Shuttle S41G2/TV kaart: mobo en chassis statisch geladen?

Pagina: 1
Acties:

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 14:51
Volgende deed zich enig tijd terug voor. In mijn shuttle heb ik een tvkaart (hauppauge wintvgo2 geprobeerd aan te sluiten, nadat ik hier om een aantal redenen (lees hieronder) niet tevreden over was het ding er weer uitgehaald. Alleen heb ik de antennekabel (die op een antenneversterkeruitgang zit tegen het chassis laten vallen. Dat die dingen klappen kunnen uitdelen (mits de versterker aanstaan) heb ik helaas ook aan den lijve ondervonden...). Gevolg, mijn shuttle wilde niet opstarten, kwam niet door de POST heen, of gaf allerlei verkeerde waardes weer (verkeerde cpu speed, andere "onboard videokaart geheugen (32 ipv 64 ingedeelde mb's, geen hd's herkend) en neit doorstarten nar windows(duh..). Dit alles nog zonder dat ik CMOS gecleared had. Ik het ding 5 dagen niet kunnen gebruiken, maar wel elke dag kijken of ie 't misschien weer deed. Een wonder, op de vijfde dag deed ie het weer, moest alleen wel weer CMOS clearen, (wat ik al vijf dagen op rij gedaan had..) Kan het zijn dat mijn mobo/chassis statisch geladen waren doordat ik de antenne tegen het chassis heb laten vallen? Ik kan namelijk echt niet thuis brengen wat het het "probleem" is geweest. Kan, als mij hypothese klopt, die statisch spannign wegvloeien (evt via mijn lichaam) terwijl ik hem nooit tegen een "aarde" heb gehouden?

Nu doet mijn hele systeem het gelukkig weer, zonder bugs of whatever en wat mij wel opvalt is dat de onboard geluidskaart "zuiverder" klinkt dan ooit...

Wie helpt mij uit de droom of bevestigd mijn ervaring, ik ben namelijk wel benieuwd.

O ja zou het bijna vergeten, ik was met die tv kaart dus niet tevreden over het geluid wat via een line-in doorgelust moest worden, nu had ik zelf dat kabeltje op de line-in van mijn mobo geklust, maar kwaliteit was belabberd....doorlussen door de "officieel" aanwezige line in(3.5mm jack op de achterkant) was slechts een hele kleine verbetering en beroofde me van het volledig benutten van mijn 5.1 creative setje..vroeg me dus af of ik de line-out van de tv kaart zonder aanpassingen buiten kabeltjes maken door kon lussen op de cd-in header die op zo mobo zit kan proppen, ik kan namelijk niet echt wijs uit spanning/vermogens die ze aan zouden kunnen en wil mijn mobo ook niet naar de filistijnen hebben door het zomaar te proberen. VErder vraag ik me af of de onboard geluids kaart die "cd-in" zal converteren naar "simulated 5.1 zodat ik wel geluid uit al mijn boxjes krijg, ook al is het niet echt 5.1, met de line-in (header of op de achterkant van de kast) was dat dus niet het veal en had ik op zijn best 2.1 uitgave van muziek..
Die tvkaarte gebruikte en gebruik in nu overigens weer zonder prolemen in een ander systeem met 2.0 geluid wat goed klinkt.

[ Voor 6% gewijzigd door voort4444 op 13-09-2004 22:22 ]

Mako4444

Verwijderd

Je TVkabel heeft een andere aardpotentiaal als je PC. Gebruik een scheidingsfilter om dit te verbeteren/oplossen: TVout Faq: storing / scheidingsfilter

Aard je PC in ieder geval zoals het hoort als hij dat nog niet is.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb zelf een Shuttle sn41g2 en kwam erachter dat de line-in van deze machines niet werkt. Er staat in het boekje line-in maar na mailen naar shuttle gaven ze ronduit toe dat deze uitgang alleen gebruikt wordt voor 6ch geluid.

Ik heb toen zelf een kabeltje gemaakt. Ik had nog een jack naar jack kabel liggen en heb die doorgeknipt. Daarna een cd-rom audio kabeltje doorgeknipt en beide delen aan elkaar gesoldeerd. Op die manier kan ik nu via de buitenkant (tv kaart audio out) naar binnen op het mobo in de cd-in.

Wat je wil kan dus. Sterker nog, ik heb ergens gelezen dat Shuttle zo'n kabeltje gratis kan opsturen omdat zij die fout nou eenmaal maakten maar ik haal wel vaker dingen in m'n hoofd die later nergens terug te vinden zijn.

Of hij het geluid door al je boxjes kan krijgen weet ik niet zeker. Ik gebruik alleen de spdif uitgang naar de receiver toe. Maar komop, je wil toch geen stereo geluid door 5 speakers persen? Stereo is links en rechts, niet midden en achter.

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 14:51
@euss no offence, maar denk dat jou tip niet gaat helpen dat zou dan op elke pc zo moeten zijn en in een andere pc die ik heb staan heb ik er nooit problemen meegehad, gaat denk toch echt puur om het tegen het chassis laten vallen toen mijn pc niet geaard was...

@ pixal, thnx, dan weet ik in ieder geval dat ik de boel daar niet mee sloop, eens kijken of ik die kabels wel zelf kan maken. anders toch maar eens bj shuttle proberen.
Dat geluid over al mijn speakers...tja, stereo idd links en rechts, maar ik heb er geen bezwaar tegen dat ze dan 2x links en 2x rechts er wat uit knallen wat in beide gevallen het zelfe signaal zal zijn. mijn center wordt nu toch niet meer aangestuurd tenzij ik echt 5.1 input krijg, ivm de laatste drivers, bij vorige versie was dat nog wel eens anders en ookal wordt je dan vreselijk misleidt....heb lang moeten wennen aan het kwijt zijn van, laten we het maar houden op geluid, uit mijn center. Ik heb trouwens geen midden achter hor, maar een subwoofertje...dus in het beste geval zal ik dan 2x links het zelfde en 2x rchts het zelfde en sub hebben, in het slechste geval alleen links rechts en sub, maar hopelijk dan zonder hinderlijke ruis.

Die line in aan de achterkant en op het mobo zelf (geluidsheader, eigenlijk voor de front aansluitingen van de kast) deden het wel, alleen met onnoemlijk veel ruis... kan misschien liggen aan flashen van mijn bios, weet allen niet meer naar welke versie, iig niet de offieciele, maar een doe het zelf getweakte gevonde in mods aan je s41g2 elders hier op het forum ( dat linken kan ik nog niet zo...)

Mako4444

Verwijderd

gaat denk toch echt puur om het tegen het chassis laten vallen toen mijn pc niet geaard was..
En dat zei ik niet? 8)7

Gebruik in iig lekker dikke coaxiale kabel + metalen stekkers als je zelf kabels/verloopjes gaat maken. Dat scheelt in signaalverlies en storing.