Toon posts:

Patchkast Opnieuw Ordenen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
situatie: We beschikken over 3 patchkasten ( ongeveer 2 meter hoog) met 19" rekken, deze aan elkaar gekoppeld. De linkse is voor telefonie, de rechtse is vol met switches. En de middelste bevat de panels voor de outlets.

In de loop der jaren is het een grote chaos geworden met kabels, ondanks dat er gebruik word gemaakt van die haakjes(waar je de kabel in kunt doen) die horizontaal tussen de patchpanelen zitten.

Het mooiste is natuurlijk als alle kabel via de zijkanten als een soort tros de kast in lopen en alles gelabelt is.. ofniet? Wat is de beste methode om dit in een weekend netjes alles eruit te halen en nieuwe kabels liefst kleur erin te knallen?

Moet ik hiervoor lijsten met nummers maken? En hele kast in eenkeer leeg trekken of per zoveel rekken netjes ordenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07
:) ik ken die ellende! De hele bos hing naar beneden met storingen als gevolg. Ook kon je nergens meer bij.

Ik zou als eerste inventariseren welke aansluitingen in gebruik zijn. Niet gebruikte wall outlets zijn een gevaar als ze wel in de patchkast zijn aangesloten. Koop een andere kleur voor de telefonie en nog een andere voor de servers.....

Als het zover is trek je alles eruit. Zorg ervoor dat je wel op de hoogte bent van aanwezige faxen/modems etc. Makkelijkste is om ze uit het patchpaneel te trekken en dan los van de switches. Wat blijft zitten is meestal server/ADSL etc.

Daarna alles opnieuw kabelen. Dat gaat veel sneller als door de bende heen alles netjes zien te krijgen. En meldt je gebruikers even wat er gaat gebeuren. Je hebt van die gekken die ook in het weekend willen werken.

En als alles toch los is kun je ook wat serveronderhoud inplannen (indien nodig)...

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zorg er in ieder geval voor dat je straks niet weer IEDEREEN de sleutel geeft :) .. en zorg voor strakke afspraken kwa gebruik van de patchkast.

En besteed een kwartiertje per week even aandacht hieraan... gewoon even kijken of alles nog een beetje op zijn plek zit. Zo kun je zorgen dat het netjes blijft.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Offtopic: foto? Ik kan er altijd wel van genieten, zo'n spagettiehoop. Doet het ook goed bij de werkgever, situatie voor en na het opruimen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Kan je dit opnieuw bekabelen niet door een extern bedrijf laten doen? (Kost wat, maar die bedrijven doen niets anders.)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
asing schreef op 13 september 2004 @ 13:42:
:) ik ken die ellende! De hele bos hing naar beneden met storingen als gevolg. Ook kon je nergens meer bij.

Ik zou als eerste inventariseren welke aansluitingen in gebruik zijn. Niet gebruikte wall outlets zijn een gevaar als ze wel in de patchkast zijn aangesloten. Koop een andere kleur voor de telefonie en nog een andere voor de servers.....

Als het zover is trek je alles eruit. Zorg ervoor dat je wel op de hoogte bent van aanwezige faxen/modems etc. Makkelijkste is om ze uit het patchpaneel te trekken en dan los van de switches. Wat blijft zitten is meestal server/ADSL etc.

Daarna alles opnieuw kabelen. Dat gaat veel sneller als door de bende heen alles netjes zien te krijgen. En meldt je gebruikers even wat er gaat gebeuren. Je hebt van die gekken die ook in het weekend willen werken.

En als alles toch los is kun je ook wat serveronderhoud inplannen (indien nodig)...
Even netjes reageren :) .. bedankt voor je tips en meedenken :D
inderdaad wat je zegt, als er nu een kabel gepatched moet worden moet je er dus letterlijk aan hangen en knopen los maken om hem lang genoeg te krijgen :+
Heb momenteel grijs voor LAN en groen voor telefonie.
We gaan deze actie in het weekend inplannen, en dan de gebruikers op de hoogte stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Real Falcon schreef op 13 september 2004 @ 13:42:
Zorg er in ieder geval voor dat je straks niet weer IEDEREEN de sleutel geeft :) .. en zorg voor strakke afspraken kwa gebruik van de patchkast.

En besteed een kwartiertje per week even aandacht hieraan... gewoon even kijken of alles nog een beetje op zijn plek zit. Zo kun je zorgen dat het netjes blijft.
inderdaad! momenteel als een mede collega moet patchen dan rent ie gewoon de kast in, en ja niet iedereen is even netjes ;) zo is het ook onstaat deze kabelchaos |:( Dus stel daarna ook maar 2 mensen instaan om te patchen in de kast.

