Toon posts:

Medische tobvraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
1) Als je niet ziet ben je blind, niet hoort ben je doof, niet praat ben je stom, maar hoe heet het als je niet ruikt of proeft (in de volksmond, geen Latijnse termen)?

2) Stel 2 personen krijgen een ziekte op hetzelfde moment. Persoon A wordt al vrij snel ziek ervan, terwijl je het bij persoon B pas veel later tot uiting komt. Welk lichaam is medisch gezien beter: persoon A omdat die er het eerst op reageert of persoon B omdat hij het langer uithoudt?

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

TwoR

Gekleurde stippen

1) geen idee

2) Volgens mij is B dan beter omdat die meer weerstand heeft opgebouwd tegen de ziekte en probeert het lichaam zichzelf eerst te genezen voordat het aangeeft dat ie ziek is.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

André

Analytics dude

1) Niet kunnen ruiken is Anosmie en dat is onderverdeeld:
Hyposmie: een gedeeltelijk verlies van het reukvermogen.
Parosmie: een vervorming van het reukvermogen. Het reuken van een bepaalde geur terwijl men het idee heeft iets ander te reuken. Vaak ruikt men een onplezierige geur zoals iets dat aan het rotten is.
Phantosmie: men reukt iets terwijl er niets te ruiken is.
Presbyosmie: afname van het reukvermogen veroorzaakt door ouderdom.

2) Lichaam 2 heeft meer weerstand lijkt het, het sneller reageren op ziektes zoals lichaam 1 lijkt me niet gezond.

[ Voor 19% gewijzigd door André op 13-09-2004 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 13 september 2004 @ 10:40:
1) Anosmie:
Hyposmie: een gedeeltelijk verlies van het reukvermogen.
Parosmie: een vervorming van het reukvermogen. Het reuken van een bepaalde geur terwijl men het idee heeft iets ander te reuken. Vaak ruikt men een onplezierige geur zoals iets dat aan het rotten is.
Phantosmie: men reukt iets terwijl er niets te ruiken is.
Presbyosmie: afname van het reukvermogen veroorzaakt door ouderdom.
Oh, nooit van gehoord. Maar dat ligt wel niet zo lekker in de (volks)mond he...

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Een lichaam dat snel aangeeft dat het ziek is lijkt me beter. Je kunt dan snel de bron van de ziekte wegnemen.
Schilders bijvoorbeeld die met thinner werken en geen hoofdpijn krijgen gaan door tot hun hele zenuwstelsel verrot is.
Anderen krijgen na 5 minuten koppijn en gooien de zooi aan de kant.
Ik bedoel hier dus geen allergie mee want dat is een ziekte op zich.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Niet kunnen ruiken is door bovenstaand iemand uitgelegt

Welk lichaam gezonder is heeft denk ik ook te maken met de aard van het ziek worden... Lang kunnen uithouden terwijl je eigenlijk ziek bent kan ook te maken hebben met een langzaam reagerend imuunsysteem

hangt van de situatie af... oude mensen b.v. leven jaren door met kankergezwellen die bij een jong iemand dodelijk zouden zijn

met papier mache kun je alles maken!!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
naar HIV kijkend lijkt mij lichaam B sterker...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
caipirinha schreef op 13 september 2004 @ 11:02:
Een lichaam dat snel aangeeft dat het ziek is lijkt me beter. Je kunt dan snel de bron van de ziekte wegnemen.
Schilders bijvoorbeeld die met thinner werken en geen hoofdpijn krijgen gaan door tot hun hele zenuwstelsel verrot is.
Anderen krijgen na 5 minuten koppijn en gooien de zooi aan de kant.
Ik bedoel hier dus geen allergie mee want dat is een ziekte op zich.
een lichaam dat snel aangeeft dat het ziek is hoeft niet beter te zijn. Het lichaam kan namelijk langer werstandbieden tegen een bepaalde situatie en zal in de meeste gevalen de ziektekiemen doden voordat of zonder dat het ziek word, itt tot een lichaam dat snel blijk geeft van dat het ziek is.

Het sterke lichaam zou bijv 20 jaar lang aids kunnen uitstellen terwijl het al wel hiv besmet is, terwijl het zakke lichaam na 4 jaar al tekeken van aids geeft.

