Energie zuinige server.

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WarthogSmurf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik heb jullie mening nodig. Ik kom er zelf niet echt uit. Ik leg mij problem voor.

Ik heb nu als server aanstaan een P4 1,7 GHZ met 512 ram met ongeveer 1 terabyte. De 1 terabyte is verdeelt over 2 maxtor 300gb, 1 maxtor 200gb, 1 WD 80gb, 1 maxtor 40gb ( en in de toekomst nog een 120 maxtor gb) Nu draai ik op deze pc emule en mydql server 24/7 (soms ook nog bittorrent) ook gebruik ik deze pc als server. Nu is mij vraag ik wil dit systeem goedkopere maken. Ik vreet nu 300 watt al op (kan nisk meer aan de pc hangen anders gaat alles uit). Ik heb lopen nadenken over die router met een usb disk er aan. Ook vond ik dit
nieuws: Mini-Box M-100 met embedded Linux

Vooral de minipc lijkt me leuk. Maar ik heb liever windows vanwege dat alle andere pc ook windows zijn en gebruik liever emule plus wat alleen voor windows is.

Dus ik wil een
1. energie zuinig file/downloadserver
2. Waar emule en bittorrent op kunnen en mysql
3. met gemaak extra hardeschijven aan vast kunnen (firewire of usb maakt ni uit)
4. makkelijk te bedienen

iemand een idee???

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kijk eens naar de Via Epia systemen, die zijn vaak zelfs passief te koelen :), verder kan je een Centrino-based systeempje bouwen. Maar losse mobo's en CPU's daarvoor zijn best duur.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
een ouwe pentium II ofzo met een goeie voeding en een stel ATA controllers ?

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
je kan toch gewoon een linux emule server installeren en dus de boel gewoon op linux laten draaien? Scheelt je een videokaart + monitor (of doe je nu ook al het beheer via bv. RDP?)

Bittorrent draait ook met gemak op linux ;) Extra harddisks ook geen probleem (hoewel, met add-on kaarten ff checken op linux support ... maar meestal zou dat geen probleem moeten zijn tenzij je vage raid kaartjes hebt)....... en verder, de boel beetje downklokken om minder energie te verstoken?

Verwijderd

Misschien ergens een laptopje regelen, en daar via USB(2) HD's aan hangen?

• staaldui
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Die VIA processortjes hebben vaak het probleem dat de processorkracht toch beperkt is. Wil je meer processorkracht, maar toch een laag stroomverbruik dan zou je ook richting Pentium-M kunnen kijken. Max stroomverbruik van die CPU een 25W, terwijl de prestaties vaak vergelijkbaar (soms iets beter, soms iets slechter) zijn met de huidige P4's.

nieuws: Aopen Pentium M Micro-ATX moederbord gespot in Japan

Verwijderd

Ik zou een AMD Barthon mobiel neme en die wat onderclokennaar 900Mhz, is een stuk sneller dan die via epa cpu en de engerie verbuik valt ook erg mee. Waneer er veel cpu vraag is kan je de cpu nog elktijd automatiche naar zijn orginele snelheid lata gaan met cpucrystal.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zoveel meer watt zal die P4 ook niet vreten. Dat ding zal meestal toch idlen en zal niet boven de 60W uitkomen.
Eventueel kan je een simpelere videokaart gebruiken of onboard als dat erop zit.

Dat je voeding het begeeft wil niet zeggen dat je ook echt 300W verbruikt. Misschien is de voeding gewoon van slechte kwaliteit.

Mijn gamepc haalt net de 100W idle, laat staan een simpele server.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

kijk anders ergens naar een goedkoop laptop servertje... scheelt je ook stroom.
Ik geloof dat hier op got al vaker over gesproken is.. over energie zuinige maar snelle servers.

• WarthogSmurf
maar die mini-box.com is dat wat?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Redje schreef op 13 september 2004 @ 13:24:
Zoveel meer watt zal die P4 ook niet vreten. Dat ding zal meestal toch idlen en zal niet boven de 60W uitkomen.
Eventueel kan je een simpelere videokaart gebruiken of onboard als dat erop zit.

Dat je voeding het begeeft wil niet zeggen dat je ook echt 300W verbruikt. Misschien is de voeding gewoon van slechte kwaliteit.

Mijn gamepc haalt net de 100W idle, laat staan een simpele server.
Om hierop in te haken:
Koop een goede voeding, als deze voeding gewoon aan het kl*ten is, dan verbruikt die voeding gauw 10-20% dan hij zou moeten doen. Een goed kwaliteits voeding scheelt ook in verlies en zorgt voor stabiliere tijden.

