worden er nog koele kaarten gemaakt?

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik heb nu zelf een matrox g400 in mijn MSI barebone. Qua temperatuur zit ik nu wel zo'n beetje op de max, maar ik vroeg me af of er uberhaupt nog een video upgrade mogelijk is zonder dat ik op zo'n hittemonster uit kom.

Spellen zijn van minder belang, het niveau van de matrox kaart is voor mij al prima.
het gaat meer om de weergave van divx/tv opnames, en dan vooral via de tv out.

Worden er nog kaarten gemaakt die niet zoveel hitte produceren maar wel een zinnige upgrade vormen?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De ATI 9600 SE is soms passief gekoeld, en een FX5200 is soms ook passief. 2 weken geleden heb ik bij iemand een ATI 9200 geinstalleerd en die was ook passief gekoeld, daarbij kon ik na een half uurtje gamen nog mijn vinger op het koelblok houden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
De gewone Ati 9600 wordt ook passief gekoeld. (alle merken die ik gezien heb) Hoe warm de mijne wordt weet ik niet.

Als je je kaart niet voor grafisch intensiefe dingen gebruikt zal hij sowieso niet zo erg warm worden. Je zit tenslotte met een gigantische overcapaciteit die niet gebruikt wordt. Ik verwacht dan ook dat als je een van de moderne low-budget kaarten neemt de warmtehuishouding wel mee zal vallen.

Als vuistregel kun je nemen dat de nieuwste chip gebakken in de minste nanometers en in de laagst geklokte variant wel het koelst zal zijn. (geen garantie)

[ Voor 17% gewijzigd door ritsjoena op 13-09-2004 14:08 ]

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Misschien moet je eens kijken naar iets in de trend van de XFX FX 5200 Personal Cinema... da's een complete kit voor een HTPC inclusief tv tuner, video i/o en remote. Zou ook niet extreem heet moeten worden :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Maak gewoon wat extra koeling in je kast d.m.v. casefans etc.. En zet op je nieuwe kaart gewoon een Zalman koeler ofzo. Warmte problemen zijn altijd wel op te lossen :P

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Passief gekoelde kaart van Matrox: Matrox Millenium P650
> pricewatch: Matrox Millennium P650 64MB

Edit: zie net dat de 9600 veel goedkoper is dan de Matrox :X

[ Voor 18% gewijzigd door Scipionyx op 13-09-2004 15:23 ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
mijn oude 9600 pro 256MB met Zalman passieve koeling wordt (geschat) een graad of 35.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Scipionyx schreef op 13 september 2004 @ 15:22:
Passief gekoelde kaart van Matrox: Matrox Millenium P650
Edit: zie net dat de 9600 veel goedkoper is dan de Matrox :X
Ja, maar als je voor beeld kwaliteit gaat, kan je toch beter voor de Matrox gaan.

Bij Nvidia en Ati kijkt men eerst hoe hard die kan lopen en als de beeld kwaliteit goed is, dan is dat mooi meegenomen.

Bij Matrox kijken ze eerst naar de beeldkwaliteit en als die hard loopt is dat mooi meegenomen.

Dus als het niet om spellen gaat, maar alleen over beeldkwaliteit zou ik toch voor de Matrox gaan en de Ati's en Nvidia's links laten liggen.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13
cardinal808 schreef op 13 september 2004 @ 15:26:
[...]

Ja, maar als je voor beeld kwaliteit gaat, kan je toch beter voor de Matrox gaan.

Bij Nvidia en Ati kijkt men eerst hoe hard die kan lopen en als de beeld kwaliteit goed is, dan is dat mooi meegenomen.

Bij Matrox kijken ze eerst naar de beeldkwaliteit en als die hard loopt is dat mooi meegenomen.

Dus als het niet om spellen gaat, maar alleen over beeldkwaliteit zou ik toch voor de Matrox gaan en de Ati's en Nvidia's links laten liggen.
Onzin! We hebben hier 2 workstations voor cad werkzaamheden. Een met een matrox P650 en een met een Quadro die gebaseerd is op de gf5200 en je kunt dus absoluut geen verschil zien.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
vingerfrits schreef op 13 september 2004 @ 15:14:
Maak gewoon wat extra koeling in je kast d.m.v. casefans etc.. En zet op je nieuwe kaart gewoon een Zalman koeler ofzo. Warmte problemen zijn altijd wel op te lossen :P
lezen is weten jongetje het gaat hier over een barbone

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
nketelaar schreef op 13 september 2004 @ 16:36:
[...]

lezen is weten jongetje het gaat hier over een barbone
wil dat noodzakelijk zeggen dat je er geen fan kan bijplaatesen nee toch?

desnoods zaag je zelf een gat :P

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bigfoot1942 schreef op 13 september 2004 @ 15:26:
mijn oude 9600 pro 256MB met Zalman passieve koeling wordt (geschat) een graad of 35.
grote kans dat zo'n Zalman niet in die barebone past...

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
nu je het zegt 8)7

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
die matrox past er nog maar net in, zit zo'n beetje tegen de tv-kaart aan, die op zijn beurt al tegen de case andrukt (met een papiertje tussen de soldeerpuntjes en de case) dus ruimte is wel een beetje een probleem.

En aangezien deze computer in de huiskamer staat moet hij ook zo stil mogelijk zijn. (ik heb een extra fan voor de hdd gemonteerd met een externe voeding, als ik thuis ben staat hij op 3v, als ik ergens anders ben op 12v :-) )

Verwijderd

Je kunt ook gewoon de bios van de videokaart flashen met een bewerkte bios (bijv. RadEdit / Rabit voor de Ati's) waarvan je de kloksnelheid lager hebt ingesteld. Het is nl. nogal nutteloos om op fullspeed op je desktop je PC te verwarmen ;)
Voor performance kun je dan weer simpel met de driver of tools (bijv. AtiTool kan zelfs pér applicatie!) de kloksnelheid ophogen.
het gaat meer om de weergave van divx/tv opnames, en dan vooral via de tv out.
Tip: je kunt (bijv. met een Ati) ook RGB component en YPrPb component gebruiken, dat is veruit beter als Svideo of Composiet (al is die van een Ati zeker niet slecht). Check wel even of je TV de genoemde modus wel ondersteund op je Scart/inputs.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2004 03:26 ]

Pagina: 1