is misschien ook wel een mooie optie.
Verschillende groepen is niet zo'n probleem. Voor zover ik weet, wordt het signaal pas gefilterd bij het verlaten van het pand.
Verschillende fasen zijn wel een probleem, die zijn onderling niet aan elkaar verbonden. (gelukkig maar).

De fasen kun je wel makkelijk aan elkaar knopen met een simpele ethernet switch en 3 stekker-ethernet adapters.

• Bigs
  • Niet online
jvhaarst schreef op 14 september 2004 @ 13:07:
Er bestaat ook zoiets als PNA : http://www.homepna.com/
Froogle is your friend :
http://froogle.google.com...=Search+Froogle&scoring=p

Voor minder dan 20 euro per aansluitng zou ik niet moeilijk doen.

En ja, er bestaan ook switches voor:
http://store.yahoo.com/svcompucycle/phonelan.html

En het is natuurlijk veel mooier om naar iedere kamer een cat5 kabeltje te trekken, maar dat lijkt me voor deze situatie zwaar overkill.
Waarschijnlijk zijn die bewoners verbonden via een telefooncentrale, gaat het dan ook nog werken? (geen retorische vraag, ik heb geen idee hoe PNA werkt :) )

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Bedenk wel dat investeren in analoge 56k verbindingen misschien niet de verstandigste oplossing is met het oog op de toekomst..Het is niet schaalbaar; al zouden de verbindingen alleen bedoeld zijn om wat te surfen, 56k blijft langzaam en websites worden steeds groter. De hedendaagse websites komen zelfs vaak al op totaal onacceptabele snelheden binnen op analoge modems, men gaat er steeds meer blindelings vanuit dat iedereen breedband heeft...

Ik denk dat je je dus beter kunt oriënteren op een verbinding met meer bandbreedte. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zap op 14-09-2004 17:59 ]

#

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Lijkt me wel, helemaal omdat TS zegt dat er altijd 2 draden over zijn.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 12:44

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

het kost toch niet zo veel.. als je iedereen 1 euro laat betalen om een nieuwe kabel te trekken.. die kabels zijn niet zo duur en al helemaal niet als je ze op een grote rol koopt..

Bedankt alvast

Verwijderd

Ik weet niet wat je budget is, maar misschien is Long Reach Ethernet een oplossing.
http://www.cisco.com/en/U...9/tech_protocol_home.html
The Cisco Long-Reach Ethernet (LRE) networking solution is the industry""s first end-to-end product line for delivering 5-15 Mbps speed over existing Category 1/2/3 wiring. With Ethernet-like performance that extends to 3,500-5,000 feet, LRE enables next-generation simultaneous voice, video and data services including high-speed Internet access, video streaming and IP telephony.
http://www.cisco.com/en/U...per09186a0080088896.shtml
[...] LRE technology enables Ethernet to also run over existing, unconditioned telephone-grade wire that is already widely deployed. In addition, LRE transmissions are able to coexist with Plain Old Telephone Service (POTS), advanced Private Branch Exchange (PBX), or ISDN signaling services over the same pair of ordinary copper wires, [...]
Even zoeken naar prijzen hoor...

Als je een bundel koopt van een 2950 LRE switch + 24 CPE575 (kastje dat nodig is op elke kamer) ben je USD 6695 kwijt. Daar kan je dan dus 24 users mee aansluiten. Daarnaast heb je denk ik nog een POTS splitter nodig, maar het zou ook kunnen dat je die alleen nodig hebt als je LRE en telefonie over 2 aders wil laten lopen. Anyway, dat ding kost USD 995 voor 48 poorten.

Laten we er even vanuit gaan dat je 24 gebruikers hebt en de POTS splitter nodig hebt. Dan kost dat je dus aan aanschaf 6695 + 995 = USD 7690, dus USD 320 per gebruiker. Schrijf je het hele spul in 3 jaar af, is dat dus USD 107 per jaar of 9 dollar per maand. Lijkt me niet al te duur. Maar ja, dan moet je wel dat bedrag kunnen investeren en 24 gebruikers hebben... en natuurlijk komt er nog een uplink naar Internet bij.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 18:32 . Reden: prijzen toegevoegd + berekeningen ]

Verwijderd

En de televisie kabels die er al zijn dan? Doe het lokale kabel bedrijf is een aanvraag voor kabel internet en kijk wat ze dan zeggen.

