Toon posts:

[ASP & VB.NET] Connectie MySQL lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het toch wagen: de overstap naar asp.net. Nu heb wil ik heel simpel een connectie maken met een MYSQL database maar het lukt niet echt. De error zegt het volgende:

code:
1
BC30002: Type 'OdbcConnection' is not defined.

Maar ik heb toch wel de goeie namespaces geimporteerd. De code is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<%@ Page Language="VB" %>
<%@ Import Namespace="System.Data" %>
<%@ Import Namespace="System.Data.Odbc" %>
<script runat="server">
    Sub Page_load(sender As Object, e As EventArgs)
      Dim MyConString As String = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};" & _
                           "SERVER=xxxx;" & _
                           "DATABASE=xxxx;" & _
                           "UID=xxxx;" & _
                           "PWD=xxxx;" & _
                           "OPTION=3;"

Dim Conn As New OdbcConnection(MyConString)
      Conn.Open()
      Conn.Close
    End Sub
</script>

.. etc.

Heb al wat opgezocht maar wil nog niet echt lukken. De ISP heeft wel MySQL ODBC 3.51 Driver geinstalleerd dus daar kan het ook niet aanliggen.
Heb al wat gegoogled en hier gezocht maar dat leverde niets op..

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nog nooit iets met VB.Net gedaan, maar moet het niet
code:
1
2
Dim Conn As New OdbcConnection
Conn = New OdbcConnection (MyConString)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
nee maakt niet uit, wat jij wil heb ik een regel gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
is toch niet zo'n moeilijk probleem? weet het dan echt niemand?

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mischien kan je hier wat wijzer uit worden. Het is dan wel c# maargoed...

http://www.codeproject.com/cs/database/ConnectMySQL.asp

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
probeer het anders eens met de fully qualified name ( System.Data.Odbc.OdbcConnection )

En anders moet je mischien nog een reference toevoegen aan je project.

[ Voor 30% gewijzigd door Woy op 14-09-2004 16:36 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Heeft je provider wel de ODBC.NET library geinstalleerd? En je kan ook nog de volledige naam proberen al hoewel dat niet zou moeten uitmaken.

even vergeten:

zit ODBC.net niet in Microsoft.Data.Odbc i.p.v. System ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 16:47 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 16:44:
Heeft je provider wel de ODBC.NET library geinstalleerd? En je kan ook nog de volledige naam proberen al hoewel dat niet zou moeten uitmaken.

even vergeten:

zit ODBC.net niet in Microsoft.Data.Odbc i.p.v. System ?
De FQN van OdbcConnection is System.Data.Odbc.OdbcConnection; dus deze zit niet in Microsoft:)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Note The .NET Framework Data Provider for ODBC is not included in the .NET Framework version 1.0. If you require the .NET Framework Data Provider for ODBC and are using the .NET Framework version 1.0, you can download the .NET Framework Data Provider for ODBC at http://msdn.microsoft.com/downloads. The namespace for the downloaded .NET Framework Data Provider for ODBC is Microsoft.Data.Odbc.
gorgi_19 schreef op 14 september 2004 @ 16:51:
[...]

De FQN van OdbcConnection is System.Data.Odbc.OdbcConnection; dus deze zit niet in System :)
Ik zet nooit de hele namespace neer als het niet nodig is, ik bedoelde met System dus System.Data etc...

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 17:06:
Ik zet nooit de hele namespace neer als het niet nodig is, ik bedoelde met System dus System.Data etc...
Verkeerd neergezet; ik bedoelde ook System. :) Microsoft.Data.ODBC bestaat afaik niet; ik krijg een goede verwijzing naar System.Data.ODBC :) Die moet je dus hebben, als reactie op je eerdere post.. ;)

Maar zit die ook niet standaard in .Net 1.1 geinstalleerd?

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 14-09-2004 17:16 ]

Verwijderd

idd zit die standaard in 1.1 dat is ook wat ik daar neer heb gezet. Maar ik ken nog genoeg mensen met 1.0 etc.. Ik heb ook een tijd trouwens met die namespace gewerkt. Ook onder 1.1, en waarschijnlijk moet die nog de reference aanmaken voordat die compiled.

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg nog steeds een foutmelding:

code:
1
BC30002: Type 'System.Data.ODBC.OdbcConnection' is not defined.

Zou betekenen dat de ISP dus geen ODBC.NET hebben geinstalleerd. In het klassieke ASP kan je verbinding maken met MySQL dmv de gewone OLEDB .. zou dat hier ook kunnen?

