Toon posts:

Draadloos netwerk mogelijk over grote afstand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Op het moment ben ik de mogelijkheden op een rijtje aan het zetten om een draadloos netwerk optezetten tussen mij en een vriend even verder op. Nu wil ik graag weten hoe ik dit aan moet pakken. De afstand is zo'n 350 meter. Er zit een rij huizen en een flink aantal bomen tussen ons. Voor de duidelijkheid heb ik een tekening gemaakt via een routeplanner:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/rs46a8/config.JPG
Nu moet ik dus gewoon een verbinding met zijn netwerk thuis krijgen en andersom. Wat heb ik daar voor nodig?(Allebei hebben we al een draadlose 54Mbit router en hij heeft al een draadloze netwerkkaart. Nu hoordde ik iets over richt antennes weet niet wat dit zijn? En heb ik niet een versterkte zender nodig?) Graag hoor ik van jullie wat de mogelijkheden hier in zijn en wat ik eventueel moet aanschaffen en hoe ik het zou moeten realiseren. Ik zou het zeer waarderen als iemand me hiermee zou willen helpen. Alvast bedankt!!!! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat er al meerdere topics over zijn dit had ik niet gezien. Maar er zijn zo verschrikkelijk veel post over dat ik er de volgende conclusie uit heb getrokken: De afstand van 350 meter moet wel te halen zijn. En ik heb 2 richtantenne's nodig en 2 acces points die ik goed in het zicht op het huis bevestig. Moet ik dan nog letten op de acces points die ik dan zou moeten kopen?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 20:33:
Beste tweakers,
Op het moment ben ik de mogelijkheden op een rijtje aan het zetten om een draadloos netwerk optezetten tussen mij en een vriend even verder op. Nu wil ik graag weten hoe ik dit aan moet pakken. De afstand is zo'n 350 meter. Er zit een rij huizen en een flink aantal bomen tussen ons. Voor de duidelijkheid heb ik een tekening gemaakt via een routeplanner:
[afbeelding]
Nu moet ik dus gewoon een verbinding met zijn netwerk thuis krijgen en andersom. Wat heb ik daar voor nodig?(Allebei hebben we al een draadlose 54Mbit router en hij heeft al een draadloze netwerkkaart. Nu hoordde ik iets over richt antennes weet niet wat dit zijn? En heb ik niet een versterkte zender nodig?) Graag hoor ik van jullie wat de mogelijkheden hier in zijn en wat ik eventueel moet aanschaffen en hoe ik het zou moeten realiseren. Ik zou het zeer waarderen als iemand me hiermee zou willen helpen. Alvast bedankt!!!! _/-\o_
Richt antennes zijn niets dan (opgevoerde) wifi antennes met een soort van kooi van faraday erom heen in de vorm van een holle metalen cylinder. Daardoor kaatst het signaal terug en kan maar 1 kant op: namelijk naar voren. Die is namelijk open. Of je met deze jongens 350 meter haalt weet ik niet maar als er huizen tussen staan word het waarschijnlijk licht problematisch. Zeker met bomen(=-waterhouden DUS wifi golf absorberend) word het lastig als deze heel dicht zijn...

Ik geloof dat met utp ook enige honderden meters zijn te halen....

Al gedacht aan glasvezel?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 11:22

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Rey Nemaattori
http://trevormarshall.com/biquad.htm

Dit ding(van de pagina van de vorige user) schijnt een signaal van 31dB te kunnen opwekken, da's volgens mij genoeg om de hele stad de kunnen voorzien van internet :P

Goed werken aan je security dus ;)

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het is niet 31db opwekken, maar versterken tov van het signaal wat in de antenne gaat.

op de (hoge) frequentie waarop een wifi werkt telt wel elke millimeter,
dus antenne maken en er 1 mm naast zitten is al niet best.

Als je nog nooit een antenne zelf hebt gemaakt is beginnen met wifi niet zo'n goede keus
Dan maar beter er 1 kopen

[ Voor 22% gewijzigd door cruger op 14-09-2004 00:20 ]

Tweak!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 20:33:
Er zit een rij huizen en een flink aantal bomen tussen ons.
Dan kun je het dus gewoon vergeten... Je hebt echt wel vrij zicht nodig.

Als je beide een richtantenne op het dak zet zijn er misschien geen bomen/huizen tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 14-09-2004 12:46 ]

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:41

AzzKickah

06-CENSORED

Ik heb zo het idee dat je je beter de kosten en moeite kunt besparen... 350 meter is nogal ver en om nou van alles te gaan investeren... Ja ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk het is voor jullie maar goed.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar uhm TS... is het ook niet een idee om gewoon via internet een Virtual Private Network (VPN) op te zetten?

Ik weet niet wat de bedoelingen zijn met een het netwerk tussen jullie, maar dit is wel de makkelijkste weg.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Ha! goed, er zijn INDERDAAD al VEEL topics hierover gemaakt.. maar dat terzijde. Het is MAKKELIJK haalbaar- afstanden van 1.5 km zijn gewoon gehaald- en dat zonder (dure) dingen...

kijk hier eens =)

http://forum.wirelessnederland.nl/

en geef niet op! dit kan! kost wat moeite, maar het is haalbaar!

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Is een goeie tip. Een beetje priegelen met pringles-bussen of woknetjes kost je bijna niks, is een leuke experiment waar je ongetwijfeld nog wel wat van leert, en uiteindelijk zal het je wel lukken.

Beetje netwerksnuffelen tussen de 2 lokaties kan je al een hoop vertellen over hoe e.e.a. zal uitpakken.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• Rey Nemaattori
cruger schreef op 14 september 2004 @ 00:15:
Het is niet 31db opwekken, maar versterken tov van het signaal wat in de antenne gaat.

op de (hoge) frequentie waarop een wifi werkt telt wel elke millimeter,
dus antenne maken en er 1 mm naast zitten is al niet best.

Als je nog nooit een antenne zelf hebt gemaakt is beginnen met wifi niet zo'n goede keus
Dan maar beter er 1 kopen
Die straal had een hoek van 4' oid, niet veel, maar meer dan genoeg zeker bij afstanden zo groot als 100'en meters, weet ff niet meer hoe dat zit met de sinus of cosinus, maar je zou kunnen uitrekenen hoe braad de straal is op 350 meter.
The Real Falcon schreef op 14 september 2004 @ 12:51:
Maar uhm TS... is het ook niet een idee om gewoon via internet een Virtual Private Network (VPN) op te zetten?

Ik weet niet wat de bedoelingen zijn met een het netwerk tussen jullie, maar dit is wel de makkelijkste weg.
Ii denk dat het vooral gaat om de snelheid(sharen en/of gamen). De handigheidjes die je als particulier hebt met een VPN zou je ook kunnen oplossen door eenvoudig (aan beide kanten) een ftp/web/mail server neer te pleuren en elkaar admin rechten geven zodat je kunt sharen/mailen/whatever en gewoon over internet te gamen...
Avenger 2.0 schreef op 14 september 2004 @ 12:45:
Dan kun je het dus gewoon vergeten... Je hebt echt wel vrij zicht nodig.

Als je beide een richtantenne op het dak zet zijn er misschien geen bomen/huizen tussen.
Mits de muren van die huizen niet al te vochtig zijn kun je met voldoende signaalsterkte door die huizen heen, je raakt flink wat energie kwijt maar als het niet zou kunnen zou je in een gebouw zelf met betonnen muren ook geen wlan kunne maken...

Pagina: 1