Welk onderdeel van mijn PC is brak?

Pagina: 1
Acties:

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-07 10:40
Hi,

Ik heb 2 weken geleden mijn cpu flink overgeklokt (2500+ mobile) en in windows merkte ik dat het geheugen(mushkin bh6) echter iets meer volt nodig had (eerst dacht ik de cpu). Toen ik in de BIOS was bleef de PC in de BIOS hangen, waarna ik de pc heb gereset, weer op nieuw opgestart en in de bios de juiste dingen heb ingesteld, daarna f10 gedrukt (save and exit) maar toen was er een probleem: de pc deed niks meer, geen beeld, niks. Wel blijven de fans draaien als ik de computer aanzet en de verlichting doet het maar geen beeld.

Eerst veronderstelde ik dat de BIOS verneukt is maar ik heb vandaag een nieuw chippie gekregen en hierbij ziet het er allemaal wel normaler uit: het ledje van de harde schijf brand een halve minuut bijvoorbeeld, maar nog steeds geen beeld.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het aan mn videokaart (Asus v9999 GE) ligt aangezien ik die niet heb overgeklokt en het eerst prima deed.

Ik heb zelf geprobeerd:

-CMOS Clear
-alle pci kaarten eruit
-vga kaart er opnieuw inzetten
-alle kabeltjes gecontrolleerd
-nieuw bios chippie

... ik ben dus een beetje door mn ideeën heen aangezien ik niet met mn pc kan terug gaan want ik heb heem zelf in elkaar gebouwd en de onderdelen allemaal via interner gekocht bij verschillende zaken...

Heeft iemand misschien een oplossing? _/-\o_

[Edit:]

Mobo: Abit NF7-S Rev.2
CPU: AMD Athlon xp Mobile 2500+
Geheugen: 1GB Mushkin special 222 BH6
Voeding: Tagan 480 Watt

[ Voor 5% gewijzigd door TrainedFTW op 13-09-2004 16:43 ]

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 15:13
Geeft de PC een beeb..?

Verwijderd

probeer is een andere processor en/of ander geheugen, ik heb het probleem nl is gehad met geheugen dat raar deed (in het andere bankje deed the job :P)

Verwijderd

Ziet er naar uit dat je moederbord defect is. Als het iets anders is, loopt de computer vaak iets verder door. De bios spreekt namelijk allerlei onderdelen een voor een aan.

Probeer eens zonder videokaart te booten en daarna zonder geheugen. Als je dan weer na het uitzetten nix krijgt behalve je fans en een ledje die aanslaat is het zo goed als zeker je moederbord.

Als er iets aan je videokaart is of je geheugen is (of ze zitten er niet in) gaat je systeemspeaker tekeer.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 17:55 ]

• TrainedFTW
Hij geeft geen geluidjes,

andere cpu/memory heb ik niet voorhanden,

kan ik ondanks dat ik de cpu heb overgeklokt gebruik maken van de garantie?

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-08 08:45

janklp

FortyTwo Capital

Xtreme-BH6 schreef op 13 september 2004 @ 17:50:

haha, dat denk ik niet

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

lijkt me niet.
Je hebt het gesloopt ondanks alle waarschuwingen (er staat overal dat OCen gevaarlijk kan zijn), dus is garantie nou niet echt de oplossing.

Verwijderd

zolang er geen zichtbare sporen zijn van overklokken kan je proberen :)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:57

neej, als zij bij de winkel zien dat je je CPU oc't hebt. Kun je fluiten naar je garantie. Hoe jammer het ook is. :+ Overclocken is op eigen risico!!

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• TrainedFTW
Uhm de CPU is niks mis mee... die blijft gewoon thuis, ik stuur alleen het mobo op en die heeft niet buiten zn specificaties gelopen! De FSB niet boven de 200, wel heb ik de CPU overgeklokt maar dat heeft niks met het mobo te maken. ;)

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 23:21

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Hoe weet je dat er met de CPU niks mis is? heb je hem al in een andere pc getest, net als het geheugen bijvoorbeeld?

• TrainedFTW
CPU niet: omdat als die brak zou zijn zou de pc helemaal niet aan blijven maar meteen uitvallen.

