Toon posts:

Gekopieerde Windows, key achteraf gekocht; legaal of niet?*

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Stel je voor:

Ik heb thuis een illigale windows versie. Zonder code wel te verstaan.

Nu heb ik op mijn computer netjes een gekochte versie van windows staan. Met code.

Nu komt die opsporingsdienst binnen. Ben ik dan strafbaar voor het hebben van de illigale software?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Natuurlijk :)
Copyright enzo :)

kijk voor oude info hier

[ Voor 67% gewijzigd door Outerspace op 13-09-2004 19:10 ]

Wauw, een sig!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 12:18

janklp

FortyTwo Capital

Kan toch ook als back-up dienen :?

Verwijderd

denk het wel, je bent in bezit ervan... maar aan de andere kant: zolang het voor prive gebruik is dan mag het (of was dat nou met muziek en flims die je gedownload heb 8)7 ) iig zolang je er maar niet in handeld

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 19:10 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Nee, want je koopt een licentie, en die licentie heb je. Zolang jij die licentie maar 1 maal gebruikt is er niets aan de hand.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb thuis een illigale windows versie <-> Nu heb ik op mijn computer netjes een gekochte versie van windows staan

Dit staat toch lijnrecht tegenover elkaar, of snap ik iets niet?

De kans dat er e.o.a opsporingsdienst bij jou thuis komt is trouwen bijna 0.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

hmm, je hebt dan toch een licentie voor 1 pc. Dus een pc met windows erop is geen probleem, waar je die dan vandaan hebt maakt geloof ik niet uit. Kijk maar naar die mensen die sp2 'slipstreamen', dat mag volgens mij ook gewoon

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

hmm. misschien niet, volgens mij mag je wel illegale software bezitten, maar niet gebruiken.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

wat is het nut dan :p

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Het mag volgens mij wel maar je mag het maar op 1 pc tegelijk hebben. Dus wel even formatteren voor je naar je werk gaat, MITS je dezelfde serial gebruikt. Anders gebuik je alsnog een illegale. Met office mag je het wel op 2 pc's hebben. Dat is op mijn werk ook zo. De werknemers hebben office 2002 op het kantoor maar ook thuis. Echter mogen ze het niet allebei tegelijk gebruiken :P
hmm. misschien niet, volgens mij mag je wel illegale software bezitten, maar niet gebruiken.
Tis dus illegaal als je geen serial hebt en dan mag je het niet hebben ook. Als je een pistool hebt en zegt dat je hem niet gebruikt ga je toch ook de bak in ? :?

Tis zelfs zo dat als je een backup kopie hebt en het origineel INCLUSIEF licentie verkoopt dat je dan de backup aan de nieuwe licentiehouder mee moet geven of de backup vernietigen :)

[ Voor 39% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-09-2004 19:15 ]

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op 13 september 2004 @ 19:13:
Het mag volgens mij wel maar je mag het maar op 1 pc tegelijk hebben. Dus wel even formatteren voor je naar je werk gaat, MITS je dezelfde serial gebruikt. Anders gebuik je alsnog een illegale. Met office mag je het wel op 2 pc's hebben. Dat is op mijn werk ook zo. De werknemers hebben office 2002 op het kantoor maar ook thuis. Echter mogen ze het niet allebei tegelijk gebruiken :P
dus je bent wel strafbaar als je XP (illegaal) op twee pc's hebt staan, en je bent niet strafbaar als je ze niet tegelijk aanzet/gebruikt?

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ok vind dit wel interesant. Ik heb 1 legale windows xp home (zonder cd was OEM) en 1 XP pro versie. Nou heb ik dus bij beide geen CD gekregen maar wel het boekje wat er bij hoort en een legale XP als ik nu een kopie maak van een XP PRO NL en HOME versie en ze komen binnen vallen ben ik dan illigaal bezig? dat vraag ik me namelijk af. Volgens mij heb ik gewoon recht op een kopie omdat ik gewoon voor xp betaald heb.