En onderhoud is ook goede :) thnx eventjes kijken iedere week of alles nog goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 14:22:
[...]

Even netjes reageren :) .. bedankt voor je tips en meedenken :D
inderdaad wat je zegt, als er nu een kabel gepatched moet worden moet je er dus letterlijk aan hangen en knopen los maken om hem lang genoeg te krijgen :+
Heb momenteel grijs voor LAN en groen voor telefonie.
We gaan deze actie in het weekend inplannen, en dan de gebruikers op de hoogte stellen.
Iets wat ik niet terug zie in je planning:
Hou rekening met een golf telefoontjes door fouten ;)

Als je een patchpanel omdraait of ergens 1 aansluiting vergeet waardoor alles opschuift, kun je een heleboel gebruikers hebben die niet kunnen werken.
Zorg er dan voor dat je maandag gewoon vrij hebt voor dit soort klusjes, en geen "board meeting" en "after sales buiten de deur feestje" enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op 13 september 2004 @ 14:08:
Kan je dit opnieuw bekabelen niet door een extern bedrijf laten doen? (Kost wat, maar die bedrijven doen niets anders.)
Waarom zou je? alles onder de grond en in de muur ligt eral ;) en in de kast kunnen we zelf ook wel :D

vanaaf zet ik even een foto op dit topic van de spaghettie hoop :+
En neej toen ik hier kwam zag het er al zo uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
mja dat is altijd een beetje een rot-job.
maar asing heeft het bij het goede eind: voorbereidend werk is het belangrijkst. Als je nu geen deftige inventaris hebt van welk potje voor wat gebruikt wordt en waar het is, is het nu het moment!
netjes opscrijven (excel filetje maken dus) en plannetje tekenen van de situatie nu. op een niet-werken-moment alles eruit en terug patchen en een vet slot op de kast.
gebruik kleurtjes om de boel overzichtelijk te houden. bijv grijs=netwerk voor clients, wit=server, blauw=telefonie, rood= isdn, groen is tijdelijke patching. Vooral dat laatste is belangrijk; anders verlies je snel het overzicht als je snel snel ergens een extra netwerof telefoonaansluiting moet heen patchen.

btw in mijn ervaring is het zo goed als nutteloos de patcching aan gebruikers te koppeln (bij in je excel filetje zetten: Jan Peer: pothe i356 telefonie potje i357 netwerk...), maar kan je in je "log" beter bijhouden wààr potje i35x is (bijv 1ste verdiep derde bureau links) met een plannetje evt.
wat ook handig is (maar missch nu té veel werk); zorgen dat in ieder potje de aanluitingen "gestandardiseerd" zijn; bijv xx1, xx2,xx3=netwerk, xx4-xx6=telefonie, xx7 en xx8 isdn (bijvoorbeeld natuurlijk)

veel suc6 en plezier :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 13 september 2004 @ 14:47:
mja dat ia altijd een beteje een rot-job.
maar asing heeft het bij het goede eind: vooebereidend werk is het belangrijkst. Als nu geen deftige inventaris hebt van welk potje voor wat gebruikt wordt en waar het is, is het nu het moment!
netjes opscrijven (excel filetje maken dus) en plannetje tekenen van de situatie nu. op een niet-werken-moment lles eruit en terug patchen en een vet slot op de kast.
gebruik kleurtjes om de boel overzichtelijkte houden. bijv grijs=netwerk voor clients, wit=server, blauw=telefonie, rood= isdn, groen is tijdelijke patching. Vooral dat laate is belangrijk; anders verlies je snel het overzicht als je snel snel eregns een extra netwerof telefoonaansluiting moet heen patchen.

btw in mijn ervaring is het zo geod als nutteloos de patcching aan gebruikers te koppeln (bij in je excel filetje zetten: Jan Peer: pothe i356 telefonie potje i357 netwerk...), maar kan je in je "log" beter bijhouden wààr potje i35x is (bijv 1ste verdiep derde bureau links) met een plannetje evt.
wat ook handig is (maar missch nu té veel werk); zoregn dat in iedre potje de aanluitingen "gestandardiseerd" zijn; bijv xx1, xx2,xx3=netwerk, xx4-xx6=telefonie, xx7 en xx8 isdn (bijvoorbeeld natuurlijk)

veel suc6 en plezier :/
Hey Stickie dank voor je info :) ben weer een stuk verder in hoe ik het wil aanpakken ;)
Euhm bij iedere outlet hebben we nummers bijvoorbeeld 7-29 / 7-30 Links is voor netwerk en rechts voor telefoon. 7 staat voor de zevende patchpaneel (48 poorts) in de kast en 29 staat voor poortje 29 :P simpel :) Die kleuren zijn opzich wel beter die je aangeeft :)

