Maat schroef voor harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 3.953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 19:41
Ik hoop dat ik deze vraag in dit forum mag stellen. :?

Kan iemand mij vertellen wat de maat is van de schroef die gebruikt wordt om een harde schijf te bevestigen. Als ik het nameet kom ik op een dikte van ongeveer 2/16 inch of ongeveer 3 millimeter.

Ik heb begrepen dat ook de dikte van de schroefdraad van belang is en natuurlijk de lengte van de schroef. Graag informatie hierover.

Tevens wil ik graag weten of deze schroeven makkelijk te verkrijgen zijn in winkels of eventueel via internet (dat zal dan duur worden vanwege de verzendkosten :/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

heten die dingen niet gewoon M3 schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Terw_Dan schreef op 13 september 2004 @ 17:38:
heten die dingen niet gewoon M3 schroeven?
You ask me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

M3 of M2... m4 is in ieder geval te groot... *zucht haha*

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 22:47
Voor harddisken wordt in ieder geval geen metrisch draad gebruikt, dus iedere M-variant zal vast niet passen. Ik weet alleen niet hoe het type schroefdraad wel heet....

Misschien heb je hier wat aan, om het uit te puzzelen:

http://www.vdwalle.com/knowledgebase/draad/2.htm

[ Voor 25% gewijzigd door martinr op 13-09-2004 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

dat is gewoon M3 maar met een of ander vaag soort schroefdraad ofzo

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

martinr schreef op 13 september 2004 @ 19:10:
Voor harddisken wordt in ieder geval geen metrisch draad gebruikt, dus iedere M-variant zal vast niet passen. Ik weet alleen niet hoe het type schroefdraad wel heet....
Dat lijkt me niet echt logisch, want dan zou geen enkele schroef passen... Of ik snap nu even niet wat je bedoelt...
snuggel schreef op 13 september 2004 @ 19:13:
dat is gewoon M3 maar met een of ander vaag soort schroefdraad ofzo
Wat is er anders aan dan? Het is toch normaal dat je rechtsom moet draaien, om een schroef vast te zetten?

Er is dan weliswaar ook linksom schroefdraad inderdaad, maar die word echt weinig gebruikt naar ik weet... ;)

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 13-09-2004 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolhand
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-11-2021

coolhand

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC me

gewoon even naar de lokale computerboer, kan je er genoeg geven :Z

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC met B/W polarizer en U/V filter, Sigma 24-70, tokina 70-210, soligor 1:6.3 f=400mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 22:47
GJ-tje schreef op 13 september 2004 @ 19:16:
[...]
Dat lijkt me niet echt logisch, want dan zou geen enkele schroef passen... Of ik snap nu even niet wat je bedoelt...
De schroeven die voor harddisken (o.a.) worden gebruikt hebben andere verhoudingen (diameter/spoed) dan Metrische schroeven (vergelijk met de schroeven die je in een CD/DVD-speler gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
martinr schreef op 13 september 2004 @ 19:28:
[...]

De schroeven die voor harddisken (o.a.) worden gebruikt hebben andere verhoudingen (diameter/spoed) dan Metrische schroeven (vergelijk met de schroeven die je in een CD/DVD-speler gebruikt).
Wat betekent de term spoed? En waar staat M3 voor? Ik kom dit acroniem veel tegen maar geen uitleg wat het precies inhoudt.

Ik krijg de indruk dat eigenlijk niemand precies de afmetingen van een hard disk schroef weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

M3 is gewoon een maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
One_Gandalf schreef op 13 september 2004 @ 23:11:
Wat betekent de term spoed? En waar staat M3 voor? Ik kom dit acroniem veel tegen maar geen uitleg wat het precies inhoudt.
Metrische schroefdraad met buitendiameter 3mm als we het over schroeven hebben. bij moeren is het binnendiameter 3mm (niet te vergissen met kerndiameter)
metrische schroefdraad heeft bepaalde eisen aan tophoek (hoek van 55 graden meen ik en afgerond) De kwaliteit van de schroef kan je goed bepalen aan de hand van de flankendiameter. Spoed is de afstand van top tot top en ligt vast (je kan hebt namelijk ook nog fijne metrische draad)