Verwijderd

WeAreLegion schreef op 13 september 2004 @ 19:15:
Ok vind dit wel interesant. Ik heb 1 legale windows xp home (zonder cd was OEM) en 1 XP pro versie. Nou heb ik dus bij beide geen CD gekregen maar wel het boekje wat er bij hoort en een legale XP als ik nu een kopie maak van een XP PRO NL en HOME versie en ze komen binnen vallen ben ik dan illigaal bezig? dat vraag ik me namelijk af. Volgens mij heb ik gewoon recht op een kopie omdat ik gewoon voor xp betaald heb.
daar heb je recht op, zolang je die gekopierde cd maar als "backup" gebruikt, zodra je erin gaat handelen (verkopen enz.) dan ben je strafbaar

strafbaar... ze moeten je eerst zien te arresteren (ik denk dat ze het drukker hebben met andere zaken dan 1 persoon die 1 illegale cd heeft te arresteren) :X

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 19:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga het iets uitdiepen.

Ik heb een computer winkeltje, en ik doe dus ook wel eens onderhoud aan computers.

Nu kan het voorkomen dat ik een computer opnieuw moet installeren, Als de klant dan geen goede cd heeft, of deze fouten vertoont gebruik ik mijn eigen cd.

Ik gebruik echter wel de code die mijn klant me aanlevert
Heeft iemand een idee waar ik hier informatie over kan vinden?

• Pakjebakmeel
Maar nogmaals . Ik weet niet cker of je ze nou niet tegelijk mag GEBRUIKEN of GEINSTALLEERD hebben. :?

Ik heb een computer winkeltje, en ik doe dus ook wel eens onderhoud aan computers.

Nu kan het voorkomen dat ik een computer opnieuw moet installeren, Als de klant dan geen goede cd heeft, of deze fouten vertoont gebruik ik mijn eigen cd.

Dit mag naar mijn idee prima . Aangezien je voor de licentie betaald en niet de cd ( In theorie dus 99,99% voor de licentie ) En je gebruikt ZIJN serial. Voor de rest is alle data precies hetzelfde. Dus dan maakt het niet uit welke cd je gebruikt.

Sterker nog. ALS je XP origineel hebt en je cd gaat stuk maar je hebt de licentie nog mag je zelfs een kopie downloaden van internet en je eigen licentie gebruiken. Echter mag je volgens mij geen Anti activation cracks gebruiken omdat dat volgens mij weer onder het kopje " Copyrighted materiaal aanpassen " valt.

[ Voor 83% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-09-2004 19:22 ]

• WeAreLegion
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 19:17:
[...]

daar heb je recht op, zolang je die gekopierde cd maar als "backup" gebruikt, zodra je erin gaat handelen (verkopen enz.) dan ben je strafbaar
Nee tuurlijk niet. Ik bedoel dus echt voor persoonlijk gebruik. Me werkt pc heeft Home en me laptop heeft PRO maar ik heb dus gewoon van iemand die ze met cd gekocht heeft de cd's gekopieerd omdat ze backup dvd niet echt handig is.

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-04 08:14
Ok volgens mij zit het zo:

Je MAG 1 backup copie hebben ( in iedergeval zo bij meeste software ) voor EIGEN backup/gebruik... Je moet wel een CDkey hebben van de software ( sticker op je pc van microsoft of licence ) B)

Maar jah .. het is en blijft microsoft ze kunnen altijd wel tegen zitten als ze je niet moeten |:(

• Pakjebakmeel
Maar jah .. het is en blijft microsoft ze kunnen altijd wel tegen zitten als ze je niet moeten
Dit gaat natuurlijk weer nergens over, als het in de regels is opgenomen dat iets mag en je kunt dat aantonen in een rechtzaal kunnen ze de paus of koning beatrix zijn maar dan sta je nog altijd in je recht....

