[XP] Geen enkele netwerkkaart werkt, wel correct install

Pagina: 1
Acties:

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 10:56
Hoi mensen,

Al tientallen computer geinstalleerd met Windows XP, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Op de computer krijg ik geen enkele netwerkkaart aan de praat, al wordt de kaart wel correct herkend en geinstalleerd tijdens de Windows Installatie. Dus onder apparaatbeheer staat de kaart correct weergegeven.

Gegevens computer:

- Chaintech 9BJA moederbord
- 1,5 ghz pentium
- meerdere werkende netwerkkaarten (3Com, Realtek) geprobeerd in meerdere PCI sloten.
- zowel Windows XP Pro NL als Windows XP Pro EN geprobeerd

Tijdens de installatie wordt de kaart prima herkend alszijnde de correcte kaart.

Na de installatie wil de kaart echter geen adres krijgen van mijn dhcp-server, terwijl ik weet dat de kabel niet het probleem is.
Zet ik een handmatig adres in de netwerkkaart, dan kan ik nog geen andere computers in het subnet pingen.

Bij XP NL krijgt de kaart na een tijdje een 169.*.*.* adres omdat de dhcp-server niet werkt, een ipconfig /renew loopt die op vast.

Bij XP EN krijgt de kaart helemaal geen adres, blijft 0.0.0.0 en een ipconfig /renew geeft de melding "the system could not find the specified file", of iets in die trant.

Ik heb geen extra drivers nodig tijdens de installatie van Windows, zowel de 3com werd direct herkend en momenteel heb ik er een Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC inzitten.

Als ik de kaart uninstall en opnieuw laat herkennen heeft dit geen effect. Onder netwerk properties kan ik alleen Client voor MS Networks & File and printer sharing uninstallen, de TCP-IP stack is niet te unistallen. (Dit laatste kan ook niet op een correct werkende PC).

Computer onder Knoppix laten draaien en meteen kreeg de computer een adres van de DHCP-server.
Ook geprobeerd de WinSockRepair optie te gebruiken, maar dit lijkt me niet echt aan de orde aangezien het een verse installatie van Windows is.

Laatste ding wat me is opgevallen:
- als ik kijk naar Start > Programs > Accesoires > System Info

dan zag ik dat de netwerkkaart samen met de audiokaart en nog een andere kaart samen op IRQ 11 zit. Is het een probleem dat deze samen zitten? Als ik bv naar een andere computer kijk, zit de netwerkkaart samen met de videokaart op IRQ 16 en dit geeft ook geen problemen.

Iemand nog enig idee wat ik kan doen?

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 15:48
lijkt meer op een probleem met je dhcp leases

https://d4armory.io/Player/803500

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je alle Service Pack's en updates geinstalleerd? Spyware- en virusvrij?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:06
1. Staat in je bios de Plug and play OS optie aan?
2. Loopback adres werkt wel (127.0.0.1)
3. Audiokaart eruit -> werkt het dan wel?

Succes :)
DarkY schreef op 14 september 2004 @ 09:28:
lijkt meer op een probleem met je dhcp leases
Lijkt me niet -> bij het zelf een ip-adres toekennen werkt het pingen nog niet.

[ Voor 45% gewijzigd door SysRq op 14-09-2004 09:30 ]

-

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 15:48
kheb vaak genoeg dit probleem gehad...
tzat altijd in het aantal leases dat een dhcp service wou uitgeven.
169 adres zegt al genoeg...

https://d4armory.io/Player/803500

• trekker22
DHCP-Leases: zowel op een Alcatel 510i als een Linux firewall bakkie krijgt die geen DHCP. Ook handmatig instellen lukt pingen niet. En onder knoppix krijgt wel meteen een IP.

Servicepacks updates & spyware: een verse installatie inclusief SP1, nog nooit problemen gehad met een Realtek kaartje die niet wil. Dus geen spyware, maar niet alle updates aangezien ik geen netwerkverbinding heb.

Plug&Play: heb ik nog niet naar gekeken, vanavond ff doen, maar Knoppix heeft zo te zien geen probleem met die plug&play optie, is dat Windows specifiek?
Verder zitten er geen andere PCI kaarten in de PC.

Loopback: pingen naar loopback, wat voor uitsluitsel geeft me dat?

Audiokaart is onboard, wordt standaard niet herkend, maar na downloaden driver wordt die wel herkend.

Zijn er specifieke tools waarmee ik DHCP / TCP-IP kan testen?

EDIT
Ik heb echt niet het idee dat het aan de leases ligt:
- adsl modem als linux bak wil alleen aan deze computer niks uitdelen, alle andere computers wel. Handmatig instellen IP, lukt het me nog niet een andere computer te pingen. Ook Knoppix krijgt meteen adresje van de dhcp.
en 169.*.*.* kan toch ook gewoon betekeken dat Windows te "rot" is om een fatsoenlijke DHCP broadcast te doen?