Verwijderd

dat zou ook kunnen maar is niet nodig. je kan immers dezelfde connectie string gebruiken als je in ASP deed. Maar heb je al gecontroleerd met je ISP of ze .NET 1.0 of 1.1 draaien?

Verwijderd

Topicstarter
shit ze draaien nog 1.0 .. heb alles al geprobeerd maar wil dus niet ..

wat is het voordeel van 1.1 ten opzicht van 1.0, misschien kan ik ze overtuigen om over te stappen.

of is er nog een andere mogelijkheid om te connecten naar mysql in .NET 1.0?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2004 13:39 ]

Verwijderd

als ze 1.0 draaien en ze hebben ODBC.NET geinstalleerd (Checken met je ISP) dan zit het dus onder Microsoft.Data.Odbc en niet onder de System.Data.Odbc namespace.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 13:07:
shit ze draaien nog 1.0 .. heb alles al geprobeerd maar wil dus niet ..

wat is het voordeel van 1.1 ten opzicht van 1.0, misschien kan ik ze overtuigen om over te stappen.
Zie google: http://www.google.nl/sear...fference+.Net+1.1+1.0&lr=
of is er nog een andere mogelijkheid om te connecten naar mysql in .NET 1.0?
zie http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/dotnet/

Verder
http://www.google.nl/sear...ect+MySQL+ASP.Net+1.0&lr=

Verwijderd

Topicstarter
of ik ben dom of niemand heeft een goed voorbeeld op internet gezet. Ik heb de code van MySQL pagina gebruikt maar die doet het gewoon niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<%@ Page Language="VB" %>
<%@ import Namespace="Microsoft.Data" %>
<%@ import Namespace="Microsoft.Data.ODBC" %>
<script runat="server">

Sub Page_load(sender As Object, e As EventArgs)
      dim MyConString As String = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=mysql.xxxxx.nl; DATABASE=xxxxx; UID=xxxxx; PASSWORD=xxxxx; OPTION=3"

Dim MyConnection As New OdbcConnection(MyConString)
      MyConnection.Open()
      MyConnection.Close()

End Sub

</script>
<html>
<head>
</head>
<body>

</body>
</html>

of ligt het aan mijn code?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Heb je gelezen wat Wootz zei?? In 1.0 zit hij niet stadaard. Het is dus wel los te installeren en dan zit hij idd in Microsoft.Data.ODBC, maar dan moet je wel eerst met je provider checken of hun het geinstalleerd hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
ik kreeg het volgende antwoord van de ISP

code:
1
2
3
4
5
6
De ODBC.NET driver is geinstalleerd. U kunt gebruiken maken van de onderstaande drivers:

-MySQL;
-MySQL ODBC 3.51 Driver.

Wanneer u de Mysql-driver gebruikt maakt u gebruik van versie 2.50

ODBC.NET is dus wel geinstalleerd evenals de MySQL drivers .. En toch lukt het niet ..

Ik wordt er echt een beetje zat en ga misschien wel weer gewoon asp developen of ik ga naar een andere ISP.

Verwijderd

hmmm.

Probeer eens:

Visual Basic:
1
2
3
Dim myConn as Microsoft.Data.Odbc.OdbcConnection = new Microsoft.Data.Odbc.OdbcConnection(connString)

myConn.Open()

dit zou gewoon moeten werken zolang JIJ de reference hebt naar ODBC.net dus niet alleen de namespace importeren maar ook de reference maken. In visual studio.net is die een eitje, als je dit command line moet doen moet je het even nazoeken in de manual.

Buiten dit alles is dit een klein probleem wat makkelijk op te lossen moet te zijn, en als je geen doorzettingsvermogen hebt zou ik nooit aan .NET beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 22:55:
Probeer eens:
Visual Basic:
1
2
3
Dim myConn as Microsoft.Data.Odbc.OdbcConnection = new Microsoft.Data.Odbc.OdbcConnection(connString)

myConn.Open()
dit werk niet.
[b]Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 22:55:
dit zou gewoon moeten werken zolang JIJ de reference hebt naar ODBC.net dus niet alleen de namespace importeren maar ook de reference maken. In visual studio.net is die een eitje, als je dit command line moet doen moet je het even nazoeken in de manual.
ik kom er niet uit hoe je een reference maakt en ik zou ook niet weten welke manual je bedoeld. Als iemand zou willen vertellen hoe ik de connectie met de db nou eindelijk es tot stand kan brengen, ben ik die gene heel erg dankbaar _/-\o_

En ik geef ASP.NET niet op want het bied te veel mogelijkheden ten opzicht van het klassieke ASP. Maar dan moet de connectie met de database nou wel even lukken.