[ Voor 8% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-09-2004 19:25 ]

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 13:43
voor zover ik begrepen heb heeft windows vanaf win2000
een licentie per 2 processoren, wat dus inhoud dat je het eventueel op 2 verschillende single cpu pc's legaal kan installeren

• Pakjebakmeel
jij hebt je huiswerk gedaan ;) Zover gaat mijn windows licentie kennis ook weer niet hoor :)

Maar ik geloof je meteen aangezien ik het niet zou weten en ook maar afga op wat ik " denk "

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 17:04
Het is zoals de eerste post. Je koopt bij windows een licentie voor 1 of misschien wel 100 pc's. Waar je dan de cd van daan haalt maakt niet uit.

VB: Je koopt een laptop met windows xp pro. Daar zit vaak geen cd'jte bij, alleen een recovery cd. Je mag daarna gewoon, een andere cd gebruiken. Als je maar je licentie hebt, en die heb je kocht bij de laptop.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Pakjebakmeel
Joghert schreef op 13 september 2004 @ 19:25:
voor zover ik begrepen heb heeft windows vanaf win2000
een licentie per 2 processoren, wat dus inhoud dat je het eventueel op 2 verschillende single cpu pc's legaal kan installeren
Het is zoals de eerste post. Je koopt bij windows een licentie voor 1 of misschien wel 100 pc's.
waarschijnlijk dan MAX 1 pc met MAX 2 proc dus en en ..

[ Voor 16% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-09-2004 19:34 ]

• Joghert
In dat geval zit die licentie ook duidelijk aan gegeven op de laptop door middel van een niet te verwijderen sticker, waarop ook de licentie info voor aantal processoren moet staan

idd geld die licentie waarsch dan alleen voor het apparaat waar die sticker op zit dat weet ik niet zeker

[ Voor 24% gewijzigd door Joghert op 13-09-2004 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ok,

we hebben het nu over licenties.

Nu krijg ik een klant die met z'n eigen cd-tje en codetje aankomt.
De cd is gecopieerd, en de code is op een kladje geschreven.

Mag ik dan ten goede trouw aannemen dat de code is gekocht?

• WeAreLegion
  • Niet online
Jah het is zoals pakjebakmeel zegt :) het is 1 pc met 2 processors. Dit geld volgens mij alleen voor de PRO versie (Trouwens P4 met HT is natuurlijk gewoon 1 processor)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
SA -> WOS, gaat over Windows :)

tevens een titeledit:

Windows Wanneer illigaal ==> Gekopieerde Windows, key achteraf gekocht; legaal of niet?

• Joghert
Door pafs - maandag 13 september 2004 19:35
Ok ok,

LOL

[ Voor 99% gewijzigd door Joghert op 13-09-2004 19:38 ]

• WeAreLegion
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 19:35:
Ok ok,

Nee, ik weet niet of je dit voor een bedrijf doet of dat je informatie aan het inwinnen ben. Maar hij moet bewijzen dat hij de code gekocht heeft. Door middel van het boekje, en de stikker op laptop of pc (ik weet trouwens dat dit niet waterdicht is) maar hij moet dat zoiezo kunnen laten zien.

• Pakjebakmeel
Ok ok,

Volgens mij ben JIJ daar niet voor verantwoorderlijk maar de klant zelf aangezien ie jou verkeerde informatie verschaft...

Als jij dan verantwoordelijk zou zijn zou dat gewoon iemand " erin luisen " zijn. Wij hoeven toch niet op te letten of ZIJN licentie wel ok is? :? Das dan zijn probleem . Ookal heb jij het geinstalleerd denk ik

[ Voor 20% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-09-2004 19:39 ]

Verwijderd

Ok ok,

wettelijk gezien zou ik niet weten (maar ik vermoed dat het gewoon liegen in commissie is), van MS mag het niet.

on topic: het kopieren van software is altijd verboden (itt muziek/films btw), maar het is niet verplicht om een originele cd te hebben, als je de licentie maar hebt.