Wat de schroeven betreft, gebruik gewoon een schroef van M3. Je hebt genoeg vlees in de hd om er een M3.5 erin te draaien als de draad dol is. * Chevy454 pakt gewoon de eerste de beste schroef (oké een M8 zal niet passen :P )

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 13-09-2004 23:47 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zzzzz waarom wil je de maat enzo weten.....loop naar een zaak waar ze pc;s verkopen ( geen dixons ed )
die kunnen je er genoeg over vertellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De gebruikte schroeven kun je vinden onder de naam 6-32 UNC. Het gaat niet om metrische draad maar om UNC draad. Gebruik dan ook geen M3, want daarmee kun en zul je de gesneden draad beschadigen (hoewel er vroeger wel schijven waren die voorzien waren van metrische draad).

De spoed kun je simpelgesteld uitleggen als de afstand tussen draadgroeven. Hoe kleiner de afstand ertussen, hoe kleiner de spoed.

In lang vervlogen tijden maakte iedere fabrikant z'n eigen schroeven met allen een verschillende spoed en flankhoeken zodat niets uitwisselbaar was. Een zeker Joseph Whitworth zag in dat het hopeloos de verkeerde weg op ging en stelde een standaard voor welke tot vandaag de dag nog steeds gebruikt wordt en bekend staat als Whitworth draad (in onze contreien soms ook gewoon 'Engelse draad'). Iets later kwam op het vaste land de metrische draad als standaard. Deze wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt en is waarschijnlijk wel de meest gebruikte draad wereldwijd. De maataanduiding is met de bekende M. M3 betekent dus een 3 millimeter diameter boutje/moertje met metrische draad. Tegen wereldoorlog II waren er echter alweer zoveel standaarden dat men weer in de problemen kwam. Zeker toen de Amerikanen met hun materiaal naar Engeland kwamen en vaststelden dat ze niets met de Engelse bouten konden aanvangen in hun materiaal zag men in dat er een nieuwe standaard moest komen. Chauvinistisch als de Engelsen en Amerikanen zijn beslisten ze niet de Europese Metrische draad te nemen, maar weer een nieuwe standaard... Hieruit vloeide dan weer UNC voort.
Anyway, om een lange uitleg kort te maken; er zijn momenteel een handvol draadsystemen waarvan in onze contreien het Metrische systeem vrijwel de volledige markt in handen heeft. Echter bij zaken die uit Engeland of Amerika komen tref je vaak andere draadsystemen zoals UNC of Whitworth. De systemen zijn onderling meestal niet uitwisselbaar. Dit maakt het soms wel verwarrend :)

update: Btw, ga niet naar een doe-het-zelf zaak of pc-winkel met de vraag voor een handvol 6-32 UNC boutjes. Die mensen gaan totaal niet weten waarover je het hebt. In dat soort zaken vind je enkel ongeletterden. Bij een ijzerwarenspeciaalzaak kan men je vast wel verder helpen alhoewel het veel eenvoudiger is - zoals eerder reeds voorgesteld - om een pc-winkel binnen te stappen en daar een handvol harddisk schroefjes te vragen :)

[ Voor 11% gewijzigd door satcp op 13-09-2004 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
SatCP schreef op 13 september 2004 @ 23:48:
Gebruik dan ook geen M3, want daarmee kun en zul je de gesneden draad beschadigen (hoewel er vroeger wel schijven waren die voorzien waren van metrische draad).
gewoon een andere schroef gebruiken dan, zit genoeg vlees om er een andere in te draaien. Al is orgineel tuurlijk beter. Ik denk dat er heel weinig tweakers zijn welke die speciale schroeven ervoor gebruiken

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 13-09-2004 23:54 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Chevy454 schreef op 13 september 2004 @ 23:53:
gewoon een andere schroef gebruiken dan, zit genoeg vlees om er een andere in te draaien. Al is orgineel tuurlijk beter. Ik denk dat er heel weinig tweakers zijn welke die speciale schroeven ervoor gebruiken
De schijfbehuizingen zijn lekker zacht zodat een andere schroef erdoor trekken natuurlijk makkelijk is, maar dat is imo maar een vuile oplossing :)

Ik denk trouwens dat de meeste tweakers wel voldoende van die schroefjes hebben. Vaak zitten ze namelijk bij de harddisk zelf en ook bij een nieuwe kast zit er vaak een zakje vol met die dingen.