We gebruiken nu alleeen maar 3 meter kabels en die zijn soms net iets te lang en daarom hangt er een hele bos achterin de kast.. Is het handig om dingen te meten en verschillende maten kabels te kopen? zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toevellig net zo'n klusje achter de rug. Wat ik heb gedaan:

1. Fysieke inventarisatie van welke poorten in het pand waarvoor worden gebruikt (rondlopen met een notitieblok dus) -> wel opletten dat je niet een niet direct zichtbaar poortje niet overslaat, dat overkwam mij (waarna in per ongeluk in stap 3 de printer van de directeur eruit had getrokken) 8)7

2. Lijsten opmaken met alle genoteerde aansluitingen, en deze vergelijken met de fysieke aansluitingen in de kast -> hieruit volgt de eindlijst die aangeeft welke aansluitingen waar zouden moeten zitten.

3. Aan de hand van de lijst de kast volledig opnieuw ordenen. Ik ben begonnen met ALLE kabels te verwijderen, daarna volgens de lijst en de door mij bepaalde kleurcodes (rood = LAN data, groen = telefoon, geel = datacom/internet, blauw = servers, zwart = ISDN, etc.) alles systematisch opnieuw patchen en de bundels per horizontaal en verticaal niveau met velcro (klittenband) ordenen en binden.

4. De sleutel in bewaring nemen en waarschuwingen uit laten gaan over misbruik ;)

Het resultaat is er naar: ik heb nu zowel een strak geordende kast, een kloppend overzicht, als ineens 28 poorten over op mijn voorheen overvolle switches. Ook ziet het er gewoon gelikt uit, wat weer helpt punten te scoren bij de baas....
Mijn lijst vermeldt van iedere actieve poort in welke kamer hij uitkomt, welk type het is (data of tel.), of het analoge of digitale telefonie is, wie de gerbuiker is en bij telefonie welk toestelnummer gekoppeld is.

Zal binnenkort ook eens een fototje posten....

Het was een hoop werk, maar zeker de moeite waard!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 14:57:
[...]

We gebruiken nu alleeen maar 3 meter kabels en die zijn soms net iets te lang en daarom hangt er een hele bos achterin de kast.. Is het handig om dingen te meten en verschillende maten kabels te kopen? zo ja welke?
dat hangt er ook maar vanaf hoe je kast geordend is; als je switch/patchpaneel/switch/patchpaneel enz hebt is een meter meestal voldoende.
als al je patchpanelen bijv onderin zitten kan 3m nodig zijn.

als je redelijk zeker bent dat de patching normaal niet té veel verandert is het ordelijker/handiger verschillende lengtes te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 13 september 2004 @ 16:22:
[...]

dat hangt er ook maar vanaf hoe je kast geordend is; als je switch/patchpaneel/switch/patchpaneel enz hebt is een meter meestal voldoende.
als al je patchpanelen bijv onderin zitten kan 3m nodig zijn.

als je redelijk zeker bent dat de patching normaal niet té veel verandert is het ordelijker/handiger verschillende lengtes te gebruiken.
Er is 1 kast met switches en daarnaast een kast met patchpanelen. deze kasten staan tegen elkaaraan en de zijkanten zijn er tussenuitgehaald. dus kabels lopen door beide kasten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Bekend probleem :-)

Bij ons gebruiken we verschillende kleuren

- Wit (Administratief)
- Blauw (Educatief)
- Groen (Telefonie PSTN/ISDN)
- Rood (Telefonie VOIP)
- Geel (Trunk/Uplinks)

Ik heb zelf nog nooit een goeie manier gevonden om de kabels te labelen (dat niet verrot ging of veel ruimte in nam), Wat wel handig is om een paar rollen klitteband te scoren om je kabel op te knopen aan de geleiderails.

Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 13:32:
van die haakjes(waar je de kabel in kunt doen) die horizontaal tussen de patchpanelen zitten.
Rangeerpanelen ;)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Organizers O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
kabelbogen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik aan het kijken hoe het beste alles in een excelsheetje te knallen.
Aangezien er regelmatig werknemers verhuizen interne van pc naar pc, en er gebruik wordt gemaakt van flexplekken (plek waarop meerder mensen kunnen zitten als ze de pc/internet nodig hebben) Leek het mij handig de outlets te koppelen aan computernaam ipv gebruiker. ;) En telefoonpoorten aan nummer ipv van gebruikersnaam, aangezien er veel mensen komen en gaan :P

Me lijst is nu als volgt:
kolom 1 = outlet nummer
kolom 2 = functie/kleur
kolom 3 = switchpoortnummer / nummer telefoonrek / servernaam
kolom 4 = Computernaam / Telefoonnummer

Is dit voldoende alvorens alles eruit te halen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 11:59
http://www.patchsee.com/ Kijk hier eens naar.

Kast leeg halen en alles eropnieuw in en niet lebelen. Maar gebruik deze patch kabels is even duur in aanschaf maar wat een plezier heb je er later van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
heb je een plannetje? anders kan je nog en kolom locatie maken.
Heeft het zin om de patching aan de computernaam te linken? Er veranderen l wel eens pc's van plaats (flexplekken missch ieder z'n eigen laptop), dan mot je ierder keer je patchingfile bijwerken, terwijl de patching eigenlijk hetzelfde blijft.
verder maakt het voor je patching eigenlijk ook geenbel uit welke pc er staat, zolang er maar netwerk is bijv :)

Als je een goeie inventaris bijhoudt van je systemen en welke gebruiker ze gebruikt, kan je misschien daar vermelden waar ze staan en dus op welk potje ze zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door the_stickie op 14-09-2004 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 14 september 2004 @ 09:42:
heb je een plannetje? anders kan je nog en kolom locatie maken.
Heeft het zin om de patching aan de computernaam te linken? Er veranderen l wel eens pc's van plaats (flexplekken missch ieder z'n eigen laptop), dan mot je ierder keer je patchingfile bijwerken, terwijl de patching eigenlijk hetzelfde blijft.
verder maakt het voor je patching eigenlijk ook geenbel uit welke pc er staat, zolang er maar netwerk is bijv :)

Als je een goeie inventaris bijhoudt van je systemen en welke gebruiker ze gebruikt, kan je misschien daar vermelden waar ze staan en dus op welk potje ze zitten.
Hmm dat is waar! :) in principe hoef je alleen maar opte schrijven of er iets aanhangt aan de LAN uitgang ;) computer, printer, fax of modem:) maargoed het is wel handig als je later op de lijst kan zien welke printer op welke poort zit, zonder dat je eerst hele gebouw door moet rennen naar de des betreffende printer en erachter gaan duiken welke poort nummer die heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dennismaus schreef op 14 september 2004 @ 09:41:
http://www.patchsee.com/ Kijk hier eens naar.

Kast leeg halen en alles eropnieuw in en niet lebelen. Maar gebruik deze patch kabels is even duur in aanschaf maar wat een plezier heb je er later van.
Errug leuk, maar zit niet te wachten op een lichtshow in het serverhok 8)7
Vind gewoon kleur kabels stuk cooler :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-10 11:59
Geloof me het is echt hadig alles is zwart met kleurrijke kabel einde en dan wanneer je een patchkabel moet aanpassen lampje erop en je ziet direct de andre kant geweldig gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 09:52:
[...]

Hmm dat is waar! :) in principe hoef je alleen maar opte schrijven of er iets aanhangt aan de LAN uitgang ;) computer, printer, fax of modem:) maargoed het is wel handig als je later op de lijst kan zien welke printer op welke poort zit, zonder dat je eerst hele gebouw door moet rennen naar de des betreffende printer en erachter gaan duiken welke poort nummer die heeft :+
je kan dan ook gewoon die printer opzoeken in de inventaris, wara dan wél vermeld staat waar hij staat en op welke pot hij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 14 september 2004 @ 10:16:
[...]

je kan dan ook gewoon die printer opzoeken in de inventaris, wara dan wél vermeld staat waar hij staat en op welke pot hij zit.
Oke dan ;) ik ga vandaag start maken met alles registreren :) als ik tijd heb lol ben ook nog 1 persoons helpdesk :P
Oja ik ga nu ff een foto schieten van before de schoonmaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas is er geen toverformule om dit in één uurtje ff te klaren. Er bestaan systemen op de markt die het beheer eenvoudiger maken (iPatch), maar die vragen uiteindelijk ook een zekere discipline.

Zonder dit laatste wordt elke serverkast/switch kast al snel een voorwerp dat niet mis zou staan in een museum van moderne kunsten.

