Toon posts:

problemen bij installatie SATA schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb een SATA / Raid adapter, en een 200gb Wester Digital SATA schijf, bedoelt voor opslag. Daarnaast heb ik 2 IDE schijven, op de eerste daarvan staat windows XP geinstalleerd. De SATA schijf is aangesloten, alles werkte, ik heb het ding geformateerd, partities op gemaakt, spullen opgezet enzovoort... pc uitgezet, pc aangezet, alles ging goed. Volgende dag, pc weer aangezet, alles ging weer goed.

De derde dag daarentegen kon de pc windows xp niet meer vinden terwijl de SATA schijf nog ingeplugd zat. Als ik de SATA schijf loskoppel, start windows wél gewoon op. Wat er gebeurd is: eerst kijkt de pc naar IDE schijven, checkt de SATA adapter, en zou dan windows moeten starten. In plaats van dat splash screen met dat bewegende blauwe balkje krijg ik een zwart scherm, en verder niks meer.

Ik heb al rondgezocht, maar ik kan er niks over vinden. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Ik wil graag mn SATA schijf weer kunnen aansluiten!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Kijk eens in de bootvolgorde of er eerst van s-ata wordt geboot ipv IDE

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
ah, vergeten te zeggen, excuses... de bootvolgorde staat volgens mij goed, het eerste bootdevice is HD0, en daar heeft het altijd op gestaan, dus ook voordag ik de SATA schijf aansloot, na de installatie van de SATA schijf, en nu dus nog steeds. Of zit ik er langs hier?

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:34

De Nelis

en anders maar niet...

Kijk ook even welke controller als eerste van geboot wordt. de sata of ide bedoel turkish, hd0 geeft namelijk alleen maar de 1ste hd op 1 van de controllers aan.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik dat zien?

//edit:

ok, ik heb wat rondgevogeld met de boot sequence, maar ik geloof niet dat ik het verschil tussen de sata adapter (zo'n losse kaart) en de ide drives kan zien? met SATA drive aangesloten gebeurt er na dat 'verifying ... pool' niks meer, zonder de SATA schijf start windows op. wat doe ik fout?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
schopje

ik wil graag mn data terug :(

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Kijk eens of je in je bootvolgorde iets van SCSI/RAID controller ziet staan ;)

Of dat hij überhaupt daarvanaf mag booten...

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:34

De Nelis

en anders maar niet...

Je bent je data waarschijnlijk niet kwijt, verander anders bij de bootsequence de HD0 naar HD1 oid.

time is infinite, but each week is ten hours short..

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

het kan niet anders dan een instelling in je BIOS zijn, dus bekijk even de handleiding van je moederbord, ik zie geen specs dus kan het niet voor je opzoeken. Post in ieder geval eerst meer info; Welk moederbord? Welke S-ATA controller? BIOS-versie?

[ Voor 1% gewijzigd door FirePuma142 op 14-09-2004 12:10 . Reden: Typo ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Verwijderd

Topicstarter
tof.

- asus a7nx8, normale versie. bios komt uit 2003, welke versie precies weet ik niet uit mn hoofd, kom ik zo nog op terug
- sweex raid 0 SATA adapter

1 ide WD 60 gig (windows staat hierop)
1 ide naamloos 40 gig
1 dvd rom
1 dvd brander

in de bios staat wel SCSI, maar daar moettie dus niet van opstarten. Ik heb het wel geprobeerd trouwens, maar dat werkte niet :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu al een paar uur rond zitten zoeken, en ik mijn probleem eens herformuleren en meteen een schopje geven :o :

2 ide schijven, 1 met winxp
1 wd 200gb sata schijf als opslag
1 asus a7n8x mobo
1 pci sata adapter: sweex sata controller raid-0/1 met silicon image sil 3112 sata adapter

de ide schijf moet geboot worden, de sata schijf niet. helaas is er geen setting in de bios om de sata schijf bij het booten uit te schakelen of iets in die richting, omdat het geen onboard controller is (denk ik).
zonder sata schijf aangesloten start winxp wel, met schijf aangesloten start het niet. alle drivers zijn geinstalleerd en werken.

iemand suggesties?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-03 15:05

makje

Professioneel prutser

Aha, ik geloof dat deze laatste uitleg het iets duidelijker maakt. Het booten moet dus van je primary master IDE schijf. Dat is de HDD-0 in je BIOS, dat kan niet anders...

Waar het fout lijkt te gaan is niet het opstarten van Win XP op je IDE schijf, maar het lijkt fout te gaan op het moment dat je s-ata controller controleert of hij schijven aangesloten heeft voordat Win XP gaat opstarten. Als je controller daar problemen mee heeft en hij blijft hangen dan start Win XP dus ook niet op, als de s-ata schijf dan eens een keer niet aangesloten is dan heeft de controller geen problemen daar hij dan gewoon doorgeeft dat hij geen schijven heeft en Win XP start dan gewoon op zonder rekening te houden met eventuele schijven aan die controller.

Het probleem zit hem dus in je S-ata controller, probeer eens te spelen met je connectoren, sluit hem eens aan op de andere s-ata poort op die kaart, ztop de kaart eens in een ander PCI slot etc. Misschien kun je de bios van die kaart updaten?

Desnoods zou je eens kunnen kijken of een andere s-ata controller (van een iets gerenommeerder merk) wél goed werkt...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
ha, duidelijke taal.

nadat ik de sata controller in het onderste pci slot had gedaan, startte windows wel op. _/-\o_ hopen dat t t houd zo!

edit: edit: het is een beetje buggy, maar het werkt zo te zien wel. alles is er nog, alhoewel ik twee keer opnieuw heb moeten opstarten om de inhoud van een bep. partitie op de sata te kunnen zien.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 13:59 ]

Pagina: 1