Nadeel is als je het hen laat aanleggen je voor altijd huur moet afdragen. Maar die bewoners hebben toch vast allemaal wel tv?

Het zou me niet verbazen als een bewoner nu al een kabel modem van @home bijvoorbeeld kan aansluiten icm een abbo van 19,95 euro per maand.

En wat schaalbaarheid betrefd, die kabelaanleggers kunnen er soms best wat van, mijn snelheid hier gaat ook steeds omhoog, terwijl de prijzen hetzelfde blijven . (nouja, ongeveer dan.) en de kabel blijft ook hetzelfde.

Bij adsl ben je toch ook verplicht een telefoonlijn erbij te huren? (ook al ligt die er al.)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 18:14 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 12:24:
Ja anders doe je net als wanadoo, en leg je je eigen netwerk aan! met dslam`s enzow... reuze leuk.

zonder gekheid :?

Als je op de adsl manier wilt communiceren, moet je dslam`s enzo aanschaffen, telefoonswitches, das egt een gekkenhuis.

Ofnie ?

Rob
Nie dus. je kan met behulp van twee sdsl routers prima een 2 draads verbinding van 2 Mbit maken. Niks geen dslams nodig gewoon lullen met elkaar. Ik heb dit zlef een keer gedaan met 2 cisco 828 dacht ik

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08-2025

ExploWare

BoingBoing

jvhaarst schreef op 14 september 2004 @ 17:58:
Lijkt me wel, helemaal omdat TS zegt dat er altijd 2 draden over zijn.
dat is neem ik aan een reactie op
quote: Bigs
Waarschijnlijk zijn die bewoners verbonden via een telefooncentrale, gaat het dan ook nog werken? (geen retorische vraag, ik heb geen idee hoe PNA werkt )
lijkt me best onzinnig namelijk: Analoge telefoon gaat namelijk altijd over 2 aders...
je hebt er wel 4 aders aan zitten maar toen ik telefoon op mn kamer liet aansluiten door de PTT zette die maar 2 aders op de wandcontactdoos...

dat JeroenR verhaaltje klinkt wel leuk:
1 tot 1,5 kilometer... moeite waard om even in te verdiepen

[ Voor 8% gewijzigd door ExploWare op 14-09-2004 18:18 ]

. . . . . Youp.net . . . . .

• jhead22
  • Niet online
Woow.. wat een hoop reacties :*)

Internet via het stopkontakt lijkt ons de beste en een betaalbare methode.
We hebben t maken met krachtstroom, welke in drieen wordt gesplitst. vervolgens wordt het over 14 groepen verdeelt.

Als we dus 3 stopkontakt dingen op de router aansluiten, is het hele huis gedect.
Vervolgens installeren we bij de bewoner die internet wil ook zo'n ding... en klaar :)
Ideaal !

We gaan het eens testen met 2 van die dingen. Kijken of t werkt.

Daarnaast is homepstn idd ook een hele mooie oplossing. Lynksys heeft onderandere mooi spul.

Zoefff, van mij mag je best het hele huis voorzien van utp voor E 100,-
Heb je wel een paar weekjes werk aan schat ik zo. 8)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Die 100 e was exclusief materiaalkosten he O-) :P

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 23:07

MBV

dat komt dus neer op vrijwilligerswerk: zeg 3 weken fulltime voor €100 om kabeltjes aan te leggen, mij krijg je niet zo gek hoor!

@jhead22: Als Zoefff het zooitje wilt aanleggen voor €100 zou ik dat doen. Dat is veel goedkoper! Zoefff 100 euro, 100 euro kabels, elke pc heeft al een netwerkkaart (of kost €15), en een switch (2e hands 3com is niet duur). Veel goedkoper, en je hebt uitbreidingsmogelijkheden zat :P
maar ik denk dat hij een geintje maakt ;)

• Bigs
  • Niet online
jhead22 schreef op 14 september 2004 @ 18:30:
Woow.. wat een hoop reacties :*)

Internet via het stopkontakt lijkt ons de beste en een betaalbare methode.
We hebben t maken met krachtstroom, welke in drieen wordt gesplitst. vervolgens wordt het over 14 groepen verdeelt.