Stuur alle mensen van de IT afdeling (die tenslotte voor deze wirwar gezorgd hebben) op pad met een notitieblokje en noteer alles !!!!
EN ... niet beginnen herlabelen zolang alles niet opnieuw werkt. ;)

Je kan je kast ook trachten beter in te delen zodat de pachsnoeren ongeveer even lang moeten zijn (en zo kort mogelijk).
Bvb switch en pabx in de middenste kast en vandaaruit patchen naar links en rechts. En dus niet een switch helemaal links en vandaaruit naar rechts (met verschillende lengtes van patch snoeren).

enjoy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Noteren is heel belangrijk, zodat je weet welke kabel waar uit kwam. Meest makkelijke manier van repatchen is als er nieuwe hardware komt (zoals een nieuwe switch)
Vorige maand zelf alles colorcoded opnieuw gepatcht, dus geel voor switches, rood voor servers, etc. Alle kabels voorzien van labels naar welke switch/server ze gaan. Geloof me het is veel werk, maar als je nu wilt weten waar een kabel naar toe gaat, hoef je alleen op het label te kijken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

's Ook toevallig. Wij gaan ook patchkasten opruimen... zal zo eens 'n foto posten. Onze kleurcode's;

code:
1
2
3
4
geel - lan
rood - servers
grijs - telefoon isdn
groen - telefoon analoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 13:24:
's Ook toevallig. Wij gaan ook patchkasten opruimen... zal zo eens 'n foto posten. Onze kleurcode's;

code:
1
2
3
4
geel - lan
rood - servers
grijs - telefoon isdn
groen - telefoon analoog
het maakt natuurlijk niet uit welke kleur je kiest als maar duidelijk is welke kleur wat betekent :+ ik heb zojuist foto gemaakt van de kasten :) vanaaf even naar site uploaden ;) en hierop knallen

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wow.. dat noem ik nou echt een BENDE :)

Succes! ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
The Real Falcon schreef op 16 september 2004 @ 10:32:
Wow.. dat noem ik nou echt een BENDE :)

Succes! ;)
tsjaa het enige dat er nog redelijk uitziet is de onderste foto waar de telefoon aansluitingen zitten. :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik snap helemaal waarom je dat opnieuw wilt gaan doen :P

Ik zou inderdaad meerdere lengtes en verschillende kleuren gebruiken. Kleuren idd om het doel aan te geven en steeds de kortst mogelijke lengte om zo min mogelijk lussen te hebben :)

Die patchkabels met plasticfiber erin zien er wel erg goed uit, meteen het andere uiteinde vinden, en clipjes ipv gekleurde kabels, scheelt ook weer magazijnruimte omdat je minder op voorraad hoeft te hebben.
Ik weet alleen niet hoe je die prijzen moet interpeteren, is die basicpatch nu 3 euro voor 60cm, voor 12x 60cm of voor 240x 60cm? Die laatste schrappen we maar meteen :P Maar 40ct per stuk is erg goedkoop, 300ct per stuk is vrij duur...

Ik schat dat je met 60 cm 90% van de patches wel kunt maken, mits de switch / het telefoniepaneel direct naast je patchpaneel zit, alleen op de uiteindes heb je dan een probleem als het rack 60cm breed is. Is het 80cm breed (aan de foto's te zien niet) red je het met 60cm bijna nooit.

Echter, telefonie-patches zijn kritischer dan netwerkpatches, omdat je mensen anders opeens onder een heel ander telefoonnummer moet bereiken :P Dus die zul je ook bijna nooit met 60cm halen.

De switchkant zal dus het netste zijn, omdat het in wezen meestal niets uitmaakt in welke switchpoort je de kabel steekt (tenzij je vlans etc gebruikt), de telefoniekant blijft een zooitje omdat je daar ook naar een specifieke poort moet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 16 september 2004 @ 10:34:
Ik snap helemaal waarom je dat opnieuw wilt gaan doen :P

Ik zou inderdaad meerdere lengtes en verschillende kleuren gebruiken. Kleuren idd om het doel aan te geven en steeds de kortst mogelijke lengte om zo min mogelijk lussen te hebben :)

Die patchkabels met plasticfiber erin zien er wel erg goed uit, meteen het andere uiteinde vinden, en clipjes ipv gekleurde kabels, scheelt ook weer magazijnruimte omdat je minder op voorraad hoeft te hebben.
Ik weet alleen niet hoe je die prijzen moet interpeteren, is die basicpatch nu 3 euro voor 60cm, voor 12x 60cm of voor 240x 60cm? Die laatste schrappen we maar meteen :P Maar 40ct per stuk is erg goedkoop, 300ct per stuk is vrij duur...