Maar als ik het zo zie, dan zit je wel redelijk qua stroomverbruik, je kunt overwegen een andere P4 erin te proppen die minder stroomverbruikt, maar de VIA Epia zaken zorgen met dusdanig veel HD's voor weinig winst. Een HD trekt namelijk ook al redelijk wat.

Je kunt overwegen de 40 en 80 GB schijf eruit te gooien, die zijn namelijk in verhouding niet zuinig.

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07-2025

sniek

Got root?

Is inderdaad al vaker over gesproken. Maar ik denk eerder dat je van de p4 af kunt stappen en bijvoorbeeld een athlon omlaag kan klokken. De laptop is ook een goed idee. Verder kun je natuurlijk ook een betere voeding kopen. Zo duur is stroom nu ook weer niet.

Irrelevant by default - rm -rf /

• WarthogSmurf
hoeveel trekt een hdd dan ??? ik heb net gemeten maar kreeg niks

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
simperl amd mobo, met een amd mobile low power :?
Trekken weinig stroom, en zijn snel.
Simpel stil koelertje er op en klaar.

Een hd trek bij opstarten iets van 12 watt, bij gebruik 5 watt ofzo.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

CPU 700MHz omlaag klokken en de HD's automatisch laten uitschakelen. :)

• WarthogSmurf
hoe underclock ik??? in het bios staat het niet

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Shadowxx schreef op 13 september 2004 @ 13:55:
hoe underclock ik??? in het bios staat het niet
Ik heb geen idee of een Celeron gelocked is, maar je zou bijv. je FSB van 133 naar 100 of naar 66MHz kunnen zetten.

En in Control Panel -> Power Options
Turn off Harddisks -> After 30mins. ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door TheBorg op 13-09-2004 14:09 ]

• WarthogSmurf
TheBorg schreef op 13 september 2004 @ 14:07:
[...]

Ik heb geen idee of een Celeron gelocked is, maar je zou bijv. je FSB van 133 naar 100 of naar 66MHz kunnen zetten.

En in Control Panel -> Power Options
Turn off Harddisks -> After 30mins. ofzo.
Celeron...wie heeft het hier over een celeron...het is een p4 wilmanette.... ja nog de oude p4

maar is er geen programma waar je kan underclocken

btw ik draai nu op 100 watt zonder tweaken....is dit veel?

[ Voor 8% gewijzigd door WarthogSmurf op 13-09-2004 15:02 ]

Verwijderd

valt wel mee, ik zou iig wel ff een nieuwe voeding halen (aopen 300 watt doet het ook goed)
als ik jou was zou ik ergens een goed koop amd nforce board op de kop tikken + een amd mobile 2400+ en die onderclocken naar 1 ghz oid.. dat scheeld al zo'n 30 watt.. je kan zelfs nog een nforce board met onboard video kopen...

Verwijderd

Hoe weet je dat je computer 100 wat verbruikt ?

heb je een wat meter tussen de computer en stopcontact aangesloten ?

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:35
Je processor is op het gebied van EnergieVerbruik / RekenKracht ongeveer de meest slechte die je kan wensen.

Zelf raad ik je bijvoorbeeld een (Pentium 3) Celeron Tualatin 1000 tot 1400 mhz aan. Deze hebben een verbruik van ongeveer 30 wat. Dat is zeker half zo weinig als wat je processor nu verbruikt. Ik denk met tweede hands spullen hoeft dit niet veel meer te kosten dan de opbrengst van je P4. Qua rekenkracht zul je er waarschijnlijk zelfs op vooruitgaan. Mijn Celeron 1000a @ 1400 mhz gaat zeker sneller dan een P4 @ 1800 mhz.

Moderne AMD processors gebruiken iets minder dan je huidige P4, maar leveren natuurlijk veel meer prestatie. Dus als dat is ook een alternatief. Maar niet zo zuinig als de voorgestelde Tualatin oplossing.

Dan je harde schijven. Tip verkoop de 40 en de 80 GB. En doe er of niets voor terug of koop nog een 200 of 300 gb. Laat dan ook die 120 gb maar zitten. Die kosten verdienen zich in betrouwbaarheid, energieverbruik en gebruiksgemak wel weer terug.

offtopic:
Ik heb zelf een Asus P2b (440 BX) moederbord met een Celeron 1000a, dat betekent veel prestatie voor weinig energieverbruik). Kortom een goede server combinatie.
Pagina: 1