Eenmaal geopenbaarde aids, zal de aftakeling sneller gaan...
Servowire schreef op 13 september 2004 @ 14:48:
Welk lichaam gezonder is heeft denk ik ook te maken met de aard van het ziek worden... Lang kunnen uithouden terwijl je eigenlijk ziek bent kan ook te maken hebben met een langzaam reagerend imuunsysteem
een traag reagerend imuun systeem betekend dat je ziek word, reageert het snel en dood het de indringers misschien VOOR ze in grote getale het lichaam teisteren is de kans dat die persoon alsnog ziek word veel kleiner.
Servowire schreef op 13 september 2004 @ 14:48:
hangt van de situatie af... oude mensen b.v. leven jaren door met kankergezwellen die bij een jong iemand dodelijk zouden zijn
Dat komt omdat jonge mensen nog ' groeien' terwijl bij de ouderen de korte telomeren celdeling op een laag pitje zet

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 10:36:
1) Als je niet ziet ben je blind, niet hoort ben je doof, niet praat ben je stom, maar hoe heet het als je niet ruikt of proeft (in de volksmond, geen Latijnse termen)?
Noos :)

Heb vorig jaar eens iets op tv gezien ging hier ook over, een man die dus niks kan ruiken was aan het vertellen in een een of ander programma dat hij het jammer vond dat hier geen woord voor was.
Zijn voorstel was om het woord "Noos" in de dikke-van-dale op te laten nemen.

Kan ook wel langer geleden zijn, geen idee wat voor programma ook.

Smiling as the shit comes down...

Verwijderd

1) Is beantwoord

2) Persoon 1 heeft ooit met deze ziekteverwekker te maken gehad, dus deze heeft snel een adequate immuunrespons.
Persoon 2 heeft nooit met deze ziekteverwekker te maken gehad, zijn/haar lichaam heeft wat langer de tijd nodig om met een adequate immuunrespons te komen.

Persoon 1 heeft het voordeel een wat uitgebreider immunologisch geheugen te hebben. Persoon 2 heeft het voordeel niet zo vaak met ziekteverwekkers in aanraking te komen.

Verwijderd

Ik kan hier het hele T en B lymfocyten verhaal bij halen, maar ik denk dat het niet belangrijk is toch?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 20:50:
1) Is beantwoord

2) Persoon 1 heeft ooit met deze ziekteverwekker te maken gehad, dus deze heeft snel een adequate immuunrespons.
Persoon 2 heeft nooit met deze ziekteverwekker te maken gehad, zijn/haar lichaam heeft wat langer de tijd nodig om met een adequate immuunrespons te komen.

Persoon 1 heeft het voordeel een wat uitgebreider immunologisch geheugen te hebben. Persoon 2 heeft het voordeel niet zo vaak met ziekteverwekkers in aanraking te komen.
Ik denk dat het om 2 gelijke gevallen gaat, waarin geen van beide lichamen nog met die ziekteverwekker te maken heeft gehad of een gelijkend familielid.

Anders kunnen we net zo goed proberen appels en peren of kilogrammen en hectometers bij elkaar proberen op te tellen......

[ Voor 9% gewijzigd door Rey Nemaattori op 16-09-2004 00:43 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Fysiek gezien lijkt mij het lichaam van persoon 2 beter vanwege de weerstand. Praktisch gezien is persoon 1 in het voordeel, als het tenminste gaat over een ziekte waar een goed geneesmiddel voor is.

{signature}

Verwijderd

1. Niet ruiker / ruik-handicap / Anosmie en die hebben een eigen forum/vereniging: http://www.ruikenenproeven.nl/

2. Vergelijk die weerstand maar even met een wedstrijd touwtrekken tussen ziekte/besmetting en je afweersysteem. Wie het langst aan het touw kan trekken is het gezondst.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 00:59 ]

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:47

MaDLiVe

.-Observer-.

2) Stel 2 personen krijgen een ziekte op hetzelfde moment. Persoon A wordt al vrij snel ziek ervan, terwijl je het bij persoon B pas veel later tot uiting komt. Welk lichaam is medisch gezien beter: persoon A omdat die er het eerst op reageert of persoon B omdat hij het langer uithoudt?
Stiekem kun je hier eigelijk helemaal niets over zeggen. Je weet namelijk het verloop van het verdere ziektebeeld niet. Je weet niet wie er eerder beter wordt (met of zonder behandeling?). En wat bedoel je precies met medisch gezien? Er spelen nu teveel factoren mee om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

2) In het geval dat ze beide geen ervaring hebben met deze ziekteverwekker, is het mogelijk dat persoon 1, een immunologische overreatie heeft, vergelijkbaar met een allergische reactie. Dat kan best gevaarlijk zijn, dus in dat geval denk ik dat persoon 2 beter af is.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ok dan de volgende.. medische maar ook psychologische vraag. Wat is de latijnse benaming voor iemand die zijn gevoelens niet onder woorden kan brengen (nee het is niet het syndroom van asperger.. is ook niet een latijnse benaming )? Ik heb het geweten.. maar ik ben het weer kwijt.
Pagina: 1