Ik schat dat je met 60 cm 90% van de patches wel kunt maken, mits de switch / het telefoniepaneel direct naast je patchpaneel zit, alleen op de uiteindes heb je dan een probleem als het rack 60cm breed is. Is het 80cm breed (aan de foto's te zien niet) red je het met 60cm bijna nooit.

Echter, telefonie-patches zijn kritischer dan netwerkpatches, omdat je mensen anders opeens onder een heel ander telefoonnummer moet bereiken :P Dus die zul je ook bijna nooit met 60cm halen.

De switchkant zal dus het netste zijn, omdat het in wezen meestal niets uitmaakt in welke switchpoort je de kabel steekt (tenzij je vlans etc gebruikt), de telefoniekant blijft een zooitje omdat je daar ook naar een specifieke poort moet.
Telefonie patches komen inderdaad meer voor :) zoals je kunt zien waarom bij de telefonie de groene kabels na loop van tijd op en word er opeens grijs gebruikt |:(

De telefoniekast staat links (patchrekken-KPN zitten onderin, zie foto)
In het midden staat de kast vol met Patchpanels. Dus als er een telefoonnummer gepatched moet bovenin de panel, en deze komt van onderin de telefoniekast dan moet de kabel diagonaal een lengte afleggen van ongeveer 2,5 meter :X
als de kabel dus netjes weggewerkt word in die plastic beugeltjes Komt dit denk ik neer op ongeveer 3,5 / 4 meter ofniet? Naja heb ik zo wat uit te meten :)

En de switchkant heb ik geen foto van, maar deze is inderdaad nog heel netjes, maar gaat wel opnieuw tegelijk met dit. :)

Verwijderd

Topicstarter
Toch gaan we voor gekleurde kabels ;) voordeel is dat je ook makkelijk kunt volgen hoe de kabel loopt door de kast. Nadeel is inderdaad dat je meer voorraad hebt als je met clipjes werkt. Maargoed opslag ruimte zat :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 11:03:
Toch gaan we voor gekleurde kabels ;) voordeel is dat je ook makkelijk kunt volgen hoe de kabel loopt door de kast. Nadeel is inderdaad dat je meer voorraad hebt als je met clipjes werkt. Maargoed opslag ruimte zat :P
ik bedoel als je clipjes hebt heb je minder voorraad O-)

• Paul
Zou ik je mogen wijzen op het knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif dat vlak boven je posts staat? Je maakt nu in een paar minuten 3 posts ;)
Tevens kun je quote's inkorten als je maar een deel nodig hebt of als het vrij lang is :)

Veel plzier met opnieuw inrichten trouwens :P

Rangeerpanelen en -ogen zijn je beste vriend op zo'n moment :) En uiteraard een GOEDE inventarisatie van wat waaraan zit, bij voorkeur aan beide kanten van de patch zodat je ongebruikte patches meteen weg kunt halen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• gertjan1985
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08-2023
asing schreef op 13 september 2004 @ 13:42:

Ik zou als eerste inventariseren welke aansluitingen in gebruik zijn. <b>Niet gebruikte wall outlets zijn een gevaar als ze wel in de patchkast zijn aangesloten.</b>Koop een andere kleur voor de telefonie en nog een andere voor de servers.....

[offtopic]
Ik ben nieuwschierig waarom het zo'n gevaar is als ze niet gebruikt worden, maar wel zijn doorgepatched. Mijn stagebegeleider doet daar ook heel moeilijk over~

• Paul
Als een 'verdacht sujet'(tm) weet waar hij zijn laptop in kan prikken kan hij zo bedrijfsgeheimen stelen.

Natuurlijk kan hij ook gewoon een computer uit de muur trekken, maar dan gaan gebruikers zeuren dat ze er niet meer op kunnen.

Tevens heb je zo geen overzicht over de gebruikte poorten en kun je verhuisverzoeken afwijzen omdat je denkt dat er al iemand zit of zo.

