URL met mijn bedrijfsnaam in gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 09:10

seninha

god's right foot

Topicstarter
Sinds 3 jaar heb ik een eigen online winkel. Nou is het zo dat op het moment dat ik mn bedrijfsnaam bij de KVK opgaf de zelfde dag de URL die ik wou gebruiken door iemand anders aangevraag is :(

Nou was het zo dat deze URL gebruikt werd door een vereniging die niets te maken had het soort zaken die ik doe. Dus dat was niet zo erg.
Heb toen maar een andere URL genomen.

Maar vanmorgen keek ik nog ff en toen zag ik dat er nu wel een webshop aan hangt :(

Het is volgens mij sinds kort want de artikelen zijn nog niet eens geprijsd.

Mijn vraag is nu, wat kan ik het beste doen :? Bedrijf die de URL gebruikt heeft dus deze in gebruik terwijl deze eigenlijk mijn bedrijfsnaam is :'(

Kan ik eigenlijk iets tegen doen :? Kan nergens iets over vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door seninha op 13-09-2004 12:38 ]

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

ik zou ffe contact opzoeken met de kvk en het bedrijf wat hetzelfde url heeft mischien kan je wat regelen, maar volgens mij is het nog steeds bij domeinen van wie het eerst komt krijgt het ook het eerst

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Is de naam van je bedrijf ergens vast gelegd (merkenrecht of iets in die richting)?
Zo ja: sue them ;) ; zo nee: je hebt juridisch geen poot om op te staan.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

hier staat veel info

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niets, lijkt me. DNS werkt voornamelijk op first come, first serve basis.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Wat bedoel je met vansgelegd :? :? Ik dacht dat een domein aanvragen alleen kon mits deze iets te maken had met je bedrijfsnaam.

iRacing Profile Flickr

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

seninha schreef op 13 september 2004 @ 12:44:
Wat bedoel je met vansgelegd :? :? Ik dacht dat een domein aanvragen alleen kon mits deze iets te maken had met je bedrijfsnaam.
Dat is dus niet het geval. Waarschijnlijk heb je gewoon pech.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Bedank voor je link. Ik lees dat ik dus pech heb :(

Dat is niet mooi. :|

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Jij hebt dus een handelsnaam geregistreerd bij de KvK. Dat wil niet zeggen, dat jij dan ook recht hebt op de domeinnaam. Maar, als ik me niet vergis, mag iemand anders dan die domeinnaam niet commerciëel gebruiken in dezelfde branche. Dus:

Jij verkoopt computers.
Iemand anders mag dan nog best de bedoelde domeinnaam gebruiken om baby-artikelen te verpatsen.

Verwijderd

Je vertelt niet duidelijk of beide bedrijven in dezelfde branche een webshop hebben.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 12:53:
Je vertelt niet duidelijk of beide bedrijven in dezelfde branche een webshop hebben.
Maakt dat iets uit dan? :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

pven schreef op 13 september 2004 @ 13:03:
[...]

Maakt dat iets uit dan? :?
Ja, daar gaat het juist om.

De TS heeft zijn handelsnaam geregistreerd bij de KvK en neemt onder die naam al een tijdje deel aan het economisch verkeer. Iemand anders mag dan niet zijn handelsnaam als homepage gebruiken om te handelen in dezelfde sector. (Deels bescherming van TS als ondernemer, maar ook bescherming voor de consument. De consument kan namelijk denken iets bij de TS te kopen, terwijl hij bij een heel ander bedrijf koopt.) Die andere persoon mag echter wel de naam gebruiken om te handelen in een andere sector.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Hey.... kijk dat bedoel ik nou.

Ik handel in hardware maar zij gaan dat dus ook doen.
Met een URL die gewoon mijn bedrijfsnaam is. Daarom stelde ik dus deze vraag.

