Heb laatst linux geinstalleerd en bij het kiezen van welke OS ik wil starten in grub staat linux helemaal bovenaan, kan ik het zo instellen dat windows als standaard wordt gestart?
Verwijderd
daar heb ik geen verstand van, maar mischien kan je mij helpen dat takke grub er af te halen, want ik zou niet weten hoe ik dat doe!
Als ik linux verwijder en alleen windows staat nog op de schijf dan doet grub moeilijk en kan ik niets meer opstarten!
Weet je hoe ik dat moet oplossen:?
Als ik linux verwijder en alleen windows staat nog op de schijf dan doet grub moeilijk en kan ik niets meer opstarten!
Weet je hoe ik dat moet oplossen:?
Kun je me vertellen wat ik waar moet veranderen?Op vrijdag 29 december 2000 00:32 schreef klaasjong het volgende:
Tuurlijk kan dat!!
Verwijderd
Voor zover ik me herinner: in /boot/grub staat een textfile met de boot-OS'en. Verder staat er een getalletje dat staat voor welke standaard geladen wordt (zoveelste in de rij, beginnende met 0).
Het is geloof ik de /boot/grub/menu.lst (ff uit mijn hoofd) en die kun je gewoon vi-en, en Windows als default zetten. Kijk er maar eens naar, wijst zich vanzelf.
Gewoon spullen
het is niet zo gek dat je niks meer kunt opstarten als je linux hebt verwijderd, je hebt immers daarme ook belanrijke files van Grub verwijderd (ik ben er stiekem ook al een paar keer van geschrokken
)
Wat mij prima bevalt is grub op een floppy, daarmee kun je alles booten wat je wilt (zo'n beetje) Je kunt op ftp://alpha.gnu.org/gnu/grub een ext2fs bestand downen. Als je die met "#dd if=/....."naar je floppy tovert, heb je een prima bootable floppy, van waaruit je windows makkelijk kunt booten (moet je nog wel een klein beetje tweaken, want de root staat verkeerd voor de meeste windows bakken(hd0,2) moet zijn: (hd0,0) )
Enfin, beetje warrig verhaal, maar veel plezier ermee
Leander
Wat mij prima bevalt is grub op een floppy, daarmee kun je alles booten wat je wilt (zo'n beetje) Je kunt op ftp://alpha.gnu.org/gnu/grub een ext2fs bestand downen. Als je die met "#dd if=/....."naar je floppy tovert, heb je een prima bootable floppy, van waaruit je windows makkelijk kunt booten (moet je nog wel een klein beetje tweaken, want de root staat verkeerd voor de meeste windows bakken(hd0,2) moet zijn: (hd0,0) )
Enfin, beetje warrig verhaal, maar veel plezier ermee
Leander
Pagina: 1