Geheugen niet: omdat anders de pc gaat piepen

Verbeter me maar als ik het fout heb

[ Voor 13% gewijzigd door TrainedFTW op 13-09-2004 19:21 ]

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 12:49
Zo simpel is het niet het kan best je cpu zijn.
Ik zou die toch eerst ergens anders proberen.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Ik heb hier een PC staan van een kennis die dezelfde problemen heeft.
Nadat ik met verschillende programma's de hardware had getest bleek het om een brakke HD te gaan.

Probeer anders memtest86 eens en een tool om je HD te testen om die dingen uit te sluiten.

Problemen die ik meemaakte met zijn pc:
HD led lang blijven branden,
hangers in bios,
tijdens het opstarten en als ik al in windows kwam stopte hij er ook mee.

• TrainedFTW
Mijn computer start niet eens op!! Dus het kan geen hd zijn want anders zou ik op zn minst even de "memory count" ofzo moeten zien.

Net heb ik de vga kaart geruild met die vcan mn oom maar nog steeds hetzelfde probleem. 8)7 .... geen beeld :?

[ Voor 18% gewijzigd door TrainedFTW op 13-09-2004 21:20 ]

Verwijderd

Ik heb hier ook nog zo'n moederbord liggen...
Voeding gaat aan, ledjes gaan branden maar verder niets.
Ik heb hem trouwens niet overklokt. Viel plots uit maar wilde niet meer aan :(

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Xtreme-BH6 schreef op 13 september 2004 @ 16:35:
Hi,

Ik heb 2 weken geleden mijn cpu flink overgeklokt (2500+ mobile) en in windows merkte ik dat het geheugen(mushkin bh6) echter iets meer volt nodig had (eerst dacht ik de cpu). Toen ik in de BIOS was bleef de PC in de BIOS hangen, waarna ik de pc heb gereset, weer op nieuw opgestart en in de bios de juiste dingen heb ingesteld, daarna f10 gedrukt (save and exit) maar toen was er een probleem: de pc deed niks meer, geen beeld, niks. Wel blijven de fans draaien als ik de computer aanzet en de verlichting doet het maar geen beeld.

Eerst veronderstelde ik dat de BIOS verneukt is maar ik heb vandaag een nieuw chippie gekregen en hierbij ziet het er allemaal wel normaler uit: het ledje van de harde schijf brand een halve minuut bijvoorbeeld, maar nog steeds geen beeld.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het aan mn videokaart (Asus v9999 GE) ligt aangezien ik die niet heb overgeklokt en het eerst prima deed.

Ik heb zelf geprobeerd:

-CMOS Clear
-alle pci kaarten eruit
-vga kaart er opnieuw inzetten
-alle kabeltjes gecontrolleerd
-nieuw bios chippie

... ik ben dus een beetje door mn ideeën heen aangezien ik niet met mn pc kan terug gaan want ik heb heem zelf in elkaar gebouwd en de onderdelen allemaal via interner gekocht bij verschillende zaken...

Heeft iemand misschien een oplossing? _/-\o_

[Edit:]

Mobo: Abit NF7-S Rev.2
CPU: AMD Athlon xp Mobile 2500+
Geheugen: 1GB Mushkin special 222 BH6
Voeding: Tagan 480 Watt
Je kan de cpu eruit trekken en booten, piept ie dan doet de bios tenminste nog iets :P

Als je je cpu weer terug plaatst zou het mobo um weer op nieuw moeten herkennen en misschien booten. Anders moet je eerst een andere cpu proberen kijken of die wel een reactie uitlokt.

Zo niet, dan denk ik dat je je mobo ergens gefrituurd hebt, en die kans zit er best in. Ik zou die cpu ook in een ander systeem proberen, omdat je anders niet cker weet of niet EN je cpu EN je mobo dood is gegaan.
Xtreme-BH6 schreef op 13 september 2004 @ 18:42:
Uhm de CPU is niks mis mee... die blijft gewoon thuis, ik stuur alleen het mobo op en die heeft niet buiten zn specificaties gelopen! De FSB niet boven de 200, wel heb ik de CPU overgeklokt maar dat heeft niks met het mobo te maken. ;)
Zegt niks, ik heb mensen hun cpu door het mobo zien branden...mobo liep niet buiten de specificaties maar die kleine dingetje onder de cpu waren wel gaar... net als het mobo...

