[Sempron] ... overpriced ?

Pagina: 1
Acties:

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Ik zit net door de pricewatch heen te spitten omdat ik op zoek ben naar een nieuwe CPU. Die Sempron processoren zouden de nieuwe budget proc's moeten zijn van AMD dus ik dacht laat ik daar even naar kijken,... en wat schetst mijn verbazing... Ze zijn helemaal niet goedkoop : (prijzen 13 sept. 2004)

AMD Sempron 2400 + ................................65 Euro
AMD Athlon XP 2400+ ................................69 Euro

AMD Sempron 2600+ ................................89 Euro
AMD Athlon XP 2600+ 266MHz. .................80 Euro
AMD Athlon XP 2600+ 333Mhz. .................81 Euro

AMD Sempron 2800+ ...............................112 Euro
AMD Athlon XP 2800+ 512 Kb. ...................99 Euro
AMD Athlon XP 2800+ 256 Kb. ...................121 Euro

Als ik deze prijzen zie dan zie ik absoluut geen reden waarom je zou moeten kiezen voor een Sempron. Waarom heeft AMD dit prijsbeleid ingevoerd ? Ok, ok, het is nieuwe processor en ja die zijn in het begin altijd duurder, maar ik denk dat AMD zo zijn doel voorbij streeft...

..............of gaan er binnenkort belangrijke dingen veranderen ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als ik zo kijk op http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html dan zie ik dat de sempron op een hogere fsb draait. Daarom zal hij wel duurder zijn, omdat (wat ik dan denk) de cpu toch betere prestaties aflevert.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Tja, AMD is nu eenmaal niet meer zo'n goedkoop alternatief als ten tijde van de Thunderbird en Palomino. Dit heeft niets met 'doel voorbij streven' te maken, integendeel, AMD doet het op dit moment naar mijn weten beter dan ooit qua processor verkoop. En als ik zie dat AMD voorlopig nog geen eens aan alle vraag kan voldoen zie ik ook absoluut geen stevige prijsverlaging aankomen. Je moet gewoon het idee loslaten dat je met een AMD voor een dubbeltje op de eerste rang zit, het zijn nu andere tijden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Abbadon schreef op 13 september 2004 @ 09:19:
Tja, AMD is nu eenmaal niet meer zo'n goedkoop alternatief als ten tijde van de Thunderbird en Palomino. Dit heeft niets met 'doel voorbij streven' te maken, integendeel, AMD doet het op dit moment naar mijn weten beter dan ooit qua processor verkoop. En als ik zie dat AMD voorlopig nog geen eens aan alle vraag kan voldoen zie ik ook absoluut geen stevige prijsverlaging aankomen. Je moet gewoon het idee loslaten dat je met een AMD voor een dubbeltje op de eerste rang zit, het zijn nu andere tijden.
Maar ik denk dat als je vooral de laatste tijd, als je AMD koopt, je wel een hele goede processor in handen hebt. En dat als je een Athlon XP 2400+ koopt, je nog steeds goedkoper uit bent, dan dat je een Celly koopt, kwa prestaties.

En AMD zit laatste tijd natuurlijk ook veel in de 64-bit business. Ik heb gehoord dat je al een 64 bit 2800+ hebt voor 80 euro oid. Dan zit je alsnog voor een dubbeltje op de eerste rij (denk ik dan)

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

ik ben hier toevallig ook aan het zoeken naar een budget processor en zie dat duron tegenwoordig niet meer te verkrijgen is. is de sempron dan een goed alternatief?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daarnaast is er bij de ook al wat oudere Athlon XP hier en daar sprake van overstock (overschotten in de magazijn van de winkelier; opslagruimte kost ook geld). De winkeliers verkopen ze dan voor lagere prijzen :) Let wel dat dit de laagste prijzen zijn uit de PW B)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 13-09-2004 09:25 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:53

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Sequence schreef op 13 september 2004 @ 09:24:
ik ben hier toevallig ook aan het zoeken naar een budget processor en zie dat duron tegenwoordig niet meer te verkrijgen is. is de sempron dan een goed alternatief?
Zo te zien dus niet, want voor een snellere XP betaal je minder. Tenzij je voor de 2400+ gaat, dan kun je beter een Sempron nemen door de hogere FSB. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Sequence

Sequence

Online marketing

--MeAngry-- schreef op 13 september 2004 @ 09:28:
[...]

Zo te zien dus niet, want voor een snellere XP betaal je minder. Tenzij je voor de 2400+ gaat, dan kun je beter een Sempron nemen door de hogere FSB. :)
maakt een hogere fsb echt veel uit dan? (gaat btw om een bak voor m'n pa die beetje wil internetten/office'en..., possible mobo: ASRock K7S41 socket A MicroATX ??)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sequence schreef op 13 september 2004 @ 09:39:
[...]

maakt een hogere fsb echt veel uit dan? (gaat btw om een bak voor m'n pa die beetje wil internetten/office'en..., possible mobo: ASRock K7S41 socket A MicroATX ??)
Dan moet je doodsimpel alles het goedkoopste kopen wat er is, want voor internetten/typen zou je zelfs afkunnen met een pentium 2...