Thnx

Verwijderd

hier welk programma gebruik je nu om applicaties te developpen? Dat heb je ook nog steeds niet vermeld. Als je dit onder visual studio doet kan je gewoon add reference doen, command line weet ik niet, maar staat ongetwijfelt in de SDK help. Heb je al een boek voor beginners gekocht? dat zou je genoeg op weg moeten helpen.

Trouwens ik weet niet of je ISP het wel juist heeft staan, waar staat je site gehost? En misschien is het voor hun ook eens interessant om gewoon de native mysql connector aan te bieden:

http://www.mysql.com/products/connector/net/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruikte eerst gewoon dreamweaver en nu ook webmatrix en visual studio. Wat het irritante aan visual studio is dat hij kijkt naar de resources bij jou op de pc en niet naar de internetomgeving.

Ik heb al een boek gekocht ja: ASP.NET in 21 dagen. ik vind dit zelf een heel goed boek, goede uitleg ed. Het boek geeft jammer genoeg alleen uitleg mbv access db's en references ben ik niet echt (of wel?) tegengekomen in het boek.

Mijn site wordt gehost bij VEVIDA.

Ik heb nog niets geprobeerd van wat je me voorgeschoteld heb, maar ik ga het nu direct proberen .. je hoort wel of het gelukt is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het geprobeerd en het wil nog steeds niet. ik word er zo langzamerhand echt helemaal gek van. Als die connectie nou es lukte dan kon ik verder ..

heeft dan echt niemand een kant en klaar voorbeeld voor een connectie met MySQL in deze situatie?

Verwijderd

heeft je ISP dat niet? Ik heb bovenstaande code al eens eerder gebruikt en dat werkte prima. Ik denk meer dat het probleem bij je ISP ligt, Maar je hebt weer de vraag niet beantwoord.

Als je visual studio hebt, moet je de reference naar ODBC toevoegen in .NET 1.0. Heb je dat al eens gedaan of niet?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het eindelijk door de helden bij mijn ISP:

je moet het volgende in je page header zetten:
Visual Basic:
1
CompilerOptions='/R:"C:\Program Files\Microsoft.NET\Odbc.Net\Microsoft.data.odbc.dll"' Debug="true"

Eindelijk doet de connectie het en kan ik verder ..
thnx voor alle hulp!

Verwijderd

nu beantwoord je weer de vraag niet, gebruik je nu visual studio.NET of niet. Dan kan je namelijk gewoon een reference aanmaken, hoef je dat niet in elke pagina op te nemen.

Bovendien was het al meerdere malen gezegt dat je die lib moest mee-compilen.

• gorgi_19

gorgi_19

Een live-site Compilen in Debug modus? :X

Verwijderd

gorgi_19 schreef op 20 september 2004 @ 19:41:
Een live-site Compilen in Debug modus? :X
dat had ik nog niet eens gezien :X maar ok, beetje raar van de ISP dat ze ook niet 1.1 draaien, de upgrade is vrij eenvouding en brengt weinig tot geen problemen met zich mee, buiten dat had die nooit langer als 1 uur moeten duren. Bovendien vind ik het geen efficiente methode om elke pagina apart te compilen met die regel, als je straks 100 aspx bestanden hebt wordt dat aardig lastig om al die debug flags op true te zetten e.d.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb even gevraagd waarom mijn ISP geen 1.1 draaide. Deden ze wel maar op de server waarop mijn account op draaide stond nog 1.0.
Mijn account wordt nu verhuisd naar een 1.1 server. Jippie!!!!!

Trouwens ik gebruik (nog) geen Visual Studio .NET maar dreamweaver en webmatrix. Ik zie het voordeel niet echt in van VS.NET

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 20:35 ]

Verwijderd

let op dat onder .NET 1.1 je dus geen Microsoft.Data.Odbc meer gebruikt. Hoe compile je in dreamweaver? En als je daar projecten e.d. kan aanmaken kan je dan geen references aan een project toevoegen? Nu is het niet meer van toepassing, maar je weet maar nooit wat voor namespaces je later nog wilt gaan gebruiken.