Als we dus 3 stopkontakt dingen op de router aansluiten, is het hele huis gedect.
Vervolgens installeren we bij de bewoner die internet wil ook zo'n ding... en klaar :)
Ideaal !

We gaan het eens testen met 2 van die dingen. Kijken of t werkt.

Daarnaast is homepstn idd ook een hele mooie oplossing. Lynksys heeft onderandere mooi spul.

Zoefff, van mij mag je best het hele huis voorzien van utp voor E 100,-
Heb je wel een paar weekjes werk aan schat ik zo. 8)
Ik weet niet hoeveel gebruikers je hebt/verwacht, maar ik kan me niet voorstellen dat dat spul goed schaalt :) Met 2 gebruikers kan het misschien wel snel en vlekkeloos werken, maar met 10 gebruikers op 1 fase kan ik me dat niet voorstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 14-09-2004 20:49 ]

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Wat ook nog kan is zelf internet via de kabel aanbieden, dat doen ze hier in de buurt ook.
Verhaaltje daarover : http://www.cai-assendorp.nl/html/internet.htm

[ Voor 8% gewijzigd door jvhaarst op 14-09-2004 21:58 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Leuk al die tips over data over 2 draadjes enzo, echter meld TS dat het meer dan 100m is.
Denk dat je het dus simpelweg niet gaat lukken met deze bestaande situatie.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

of utp draden trekken of een paar ap's ophangen
als het over afstanden van meer dan 100 meter gaat lijkt het me goedkoper om een paar ap's op te hangen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 22:39:
of utp draden trekken of een paar ap's ophangen
als het over afstanden van meer dan 100 meter gaat lijkt het me goedkoper om een paar ap's op te hangen.
spuit 11... of je leest het topic even :)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

The Real Falcon schreef op 14 september 2004 @ 13:36:

Maar ik snap nog steeds niet waarom deze gebruikers niet gewoon hun eigen analoog modem kunnen krijgen en gewoon naar buiten bellen naar bijv. Hetnet of andere providers.
Omdat in dit soort gebouwen er meestal een PBX zit tussen de KPN lijnen en de toestellen, en daar wil ADSL niet overheen

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

The Real Falcon schreef op 15 september 2004 @ 06:15:
[...]

spuit 11... of je leest het topic even :)
Ook met Draadloos kun je best meer dan 100m overbruggen hoor. Richtantenne's of AP's in Hub Mode. Is al best veel voo rte krijgen

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

DaRealRenzel schreef op 15 september 2004 @ 06:59:
[...]

Ook met Draadloos kun je best meer dan 100m overbruggen hoor. Richtantenne's of AP's in Hub Mode. Is al best veel voo rte krijgen
Klopt helemaal maar dat bedoelde ik niet met me opmerking. Ik bedoelde dat dit al meerdere keren geopperd was en vandaar de spuit 11 :)

Verwijderd

Aanvulling (ben collega van de startposter):

- Telefoon gebruiken voor inbellen naar provider kan wel maar heeft het probleem dat het alarmeringssysteem over dezelfde telefoonlijnen gaat en dan de bellende bejaarde niet meer op de alarmknop kan drukken als ie 't aan z'n hart krijgt ofzo.
Als ze zitten te internetten, bedoel ik.

- Draadloos wordt erg lastig, iedere kamer is gescheiden met betonnen muren en met een goede AP kom je hooguit door 6-7 kamers en een gang telt er al snel 40 kamers op een rij, maal 3 verdiepingen maal 2 vleugels. Dat zouden 30 AP's worden!

We twijfelen nu tussen stopcontact-netwerken en HomePNA.
Voordeel van stopcontact is dat we centraal alleen op de 3 fasen hoeven te distribueren, nadeel is dat iemand die zelf zo'n dingetje koopt zo inplugt. Ook de afstand van max 200m is krap, we gaan daar wellicht met 50m overheen.
Voordeel van HomePNA is dat we het signaal alleen op die draden zetten waar ze ervoor betalen, nadeel zie ik in de grotere complexiteit en lagere snelheid (heb alleen nog maar een homepna switch gezien met 1Mbit).

