LSI MegaRAID SATA 150-4 in 32bit PCI

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 11:39
Hallo mensen,

Ik zit op dit moment nog te twijfelen tussen een LSI MegaRAID en de Promise FastTrak S150 SX4. Een belangrijke factor hierin is de Linux support. Wat ook belangrijk is, is de performance. De Promise heeft standaard een 32bit PCI (66Mhz) connectie, terwijl de LSI in een 64bit bus kan. Ik heb een mainboard met alleen 32 bits PCI. ALs ik hier een LSI in zet, maakt die dan veel uit in de performance ? Er komen 3 WD Raptors aan te hangen in RAID5...

In de review op Tweakers.net komt de LSI er iets beter uit als de Promise, maar is dit ook nog zo wanneer hij in een 32 bit PCI slot zit?

Bedankt alvast

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

FastBunny

Give it the Works !

Zolang je mainbord maar 32bits en 33MHz is maakt het niet uit. Je zult alleen sneller tegen de limiet van de pcibus oplopen, zeker als er ook nog een pci 1gb netwerkkaartje inzit bijvoorbeeld.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Martijn
Hmm, onboard zit wel een Gigabit chippie... Hangt die aan de PCI bus? Denk het wel he. Dus op het moment dat die kaart erin zit draait je hele bus op 33 Mhz...?

BTW, weet iemand hoe het met de linux support zit voor de Promise, en dan vooral hoe de installatie van Linux verloopt ?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon de LSI nemen. Drivers zijn veel beter onder linux dan die van promise, en de LSI is in Raid 5 veel sneller. Zie de tweakers.net benchmark database.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

FastBunny

Give it the Works !

Martijn schreef op 13 september 2004 @ 16:32:
Hmm, onboard zit wel een Gigabit chippie... Hangt die aan de PCI bus? Denk het wel he. Dus op het moment dat die kaart erin zit draait je hele bus op 33 Mhz...?

BTW, weet iemand hoe het met de linux support zit voor de Promise, en dan vooral hoe de installatie van Linux verloopt ?
Hangt van het moederbord af, zowiezo zal je PCI bus op 33MHz draaien tenzij je een serverbord hebt, maar een 32bits/33Mhz bus kan 133MB/s theoretisch aan data aan.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Martijn
little_soundman schreef op 14 september 2004 @ 02:30:
Gewoon de LSI nemen. Drivers zijn veel beter onder linux dan die van promise, en de LSI is in Raid 5 veel sneller. Zie de tweakers.net benchmark database.
Nou, op de Tweakers benchmark ontlopen ze elkaar toch niet zoveel? In een heel aantal testen is zelfs de Promise sneller als de LSI...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Heeft de FastTrak S150 SX4 uberhaupt al Linux drivers?
Martijn schreef op 14 september 2004 @ 22:32:
[...]

Nou, op de Tweakers benchmark ontlopen ze elkaar toch niet zoveel? In een heel aantal testen is zelfs de Promise sneller als de LSI...
Als je RAID 5 gaat draaien is de MegaRAID wel iets sneller.

Met de MegaRAID krijg je een controller die dezelfde RAID stack heeft als de high-end RAID-adapters van LSI Logic. Het RAID gebeuren draait onafhankelijk van je systeem op een embedded I/O processor. Je kunt bevoorbeeld rebooten tijdens een background rebuild zonder dat ie helemaal opnieuw moet gaan rebuilden. Bij de FastTrak S150 SX4 speelt dat rebuilden zich in de driver af. Je krijgt keuze uit een grafische en textbased BIOS interface met veel performance tuning opties. Dat zijn een paar voorbeelden van dingen waardoor de MegaRAID een robuuster gevoel achter laat.

Ik denk niet dat 32-bit 33MHz veel verschil in de prestatieverhouding zal opleveren. De FastTrak gaat terug van 66MHz naar 33MHz, de MegaRAID van 64-bit 66MHz naar 32-bit 33MHz. In beide gevallen was er voldoende bandbreedte.

• Martijn
OK, erg bedankt voor je info Femme. Nog een vraagje. Ik wil een server installeren met Fedora Core 1 (niet Core2 omdat daar nog geen Plesk versie voor is). Als ik op de LSI website kijk, staan daar geen drivers voor Fedora. Wel voor RedHat 8,9 en de Enterprise series enzo, maar niet voor Fedora. Ik heb ook gezocht of hij toevallig meteen al ondersteund wordt, maar dat kon ik helaas nergens vinden.

• Martijn
Niemand die het weet over die drivers?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31
Drivers onder Linux zitten in de Kernel :) Werkt het onder de ene, dan werkt het vaak ook onder de andere :)

Afaik is een raid controller als de megaRAID een i/o chip met 2 pci-bussen, en ziet de computer alleen de raid-controller kant. Veel kans werkt de kaart dan ook met de normale megaraid-drivers van Linux :) Maar, dat weet ik dus niet zeker ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

En voor de laatste versie van de Linux-drivers moet je even hier kijken:

ftp://ftp.lsil.com/pub/linux-megaraid/drivers/

Dit is wellicht ook nuttig:

http://linux.yyz.us/sata/sata-status.html