Memory timings en multiplyer

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Hallo,

Omdat ik alles uit mijn pc wilt halen wat eruit kan heb ik wat rond gebladerd.

Wat ik heb ontdekt is dat memory timing voor best een boost kunnen zorgen als je die goed laat lopen met je cpu.

Nou beweerde een vriend van mij het volgende:
op een amd2800+ cpu (barton) met 2 ddr400 bankjes kan je het geheugen zo laten timen dat hij op 200mhz loopt maar je multiply minder zet bijv. 200x10.5.
Dit zou er voor zorgen dat je cpu wel ietsje sneller loopt, dus eigenlijk overclocken is..

Ik vroeg me af, is dit best veilig? ik bedoel, de koeling van mijn pc is best aardig de temps liggen 38 idle tot 41 stressed met 5 casefans en een zalman alcu cooler...

Ik kon op GoT en Google niet veel antwoorden hierop vinden, meestal gaat het om extreem overclocken met watercooling enzo...

Dus, zou iemand mij wijzer kunnen maken en uitleggen hoe dat nou echt in elkaar steekt, is dit te doen zonder meteen je cpu op te blazen ofzo? 8)7

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
De meeste cpu's zijn gelockt de mult kun je dan niet veranderen.

Je kunt an alleen océn op je fsb. Dit is alleen aan te raden als je een Nforce 2 mobo hebt of een Via KT800.

Dit vraagt wel veel van je geheugen en is het dus handig goed geheugen te hebben can corsair, geil, ocz en noem maar op.

Dit is allemaal op GOT te vinden ik raad je aan de FAQ van DOC eens door te lezen daar staan heel veel van jou vragen in.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
semicon schreef op 13 september 2004 @ 17:43:
Hallo,

Omdat ik alles uit mijn pc wilt halen wat eruit kan heb ik wat rond gebladerd.

Wat ik heb ontdekt is dat memory timing voor best een boost kunnen zorgen als je die goed laat lopen met je cpu.

Nou beweerde een vriend van mij het volgende:
op een amd2800+ cpu (barton) met 2 ddr400 bankjes kan je het geheugen zo laten timen dat hij op 200mhz loopt maar je multiply minder zet bijv. 200x10.5.
Dit zou er voor zorgen dat je cpu wel ietsje sneller loopt, dus eigenlijk overclocken is..

Ik vroeg me af, is dit best veilig? ik bedoel, de koeling van mijn pc is best aardig de temps liggen 38 idle tot 41 stressed met 5 casefans en een zalman alcu cooler...

Ik kon op GoT en Google niet veel antwoorden hierop vinden, meestal gaat het om extreem overclocken met watercooling enzo...

Dus, zou iemand mij wijzer kunnen maken en uitleggen hoe dat nou echt in elkaar steekt, is dit te doen zonder meteen je cpu op te blazen ofzo? 8)7
Euhm als je DDR400 op 200 mhz fsb laat lopen dan ben je 't nog niet echt aan 't tweaken hoor, ddr400 draait standaard al op 200 fsb Mhz. Door je fsb in stapjes te verhogen haal je de meeste prestatie uit je pc. Door het tweaken van je fsb tweak je namelijk heel je pc.

Timings helpen verder idd ook nog mee. Hoe lager de latencies des te sneller je pc wordt.

En of het me de laatste bartons nog steeds lukt om de multies te veranderen, meestal niet dus. Tot op heden is er nog geen mod voor de superlock die AMD heeft geimplementeerd die ook goed werkt, dus met een oudere proc kun je nog wel wat met de multi spelen, maar met de laatste procs is dat feest helaas voorbij ;)

De temps zijn nog wel ok, maar natuurlijk hoe beter de koeling hoe meer oc je kan halen

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Geldt dat ook voor een goeie oude barton 2500+ of hangt het dan van de week nummers af? Sinds ik nl nogsteeds een oude 1800+ bezit, had ik zo gedacht om op de HCC een barton te kopen als upgrade. Aangezien mijn mobo nog een klein beetje schaalbaar is en ik niet al meteen aan de 64bits wil(veels te duur, andere mobo, andere proc + ander geheugen & waarwschijnlijk ook nog een sata schijven...) 2500+ clocked best goed als je iedereen zo hoort en eens een overclocker...altijd een overclocker :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
De 2500 Klokt nog steeds wel erg goed. Zie o.a. results @ ministry, maar dat komt voornamelijk door het tweaken van de fsb. Vanaf wk 39 vorig jaar zijn alle AMD procs gelocked dus als je nu nog een nieuwe 2500+ gaat halen krijg je er gratis zo'n lock bij...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit is allemaal op GOT te vinden ik raad je aan de FAQ van DOC eens door te lezen daar staan heel veel van jou vragen in.
Astennu heeft helemaal gelijk: met het doorlezen van de DOC faq en wat zoekwerk naar basis OC zaken kom je al heel ver, je vragen zijn net ff te basic voor DOC, zeg maar ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.