[Gentoo] Alles segfault ineens?

Pagina: 1
Acties:

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Sinds gisteravond doet mijn Gentoo installatie niet echt veel meer.

Dat wil zeggen:
- booten gaat goed, zoals altijd, behalve X
- Xorg start niet meer (segfaults bij booten)
- na inlog segfault zowat alles wat ik intyp

Hieronder 2 plaatjes die ik geschoten heb waarin je een beetje kan lezen wanneer het mis gaat:

Afbeeldingslocatie: http://files.rb-338.com/.bla/segfault1.jpg
Laatste stapjes van 't bootproces. Alles gaat ok, tot aan X.

Afbeeldingslocatie: http://files.rb-338.com/.bla/segfault2.jpg
Hier log ik in en zie je diverse commands segfaulten (modprobe, ps, ls, etc.)

Wat heb ik gedaan toen het gebeurde?
Ik had eerst een aantal modules in m'n kernel gebakken voor m'n iPod, maar toen werkte alles nog prima. Wat ik daarna ben gaan doen is denk ik de oorzaak, maar hoe? Ik zou ik niet weten.
Ik had dit pakketje gedownload:
http://osiris.student.utw...mgr-blubber-0.1.1.tar.bz2
Dat is een gepatchte versie van de cvs-versie van xcompmgr. Die heb ik opgestart en toen begon het. X wilde restarten maar dat lukte niet meer, steeds signal 11. Toen kreeg ik een paar segfaults, dus deed ik een reboot. En toen kreeg ik dus bovenstaande situatie.

Ik heb al geprobeerd via gentoo livecd om xorg-x11 te remergen, maar dan krijg ik segfaults als /sbin/ebuild.sh de commando's chmod, rm, mkdir etc. wil uitvoeren.

Heb ook mijn backup-kernel geprobeerd, dat hielp ook niet.

Wat kan ik nu het beste doen? Zou het helpen om een stage3 tarball uit te pakken en zo ja, kan dat zomaar zonder mijn installatie te vernaggelen?

Verwijderd

Erm die shots zijn niet te lezen man...

Kun je ff een paar goede leesbare online zetten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 19:05:
Erm die shots zijn niet te lezen man...

Kun je ff een paar goede leesbare online zetten?
ze zijn goed genoeg te zien hoor. Bovendien zijn ze niet eens noodzakelijk hierbij, ts legt het duidelijk genoeg uit vind ik.

Een wel erg raar probleem vind ik. Je weet zeker dat je kernel instellingen verder niet veranderd hebt? en weet je zeker dat je in /etc/make.conf de goede instellingen hebt staan? (lijkt me haast wel, omdat het probleem ineens begon).

Kan segfaulten trouwens niet komen daar brak geheugen? Heb je het geheugen van je machine al getest? of, je kunt bv ook de gentoo boot cd nemen en testen of het systeem wat daarop staat goed werkt.

• rb338
De gentoo boot cd werkt prima, die segfaults beginnen als ie na een chroot progs gaat aanroepen die op mijn HD staan. XP draait trouwens ook prima, daar zit ik nu in. Hardware is ok dus.

Mijn make.conf is ook in orde ja, daar heb ik niks in veranderd. Ook mijn kernel is prima, want zelfs bij m'n backup kernel krijg ik de segfaults. Ik heb het vermoeden dat het starten van xdm de oorzaak is. Zal na 't eten eens kijken of ik 'rc-update del xdm default' kan draaien via de livecd en of het iets uithaalt :)

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 19:32
Dit had ik ook toen ik een fijna rootkit op mn pc had staan.

Hopelijk voor jou is dit niet het geval

Where ever you go, there you are

Verwijderd

rb338 schreef op 13 september 2004 @ 19:15:
Zal na 't eten eens kijken of ik 'rc-update del xdm default' kan draaien via de livecd en of het iets uithaalt :)
Dat kun je eventueel ook nog op de lompe manier doen :P, dus gewoon even /etc/init.d/xdm verplaatsen ofzo, dan start ie in ieder geval niet :)

maar leg eens uit, je denkt dat het door xdm komt, hoe kan dan die gentoo bootcd na een chroot ook die segfault geven?

maar ja, ik zou die mogelijkheid van een rootkit ook niet uitsluiten. Hoe kan het anders dat er iets veranderd waardoor je bijna niets meer kunt.