Wie heeft ervaringen met deze systemen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 10:10 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voordeel van stopcontact is dat we centraal alleen op de 3 fasen hoeven te distribueren, nadeel is dat iemand die zelf zo'n dingetje koopt zo inplugt. Ook de afstand van max 200m is krap, we gaan daar wellicht met 50m overheen.
Voordeel van HomePNA is dat we het signaal alleen op die draden zetten waar ze ervoor betalen, nadeel zie ik in de grotere complexiteit en lagere snelheid (heb alleen nog maar een homepna switch gezien met 1Mbit).

HomePNA heb ik geen ervaring mee.

Maar het probleem wat jij oppert, met stopcontact, dat iedereen er zomaar een extra stekker inplugt en mee gaat internetten is denk ik gewoon een kwestie van op mac-adres toegang geven of gewoon je dhcp lease niet hoger zetten dan het aantal pc's die toegang mogen hebben. Mac-adres lijkt mij het veiligst.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
The Real Falcon schreef op 15 september 2004 @ 10:18:
[...]

HomePNA heb ik geen ervaring mee.

Maar het probleem wat jij oppert, met stopcontact, dat iedereen er zomaar een extra stekker inplugt en mee gaat internetten is denk ik gewoon een kwestie van op mac-adres toegang geven of gewoon je dhcp lease niet hoger zetten dan het aantal pc's die toegang mogen hebben. Mac-adres lijkt mij het veiligst.
of ze laten inloggen met een eigen account op de server, zoiets...

• d-motion
  • Laatst online: 05-04 00:37

d-motion

zow... en dan nu...

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 09:54:
Aanvulling (ben collega van de startposter):

200m zal idd waarschijnlijk bij optimale bekabeling zijn. Vanavond kan ik het in mijn eigen huis uitproberen... maar das lang geen 200 meter natuurlijk.

Je schreef over het nadeel van zelf zo'n ding kopen.... maar je kan natuurlijk gewoon encryptie aanzetten op de adapters. Alleen jullie weten de sleutel. Dus een gebruiker van internet krijgt gewoon een 'voor ingestelde' adapter van jullie.

Let wel... Het is maximaal 14 Mbit. wat je natuurlijk moet gaan delen met alle andere gebruikers. Als er een leecher-opa tussen zit... vreedt dat natuurlijk behoorlijk wat bandbreedte. :D

WWW.RC5.NL

Verwijderd

Prang schreef op 15 september 2004 @ 11:32:
[...]

200m zal idd waarschijnlijk bij optimale bekabeling zijn. Vanavond kan ik het in mijn eigen huis uitproberen... maar das lang geen 200 meter natuurlijk.

Je schreef over het nadeel van zelf zo'n ding kopen.... maar je kan natuurlijk gewoon encryptie aanzetten op de adapters. Alleen jullie weten de sleutel. Dus een gebruiker van internet krijgt gewoon een 'voor ingestelde' adapter van jullie.

Let wel... Het is maximaal 14 Mbit. wat je natuurlijk moet gaan delen met alle andere gebruikers. Als er een leecher-opa tussen zit... vreedt dat natuurlijk behoorlijk wat bandbreedte. :D
Encryptie is een goeie, zit dat op al die dingen, heb jij ervaring met een specifiek model?
Er komt geen server tussen, gewoon recht-toe recht-aan.
14Mbit is zat, ze gaan voorlopig met z'n allen aan een Fast-ADSL lijntje hangen (de ultieme linesharing).
Valt die 14Mbit ook nog te knijpen met instellingen op die kastjes? Ik kon daar op de websites van de makers niets over vinden.

Verwijderd

Ik heb dit onlangs voor een klant van ons gemaakt. En wel met de genoemde LRE oplossing van Cisco (zie vorige pagina).

LRE betekend Long Reach Ethernet, je bent dan ook niet gebonden aan de 100m beperking van cat5.
LRE kan over cat3 (telefoon) bekabeling, en een maximale afstand van 1660m. Bovendien kan je met LRE de telefoon nog steeds blijven gebruiken over dezelfde bekabeling.

De prijzen die daarstraks genoemd werden zijn inderdaad advies prijzen. Maar als je bij een Cisco partner koopt praat je toch wel over betere prijzen hoor. (hier komt uiteraard nog configuratie bij..).

Verwijderd

Op die homeplug adapters kan je gewoon een wachtwoord op zetten, en dan komen alleen de adapters met elkaar in aanraking als het wachtwoord hetzelfde is.