• Kevinp
  • Laatst online: 02-05 17:04
Pakjebakmeel schreef op 13 september 2004 @ 19:34:
[...]

[...]

waarschijnlijk dan MAX 1 pc met MAX 2 proc dus en en ..
Hoeft niet, grote bedrijven die op oude pc's winxp installeren kopen 1 licentie voor 100-1000 pc's. Maar niet in combinatie met laptop.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Pakjebakmeel
on topic: het kopieren van software is altijd verboden (itt muziek/films btw), maar het is niet verplicht om een originele cd te hebben, als je de licentie maar hebt.
Zeker niet als het als backup voor krassen / corruptie op het origineel is!

en je ze niet allebij tegelijk gebruikt

[ Voor 9% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-09-2004 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op 13 september 2004 @ 19:37:
[...]

Volgens mij ben JIJ daar niet voor verantwoorderlijk maar de klant zelf aangezien ie jou verkeerde informatie verschaft...

Als jij dan verantwoordelijk zou zijn zou dat gewoon iemand " erin luisen " zijn. Wij hoeven toch niet op te letten of ZIJN licentie wel ok is? :? Das dan zijn probleem . Ookal heb jij het geinstalleerd denk ik
Dat denk ik dus ook, maar ik wil graag die bevestiging.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Een klant moet een legale licentie kunnen aantonen. Iets op een kladje kan immers illegaal zijn. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de software die je installeert, dat wil zeggen je moet er zelf voor zorgen dat dit legaal is. Verder maakt het dan niet uit of je een copy of een origineel gebruikt.

Trouwens een licentie van XP bestaat officieel uit een licentie sticker, boekje EN cd! Heb je deze niet dat heb je recht op een originele cd.

Canon Digital Ixus V3

• Pakjebakmeel
mail microsoft :P

of brein... ( yuk )
Een klant moet een legale licentie kunnen aantonen. Iets op een kladje kan immers illegaal zijn. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de software die je installeert, dat wil zeggen je moet er zelf voor zorgen dat dit legaal is. Verder maakt het dan niet uit of je een copy of een origineel gebruikt.
Ik denk dat je dat zo onderuit haalt met een goede advocaat. Ze kunnen mij immers niet aanstellen als controleorgaan, :? daar hebben we idd stichtig brein en de RIAA voor.

Als ik jou een band laat plakken aan mijn gestolen auto zonder dat jij dat weet en ik er het land mee uitrij ben jij dan medeplichtig? :P

[ Voor 140% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-09-2004 19:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 19:19:

Ja dat mag, je betaald de licentie, niet het cd-tje, Microsoft verkoopt ook licenties zonder cd.
Je mag toch ook een geslipstreamde versie maken met alle toeters en bellen.

Verwijderd

RawPeanut schreef op 13 september 2004 @ 19:41:
Trouwens een licentie van XP bestaat officieel uit een licentie sticker, boekje EN cd! Heb je deze niet dat heb je recht op een originele cd.
nouja, je hebt recht op de aanschaf van een cd, die hoeft er niet per se bij te zitten

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de kern van dit topic uit zijn verband wordt gerukt.

Het gaat mij er inprincipe om dat als er een klant bij mij in de winkel staat van "Pat, ik heb hier een pc die niet lekker wil installeren, kan jij deze voor mij installeren."
Als deze klant nu aankomt met een EIGEN cd-tje met EIGEN code op papier. En de software politie komt binnen, ben ik dan als hulpverlenende verantwoordelijk voor zijn wandaden?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 19:48 ]

• Pakjebakmeel
quote van mijzelf ( Dat haat ik zo :P )
Als ik jou een band laat plakken aan mijn gestolen auto zonder dat jij dat weet en ik er het land mee uitrij ben jij dan medeplichtig?
Lijkt mij dus niet...

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Pakjebakmeel schreef op 13 september 2004 @ 19:41:
mail microsoft :P

of brein... ( yuk )

[...]