Er is op de een of andere manier niets mis met je shell(bash?) ofzo? Ik kan ook niet veel anders bedenken :)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Heb je niet toevallig glibc geupdate? ik zou het probleem sowieso zoeken in glibc, aangezien dat de enige librarie is die voor zo'n beetje alles gebruikt wordt.

Dat is op te lossen door op de livecd een .tbz2 te compileren, en die dan met tar (ook de versie van de livecd) uit te pakken in je echte root.

of je moet natuurlijk nog een versie hebben die gebakken is in je eigen omgeving, dan kun je die pakken (als je weet dat die goed is).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Het zou inderdaad kunnen dat die bak gehacked is - maar dat is nou niet direct het allereerste waar ik aan zou denken.

Je hebt niet onlangs een upgrade uitgevoerd met "onhandig gekozen" CFLAGS? Het zou kunnen dat er iets mis is met het RAM, maar zo ineens is wel heel vreemd - je kunt het in ieder geval uitsluiten door memtest86 een uurtje te laten draaien.

Verder zou de harddisk nog stuk kunnen zijn, maar ook dat geeft andere symptomen in het algemeen. Geloof ik ook niet zo hard dus. Heb je ook niet in het BIOS met (geheugen)timings zitten spelen e.d.?

• rb338
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 19:25:
[...]
Dat kun je eventueel ook nog op de lompe manier doen :P, dus gewoon even /etc/init.d/xdm verplaatsen ofzo, dan start ie in ieder geval niet :)
Klopt, maar dat zou ik dan ook via de bootcd moeten doen want mv zal ook wel segfaulten :+
maar leg eens uit, je denkt dat het door xdm komt, hoe kan dan die gentoo bootcd na een chroot ook die segfault geven?
Goed punt, dat is dus ook uitgesloten.
maar ja, ik zou die mogelijkheid van een rootkit ook niet uitsluiten. Hoe kan het anders dat er iets veranderd waardoor je bijna niets meer kunt.
Zou kunnen, hoewel onwaarschijnlijk. Denk dat ik meer in de richting van verrotte glibc moet zoeken ofzo.
Er is op de een of andere manier niets mis met je shell(bash?) ofzo? Ik kan ook niet veel anders bedenken :)
Nee bash start volgens mij nieteens, want die segfault ook. Tenminste, mijn shell is normaal gesproken in gentoo-groen en nog meer kleurtjes. Da's nu niet zo.
Wilke schreef op 13 september 2004 @ 20:31:
Het zou inderdaad kunnen dat die bak gehacked is - maar dat is nou niet direct het allereerste waar ik aan zou denken.

Je hebt niet onlangs een upgrade uitgevoerd met "onhandig gekozen" CFLAGS?
Ik heb mijn CFLAGS niet meer gewijzigd sinds ik Gentoo geinstalleerd heb :)
Het zou kunnen dat er iets mis is met het RAM, maar zo ineens is wel heel vreemd - je kunt het in ieder geval uitsluiten door memtest86 een uurtje te laten draaien.
Ik sluit het voorlopig even uit, aangezien Windows het nu al een aantal uurtjes goed volhoudt - ook na wat paint shoppen, gamen, 3dmarken etc.
Verder zou de harddisk nog stuk kunnen zijn, maar ook dat geeft andere symptomen in het algemeen. Geloof ik ook niet zo hard dus. Heb je ook niet in het BIOS met (geheugen)timings zitten spelen e.d.?
Nope, niet in geweest.
smokalot schreef op 13 september 2004 @ 20:28:
Heb je niet toevallig glibc geupdate? ik zou het probleem sowieso zoeken in glibc, aangezien dat de enige librarie is die voor zo'n beetje alles gebruikt wordt.
Dat zou inderdaad kunnen, al heb ik al een poosje geen emerge world meer gedaan.