HTML werkt hier niet :) Bold doe je met [b] en [/b] ipv <b> en </b> :)

[ Voor 13% gewijzigd door Paul op 16-09-2004 12:09 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
gertjan1985 schreef op 16 september 2004 @ 11:40:
[offtopic]
Ik ben nieuwschierig waarom het zo'n gevaar is als ze niet gebruikt worden, maar wel zijn doorgepatched. Mijn stagebegeleider doet daar ook heel moeilijk over~
Dan zijn er dus ongebruikte kabels in de patchpanel, deze lopen door naar de switch waarop dan dus een netwerkaansluiting zit die niet gebruikt wordt. Hierdoor lijkt je swich dus vol! ;)

• the_stickie
en dat zie je niet op het eerste zicht... dus als je een nieuwe netwerkaansluiting moet patchen en je ziet: Ow mijn switch is vol, ff een nieuwe bestellen... ja dan ben je dus met euro's aan het smijten ;)
Das ook een goeie reden om tijdelijke patchings in een ander kleurtje te doen; switch vol; alle tijdelijke patchings er sowieso eerst uit! (al zouden die er na gebruik eig onmiddelijk weer uit moeten :/ ,maar dan moeten de gebruikers natuurlijk ook melden als ze die aansluiting niet meer nodig hebben...
Als een 'verdacht sujet'(tm) weet waar hij zijn laptop in kan prikken kan hij zo bedrijfsgeheimen stelen.
moeten ze bij jullie dan niet eerst inloggen op het domein bijv ;) Mij lijkt dat de domeinbeveiliging dat zou moeten tegengaan...(tenzij jouw users nog een klevertje op hun scherm mogen kleven "user: blabla pass:blabla " 8)7
Het is idd een onnodig risico, maar dit lijkt me zeker niet de belangrijkste reden.

• Paul
The_Stickie schreef op 16 september 2004 @ 12:58:
moeten ze bij jullie dan niet eerst inloggen op het domein bijv ;) Mij lijkt dat de domeinbeveiliging dat zou moeten tegengaan...(tenzij jouw users nog een klevertje op hun scherm mogen kleven "user: blabla pass:blabla " 8)7
Het is idd een onnodig risico, maar dit lijkt me zeker niet de belangrijkste reden.
Mwoah, ik werk niet bij zo'n profi organisatie :P Enige 19" aparatuur dat we hebben is een 16p switch waar 5 poorten van in gebruik zijn of zo :P

Inloggen op domein is wel een vereiste beveiliging natuurlijk, maar 1x bij iemand meekijken en je hebt een inlognaam en de lengte van het wachtwoord (of zelfs het wachtwoord al). Punt is: stap 1 wordt zo een stuk simpeler: een netwerkverbinding naar je server :)

Of als het een telefonie-patch is: dure ongeregistreerde telefoontjes naar het buitenland?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 16 september 2004 @ 12:58:
De domeinbeveiliging gaat dat inderdaad tegen ;) ook werken we met smartcards en niet met kleefpapiertjes :+

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 09:00
Ik zou inderdaad werken met kleuren, lijkt me het makkelijkste.

Wat je ook zou kunnen doen, is aan allebei de uiteinde's een plakkertje doen met een nummer/cijfer combinatie, en dit softwarematig wegschrijven in een database.

Zo weet je altijd waar wat hangt, en krijgt je niet dit soort situaties:

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.kuleuven.ac.be/museum/misc/netwerk_upgrade/patchkast1.jpg

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Sluuut schreef op 16 september 2004 @ 14:06:
Wat je ook zou kunnen doen, is aan allebei de uiteinde's een plakkertje doen met een nummer/cijfer combinatie, en dit softwarematig wegschrijven in een database.
En vervolgens ligt je netwerk plat en kan je niet bij je db 8)7

Maar idd labelen met code's. Uitprinten en op de deur plakken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 14:23 ]

• the_stickie

[afbeelding]
valt nog mee toch :o

Verwijderd

Topicstarter

[afbeelding]
Ziet er erg prof. uit :P zeer mooi weggewerkt.
Euhm neej... wat zeker niet zou misstaan zijn die plastic tussen beugels tussen de switches. ;) Dat blauw is nog wel redelijk netjes maar die zwarte kabels :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

De conrad heeft hele mooie snelbinder(tireraps) met labeluiteinden eraan. Ik gebruik ze zelf ook in mijn patchkasten om kabels te labelen. Ze zijn zeer goedkoop en beschrijfbaar met b.v. watervaste stift of met plakkers.
Een van de nadelen van die "plakkertjes" is dat ze na verloop van tijd loslaten, je kabels "sticky" worden en op den duur wordt het een bende. Daarom gebruik ik deze:

conrad artikel nummer: 539830-02 (100stuks) schrijfvlak in de kabelbinder voor EUR 4.05
of
conrad artikel nummer: 539848-02 (100 stuks) schrijfvlak op de kop van de kabelbinder ook EUR 4.05

[ Voor 38% gewijzigd door hesselim op 17-09-2004 13:05 ]

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vandaag ga ik beginnen met het noteren van de 624 outlets in het pand 8)7
naja aan het einde heb je een keurige overzichtelijke lijst :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tijd geleden ook alles eruigetrokken en opnieuw aangesloten omdat we flink gingen uitbreiden. We hebben 2 netwerken op school en ik heb er dus voor gekozen om voor het ene netwerk grijze kabels te nemen, groene kabels voor het andere netwerk, rode voor printers en gele voor servers/router etc.