Ga dus gewoon naar je pc-boer en regel ff of je hem kan afhelpen van zijn voorraadje >:)

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:29

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Wat is sneller, een Sempron 2200+ of een 2000+ XP? Ik kan geen reviews vinden. De XP is een paar euro duurder.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

[...]

Voor internet of office maakt het niet uit of je een Athlon XP 2400+ neemt of een Sempron 2400+.

Met sommige spellen zal de Sempron 2400+ winnen dankzij de hogere FSB. Met sommige spellen zal de Athlon XP 2400+ weer heer en meester zijn omdat deze een hogere klokfrequentie heeft :).
Helaas heeft de 2400+ maar een 266FSB en dat is een reden waarom is hem niet goed genoeg vindt, een 2500+ is een veel betere keuze. Deze heeft ook een 166FSB (Zoals de Sempron's t/m 2800+) én de 2500+ is een barton, hij beschikt over 512Kb L2 Cache en een lagere klokfrequentie. Hij zal dus ook minder warm worden ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

maakt een hogere fsb echt veel uit dan?
Ja, in de benchmarks zie je dat duidelijk terug :) Hogere FSB = meer bandbreedte. 133MHz DDR = 2,1GB/s en 166MHz DDR = 2,7GB/s.
gaat btw om een bak voor m'n pa die beetje wil internetten/office'en
Hiervoor volstaat een PII/P!!! met Win98.

• Sequence

Sequence

Online marketing

:D
hij heeft nu een P2, maar daar zit geen usb op en met zijn nieuwe digicam wil ie wat nieuws :P

maar ff back ontopic :)
de prijzen die all_by_myself noemt zijn wel de laagste prijzen idd, als ik hier en daar rondkijk dan zijn de prijsverschillen tussen de sempron en athlonXP idd zeer klein (maar de sempron is wel cheaper). dus in dat geval, wat is dan de betere proc (bij gelijk aantal mhz) ?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

BalusC schreef op 13 september 2004 @ 09:44:
[...]
Ja, in de benchmarks zie je dat duidelijk terug :) Hogere FSB = meer bandbreedte. 133MHz DDR = 2,1GB/s en 166MHz DDR = 2,7GB/s.
[...]
Hiervoor volstaat een PII/P!!! met Win98.
Internet/office met Windows 98 :?.
Liever Windows 2000, draait een stuk stabieler :)

Een tijdje geleden heb ik met Aquamark 3 nog wat verschillen getest m.b.t. FSB's.
Hier zijn de Aquamark 3 CPU Scores:
RatingMHzCPU Score
AMD Athlon XP 2600+2083MHz (333FSB)6911
AMD Athlon XP 2400+2000MHz (266FSB)5934
AMD Athlon XP 2000+1667MHz (266FSB)5493
AMD Athlon XP 1667MHz1667MHz (333FSB)6164

Een groot verschil ;).
Zoals je ziet kan een Athlon XP 1667MHz met een 166FSB een XP2400+ "outperformen" met de Aquamark 3 CPU test.
De FSB kan met games nl. een grote impact hebben :).
De laatste "Athlon XP" 1667MHz met een 166FSB is dus eigenlijk een Sempron 2400+ B)

Een draadje over Semprons met veel informatie :)
ervaring met sempron processor

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 13-09-2004 09:49 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31

nwagenaar

God, root. What's the differen

--MeAngry-- schreef op 13 september 2004 @ 09:28:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar wij kunnen als bedrijf nagenoeg niet meer aan de Athlon XP Boxed versions komen. Onze distribiteurs kunnen de Athlon XP niet meer uit voorraad leveren (behalve de 2800+/3000+/3200+ Barton's) waardoor wij in feite moeten kiezen voor AMD Semprons. Dit is het zelfde bij de Duron, deze zijn gewoon niet leverbaar bij onze distribiteurs. Ik denk dat het niet meer lang duurt alvorens de Athlon XP niet meer leverbaar is (behalve de Barton top modellen) voor de consument.

Leuk als je als bedrijf geen keuze meer hebt ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sequence schreef op 13 september 2004 @ 09:46:
hij heeft nu een P2, maar daar zit geen usb op en met zijn nieuwe digicam wil ie wat nieuws :P

maar ff back ontopic :)
de prijzen die all_by_myself noemt zijn wel de laagste prijzen idd, als ik hier en daar rondkijk dan zijn de prijsverschillen tussen de sempron en athlonXP idd zeer klein (maar de sempron is wel cheaper). dus in dat geval, wat is dan de betere proc (bij gelijk aantal mhz) ?
offtopic:
Ik heb zelfs USB op mijn server: P120

Kijk nog eens heel goed of je ook daadwerkelijk geen USB op je mobo hebt zitten, want grote kans dat je alleen maar een kabeltje van je mobo moet aansluiten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Hooglander1 schreef op 13 september 2004 @ 09:23:
[...]

