[photoshop] plakken in masker

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alientje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01-2008
Ik heb een probleem waar ik al een hele tijd tegenaan loop. Dit probleem is: hoe plak je een gekopieerde afbeelding of selectie in een mask in photoshop?

Als je in het layer venster op een mask gaat staan en je doet 'paste', maakt photoshop een nieuwe layer.
Als je 'paste into' gebruikt hetzelfde.
Je kunt wel een selectie maken en dan een masker maken, waardoor deze selectie het masker wordt, maar dit geeft ook niet altijd het gewenste resultaat, vooral wanneer je een foto als masker wilt gebruiken.

Je kun bijvoorbeeld een foto waarvan je een masker wilt maken via 'color range' (te vinden onder 'select' in het menu) gedeeltelijk selecteren, en dan een masker op een andere layer maken, waardoor de selectie van de foto het masker vormt voor de andere layer.
Maar dat is ook weer een lompe omwerkmethode eigenlijk.

Andere mogelijkheid is van een foto een patroon maken, en dan een mask opvullen met het patroon van die foto. (Wat wel een erg groot patroon is dan).

Weet iemand anders een manier om gewoon een afbeelding in een masker te plakken?

3d-en is leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
kan je de foto dat je als mask wilt gebruiken niet gewoon clippen als mask over die andere foto?

maar eigelijk weet ik niet precies wat je bedoelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

selecteer de afbeelding, rechtsklik, save selection, selecteer de layermask, en kies afhankelijk van wat je wilt voor:

add
subtract
replace
intersect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alientje
Als ik de selection save krijg ik een volledig zwart channel. Klopt dit? Ik kan bovendien alleen een naam opgeven en niks selecteren als select, add of intersect.
Het lukt me niet om daar wat nuttigs mee te doen.

3d-en is leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Wanneer je ctrl indrukt en vervolgens op een mask klikt dan selecteer je het masker. Doe je daarna paste into dan krijg je een nieuwe laag incl een vers masker gelijk aan degene die je geselecteerd hebt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alientje
't is gelukt met ctrl :)
Ik heb alleen niet op de mask geklikt (want die was telkens zwart) maar op het volledige kleurkanaal. Zo kreeg ik de foto als selectie, en die kon ik dan als mask gebruiken door een mask toe te voegen op een layer.

Bedankt allen

3d-en is leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

alientje schreef op 13 september 2004 @ 16:01:
't is gelukt met ctrl :)
Ik heb alleen niet op de mask geklikt (want die was telkens zwart) maar op het volledige kleurkanaal. Zo kreeg ik de foto als selectie, en die kon ik dan als mask gebruiken door een mask toe te voegen op een layer.

Bedankt allen
Kan ook, dat is sowieso erg handig als je een laag hebt waarbij je alles wilt selecteren wat niet transparant is. Bijvoorbeeld om er daarna een kleur-correctie laag boven te gooien waarbij je dan meteen en automatisch een goed masker hebt zodat het de rest niet aantast. Verder is het grote voordeel dat je je orginele laag niet aan past.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1