Toon posts:

Systeembeheer scans blokkeren

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje gevoelig voor sommige mensen, maar ik wil hier toch graag over discussieren.
Op ons kantoor (groot bedrijf) draaien we met Windows XP werkstations.
Nu wil systeembeheer via het netwerk de stations gaan scannen op vreemde software en je voelt hem al aankomen; ik zit daar niet op te wachten.
Ik weet niet met welk pakket dit gaat gebeuren, maar wellicht is er iemand die een methode kent om dergelijke scans lokaal tegen te houden of kent iemand software die zoiets kan blokkeren...

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 08:18
Kijk eens bij local policies, user rights assignment bij de opties:
"Access this computer from the network" en de diverse andere deny opties.

edit:
Be prepared voor een hoop gezeik overigens. Want als je je pc onscanbaar maakt voor bedrijfspolicies, vraag je om problemen, want het is simpel te detecteren. Je zult geheid een waarschuwing krijgen, en als je die negeert, zit een ontslag er ook wel in denk ik... So what's the use. Neem het gewoon als een man en gebruik de pc alleen voor je werk, zoals hij bedoeld is. En ja, ik weet het, men slaat vaak door in beveiliging, maar dat heeft alles te maken met eikels van users die er niks van snappen, en juridische dingen

[ Voor 67% gewijzigd door UltraSub op 13-09-2004 19:56 ]

Verwijderd

Ik denk niet dat hij daar bij kan komen. Tenminste als de beheerder zijn huiswerk goed heeft gedaan.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42

Crusader

Arc Nature

Ik heb bij een security afdeling gewerkt van een zeer groot nederlands bedrijf. Daar werden ook dergelijke scans uitgevoerd. Des te verdachter waren de pc's die helemaal dichtgetimmerd waren, die kregen dan ook een persoonlijk bezoekje van de security officer.
Pas op, je bent minder onaantastbaar dan je denkt en waarschijnlijk schendt je ook nog eens bedrijfspolicies. Er zijn mensen om ontslagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Crusader op 13-09-2004 19:56 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

een beetje systeembeheerder zorgt er natuurlijk voor dat jij niet de rechten hebt om dit scannen tegen te gaan..... Of nog beter dat je helemaal geen software kan instaleren....

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 17:59
als je lokaal geen admin bent wordt dat zeer lastig.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 08:18
TAMW schreef op 13 september 2004 @ 19:56:
als je lokaal geen admin bent wordt dat zeer lastig.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat hij dat wel weet te regelen, anders ben je idd sowieso het bokkie :P

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Opties: vraag het de beheerder zelf, ga klagen bij de directe baas, trek de netwerkkabel er uit, of stap naar een advocaat en stel dat het je in je privacy aantast (en ga voortaan zonder PC verder :+ ).

Verder lijkt het me niet de bedoeling dit zo te bespreken, je buiten de beveiligingen plaatsen is niet echt de bedoeling van GoT lijkt me.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Zo'n scan wordt over het algemeen niet voor niks gedaan. Als jij software op jouw PC hebt staan wat licentietechnisch niet helemaal Ok is, wordt je baas (of IT afdeling) verantwoordelijk voor gesteld.

Vandaag bij ons op het werk werden er door de BSA www.bsa.nl allemaal flyers met daarop waarschuwingen voor illegaal softwaregebruik onder de ruitenwissers van geparkeerde auto's gedaan.

De BSA trekt niks aan van software scans en gaat ook fysiek bij je PC langs, ik zal dus maar zorgen dat je PC in orde is op je werk.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Gewoon geen gekke dingen doen op je PC, je werk doen, laat die gasten van systeembeheer ook gewoon hun werk doen 8)7

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Crusader schreef op 13 september 2004 @ 19:55:
Ik heb bij een security afdeling gewerkt van een zeer groot nederlands bedrijf. Daar werden ook dergelijke scans uitgevoerd. Des te verdachter waren de pc's die helemaal dichtgetimmerd waren, die kregen dan ook een persoonlijk bezoekje van de security officer.
Pas op, je bent minder onaantastbaar dan je denkt en waarschijnlijk schendt je ook nog eens bedrijfspolicies. Er zijn mensen om ontslagen.
Aan de andere kant heeft de werknemer ook bepaalde rechten. Ik weet niet wat de scans in dit geval inhouden, maar ze kunnen ook strafbaar zijn :)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Aangezien het een bedrijfs PC is en het van tevoren aangegeven is, is er niks waaraan het bedrijf zich strafbaar stelt. Indien ze mensen willen ontslaan, moeten ze wel zorgen dat hieromtrend beleid bestaat. Indien er geen beleid is m.b.t. illegale software is er niet een dringende reden tot ontslag.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:42

Crusader

Arc Nature

TheBorg schreef op 13 september 2004 @ 19:59:
[...]

Aan de andere kant heeft de werknemer ook bepaalde rechten. Ik weet niet wat de scans in dit geval inhouden, maar ze kunnen ook strafbaar zijn :)
Zodra werknemers schriftelijk op de hoogte zijn gesteld van het feit dat o.a. hun netwerkverkeer en pc's worden gescand, dan heeft de werkgever aan de verplichting voldaan. Daar komt het ongeveer op neer. Ook verstrekken veel bedrijven de do's & don'ts van bedrijfspc's, waarin duidelijke reglementen staan. Werknemers kunnen dan niet "ik wist het niet" zeggen. Bepaalde richtlijnen staan ook nog wel eens in het arbeidscontract.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

F_J_K schreef op 13 september 2004 @ 19:58:
Opties: vraag het de beheerder zelf, ga klagen bij de directe baas, trek de netwerkkabel er uit, of stap naar een advocaat en stel dat het je in je privacy aantast (en ga voortaan zonder PC verder :+ ).

Verder lijkt het me niet de bedoeling dit zo te bespreken, je buiten de beveiligingen plaatsen is niet echt de bedoeling van GoT lijkt me.
Oeps, ik vergat het slotje :X

edit: een discussie hierover lijkt me interessant en nodig ik iedereen uit te openen, maar niet met het uitgangspunt hoe het te omzeilen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 13-09-2004 20:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een schopje naar Beveiliging & Virussen - nogmaals hier de opmerking dat het tegenwerken van systeembeheerders op GoT niet op prijs gesteld wordt (en ja, dat heeft er ook iets mee te maken dat het hier krioelt van de systeembeheerders :) )

Windows Operating Systems >> Beveiliging & Virussen

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Terug naar Windows Operating Systems dan maar :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.