ToPower 520watt of A7N8X Deluxe ?

Pagina: 1
Acties:

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Beste Medetweakers, ik heb sinds een week een probleem.

Wat is er gebeurd dan?
Vorige week toen ik met de PC op een LANParty was, thuis terug kwam alles weer aangesloten. M'n PC ging toen niet aan. Ik dacht dat het een voedings-probleempje was, omdat het ledje op m'n moederbord niet ging branden. Bovendien sloot Windows niet goed af op die LANParty, dus had ik de stekker uit de voeding getrokken in plaats van de powerknop te gebruiken. Geen probleem zou je zeggen...

Wat heb ik gedaan/bedacht?
Later kreeg ik steeds vaker dat m'n PC niet meer aan wou. Na een uurtje wachten weer wel. Nou heb ik wanneer hij niet aan gaat, een klap op de voeding gegeven. Hierna gaat ie wel gewoon aan.

In Windows (XP Prof) komen geen vreemde dingen voor.
SpeedFAN geeft de volgende voltages:
code:
1
2
3
4
5
+3.3V = +3.30V
+5V = +4.95V
+12V = +11.92V
-12V = -11.66V
-5V = -4.72V

Gewoon goed dus, ruim binnen de marges.
Overigens is de kast zelf best koud, Raptor 10.000RPM schijf word 33 graden en andere HDD's worden 23 graden. CPU word 51. Airflow genoeg, dus hitte kan het niet aan liggen.

En toen gebeurde er meer.. :/
Nou is gister de stroom hier uitgevallen. De LAN poorten op m'n moederbord zijn nu bijde (2x100mbit, 1x3Com & 1xnVidia) dood. Tenminste, als je er een UTP in plugged dan gaan er geen lampjes branden. In Windows worden bijde ethernet controllers herkent. Met ipconfig krijg ik te zien dat het medium is ontkoppeld. Lijkt mij dus op dode LAN-poorten. Static/DHCP geeft hetzelfde resultaat.

Mijn vraagjes...
Nou is mijn vraag, zijn de LAN-poorten gesloopt door de stroomstoring, of door de voeding? Of misschien wel bijde? En zijn ze wel daadwerkelijk kapot? Zou er meer kapot kunnen zijn aan m'n moederbord door de stroomstoring?

Ik dacht dat alleen blikseminslag, dus een teveel aan stroom/spanning een storing zou kunnen geven. Maar blijkbaar kan het ook als de spanning gewoon weg word genomen van de voeding?!

Systeem Specs:
Asus A7N8X Deluxe
ToPower 520Watt voeding (ATX)
Windows XP Professional
Coolermaster alluminium case met genoeg casefans/airflow...
NEC 1300A DVD-Writer

PS: Ja ik heb de search/FAQS gebruikt :|

Edit:
Als ik m'n PC uit zet dan blijven alle fans op een heel laag rpm draaien.
En het lampje van de DVD brander brand dan...

[ Voor 7% gewijzigd door Sluuut op 13-09-2004 19:32 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

99% kans dat je moederbord niet meer lekker is. Als je nog garantie hebt kun je 'm terugsturen. --> RMA

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Sluuut
Prutz0r schreef op 13 september 2004 @ 19:26:
99% kans dat je moederbord niet meer lekker is. Als je nog garantie hebt kun je 'm terugsturen. --> RMA
Onderbouwing plz?

Bovendien zou dat niet verklaren waarom de voeding het wel doet als je er een klap op geeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Sluuut op 13-09-2004 19:37 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een klap op een voeding geven zodat deze het wel doet, lijkt me ook niet echt gezond. :/

Tijd voor ander moederbord én voeding? Probeer het gewoon...

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Een moederbord gaat niet kapot als de stroom hem ontnomen wordt. Maar bij een stroomstoring hoeft dit niet het geval te zijn. Het kan zijn dat er vlak voor een storing een te hoge spanning geleverd word, te hoog voor de lanpoorten op je computer. Bij blikseminslag zijn meestal ook (isdn) modems, netwerkkaarten en andere netwerkonderdelen als eerste de dupe, deze apparaten zijn gewoon erg gevoelig.