En dan nog... Hoeveel moeite is het om even de dichtstbijzijnde pc-zaak binnen te stappen voor wat schroefjes. Het zou me niet eens verbazen mocht je ze gratis meekrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
SatCP schreef op 14 september 2004 @ 00:02:
De schijfbehuizingen zijn lekker zacht zodat een andere schroef erdoor trekken natuurlijk makkelijk is, maar dat is imo maar een vuile oplossing :)
aluminium vs staal ;)
vuile oplossing of niet, het is makkelijker om gewoon een andere schroef erin te draaien als je geen speciale hd schroef hebt liggen. Het is nou niet dat de ene kwaliteit 6.8 en de ene 8.8 is (het is allemaal pisbakken kwaliteit :P )
En dan nog... Hoeveel moeite is het om even de dichtstbijzijnde pc-zaak binnen te stappen voor wat schroefjes. Het zou me niet eens verbazen mocht je ze gratis meekrijgen.
Dan is een schroef met een wat ruwe spoed er toch sneller ingedraaid hoor. Het is maar een HD. En ik kreeg bij de computer zaak ook gewoon van die ruwe schroeven. Er zijn belangrijkere dingen om over te vallen dan een HD schroef.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 14-09-2004 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Sterker nog: de "goede" schroefjes draaien er gemakkelijk in, maar trillen ook gemakkelijk los, terwijl net-niet-passende schroefjes er ietsje moeilijker ingaan, maar iig niet lostrillen :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
blobber schreef op 14 september 2004 @ 00:17:
Sterker nog: de "goede" schroefjes draaien er gemakkelijk in, maar trillen ook gemakkelijk los, terwijl net-niet-passende schroefjes er ietsje moeilijker ingaan, maar iig niet lostrillen :)
loctite gebruiken dan :P De permanente zou ik niet aanraden :+
Fijne schroefdraad is eigenlijk beter dan ruwe wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Ach ja, groene Loctite erop en ik wil die boutjes nog wel eens zien loskomen ;)

update: Damn, chevy was me voor :P

Nee serieus, het maakt zoals Chevy zegt weinig uit wat je gebruikt. Ik gebruik de correcte boutjes omdat ik er toch genoeg van heb. Ik kan niet zeggen dat ze ooit al ongewenst losgekomen zijn. Maar ik heb ook al computers onder handen gehad waar men de harddisks met parkers (zelftappers) door de oude gaten heen had vastgezet. En die PC kwam recht uit een computerzaak. Als het maar vasthangt, hé :)

[ Voor 7% gewijzigd door satcp op 14-09-2004 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Allen bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb wel genoeg schroefjes liggen die ik uit vorige computers heb gesloopt. En meestal pak ik een willekeurige schroef die lijkt te passen. Maar uit perfectionistische overwegingen vroeg ik mij af wat nu de preciese maten en definitie van zo'n schroef zijn.

De reden dat ik op deze vraag kwam is dat ik een viertal stripjes heb laten maken om een extra harde schijf onder de harde schijf behuizing te kunnen hangen. Deze stripjes wil ik vastmaken aan de behuizing met een schroef en een moer. Hier liep ik tegen het probleem aan dat ik wel schroeven heb maar geen moeren :|. Ik had nog wel twee koperkleurige afstandsbusjes met bijbehorende moeren waardoor er nu slechts twee stripjes vastzitten aan de behuizing. Niet echt een ideale situatie te noemen. Ik overweeg nu om bij de plaatselijke bouwmarkt schroeven en moeren van het type M3 (metrisch met een diameter van 3 millimeter) te kopen. Aangezien ik deze M3-schroeven niet in mijn harde schijf wil draaien lijkt me dit geen probleem.

Ik heb nog een mooie link gevonden naar UNC 6-32 :) :
http://www.efunda.com/DesignStandards/screws/screwunc.cfm

[ Voor 8% gewijzigd door One_Gandalf op 14-09-2004 11:44 ]

Pagina: 1