Ik denk dat je dat zo onderuit haalt met een goede advocaat. Ze kunnen mij immers niet aanstellen als controleorgaan, :? daar hebben we idd stichtig brein en de RIAA voor.

Als ik jou een band laat plakken aan mijn gestolen auto zonder dat jij dat weet en ik er het land mee uitrij ben jij dan medeplichtig? :P
Je mag gewoon niet met illegale software werken. Een klant kan altijd zeggen: "Ja, ik heb gewoon gevraagd of windows erop kon en dat deden ze toen. Ze hebben niet gevraagd naar iets van een licentie."

Dan hang je. Je moet jezelf ook indekken! En reken maar dat dit gecontroleerd word. Wanneer je Microsoft software verkoopt dan rekenen ze op correct handeling.

Canon Digital Ixus V3

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Pakjebakmeel schreef op 13 september 2004 @ 19:49:
quote van mijzelf ( Dat haat ik zo :P )

[...]

Lijkt mij dus niet...
Om jouw analogie door te trekken nee dit is niet illegaal. Maar wanneer je een dvd speler in iemand anders computer vervangt is het ook niet illegaal, ook al draait er een illegale windows onder. Een band van een auto kan je niet met software vergelijken. Als jij als autodealer software in een auto laadt die illegaal verkregen is of gewijzigd dan ben je ook illegaal bezig, ook al is die auto zelf gestolen. Je verspreidt het illegale produkt.

Oh ja, maar als je van iemand een auto koopt dan moet je Kentekenbewijs deel III (?) krijgen. Als je hier niet naar vraagt en toch de auto koopt en hij blijkt achteraf gestolen te zijn dan ben je een heler.

Je installeert windows tegen betaling dus je moet zelf ervoor zorgen dat dit legaal is.

[ Voor 20% gewijzigd door RawPeanut op 13-09-2004 19:54 ]

Canon Digital Ixus V3

• Wortelsoep
  • Niet online
Pakjebakmeel schreef op 13 september 2004 @ 19:13:
Tis zelfs zo dat als je een backup kopie hebt en het origineel INCLUSIEF licentie verkoopt dat je dan de backup aan de nieuwe licentiehouder mee moet geven of de backup vernietigen :)
Is het ook illegaal om het ook maar op cd te hebben, zonder dat je het op een computer hebt geïnstalleerd? Lijkt me niet toch?

• Pakjebakmeel
Wanneer je Microsoft software verkoopt dan rekenen ze op correct handeling.
Maar de klant heeft een illegale serial , dus hij handeld verkeerd . Bovendien kunnen ze je niet verplichten een controleorgaan te worden. In hoeverre zou dat dan moeten gaan? Iemand vervalst een licentie SUPERGOED . Ben je dan ook de sjaak?

• Pakjebakmeel
wilko2 schreef op 13 september 2004 @ 19:52:
[...]

Is het ook illegaal om het ook maar op cd te hebben, zonder dat je het op een computer hebt geïnstalleerd? Lijkt me niet toch?
Wapenvergunning afgenomen maar wel het wapen houden zonder het te gebruiken?

Denk het niet... ;)

offtopic:
* Jaja,dubbelpost.... vergeten te editten voor de wannabee mods. sorry

Of jullie posten te traag >:) ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Pakjebakmeel op 13-09-2004 19:56 ]

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Pakjebakmeel schreef op 13 september 2004 @ 19:53:
[...]

Maar de klant heeft een illegale serial , dus hij handeld verkeerd . Bovendien kunnen ze je niet verplichten een controleorgaan te worden. In hoeverre zou dat dan moeten gaan? Iemand vervalst een licentie SUPERGOED . Ben je dan ook de sjaak?
Niet, maar dan spreek je over opzettelijke vervalsing. Je moet wel controleren maar wanneer je niet naar je eigen kunnen kan zien dat het vals is dan kan je er weinig meer aan doen.