... Ik heb gehoord dat je al een 64 bit 2800+ hebt voor 80 euro oid. Dan zit je alsnog voor een dubbeltje op de eerste rij (denk ik dan)
Nou, voor € 80 heb je écht geen Athlon 64 2800+, die dingen zijn zo'n € 150. Is maar goed ook want anders zouden die Semprons idd wel een absurde prijsstelling hebben :o

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn ook 3rd party USB PCI controllers op de markt ;)
Thandor schreef op 13 september 2004 @ 09:47:
Internet/office met Windows 98 :?.
Liever Windows 2000, draait een stuk stabieler :)
Ik neem wel aan dat zijn vader de PC niet 24/7 laat draaien :P Daarnaast moet je wel minimaal 256MB geheugen voor 2K hebben, liefst 512MB :) Maargoed, voor Internet/officewerk zal geen zak uitmaken of je een XP of een Sempron pakt. Pak gewoon het goedkoopste van de stel CPU's dat je op het oog hebt :Y) Die Sempron 2400+ voor €65 bijvoorbeeld?

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 13-09-2004 09:57 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
De AMD XP 2500+ en hoger zijn ook met 512 KB cache uitgerust en hebben ook 333 fsb die kun je nog het beste nemen. Op dit moment beste prijs / prestatie verhoudingen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Ik gok dat die P2 wel USB heeft >:)

In het ergste geval zou je een USB-kaartje kunnen kopen. Scheelt je weer zo'n 1000 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door j-w op 13-09-2004 10:02 ]

• Sequence

Sequence

Online marketing

scheelt mij niet, scheelt mijn pa, en ik wil die ouwe bak hebben om beetje te prutsen met linux :P en systeempje gaat slechts 2-300 euri kosten ofzo dus het valt nog mee :)
maar tis voor mij dus al wel duidelijk dat de performance nie zo veel scheelt en dat ik dus gewoon op de prijs ga kiezen ;)
tnx en nu echt back ontopic!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Astennu schreef op 13 september 2004 @ 09:58:
De AMD XP 2500+ en hoger zijn ook met 512 KB cache uitgerust en hebben ook 333 fsb die kun je nog het beste nemen. Op dit moment beste prijs / prestatie verhoudingen.
Zoals Nwagenaar hierboven al zei, gaan alle XP's weg, behalve de 3000 en 3200. Als je nog een XP processor daaronder wil, zal je snel moeten zijn, want straks zijn die gewoon niet meer te krijgen of zal je flink moeten zoeken naar zo'n ding.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:03

Richard

Kuru Kuru Kururin

hantheman.tk schreef op 13 september 2004 @ 10:03:
[...]

Zoals Nwagenaar hierboven al zei, gaan alle XP's weg, behalve de 3000 en 3200. Als je nog een XP processor daaronder wil, zal je snel moeten zijn, want straks zijn die gewoon niet meer te krijgen of zal je flink moeten zoeken naar zo'n ding.
Klopt, van de week gezocht naar een 2500+ Barton @ 333 met 512k voor rond de €90 inclusief verzend, maar dat werd al heel erg moeilijk. Stond veel in de pricewatch, maar konden toch niet leveren.

Toen maar voor een 2600+ Barton @ 333 met 512k gegaan voor €100 @ computerzaak op de hoek.

20*350ZO45°

• all_by_myself
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Dus ik begrijp uit bovenstaande dat de meeste processoren die nu nog in de pricewatch staan al eigenlijk niet meer leverbaar zijn,.... hmmmm.. das niet zo'n mooie ontwikkeling,.. een XP2400-2600+ is nog steeds een heel leuke CPU... Dan toch maar even daar naar kijken.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

tip van de week, koop 2ehands.
Is nog goedkoper, en er zijn plenty mensen die naar een amd64 overstappen van een 2400+.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:03

Richard

Kuru Kuru Kururin

all_by_myself schreef op 13 september 2004 @ 10:19:
Dus ik begrijp uit bovenstaande dat de meeste processoren die nu nog in de pricewatch staan al eigenlijk niet meer leverbaar zijn,.... hmmmm.. das niet zo'n mooie ontwikkeling,.. een XP2400-2600+ is nog steeds een heel leuke CPU... Dan toch maar even daar naar kijken.
Wat nog triester is, is dat ik iedere onjuiste prijs aanmeldt aan de T.netcrew via het form-pje alleen wordt de prijs nieteens verwijderd :(

20*350ZO45°

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Richard schreef op 13 september 2004 @ 11:30:
Wat nog triester is, is dat ik iedere onjuiste prijs aanmeldt aan de T.netcrew via het form-pje alleen wordt de prijs nieteens verwijderd :(
Voor dat soort feedback hebben we Buyers Zone ;)

/offtopic
Pagina: 1