Toch vind ik het echt een raar iets. Want het begon dus met een corrupt scherm en een X die niet meer wilde starten, direct nadat ik die verse xcompmgr startte. Denk dat die op een of andere manier iets verpest heeft...

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Booten vanaf de livecd, en hopen dat het chkrootkit heeft, chkrootkit draaien.

eerst chrooten natuurlijk, dan emerge chkrootkit
als dat niet lukt ga je van iemand een binary'tje moeten pikken, of een bootflop/cd zoeken met chkrootkit erop :-)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

racoontje schreef op 13 september 2004 @ 21:34:
Booten vanaf de livecd, en hopen dat het chkrootkit heeft, chkrootkit draaien.

eerst chrooten natuurlijk, dan emerge chkrootkit
als dat niet lukt ga je van iemand een binary'tje moeten pikken, of een bootflop/cd zoeken met chkrootkit erop :-)
emerge chkrootkit gaat dus niet lukken. emerge > python > segfault.

Je kunt eigenlijk alleen de tools van de livecd gebruiken (ik raad trouwens knoppix aan, is nogal compleet namelijk).

Ik denk dat het makkelijkst is als je een binary pakt van glibc, liefst van jezelf, maar kan ook van de installatie-CD. en die dan bunzip2'en en untarren in je "echte" root.

Als je echt geen binary kunt vinden wil ik er wel eentje voor je maken, moet je alleen even zeggen wat voor architectuur je hebt. en ik hoop dat je een beetje snelle internetverbinding hebt, aangezien zo'n tarball al gauw 50MB is (ik heb 100Mbit, dus ik zal het probleem wel niet zijn).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• rb338
smokalot:

Ik heb zelf geen binary, dus als je er eentje zou kunnen maken zou dat ideaal zijn :) Heb een Athlon XP. Weet niet of je een ftp tot je beschikking hebt maar dat is het makkelijkst. Zou evt wel kunnen via Gmail oid :)

Zit vandaag wel lang op school dus kan er pas vanavond naar kijken...

• rb338
Nou ik heb vandaag m'n stage3 tarball erop gepleurd maar zonder succes. Ga dus morgen maar even m'n home-dir en wat configs backuppen en Gentoo opnieuw erop knallen. Schijnt dat gcc 3.4 lekker snel is dus zal wel opschieten :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:31
rb338 schreef op 15 september 2004 @ 03:18:
Nou ik heb vandaag m'n stage3 tarball erop gepleurd maar zonder succes. Ga dus morgen maar even m'n home-dir en wat configs backuppen en Gentoo opnieuw erop knallen. Schijnt dat gcc 3.4 lekker snel is dus zal wel opschieten :)
Ik heb even een chkrootkitje voor je in elkaar gedraaid, check je mail.

• rb338
Argh, waarom heb ik niet even hier gekeken en m'n mail gecheckt voordat ik begon :(

Op dit moment is m'n bak bezig met 'emerge system' (perl om precies te zijn). Ben dus vanmorgen begonnen om opnieuw te installeren vanaf stage 1 :+ Als het goed is heb ik dus over een paar uur weer een verse, perfect werkende installatie. Als gcc 3.4 tenminste alles wil compilen :P

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49

killercow

eth0

mijn gentoo install segfault ook ineens op allerei klote progjes, (knotify, kdeamon), maar bij mij zijn het altijd de zelfde apps die crashen.

Ik heb volgens mij problemen met m'n disk omdat ik in m'n log allerlei DMA timeouts etc voorbij zie komen. (altijd de zelfde sector), mijn bak is nu KDE opnieuw aan het compilen om te zien of ik de files kan overschrijfen zodat ze msichien weer goed gaan werken.
M'n andere disk had trouwens ongeveer het zelfde maar daarvan is de Fat table z'n net omgedraaid. (en krijg ik nu alleen nog maar DMA timeouts)

Waar het precies aan ligt? hardware denk ik, al hoop ik het niet.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1