Het kan heel goed zijn dat je voeding al kapot was en dat je moederbord tijdens de storing kapot ging. Beide apparaten vervangen dus. Je moederbord is nog redelijk nieuw dus ik gok dat je daarop nog wel garantie hebt.

Wat betreft je voeding. Neem liever een enermax of zalman met 300 watt dan een Topower of ander (b merk) van 520 watt. Je mag al in je handjes wrijven als hij die 520 watt kan leveren op 5 volt.

• Sluuut
Pixal schreef op 14 september 2004 @ 02:50:
Een moederbord gaat niet kapot als de stroom hem ontnomen wordt. Maar bij een stroomstoring hoeft dit niet het geval te zijn. Het kan zijn dat er vlak voor een storing een te hoge spanning geleverd word, te hoog voor de lanpoorten op je computer. Bij blikseminslag zijn meestal ook (isdn) modems, netwerkkaarten en andere netwerkonderdelen als eerste de dupe, deze apparaten zijn gewoon erg gevoelig.

Het kan heel goed zijn dat je voeding al kapot was en dat je moederbord tijdens de storing kapot ging. Beide apparaten vervangen dus. Je moederbord is nog redelijk nieuw dus ik gok dat je daarop nog wel garantie hebt.

Wat betreft je voeding. Neem liever een enermax of zalman met 300 watt dan een Topower of ander (b merk) van 520 watt. Je mag al in je handjes wrijven als hij die 520 watt kan leveren op 5 volt.
Ik had zat reviews vantevoren gelezen over die ToPower, en hij bleek best goed te zijn. Natuurlijk is het geen Zalman of Antec of Enermax... maar het komt in de buurt.

Dat NICS/IDSN etc als eerste kapot raken bij blikseminslag heb je helemaal gelijk in.
Als ik dit zo lees van jou dan zou het inderdaad (helaas) wel logisch zijn als bijde onderdelen defect zijn...

Edit:
Nu zet ik m'n PC aan en brand het LAN lampje ineens... Alleen als WinXP opstart niet meer. Vanavond ff re-install doen voor de zekerheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Sluuut op 14-09-2004 07:07 ]

• Sluuut
* Sluuut doet een zacht schopje tegen het topic aan...

Re-installen van Windows had helaas geen nut.. LAN poort blijft dood. Heeft iemand misschien meer tips/ideën?
Ik vraag me namelijk af of het alleen m'n moederbord is die de boosdoener is, of het moederbord én de voeding.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je al datgene geprobeerd wat (mij iig) flink voor de hand lijkt te liggen:

Probeer je mobo met een andere voeding en/of een ander mobo met die voeding.

Dan kom je snel genoeg achter de bron :z

Oslik blyat! Oslik!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 14:08
En check je bios settings eens. (correct me if I'm wrong) Misschien heeft je batterij een tik gehad? (ik meen me te herrineren dat de lan standaard aan staat, maar je weet het nooit)
Naar wat ik lees in jouw posts is je lan toch echt overleden, als ie in de bios aanstaat. Bonnetje zoeken en Asus of jouw leverancier contacten voor RMA of omruil.. En als je een andere voeding hebt, die ook even proberen.

* freggel is with dion dus

• Sluuut
dion_b schreef op 15 september 2004 @ 10:54:
Heb je al datgene geprobeerd wat (mij iig) flink voor de hand lijkt te liggen:

Probeer je mobo met een andere voeding en/of een ander mobo met die voeding.

Dan kom je snel genoeg achter de bron :z
Ik heb helaas geen andere voeding voor handen.. Maar ik ga dit weekend langs iemand om dat maar even uit te vogelen.
Dino78 schreef op 15 september 2004 @ 11:02:
En check je bios settings eens. (correct me if I'm wrong) Misschien heeft je batterij een tik gehad? (ik meen me te herrineren dat de lan standaard aan staat, maar je weet het nooit)
Naar wat ik lees in jouw posts is je lan toch echt overleden, als ie in de bios aanstaat. Bonnetje zoeken en Asus of jouw leverancier contacten voor RMA of omruil.. En als je een andere voeding hebt, die ook even proberen.

* Sluuut is with dion dus
Ik heb denk ik nog wel garantie op dat bord. Het staat aan in de BIOS.

Pagina: 1