Je kan niet zeggen: "Goh, ik dacht dat het kladje geschreven was door Bill Gates."

Maar als je meehelpt met het verkeerd handelen dan ben je medeplichtig.

[ Voor 11% gewijzigd door RawPeanut op 13-09-2004 19:59 ]

Canon Digital Ixus V3

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 19:47:
Ik denk dat de kern van dit topic uit zijn verband wordt gerukt.

Het gaat mij er inprincipe om dat als er een klant bij mij in de winkel staat van "Pat, ik heb hier een pc die niet lekker wil installeren, kan jij deze voor mij installeren."
Als deze klant nu aankomt met een EIGEN cd-tje met EIGEN code op papier. En de software politie komt binnen, ben ik dan als hulpverlenende verantwoordelijk voor zijn wandaden?
Ik denk het niet, want hoe kun jij nu weten dat die CD + papiertje geen backup van de originelen zijn? Ik kan me voorstellen dat mensen niet hun originele CD's + boekjes aan de winkel gaan inleveren.

Ten tweede: die PC is niet van jouw bedrijf, en je gebruikt hem niet om op te werken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op 13 september 2004 @ 19:40:
[...]

Zeker niet als het als backup voor krassen / corruptie op het origineel is!

en je ze niet allebij tegelijk gebruikt
ja tuurlijk, ik bedoelde kopieren van de buurman oid. dat mag met software niet, en met muziek/films wel.

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Johnny schreef op 13 september 2004 @ 19:58:
[...]

Ik denk het niet, want hoe kun jij nu weten dat die CD + papiertje geen backup van de originelen zijn? Ik kan me voorstellen dat mensen niet hun originele CD's + boekjes aan de winkel gaan inleveren.

Ten tweede: die PC is niet van jouw bedrijf, en je gebruikt hem niet om op te werken.
Ze moeten dan tenminste de originele licentie laten zien. Nogmaals, ook om je zelf in te dekken (zie mijn vorige post hierover).

Het is niet je eigendom. Stel dat iemand met een pincode en een pinpas op je afstapt en vraagt of je even voor hem wilt pinnen. Wanneer je dat doet en het spul bleek gestolen te zijn dan ben je echt de sigaar. Je kan verwachten dat het illegaal was. Zelfde gaat op met licenties.

edit:

goed, nu klaar maken voor friends!! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door RawPeanut op 13-09-2004 20:02 ]

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 13 september 2004 @ 19:58:
[...]

Neen de computer die ik gebruik in mijn winkeltje heeft gewoon heel netjes een licentie. ;)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Je mag een kopie voor eigen gebruik maken.
Als je dus een cdtje hebt die je gekopieerd maar als je nadertijd nog het orgineel koopt, maakt het niks uit, aangezien je gewoon het orgineel hebt, en die dus een backup is.
Als een klant aan komt zetten met illegale software, gewoon niet doen, zeg gewoon maar dat jij anders in de problemen komt.
Dus alleen met doos met serial, orginele cd.

Maar als je gewoon orgineel hebt, heb je nergens last van:)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Pakjebakmeel
Ze moeten dan tenminste de originele licentie laten zien. Nogmaals, ook om je zelf in te dekken (zie mijn vorige post hierover).

Het is niet je eigendom. Stel dat iemand met een pincode en een pinpas op je afstapt en vraagt of je even voor hem wilt pinnen. Wanneer je dat doet en het spul bleek gestolen te zijn dan ben je echt de sigaar. Je kan verwachten dat het illegaal was. Zelfde gaat op met licenties.
Sorry voor de schop, maar ik heb het gevraagd aan een advocaat gespecialiseerd in electronisch recht. ( Ik zit in de systeembeheergroep van een advocatenbureau :P )

Het is idd wat ik dacht. Ze kunnen je niet verplichten om een controleorgaan te worden en de verantwoording ligt volgens hem VOLLEDIG bij de klant.

ter info...
Pagina: 1