Toon posts:

[python/cgi] Veiligheid formmail.py

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik gebruik een volgens mij vrij standaard python formmail script. Ik ben een beetje bezorgt om de veiligheid van het script (vooral voor spammers die hiervan gebruik maken).

Heeft iemand tips waarop ik moet letten mbt de veiligheid van cgi scrpits? De scripts staan op een linux server.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/usr/bin/python2
import cgi
import smtplib
from string import split

ontvanger = split("info@test.nl;ikke@test.nl", ';')
afzender = "Aanvraagformulier@www.test.nl"
onderwerp = "Aanvraagformulier www.test.nl"

dd = cgi.FieldStorage ()
bericht = ""
for item in dd.keys():
    bericht += item+"\t-\t"+str(dd[item].value)+'\n'

msg = "To: %s\n" % ontvanger
msg = msg + "From: %s\n" % afzender
msg = msg + "Subject: %s\n\n" % onderwerp
msg = msg + str (bericht)
server = smtplib.SMTP ('')
server.sendmail (afzender, ontvanger, msg)
server.close ()
print "Location: http://www.test.nl/bedankt.htm\n\n"

Alvast bedankt,

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 09:46 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom twijfel je? :) Een gebruiker kan toch zowel geen afzender als ontvanger invullen? :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Dit script staat op verschillende websites en er worden een hoop virussen en spammails van en naar de verschillende accounts (ook naar de accounts onderling) gestuurd. Dus misschien ligt het aan mijn scriptje.

Of heeft iemand nog een ander idee?

Alvast bedankt

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Het script is inderdaad niet in staat om spammail te versturen, zoals gorgi_19 ook al aangeeft.

Het zou eerder zo kunnen zijn dat de smtp instellingen onveilig zijn van de webservers, die blijkbaar zelf in staat zijn om mailtjes te versturen, maak ik op uit het script

Het spam en virus probleem wordt eerder veroorzaakt doordat e-mail adressen op websites worden genoemd, die dan vervolgens door harvesters in een database worden gepropt en die database wordt veelal verkocht aan reclamebedrijven.

Je kunt op het moment nog vrij eenvoudig tegen harvesters ingaan door e-mail adressen niet meer als tekst maar als plaatje op te nemen (zoals GoT dat bijvoorbeeld doet).