[Gallery] elke user zijn eigen gallery

Pagina: 1
Acties:

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Ik heb Gallery geinstalleerd op mijn server icm Apache 1.3.31 voor een paar prive-fotoalbums. Nu wil ik graag dat alle users op mijn systeem een eigen gallery krijgen. Deze moet helemaal los staan van de albums in mijn eigen gallery.

Setup is nu als volgt:
Gallery is geinstalleerd in /usr/share/gallery
Apache config: Alias /gallery /usr/share/gallery
Foto's staan in /data/images

Dus als ik naar http://mijnserver/gallery ga worden de foto's uit /data/images gehaald en hier wordt de gallery van gebouwd.

Wat ik wil:
elke user moet in zijn homedir een map voor foto's krijgen, dus iets als /home/piebe/images. Als een surfer dan naar http://mijnserver/~piebe/gallery gaat moet er een gallery gebouwd worden met de foto's uit die homedir.

Besturingssysteem is Debian Linux.
De website van Gallery, Google en de search hier hebben me niet wijzer gemaakt, maar ik kan ook niet echt goede zoektermen verzinnen.

Ik heb het topic hier gezet omdat het over een specifiek stukje software gaat, maar ik vermoed dat er ook het een en ander in het OS (of Apache) geregeld moet worden. Verplaats maar nar NOS indien nodig.

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
je kunt iets doen met een framework. Dit is een directory die automatisch als template gebruikt word voor de homedir als je een nieuwe gebruiker aanmaakt. Tenminste dat is zo in suse, in debian is daar vast ook wel iets voor denk ik.

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Llanorant schreef op 13 september 2004 @ 21:41:
je kunt iets doen met een framework. Dit is een directory die automatisch als template gebruikt word voor de homedir als je een nieuwe gebruiker aanmaakt. Tenminste dat is zo in suse, in debian is daar vast ook wel iets voor denk ik.
Ja ok, dat zijn gewoon de bestanden die in /etc/skel/ staan.

Maar hoe vertel ik Gallery dat hij zijn albuminformatie uit een andere map moet halen als de public_html/gallery map van een user opgevraagd wordt.

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
man Gallery ?

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
subtiele trap. niemand?

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:26
Ik heb hier zelf ook naar zitten kijken, maar ik heb geen enkel gallery programma gevonden dat geschikt is voor ISP gebruik, dus 1 keer installeren, en voor alle gebruikers onafhankelijke albums. Voor gallery is de enige oplossing om gallery in de homedirectory van elke gebruiker te installeren. Dat betekent dus X keer dezelfde installatie, onderhoudsmatig dus een ramp. Wellicht kan je gaan symlinken, maar ik vermoed dat dat ook niet goed werkt. Maar op deze manier kan je ze gescheiden maken.

Als iemand dus een gallery-achtig programma weet dat geschikt is voor ISP gebruik, laat het me alsjeblieft weten ;)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is er MySQL mogelijkheid? Want dat kan ik niet terug vinden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
The Real Falcon schreef op 15 september 2004 @ 12:29:
Is er MySQL mogelijkheid? Want dat kan ik niet terug vinden.
Jawel, als het daarmee kan is dat prima. Maar hoe? :)

• xtr3me
  • Niet online
QuarkuS schreef op 15 september 2004 @ 12:18:
Ik heb hier zelf ook naar zitten kijken, maar ik heb geen enkel gallery programma gevonden dat geschikt is voor ISP gebruik, dus 1 keer installeren, en voor alle gebruikers onafhankelijke albums. Voor gallery is de enige oplossing om gallery in de homedirectory van elke gebruiker te installeren. Dat betekent dus X keer dezelfde installatie, onderhoudsmatig dus een ramp. Wellicht kan je gaan symlinken, maar ik vermoed dat dat ook niet goed werkt. Maar op deze manier kan je ze gescheiden maken.

Als iemand dus een gallery-achtig programma weet dat geschikt is voor ISP gebruik, laat het me alsjeblieft weten ;)
Is coppermine niet iets leuks ?

• QuarkuS
Coppermine is wel leuk, maar die kan het ook niet voor zover ik gezien heb.

Wat ik bedoel is dat de galleries van verschillende users volledig onafhankelijk zijn. Dus als ik naar user1.domein.com/gallery ga, dat ik dan niet de gallery van user2 kan zien. Dus niet 1 overkoepelende gallery waarin verschillende gebruikers hun eigen subgallery hebben, want dan kan je op de main page alle galleries zien. Dit heb ik dus nog nergens gevonden, behalve bij het appart installeren van een gallery voor elke individuele user.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Het moet mogelijk zijn, maar t wordt niet makkelijk. Apache heeft voor elke user een eigen document_root (~/public_html/ meestal). In ~/public_html/gallery/ moet dus een php script staan wat een system-wide installatie van gallery aanroept, en m erbij vertelt om welke user het gaat.

Denk niet dat t bestaat, maar je kunt t zelf maken. Ben je wel een paar uurtjes zoet mee denk ik.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• QuarkuS
Wel, dat is precies wat ik bedoel.

Het probleem is, dat de configuratiefiles ook in dezelfde directory staan, en die moeten per gebruiker anders zijn. Als je dat kan uitvlooien, dan kan het volgens mij wel werken. Als je gallery wijs kan maken dat hij de albums in een andere directory moet zoeken, dan zou het moeten kunnen. Wellicht kan dat wel met relatieve urls, dat heb ik niet geprobeerd. Maar officieel is het expliciet niet gesupport door gallery.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ali_Illegali schreef op 15 september 2004 @ 12:50:
[...]

Jawel, als het daarmee kan is dat prima. Maar hoe? :)
Nou ik zat te denken aan het volgende php script -> http://www.danieleleone.com/ (hij is maar 2kb)

Deze kun je gewoon plaatsen in de folders van de user waar de foto's in staan. Via FTP kun je foto's laten uploaden en deze maakt geen gebruik van MySQL.

Dit script plaats je dus gewoon in de folder met foto's en daarna kun je de volgende url gebruiken http://domein.nl/~<user>/images/album.php en als je nu in apache instelt dat hij album.php automatisch opent als je http://domein.nl/~<user>/images/ intikt. Of je hernoemt album.php naar index.php. (weet niet of dit werkt! :))

Maar ik zit net te denken dit is eigenlijk helemaal niet wat je wilt :D Maar goed het is EEN oplossing.

[ Voor 56% gewijzigd door Falcon op 16-09-2004 08:37 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1