Toon posts:

Mogelijkheid receiver brugbaar maken

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel wat informatie over bridgen kunnen vinden. Maar ik kan niet vinden wat er dan precies gebeurd. Ik heb zelf een denon avr-1801 5 kanaals versterker. Maar nou wil ik hem graag bridgen. Alleen dit ondersteunt de receiver niet. Weet iemand of het mogelijk is om te zorgen dat het wel kan. Lijkt me best interessant maar kan er toch weinig over vinden.
(ik heb eigenlijk de neiging om hem op 5 kanaals stereo te zetten zodat voor en achter gelijk zijn en dan vervolgens - op + doorverbinden. Maar volgens mij krijg ik daar spijt van :P)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 16:49 ]

Verwijderd

ik dacht dat je zoiezo 2 amps moest hebben om te kunnen bruggen?
En ik geloof dat als je gaat bruggen 1 versterker het vermogen wat ie normaal gebruikt voor 2 kanalen gebruikt voor 1 kanaal waardoor ie dus een veel krachtiger vermogen levert aan dat ene kanaal.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op veel professionele versterkers zit een bridge mode zodat je van een 2 kanaals versterker een 1 kanaals versterker maakt met meer als het dubbele vermogen. En dat zou op de een of andere manier toch ook moeten kunnen met een 5 kanaals versterker en daar dan stereo van maken.

Edit:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/48, dit lijkt al ergens op.

Jammer dat ik niks kan vinden over ervaringen :D.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 17:33 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Het gaat waarschijnlijk wel, maar het probleem is dat elke eindtrap in je versterker dan de halve impedantie ziet. Bv: je hebt 8 ohm speakers, als je die gebridged aansluit, zien beide eindtrappen een belasting van 4 ohm. Je versterker moet de belasting dus wel aankunnen!

Verder zou ik er niet aan beginnen bij een AV amp. De voeding en koeling van die dingen is meestal behoorlijk krap bemeten, aangezien de achterkanalen bij normaal gebruik nauwelijks belast worden. Om dan voor die paar extra dB SPL (6dB theoretisch, in de praktijk vermoedelijk max 4dB) je versterker tot z'n grens te pushen, lijkt mij niet ideaal...

Verwijderd

Topicstarter
De 5 kanalen geven evenveel vermogen. 4 Ohm heb ik wel eens uitgeprobeerd en werkt goed. De koeling is dan inderdaad wel slim om aan te passen. De versterker springt zowiezo bij het minste al uit door de beveiliging dus het lijkt me zo dat ik niet schade kan aanrichten. Het lijkt me gewoon leuk om een keer te proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 18:23 ]

Verwijderd

Ik vind t wel van Lef getuigen, om zomaar met een denon avr-1801 'even' te kloten. Ik neem aan dat de TS dus nog meer versterkers heeft staan, om eventuele calamiteiten op te vangen.

Maar zoals er hierboven al gezegd werd, waarom zou je je voeding/circuits van die Denon overmatig belasten, ik neem niet aan dat de geluidskwaliteit er op vooruit gaat. (of zit ik er nu naast?)

Verwijderd

Topicstarter
Geluidskwaliteit gaat er absoluut niet op vooruit. Sterker nog, deze kan slechter worden. Omdat het signaal 2 keer versterkt gaat worden in plaats van 1. En ik heb absoluut niet meerdere versterkers staan en heb daar ook geen geld voor >:) . Maar ik zie gewoon geen risico. En meer vermogen aangezien ik nu toch alleen stereo gebruik is natuurlijkj mooi meegenomen. Zelfs als het beetje warm word op mijn kamer slaat de receiver al uit dus het lijkt me dat ie dan ook direct afslaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 18:41 ]

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 15:16
ALs je meer vermogen wild koop dan gewoon een zware eindversterker en sluit deze aan op de Pre-out

Verwijderd

Topicstarter
Dat kost geld... :|
Ik bedoel ik kan op deze manier gewoon vrijwel gratis veel meer vermogen krijgen. Als het werkt.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 19:37 ]

Pagina: 1