Toon posts:

ik zoek HDRI maps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ola, ik ben op zoek naar HDRI maps om te gebruiken in Max. Iemand enig idee waar ik wat kan vinden?

Alvast bedankt en gegroet!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Misschien een goed idee om uit te leggen wat een HDRI map eigenlijk is?
Of is mijn 3D modelling kennis ondertussen zo verouderd dat dit eigenlijk gewoon basiskennis is :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

[edit never mind]

[edit]
Speciaal voor Megaspast:

http://www.anyhere.com/gward/hdrenc/pages/originals.html
http://www.deviantart.com/view/9597501/

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Neej, niet never mind, dankjewel!:) Er staan wel wat links naar de HDRI maps die ze gebruikt hebben.

Maar meer links zijn altijd welkom!:)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
dawuss schreef op 13 september 2004 @ 20:51:
Of is mijn 3D modelling kennis ondertussen zo verouderd dat dit eigenlijk gewoon basiskennis is :P
HDRI is echt geweldig... kan niet helemaal uitleggen wat het is maar zoek maar even op google (als je naar tuts zoekt kan je meteen zien heo ze werken)

http://www.evermotion.org...download&showdownload=yes
staan er ook een paar bij

[ Voor 11% gewijzigd door ixl85 op 13-09-2004 21:20 ]

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-05 08:37

Sharky

Skamn Dippy!

via diverse P2P programma's is er ook veel legaal te vinden.

This too shall pass

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dawuss schreef op 13 september 2004 @ 20:51:
HDRI is een afbeelding waarbij elke pixel niet alleen een kleurwaarde heeft in de passieve zin (indien belicht) maar zelf ook licht kan uitstralen. Zo kun je dus een heel erg realistische rendering opzetten omdat je omgeving (desnoods gewoon een bol waarbinnen je staat waarop je die afbeelding wrapt) dus natuurlijk licht afgeeft.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
HunterPro schreef op 14 september 2004 @ 09:26:
[...]

HDRI is een afbeelding waarbij elke pixel niet alleen een kleurwaarde heeft in de passieve zin (indien belicht) maar zelf ook licht kan uitstralen. Zo kun je dus een heel erg realistische rendering opzetten omdat je omgeving (desnoods gewoon een bol waarbinnen je staat waarop je die afbeelding wrapt) dus natuurlijk licht afgeeft.
naja, met een normaal plaatje kun je ook een scene belichten, daar is een hdri niet verschillend van.

Een HDRI plaatje heeft een gigantisch groot dynamisch bereik qua lichtintensiteit, zodat er veel grotere verschillen in de belichting van een scene mogenlijk zijn, wat het realisme ten goede komt. (het zijn geen 8 of 16bits plaatjes geloof ik, maar floating point)

specs

• sjaakaq
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Maar wacht ff, is dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.anyhere.com/gward/hdrenc/pages/img/dani_belgium_lC65.jpg
Dat van deze site komt:

Nou een 3d render, en niet een foto?

leoaq.fm // Jeune Loop

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gladiool schreef op 14 september 2004 @ 09:32:
[...]

naja, met een normaal plaatje kun je ook een scene belichten, daar is een hdri niet verschillend van.

Een HDRI plaatje heeft een gigantisch groot dynamisch bereik qua lichtintensiteit, zodat er veel grotere verschillen in de belichting van een scene mogenlijk zijn, wat het realisme ten goede komt. (het zijn geen 8 of 16bits plaatjes geloof ik, maar floating point)
nee, want het bevat die informatie niet. Een wit vlak hoeft geen licht uit te zenden. Het kan het wel reflecteren. Als je al die eigenschappen kunt meegeven aan een pixel heb je HDRI :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
HunterPro schreef op 14 september 2004 @ 09:38:
[...]

nee, want het bevat die informatie niet. Een wit vlak hoeft geen licht uit te zenden. Het kan het wel reflecteren. Als je al die eigenschappen kunt meegeven aan een pixel heb je HDRI :)
Een hdri geeft ook geen licht, dat doet je renderprogramma voor je toch? Een hdri is gewoon een plaatje, maar in plaats van 8 of 16 bits per pixel gebruikt zo'n plaatje floating point getallen om de waarde van de pixel vast te leggen.

Als ik een normaal jpegje als skylight gebruik, dan zal deze prima een scene belichten, een HDRI mapje doet dat alleen mooier doordat zijn bereik veel hoger en lager licht.