[ Voor 12% gewijzigd door Rey Nemaattori op 13-09-2004 21:29 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Je bent niet de eerst met vage probleme op een NF7. Oh ja, de CPU gaat niet kapot door OC, hooguit door teveel VCore. Zolang het mobo niet gemod is, valt het gewoon onder garantie. Lees deze topics maar eens door:
[rml][ OC] Abit NF7-S Madness![/rml]
[rml][ Ervaringen] NF7-S Madness!! (Deel 2)[/rml]
[rml][ Ervaringen] NF7-S / AN7 Madness!! (Deel 3)[/rml]
[rml][ Ervaringen] NF7-S / AN7 Madness!! (Deel 4)[/rml]

• TrainedFTW
Rey Nemaattori schreef op 13 september 2004 @ 21:26:
[...]

Je kan de cpu eruit trekken en booten, piept ie dan doet de bios tenminste nog iets :P

Als je je cpu weer terug plaatst zou het mobo um weer op nieuw moeten herkennen en misschien booten. Anders moet je eerst een andere cpu proberen kijken of die wel een reactie uitlokt.

Zo niet, dan denk ik dat je je mobo ergens gefrituurd hebt, en die kans zit er best in. Ik zou die cpu ook in een ander systeem proberen, omdat je anders niet cker weet of niet EN je cpu EN je mobo dood is gegaan.
Uhm als ze EN EN zo gaar als de tering zijn probeer ik zolang er optisch niks mis mee is en hij ruikt niet gaar op. >:)

Verwijderd

Voedings stekker eruit en erin, probably heb je het al geprobeerd maar ik zie het nergens staan. Weet je zeker dat je cpu cooler goed gemonteerd zit met koelpasta en zo? Anders doet hij dit namelijk ook omdat hij merkt dat de cpu niet gekoeld is (had ik met een a7n8x)

• TrainedFTW
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 22:30:
Voedings stekker eruit en erin, probably heb je het al geprobeerd maar ik zie het nergens staan. Weet je zeker dat je cpu cooler goed gemonteerd zit met koelpasta en zo? Anders doet hij dit namelijk ook omdat hij merkt dat de cpu niet gekoeld is (had ik met een a7n8x)
Jups dat heb ik ook al gedaan. ;)

Koeler heb ik echt goed geplaatst (Thermalright SP97 met een Enermax 92mm fan en AS5 koelpasta) maar die ene week dat mijn pc het deed waren de temps @ 2600Mhz tijdens zware stress tests nooit hoger dan 55 graden dus dat zal het probleem wel niet zijn. :+

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Xtreme-BH6 schreef op 13 september 2004 @ 19:19:
CPU niet: omdat als die brak zou zijn zou de pc helemaal niet aan blijven maar meteen uitvallen.

Geheugen niet: omdat anders de pc gaat piepen

Verbeter me maar als ik het fout heb
Een kapotte processor kan tot vele exotische problemen leiden. Een processor kan behalve goed en dood ook gewoon kapot zijn.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:00
De manier natuurlijk om uit te zoeken wat er rot is is door de onderdelen van je pc op een ander motherboard te proberen. Als je zoiets hebt liggen is dat de oplossing.

Probeer anders eens naar een 1-mans computerzaak te gaan. Die gasten zijn soms nog wel eens bereid om even te kijken of je cpu nog leeft als je die meeneemt en ze hebben toevallig een mobo liggen.

(Heb je trouwens niet het stekkertje van je speaker losgetrokken? Is mij namelijk nog wel eens overkomen. En ik me maar afvragen waarom ik niets hoorde :+ )

Verwijderd

zitten er geen leds op je mobo die branden? dan moet je ff in de handleiding uitzoeken wat die leds betekenen, misschien kan je zo zien of je cpu oid kapot is

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Xtreme-BH6 schreef op 13 september 2004 @ 21:42:
[...]

Uhm als ze EN EN zo gaar als de tering zijn probeer ik zolang er optisch niks mis mee is en hij ruikt niet gaar op. >:)
Optisch in orde hoeft niet te betekenen dat iets niet gefrituurd is...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Lijkt me dat je serieus moet denken aan een defecte processor. Ik had ook processor die brak is, startte pc op geen beeld wel draaiende fans...het was de cpu! Probeer een andere cpu (als je er een hebt, zo'n oude athlon). Als die het wel doet dan weet je het...

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• TrainedFTW
Ik heb het mobo vandaag ge RMA't dus ik w8 eens af.

Pagina: 1