Omdat ze eerst de URL gebruikten voor een vereniging maakte het me niets uit maar nu zien de zaken er anders uit

iRacing Profile Flickr

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Vrienden van mij hebben ook een keer zoiets gehad. Zij hebben een bedrijfsnaam (engelse naam, nederlands bedrijf) en hadden 2 domeinnamen geregistreerd die op hetzelfde neerkwamen. Na 3 jaar :? kwam er een brief van een advocaat van een ander bedrijf dat ze hun bedrijfsnaam moesten veranderen. Uiteindelijk was het genoeg om een van de twee domeinnamen te laten vallen die het meest op de naam van het andere bedrijf leek.

In dit geval is gekeken naar het "ouderdomsrecht", ofwel: wie het eerst komt....

Het andere bedrijf bleek zich enkele maanden eerder bij de KvK ingeschreven te hebben en had daardoor blijkbaar het recht dit te vragen.

Ik weet niet hoe dat met het bedrijf van de TS en het andere bedrijf zit, maar misschien dat het kan....

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik weet zeker dat ik mijn bedrijf eerder aangemeld heb.

Zoals ik al schreef op de dag dat ik m'n bedrijfsnaam opgaf bij KVK (heb een nieuwe naam moeten aangeven omdat de naam die ik eerst had ergens in Limburg al gebruik werd. Kreeg toen een mail van hun)
werd de domein met mijn naam aangevraagd door hun.
Dit terwijl zij geen bedrijfs activiteiten via deze domein naam deden.

pas sinds kort gebeurt dat.

iRacing Profile Flickr

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 07:17

airliner

Swell

neem je toch gewoon pcplaats.com - deze is nog vrij, kan je meteen internationaal :D

[ Voor 25% gewijzigd door airliner op 13-09-2004 14:30 ]

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 17:26
www.domjur.nl is de informatiebron op dit gebied

Volgens mij maak je een goede kans om dit aan te vechten. Zolang iemand een domeinnaam heeft die gelijk is aan jouw bedrijfsnaam, maar deze voor doeleinden gebruikt die niks met de activiteiten van jouw bedrijf van doen hebben, kun je er weinig aan doen. Op het moment dat die domeinnaam gebruikt gaat worden in het economisch verkeer voor activiteiten die overeenkomen met de activiteiten van jouw bedrijf, maken ze inbreuk op je handelsnaamrecht.

Je kunt geen gebruik maken van de arbitrageregeling van de SIDN, omdat de domeinnaam al in 2001 is geregistreerd. Je zal dus gerechtelijke stappen moeten ondernemen. Ik zou beginnen met een brief waarin je ze vriendelijk (!!) doch dringend sommeert hun bedrijfsactiviteiten te staken onder de betreffende domeinnaam. Overweeg hiervoor een jurist in te schakelen, een brief van een juridisch c.q. advocatenkantoor sorteert zeker bij eenmansbedrijfjes (wat het waarschijnlijk is) doorgaans eer effect dan zelf geschreven brief.

/edit - ik leg de nadruk op vriendelijk, niet omdat jij bot overkomt oid, maar omdat brieven die bot of verwijtend overkomen nogal eens een averechts effect hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Anders op 13-09-2004 14:38 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
Een paar zaken spelen mee.

1) De branche (al genoemd). Ajax mag gebruikt worden door een voetbalclub, een brandblusapparatenleverancier en een schoonmaakmiddel, zonder dat de een de ander wat kan maken. Maar jij mag dus geen brandblusmiddelen gaan verkopen onder de naam Ajax omdat die naam in deze branche dus al gebruikt wordt. En ene Albert Heijn moest zijn kruidenierszaak een andere naam geven (ondanks dat het echt zijn eigen naam was), omdat er al een andere kruidenier die naam droeg.

2) Ouderdom. Niet wie heeft de naam het langst (dus: is het eerst bij de KvK ingeschreven), maar wie gebruikt hem het langst (aantoonbaar via advertenties, fakturen met naam erop enz.)

3) Bij SIDN kun je niet voor klachten terecht. Terecht is al opgemerkt dat de naam ook niet onder de arbitrageregeling valt, omdat hij al in 2001 is geregistreerd. (Wist de naam niet, dus kon het niet controleren). Overigens - als de naam NA de reglementswijziging van begin 2003 is overgedragen (kun je navragen bij SIDN) dan valt deze naam WEL onder de arbitrageregeling. Indien van toepassing, lijkt me dat een goede mogelijkheid voor jullie.

4) En ja, anders zul je idd juridische stappen moeten ondernemen. Doe dat alleen wel in goed overleg met een echte jurist, om zaken zo soepel mogelijk te laten regelen. Check wel even of deze jurist ervaring heeft met dit soort zaken...

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb net even via SIDN gezocht naar de domeinnaam.

Nou kwam daar het volgende:

Datum eerste registratie 13-08-2001
Record laatst gewijzigd 26-08-2004
Record onderhouden door NL Domain Registry

Vraag me af wat het die tweede datum betekend :?

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Waneer er het laatst iets is gewijzigd in het register denk ik?
wellicht dus een wijziging dat ze nu pc spullen verkopen o.i.d. ?

• slaay
  • Laatst online: 22-02 16:44

slaay

Natuurbeleven.com

Toen is de naam waarschijnlijk verlengd voor een jaar.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Brobbel
De laatste wijziging is GEEN verlenging. Voor .nl domeinnamen geldt namelijk een andere regeling als voor .com/.net/.org/.biz/.info-domeinnamen.

Wat het wel is, is echter niet duidelijk. Het kan elke vorm van wijziging zijn, dus bijv:
- adreswijziging
- wijziging van een contactpersoon
- wijziging van de nameservers
- overdracht van de domeinnaam

Daarover kun je toch het beste contact opnemen met Stg. Internet Domeinregistratie NL (www.nic.nl)

Stichting Internet Domeinregistratie Nederland
Postbus 5022
6802 EA Arnhem

Utrechtseweg 310
6812 AR Arnhem

Tel: 026-3525555
Fax: 026-3525550
E-mail: support@sidn.nl

Succes!

• Brobbel
Nog even een aanvulling:

V.w.b. die datum na de reglementswijziging:
een domeinoverdracht wordt gezien als nieuwe aanvraag, dus dan zou het nieuwe reglement van toepassing zijn.
alle overige wijzigingen hebben geen invloed op de juridische status, oftewel zo'n wijziging heeft geen invloed op welk reglement van toepassing is.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik vraag met net iets af.

Na wat gegevens gezocht te hebben zie ik dus dat hij de URL eerder aanvroeg dan ik mijn huidige bedrijfsnaam bij de KVK opgaf.

Ik had eerst een andere naam maar moest die veranderen omdat een bedrijf in Limburg al daar van gebruik maakte.

Daarom heb ik opdracht gegeven aan de KVK om te onderzoeken of de naam die ik wilde gaan gebruiken niet in gebruik was.
Na ongeveer 3 weken kreeg ik dus antwoord. Naam was niet in gebruik.

Dat was dus begin september. Hij vroeg dus zijn URL half augustus.

Kan ik dan nog steeds het domein naam claimen (of desnoods zeggen dat hij geen shop mag beginnen) :?

Aangezien hij dus de mark opgaat met mijn bedrijfsnaam :(

Ik vergeet nog iets wat volgens mij heel belangrijk is:

Bij de SIDN staat nog steeds bij mn huidige doeminnaam , de oude naam van mijn bedrijf als aanvrager.
Heb dat dus nooit rechtgezet.(zal dat zodra ik klaar mee ben even doen)

Maar bij de KVK sta ik wel ingeschreven met de nieuwe naam.
Weet niet of dit iets van belang is :?

[ Voor 20% gewijzigd door seninha op 14-09-2004 13:15 ]

iRacing Profile Flickr

• Brobbel
Wat belangrijk is: wat zijn de data van de huidige gebruiker? Is hij degene die half augustus 2001 de naam heeft geregistreerd of is het een ander geweest en heeft hij deze later overgenomen.

En als hij de domeinnaam heeft overgenomen, wanneer heeft hij zich bij de KvK ingeschreven? En (zie ook een van mijn eerdere posts) hoelang maakt hij al daadwerkelijk en aantoonbaar gebruik van deze naam?

Oftewel: je moet exacte gegevens weten ( zaken over hem kun je bij de KvK opvragen 0900-1234567 - of via http://www.kvk.nl )
Pagina: 1