Of een wit vlak licht uitzend licht niet aan het plaatje maar hoe je je renderer in stelt.

specs

• Chester
  • Niet online
leokennis schreef op 14 september 2004 @ 09:33:
Maar wacht ff, is dit plaatje:
[afbeelding]
Dat van deze site komt:

Nou een 3d render, en niet een foto?
Et lijkt me een foto, dat weet ik bijna wel zeker omdat het op die site als een .hdr staat.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

HunterPro schreef op 14 september 2004 @ 09:38:
[...]

dat is pertinent NIET waar.
HDRI (High Dynamic Range Imagery) betekent dat per pixel een kleurwaarde beschikbaar is die verder gaat dan 0 tot 255. Floating point dus wat gladiool ook al zei.
Jij bent in de war met Image based lighting. je kunt elke map gebruiken als lightmap in wat voor render je ook gebruikt.
Ik ga geen links opzoeken of voorbeelden maken of het verder uitleggen want zo zit het gewoon (ja ik doe nu eigenwijs aangezien ik 100% zeker ben)

This too shall pass

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Q: What is HDRI?

Ordinary digital images in RGB format only contain up to 16.7 milion colours (8-bit per colour channel and one 8-bit alpha channel, making it a total of 32-bit). A HDRI (High-Dynamic Range Image) can contain a helluva lot more. By taking a picture in several different exposures and combining them into one HDRI, you have an image with colour data way more than 24-bit. You have 16-bit per colour channel, making it a 48-bit image. If you would add an alpha channel, it would be a 64-bit image.
Bron
What is HDRI?

HDRI stands for High Dynamic Range Image . What we've been used to up until now are LDRI, or Low Dynamic Range Images. These traditional image formats represent a limited range of intensity values for each pixel (most commonly 0 to 255 for each of the red, green and blue channels), sufficient for on-screen images. High Dynamic Range Image formats allow a much greater range of intensity values, by using floating-point values for each pixel. This feature allows these images to be used to represent light intensities present in the real world. The technique, known as image-based lighting (IBL), is designed specifically to produce incredibly realistic lighting effects in rendered images, and to essentially replace the more traditional lighting setup.
Waarmee je dus kan:
Image Based Lighting:

Image Based Lighting - A technique which uses a high dynamic range image as a light source during rendering. By capturing a high dynamic range image (or series of such images to represent an environment map ) of a real scene, it is possible to illuminate rendered objects using that data, so that the rendered objects will match the lighting conditions of the original scene exactly. This produces an extremely realistic looking image, as there will be no discrepancies between the lighting conditions in the real and computer-generated portions of the final image.
Bron

Misschien nutteloos, misschien wel leuk om te weten, want ik wist het ook niet allemaal precies, ondanks dat ik er al jaren mee werk. :Y)

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• sjaakaq
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Euh...dus dan krijg je 48 bits plaatjes die je gaat weergeven op een 32 bits monitor...dan heb je er toch geen *** aan :?

leoaq.fm // Jeune Loop

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

leokennis schreef op 14 september 2004 @ 18:22:
Euh...dus dan krijg je 48 bits plaatjes die je gaat weergeven op een 32 bits monitor...dan heb je er toch geen *** aan :?
Is dat niet precies hetzelfde als zeggen dat een foto van een auto nutteloos is? Dat is toch maar een 2d afbeelding van een 3d object... 8)7

Tijdens het renderen heb je er wel wat aan, als afbeelding op zich is een monitor niet toereikend.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

leokennis schreef op 14 september 2004 @ 18:22:
dan komt clamping om de hoek kijken.

Stel je voor:

je rendert een 100% reflecterende bol en je gebruikt een environmentmap waar bijv een witte plek in zit die 100% wit is. Op de uiteindelijke render zal op de bol dus een 100% witte vlek zitten.

Stel dat je nu naar die bol kijkt door een matglazen raam. de witte vlek op de bol zal dus gedimd worden. laten we zeggen dat er 90% van over blijft. Gebruik je een LDR-map dan zal je dus een witte vlek door het glas op de bol zien die '90% helder is'.
Gebruik je een HDR-map die 64 bits is dan hou je 64 * 0.9 = 57,6 bits over (nee dat kan inderdaad niet, maar is een voorbeeld)
Op je monitor zie je maximaal 32 bits en aangezien de vlek met HDR map helderder is (57,6 bits) zal de reflectie zelfs wanneer hij gedimd wordt door glas (of bijv motion blur) 100% wit zijn.

Beetje vage uitleg dus hoop dat het duidelijk is. Voor de liefhebbers: er komen HDRI monitoren aan, schijnt heel bijzonder te zijn om naar te kijken.

This too shall pass

Pagina: 1