Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 23:59:
Jawel, ik snap de gedachtengang ook wel, maar de insteek van beide teams lijken me fundamenteel anders. DT kun je nog makkelijk naast je functie als ordehandhaver hebben, bij BT wordt dat al iets lastiger, als je een belang van een user wilt gaan verdedigen.
Ik denk dat bij veel mensen nog wel het idee leefde dat de Bemiddelaar 'makkelijk' een straf ophief.
Dat is en was eigenlijk al langere tijd niet meer zo:
In de begindagen van de Bemiddelaar, bestonden er ook veel minder 'vaste regels' rond het zetten van een ban, er was er veel meer ruimte voor de Bemiddelaar om beslissingen te overrullen.
Maar momenteel bestaan er wel degelijk duidelijk vastgestelde regels, en is er een goede controle over de uitgedeelde straffen:
In mijn ruim een jaar durende ervaring als Bemiddelaar heb ik maar slechts 2 keer beleefd dat er werkelijk sprake was van een vergissing (en beide gevallen was het ook prima af te handelen geweest door ieder ander met banrechten).
Ik heb nooit meegemaakt dat een straf uitgedeeld was door enkel één individuele mod, zonder dat hierbij second-opinions gevraagd waren, of deze beslissing goed was onderbouwd.
Dan bleef enkel voornamelijk werk over van veel uitleggen van strafmaatregelen naar gebruikers toe, en soms navragen doen bij mods omtrend hun motieven, als deze onduidelijk waren.
Dat is een slopend werkje en erg onbevredigend, veel werk, en weinig resultaat.
Dit, terwijl bij veel gebruikers nogal vaak een beetje de indruk leek te bestaan: '...dan stap je naar het BT, en die kan de straf opheffen...', maar zo werkte het niet.
Hierbij speelde ook mee dat er in de mails bij straffen altijd een verwijzing stond naar het BT, terwijl helaas op zo'n moment, als zo'n straf terecht gegeven is, er weinig aan te doen is (en daarbij het vroegere BT heeft ook meestal nauw gezeten op de controle van OWs en evt. bans kort voor het moment dat ze gegeven werden, wisten dus met regelmaat ook goed wat er speelde; iets dat bij Dokters zal blijven)
Het Doktersteam is nu een concentratie van mensen die erg nauw te maken hebben met het beleid, en ook de reacties te horen krijgen van gebruikers die bestraft zijn.
Uiteindelijk heeft het Doktersteam ook een 'autoriteits-principe' in zaken strafmaatregelen, en mocht het nodig zijn, kunnen ook zij beslissingen nemen waarbij misschien niet altijd noodzakelijk is dat de crew daar in meerderheid over gaat stemmen (wat in de realiteit al snel een enorme 'bureaucratisering' betekende en die het onmogelijk maakte om zelf duidelijke afspraken hierover met een gebruiker te maken; sterker nog op die manier kon een bemiddelingszaak redelijk makkelijk getraineerd worden door een minderheid)
[
Voor 6% gewijzigd door
RM-rf op 14-09-2004 09:06
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen