Vraagje over externe opslag

Pagina: 1
Acties:

• J0ngemAn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-01-2024
Hallo,

Ik zit een tijdje met een vraag in mn hoofd maar kon er niets over vinden hoe dit nou precies heet ofzo.
Wat ik bedoel is, of het ook mogelijk is om iets te bouwen waar ik veel data kwijt kan mp3´s en zo, films, e.d
Ik bedoel niet een extra harde schijf in mn pc eigenlijk.
Ik bedoel iets wat buiten mijn pc staat.
Een kast met een hele bult harde schijven er in of zo om mn mp3 en film collectie op te slaan en het te sharen met programma´s zoals dc++ enzo, en vanaf mn desktop pc kunnen afspelen.
Misschien een beetje onduidelijk dit, maar ik heb geen idee hoe zoiets heet dus daarom dit.

??

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Gewoon een fileserver? (gewoon een pc met veel/grote hd's aan je pc koppelen dmv netwerk).

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 14:23

r0b

Kan op meerdere manieren.
Je kán (als je een bak geld hebt) een SAN aanschaffen, en hier alles op zetten, voor thuisgebruik is dit echter ietwat overkill.

Wat ik je aanraad is om een fileservertje bij te plaatsen, met een flinke zooi harde schijven (4x 200Gb, bijvoorbeeld) en om deze dan via het netwerk te benaderen.

edit:
Wat Jimster dus zei. :P

• J0ngemAn
Ja een fileserver ja dat bedoel ik ongeveer
Maar hoe kan ik al die harde schijven dan kwijt kan dat ook extern en dan een laptop er aan ?
iemand idee?

• J0ngemAn
maar zo´n fileserver ,dan kan ik gewoon vanaf m´n desktop pc op die harde schijven kijken en afspelen ,en er ook mee sharen met programma´s zoals dc++ en bittorrent enzo?

Verwijderd

ik weet niet over hoeveel opslag je praat, maar zou je niet is gaan kijken naar een externe hardeschijf. Maxtor en Western Digital bijvoorbeeld hebben er beide 1 van 250Gb die je dmv usb2 en/of firewire kunt benaderen en dus aan je pc en/of laptop kunt hangen.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

J0ngemAn schreef op 14 september 2004 @ 01:35:
maar zo´n fileserver ,dan kan ik gewoon vanaf m´n desktop pc op die harde schijven kijken en afspelen ,en er ook mee sharen met programma´s zoals dc++ en bittorrent enzo?
Als je een 100 Mbit netwerkje hebt liggen, dan kun je vanaf de fileserver muziek afspelen, films kijken en rechtstreeks op downloaden enzo.
Je kunt op de fileserver (gewoon een pc met een grote shitload aan ruimte) de schijfruimte indelen zoals je zelf wilt (verschillende partities, 1 grote bulk aan data (bijv 1 TB, dat is wel leuk ;) )) en dan middels shares beschikbaar stellen aan de gebruikers van je netwerk.
Bedenk wel dat je dan iets aan de veiligheid moet doen, bijvoorbeeld een routertje of firewall tussen je netwerk en internet, anders heb je de kans dat mensen met een simpele hack vanaf buiten op je fileserver kunnen komen.

Hier kon uw advertentie staan

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Fileservers zijn reuze handig, hoef je niet je main pc vol te gooien met hdd's en is al je data centraal opgeslagen. De goedkoopste oplossing is een zootje 120/160/200 GB hdd's kopen en deze in een pc van zeg maar minimaal 500 MHz te gooien (maar een tweedehands 1 GHz Athlon systeempje hoeft ook geen drol te kosten) door middel van wat PCI ATA of SATA controllers (een SATA controller voor twee hdd's kost ongeveer €25). Zet er het liefst Linux op, dat is enorm snel met Samba shares (sneller dan Windows zelf qua accesstimes), die kun je dan gewoon op je Windows computer openen en als driveletter mounten.

• J0ngemAn
Aha, en is zoiets ook draadloos mogelijk?

Vanaf mn main pc dan, mn fileserver benaderen?

En vanaf mn laptop dan, mn fileserver banaderen?

En weten jullie daar misschien ook een goede tuturiol over, ik kon niet echt iets vinden namelijk

En kan ik aan een laptop ook een aantal harde schijven koppelen en die dat als fileserver te gebuiken, want hij moet wel meestal aanstaan en een laptop gebruikt minder prik dacht ik ?

[ Voor 28% gewijzigd door J0ngemAn op 15-09-2004 01:25 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Je ziet het veeel te moeilijk.
Een fileserver is een gewone pc met een gewoon OS (zoals WindowsXP). Dit zal een hoop van je vragen beantwoorden.
Draadloos? Kan je 2 computers draadloos met elkaar verbinden?
Vanaf je laptop: Kan je meer dan 2 computers draadloos met elkaar verbinden?
Kan je een HD aan een laptop koppelen? Ja, dmv externe usb harddisk (of gewoon een hd kopen en een usb 2.0 behuizing).
Stroomverbruik zal niet heel veel schelen tussen een laptop en een pc (met dezelfde configuratie).

• J0ngemAn
Ja ik zit een beetje moeilijk te denken denk ik ja :)

Ik heb een gewone pc en een laptop

Ik heb van die thompson speedtouch usb adapters een beide hangen, zo kan ik met beide internetten enzo.

en dan wil ik er nog een oude pc bij kopen denk ik en dan die als fileserver dacht ik zo ongeveer

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Je kan ook kijken naar zo'n NAS doosje, die je tegenwoordig van de plank kan kopen.
Die kan je dan configureren via je browser. Vaak zijn dit soort apparaten net iets energiezuiniger (denk ik..?) dan dat je een pc koopt die hetzelfde doet. Daar kan je dan idd xp op draaien, maar je kan ook een fileserver (san dus) bouwen en daar linux op laten draaien icm Samba zodat je daarmee kan prutsen. Over dat laatste kunnen ze je alles vertellen in het nos-subforum (hier op GoT) en voor dat eerste zou je even moeten zoeken.

Opties te over: http://news.com.com/2100-1040-5233525.html?tag=yt

Of zoek even bij de 'thuisnetwerk-leveranciers':
http://www.linksys.com/pr...?grid=35&scid=43&prid=640

(pricewatch: Linksys NSLU2 (1x 100Mbps, 2x USB 2.0))

[ Voor 14% gewijzigd door pjottum op 15-09-2004 09:02 . Reden: Linkjes ]

I have usernames older than you.

• J0ngemAn
Dank u, ik zal ff kijken

Ik denk dat ik gewoon een oude pc neem met een stuk of 4 hd´s van western digital
,en een mooie kast er om heen bouw
en dan suse linux er op draai en alles delen met Samba, want ik heb wel eens Suse geprobeerd en met dat Yast ziet het er wel easy uit. :)

• J0ngemAn
Of een gewoon modem nemen en dan die die oude pc als fileserver en tevens router gebruiken, en dan een hub of een switch er aan en dan een 100Mbit Lan bouwen met de andere pc´s, kan ik wel wat sneller dingen opvragen denk ik

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 09:26

Bergen

Spellingscontroleur

Als je Samba hebt geinstalleerd kun je 'm ook nog via een webinterface afregelen. SWAT heet die interface.

Trouwens, zou je het edit-knopje (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) willen gebruiken als je nog iets aan je laatste bericht wilt toevoegen? Anders wordt 't zo'n rommeltje... ;)

• J0ngemAn
Okee, bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1