[ Voor 21% gewijzigd door trekker22 op 14-09-2004 09:50 ]

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

• Bij 3com's zie je het niet vaak, maar bij realteks komt het vaak zat voor dat de 'autosense' functie niet helemaal geweldig werkt onder windows. Als je in winxp naar de eigenschappen van je verbinding gaat en dan op 'configureren' drukt voor je kaart, dan kun je in het tweede tabje (geavanceerd) onder andere iets vinden over mediatype/duplexmode. Zet hem voor de aardigheid eens op 10mbit/half duplex en probeer als dat werkt de andere mogelijkheden.

• Bij een verse installatie verwacht ik ook geen probs, maar probeer winsockfix eens :)

• Door te testen of je kunt pingen op 127.0.0.1 / localhost kun je zien of je driver (en winsock, tcp/ip stack, etc) goed functioneerd.

• Als je het met knoppix doet, is dan de enige verandering je os of heb je nog andere dingen gedaan?

• 169.254.x.y is een adres dat windows toekent ([google=APIPA]) als er geen ip adres kan worden toegekent. Op deze manier kunnen computers in een netwerk toch nog onderling communiceren als er geen dhcp is gevonden.

• Je hebt er niet toevallig een (te streng ingestelde) firewall tussen?

• [edit] oh, ja, nog even over irq's-> die deelt windows standaard op irq 11. Ik ben nog geen situatie tegengekomen waarin het noodzakelijk is met irq's te gaan prutsen onder winxp.

[ Voor 9% gewijzigd door SilentStorm op 14-09-2004 09:59 ]

Localhost is where the heart is

• SysRq
DarkY schreef op 14 september 2004 @ 09:36:
kheb vaak genoeg dit probleem gehad...
tzat altijd in het aantal leases dat een dhcp service wou uitgeven.
169 adres zegt al genoeg...
Dat zegt dus helemaal niets. Ja, wat eruit blijkt is dat je netwerkkaart geen ip-adres van de dhcp server kan krijgen. En dan kan net zo goed aan de netwerkkaart liggen...
Plug&Play: heb ik nog niet naar gekeken, vanavond ff doen, maar Knoppix heeft zo te zien geen probleem met die plug&play optie, is dat Windows specifiek?
Heeft net die IRQ's te maken. Windows kan er een andere manier mee omgaan dan Knoppix.
Loopback: pingen naar loopback, wat voor uitsluitsel geeft me dat?
Als het pingen naar loopback ook niet gaat ligt het aan de tcp/ip stack/Windows drivers.

Overigens zou het ook gewoon zonder de service packs moeten werken. :)

Ik neem aan dat er geen firewall draait?

[ Voor 4% gewijzigd door SysRq op 14-09-2004 09:56 ]

-

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
169 adres zegt niks...

check eens of je alle netwerk protocollen geinstalleerd hebt

check eens of je die lompe QoS aan hebt staan bij XP, sommige dhcp servers kunnen daar niet zo lekker tegen, tegen die vage QoS implementatie van XP .... lijkt me gewoon meer dat je TCP/IP stack naar de haaien is...

• trekker22
* Ik ken de APIPA adressen.

* Geen firewall

* Knoppix doe ik niks anders dan de CD er in mikken draaien en meteen op internet kunnen, geen aanpassingen aan de Bios dus.

* Kan zijn dat sommige realteks niet goed "autosensen", maar deze kaart zat eerst in een Windows XP machine waar die het meteen deed, met dezelfde netwerk kabel op mijn Alcatel ADSL router. Combinatie van moederbord + netwerkkaart maarja ik word er langzaam gek van:)

* protocollen, bij de laatste installatie, QoS extra uitgeschakeld, alleen client voor networks & filesharing & tcp-ip.
Plus al 3x Windows opnieuw geinstalleerd, waarom zou die elke keer de tcp-ip stack vernaggelen, en waarmee is dat te testen. (Die WinSockFix ook al geprobeerd maar haalt niks uit)

[ Voor 27% gewijzigd door trekker22 op 14-09-2004 10:04 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:16

mutsje

Certified Prutser

misschien gewoon een rot moederbordje? al ander pci slot geprobeerd?

• SysRq
mutsje schreef op 14 september 2004 @ 10:11:
misschien gewoon een rot moederbordje? al ander pci slot geprobeerd?
Als het met Knoppix wel werkt?
komakeef schreef op 14 september 2004 @ 10:02:
check eens of je die lompe QoS aan hebt staan bij XP, sommige dhcp servers kunnen daar niet zo lekker tegen, tegen die vage QoS implementatie van XP .... lijkt me gewoon meer dat je TCP/IP stack naar de haaien is...
Eigen ip-adres toekennen geeft (zie ts) nog steeds geen reactie. Dus dat kan het niet zijn.

-

• trekker22
Uiteindelijk werkend gekregen:

- netwerkkaart uit pc
- nieuwe install van XP Pro
- install SP2
- netwerkkaart in pc geplaatst

alles werkt weer...

af en toe krijg je toch een beetje de schijt van windows |:(
Pagina: 1