En veel tijd besteed aan alles opschrijven. Van welke aansluiting in de patchkast naar welke aansluiting in de switch. Want zodra je veel kabeltjes hebt is het niet meer mogelijk om even het draadje van begin tot eind te volgen anders.

Ik moet wel zeggen dat ik gemakkelijk praten heb want ik heb maar 2 patchkasten die elk voor minder als de helft gevuld zijn pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu schrijf ik alle outlets leuk en aardig op en wat eraan het poortje hangt. Maar daarna moet ik dus kijken waar die kabel vanaf de patchpanel naar welk poortje op de switch/telefooncentrale loopt? |:(

http://aa.1asphost.com/webtoeter/0914_144922.jpg

Is er een andere methode?? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:33
Met kleurtjes werken is inderdaad een hele goede oplossing. Verder ook die tie-rips inderdaad gebruiken. Denk er vooral aan niet te lange kabels aan te schaffen, want dat wordt een hel, maar te korte is ook weer niet goed, want dan kun je ze niet netjes wegwerken.

Dat van die labels lijkt me een slecht idee, je kan dan niet even snel een kabel wisselen als dat in de toekomst mogelijk zou moeten zijn. Verder kun je natuurlijk precies vermelden aan welke switch welke pc hangt, maar dit is wel een klotekarwei en dan moeten er inderdaad goede afspraken zijn dat niet even een willekeurig iemand een kabeltje verwisselt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Dennis schreef op 21 september 2004 @ 11:25:
Met kleurtjes werken is inderdaad een hele goede oplossing. Verder ook die tie-rips inderdaad gebruiken. Denk er vooral aan niet te lange kabels aan te schaffen, want dat wordt een hel, maar te korte is ook weer niet goed, want dan kun je ze niet netjes wegwerken.

Dat van die labels lijkt me een slecht idee, je kan dan niet even snel een kabel wisselen als dat in de toekomst mogelijk zou moeten zijn. Verder kun je natuurlijk precies vermelden aan welke switch welke pc hangt, maar dit is wel een klotekarwei en dan moeten er inderdaad goede afspraken zijn dat niet even een willekeurig iemand een kabeltje verwisselt :).
tie-wraps zuigen, omdat je dan iedere keer als je een kabel wilt vervangen zo'n ding door moet knippen. Beter werkt klitteband strips, die kan je iedere keer even losmaken en dan weer gelijk vast (zodat de kabelbos niet uitelkaar valt) en dan kan je de nieuwe kabel daar weer bij binden. Bovendien is dat ook niet zo duur.

Meerdere lengtes kabels is onmisbaar als je een opgeruimde patchkast wilt krijgen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04

BCM

Volgens mij worden de tie-raps gebruikt om kabels te labelen en NIET om ze bij elkaar te binden.
(Als je het netjes wil doen, mag dat volgens mij ook niet. Tie-raps kunnen een kabel beschaden, velcro niet.)

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BCM schreef op 21 september 2004 @ 11:39:
Volgens mij worden de tie-raps gebruikt om kabels te labelen en NIET om ze bij elkaar te binden.
(Als je het netjes wil doen, mag dat volgens mij ook niet. Tie-raps kunnen een kabel beschaden, velcro niet.)
:) en velcro is zo los te maken zonder zwaar gereedschap te gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
BCM schreef op 21 september 2004 @ 11:39:
, mag dat volgens mij ook niet. Tie-raps kunnen een kabel beschaden, velcro niet.)
correct; je mag ze dan ook niet té hard aantrekken. ;)
ik zou ook geen tie-wraps gebruiken voor de patching, wat een geklooi als er iets los moet... ik gebruik zelf velcro, maar vindt het ook niet echt handig vanwege de breedte van die band.

heb ook al gezien dat ze het met korte stukjes kabelspiraal deden (dat plastic spul waarmee je kabelboom vaak omwikkeld is), dt lijkt me qua comfort ook wel wat, maar het ziet er echt niet uit.
Pagina: 1