succes. Kijk voor de rest ook eens op http://www.asp.net als je dat nog niet hebt gedaan, daar staan veel artikelen, tutorials e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 21:23:
let op dat onder .NET 1.1 je dus geen Microsoft.Data.Odbc meer gebruikt. Hoe compile je in dreamweaver? En als je daar projecten e.d. kan aanmaken kan je dan geen references aan een project toevoegen? Nu is het niet meer van toepassing, maar je weet maar nooit wat voor namespaces je later nog wilt gaan gebruiken.

succes. Kijk voor de rest ook eens op http://www.asp.net als je dat nog niet hebt gedaan, daar staan veel artikelen, tutorials e.d.
ik zal niet weten hoe je in dreamweaver moet compilen. Ik weet wel dat je dat gewoon kan doen met de commando's van framework. Je moet het handmatig doen. En je kan inderdaad geen references toevoegen aan het project.
Mijn grootste punt om VS.NET niet te gebruiken is dat het pakket zo geweldig duur is. Ik heb nu een 60-day trail draaien en het werkt opzich wel lekker maar ik moet er maar niet aan wennen want ik kan toch geen license betalen.

Kortom, dat wordt alles compilen in cmd.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 12:37:
[...]

ik zal niet weten hoe je in dreamweaver moet compilen. Ik weet wel dat je dat gewoon kan doen met de commando's van framework. Je moet het handmatig doen. En je kan inderdaad geen references toevoegen aan het project.
Mijn grootste punt om VS.NET niet te gebruiken is dat het pakket zo geweldig duur is. Ik heb nu een 60-day trail draaien en het werkt opzich wel lekker maar ik moet er maar niet aan wennen want ik kan toch geen license betalen.

Kortom, dat wordt alles compilen in cmd.
anders kan je even naar C# Builder van Borland kijken. Daar is ieder geval een gratis versie van te downloaden. Ik weet niet of deze ook voor commerciele doeleinden gebruikt mag worden.

Verwijderd

je kan ook die /R optie aangeven tijdens het compilen, zodat je hem niet in elke page hoeft op te geven. Moet je alleen even opzoeken hoe dat precies gaat want dat weet ik niet. Ik gebruik zelf nu de express tools van .NET 2.0 en daarvoor heb ik vs.net gebruikt. Maar success in ieder geval.

• MikevanEngelen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-05 14:39
Dreamsky, ik gebruik voor me MySQL connectie "ByteFX".
Dit is een third-party MySQL-connector. Je kan op de zelfde manier met je MySQL database werken als met je MS SQL database.

ByteFX kan je vinden op http://www.bytefx.com/

Je moet, om dit werkend te krijgen, na installatie het ByteFX systeem toevoegen als reference aan je project. Daarna kan je gebruik maken van je functies die je normaal ook hebt bij de SQL drivers. Dus voorbeeldje:
code:
1
2
    Public c2_conn As New ByteFX.Data.MySqlClient.MySqlConnection
    Public c2_gb_dataa As New ByteFX.Data.MySqlClient.MySqlDataAdapter

Het werkt perfect hier, tenminste ben nog niet tegen problemen aan gelopen. Bovendien is dat gedoe met die odbc maar waardeloos (vind ik persoonlijk, maar ok).

Verwijderd

dat kan, maar mysql heeft hun eigen native driver, bovendien was zijn probleem niet ODBC, maar eerder de lib werkend te krijgen en te refferencen.

• MikevanEngelen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-05 14:39
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 10:34:
dat kan, maar mysql heeft hun eigen native driver, bovendien was zijn probleem niet ODBC, maar eerder de lib werkend te krijgen en te refferencen.
Nu moet ik zeggen dat ik niet het volledige topic heb gelezen.
Mede omdat ik zelf ook een aantal problemen had gehad met MySQL. Echter HOE je een reference gewoon opgeeft in de code weet ik ook niet, helaas...

Toch is het sowiezo neit oninteressant om te kijken naar ByteFX, het werkt echt lekker ! (:P)

[ Voor 10% gewijzigd door MikevanEngelen op 22-09-2004 10:43 ]

• gorgi_19

gorgi_19

MikevanEngelen schreef op 22 september 2004 @ 10:42:
Echter HOE je een reference gewoon opgeeft in de code weet ik ook niet, helaas...
En dat staat dus in het topic al genoemd. :) welke MySQL-provider de beste is, is een andere discussie en staat los van deze vraag. :)
Toch is het sowiezo neit oninteressant om te kijken naar ByteFX, het werkt echt lekker !
Ook daar moet je een reference heen leggen en dat is nu net het probleem. :)

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 22-09-2004 10:44 ]

Pagina: 1