Ik heb trouwens nog 2 van die dingen liggen, 2 maanden gebruikt.

Als nieuw in doos met alles erbij enz.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 15:12:

Ik heb trouwens nog 2 van die dingen liggen, 2 maanden gebruikt.

Als nieuw in doos met alles erbij enz.
[OffTopic]
@Kelfox: Welk merk+type zijn die en wat kosten ze dan?

Modbreak:Dit is niet de juiste plaats voor vraag en aanbod onderhandelingen. Doe dit graag off-forum.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 20:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 12:13:
[...]

[OffTopic]
@Kelfox: Welk merk+type zijn die en wat kosten ze dan?

Modbreak:Dit is niet de juiste plaats voor vraag en aanbod onderhandelingen. Doe dit graag off-forum.
Sorry voor de offtopic, dit hoort hier niet, dus mail me maar: bahto2 [@] hotmail . com

• Maanzaad
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 10:28
Ik begrijp die moeite niet helemaal om alles via de draadjes te persen. Er zijn diverse (niet commerciele) hotspot activiteiten in nederland. Wireless Leiden is een goed voorbeeld.

Het idee is om de techniek die daar gebruikt wordt over te nemen. En dat is in het eenvoudigste geval een WiFi Access Point en een antenne op een hoog punt. Afstanden van honderden meters is dan geen punt.

Eenvoudig in instalaltie en onderhoud. Laag in kosten. Goed up te scalen. Goed te beveiligen en goede bandbreedte.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 19:44

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

WiFi gaat echt wel door wat beton heen. Ik denk dat je gewoon moet experimenteren op een bepaalde vleugel. Als je wat sterke AP's hebt; bijv. Senao met 100mW zendvermogen en een externe antenne dat je al heel erg ver komt.

• draden trekken te duur
• HomePlug lastig ivm meedere groepen
• via telefoonsysteem kan niet ivm bereikbaarheid.
• via CaTV moet je retourgeschikte versterkers hebben.

WiFi is gewoon je enige goeie alternatief als je niet kabeltjes wil trekken.

/dev/null

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Even een losse gedachte, niet naar concrete oplossingen gezocht en zonder de 100 meter-grens of afscherming te overwegen:

Als je normaal ethernet over die vier draadjes aanlegt, en vervolgens een VoIP-provider zoekt om het telefoonverkeer af te handelen, ben je toch ook klaar?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Rataplan schreef op 22 september 2004 @ 11:38:
Als je normaal ethernet over die vier draadjes aanlegt, en vervolgens een VoIP-provider zoekt om het telefoonverkeer af te handelen, ben je toch ook klaar?
in principe wel, echter heb je voor VoIP wel andere telefoons nodig wat dus extra kosten met zich mee brengt. (Overigens zou je ook zelf de benodigde VoIP server(s) kunnen meer zetten, er waren geloof ik zelfs opensource/linux oplossingen voor)

• RammY
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Ik zou voor de draadloze variant gaan.
Je moet de hele toko niet gaan veranderen op een oud systeem. Want dan geef je nu bergen geld uit terwijl je daar straks niks meer aanhebt.
Het draadloze is makkelijk uit te breiden.

Zoek anders een sponsor ofzo die je kabel wil sponsoren. Ga je toch lekker kabeltjes trekken.
Weet je zeker dat het werkt....

Deze advertentieplaats is te huur!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Erkens schreef op 22 september 2004 @ 11:42:
in principe wel, echter heb je voor VoIP wel andere telefoons nodig wat dus extra kosten met zich mee brengt. (Overigens zou je ook zelf de benodigde VoIP server(s) kunnen meer zetten, er waren geloof ik zelfs opensource/linux oplossingen voor)
D'r is heel veel software om een eigen PBX neer te zetten, dus dat hoeven de kosten idd niet te zijn. Over Asterisk hoor ik bijvoorbeeld goeie dingen (dat het makkelijk te configureren is, is daar niet één van ;)).

Nieuwe telefoons zijn natuurlijk wel nodig, maar ik heb nog geen alternatieven gezien waarbij de kosten niet per client opschalen, dus dat is een kwestie van prijsjes vergelijken. Hou ik me lekker niet mee bezig :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1