Toon posts:

Te weinig "vermogen" voor surround headset én - speakerset?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een surround speakersetje (Philips 5.600) en een surround headset (Zalman ZM-RS6F).
Omdat ik het te lastig vond om telkens achter mijn computer te kruipen als ik van de headset, danwel de boxenset gebruik wilde maken, heb ik 3 jacksplitters in m'n geluidskaart gedrukt en daarop zowel de boxen als de headset aangesloten.
Nu kwam ik er echter achter dat, zodra ik de headset aansloot, er nauwelijks geluid meer komt uit de rearboxjes komt.
Ik heb een Q-Tec 400Watt voeding, maar toch heb ik een vermoeden dat het aan het vermogen ligt.
Bij het aansluiten van mijn videokaart (Ati Radeon 9800SE) had ik namelijk ook al problemen, de tv-out werkte pas nadat ik de scanner-, infrarood- en printerusbstekker uit de computer trok.
Iemand enig idee of het daadwerkelijk aan de voeding legt en/of hoe ik dit oplos?

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 22:51
Dit kan inderdaad aan het vermogen liggen. Een uitgang stuurt meestal een aantal mWatt uit. Als de weerstand die er achter hangt niet correspondeert met de weerstand die de uitgang vereist, dan kan het inderdaad zijn dat het vermogen wordt "opgegeten".
Probeer de volume eens wat hoger te zetten via de pc, misschien dat dit helpt.
Het ligt iig niet aan je PC voeding. Ik zit hier met een Athlon XP 1700 en een (goede) 230 Watt voeding, heb het ook zo aangesloten als jou, en heb deze problemen niet.

Carpe Diem

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Vermogen opgegeten :P ? Het is gewoon puur een impedantie ding. Een output kan maar een bepaalde impedantie aan of hoger. Hoger vind de output "fijner". Een line input van een speakerset heeft een hele hoge impedantie (10KOhm waarschijnlijk), een headset een hele lage. Die speakerset merkt die output niet, die headset wel. De enige oplossing is om de headset eruit te halen als je de speakerset wilt gebruiken (moet toch, anders heb je het geluid van de headset op de achtergrond).
Het heeft iig niks met je voeding te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Patten schreef op 13 september 2004 @ 00:09:
Dit kan inderdaad aan het vermogen liggen. Een uitgang stuurt meestal een aantal mWatt uit. Als de weerstand die er achter hangt niet correspondeert met de weerstand die de uitgang vereist, dan kan het inderdaad zijn dat het vermogen wordt "opgegeten".
Probeer de volume eens wat hoger te zetten via de pc, misschien dat dit helpt.
Het ligt iig niet aan je PC voeding. Ik zit hier met een Athlon XP 1700 en een (goede) 230 Watt voeding, heb het ook zo aangesloten als jou, en heb deze problemen niet.
PC volume staat vol aan, ik heb de rear speakers zelfs harder staan dan de front en center, maar ik hoor ze pas als ik er echter met mijn oor tegenaan ga.
Als ik echter de headset stekker verwijder werkt alles weer perfect :{.

Even extra info over de geluidskaart:

Een onboard Soundmax 6-channel AD1985 audio CODEC op een Asus p4p800 Deluxe moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 13 september 2004 @ 00:13:
Vermogen opgegeten :P ? Het is gewoon puur een impedantie ding. Een output kan maar een bepaalde impedantie aan of hoger. Hoger vind de output "fijner". Een line input van een speakerset heeft een hele hoge impedantie (10KOhm waarschijnlijk), een headset een hele lage. Die speakerset merkt die output niet, die headset wel. De enige oplossing is om de headset eruit te halen als je de speakerset wilt gebruiken (moet toch, anders heb je het geluid van de headset op de achtergrond).
Het heeft iig niks met je voeding te maken.
Het geluid van de headset op de achtergrond is niet storend, dus dat is op zich niet zo'n probleem.
Die jacksplitters heb ik echter juist gekocht zodat ik niet telkens achter de computer hoef om stekkers te verwisselen of te verwijderen.
Is er niet een andere oplossing om gewoon de "geluidskaart-output" te verhogen ofzo?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 11:06

TheBorg

Resistance is futile.

Zoals Jag zegt, er is weinig aan te doen. Enige oplossing is een mixertje erachter met twee outputs of een actieve splitter :)

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op 13 september 2004 @ 00:25:
Zoals Jag zegt, er is weinig aan te doen. Enige oplossing is een mixertje erachter met twee outputs of een actieve splitter :)
Wat kost een actieve splitter dan en wat houdt een actieve splitter eigenlijk in :?
En waar zijn ze (online) verkrijgbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 00:29 ]

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

erm...sluit je headset gewoon via een verlengkabeltje aan op de splitter, zodra je dat ding gaat gebruiken. Kun je anytime je headset loskoppelen zonder dat je achter je kast hoeft te kruipen en het kost geen f*** :)

Dus ffe voor de goede orde: Audio-uit --> splitter --> verlengkabel naar voorkant --> headset

edit:

ok, dan gebruik je 3 verlengkabeltjes, zelfde idee :P

[ Voor 56% gewijzigd door PhatFish op 13-09-2004 00:49 ]

...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 11:06

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 00:28:
[...]

Wat kost een actieve splitter dan en wat houdt een actieve splitter eigenlijk in :?
En waar zijn ze (online) verkrijgbaar?
Geen idee of het voor de consument te koop is. Soms zie je het wel tussen het PA/Disco spul. Het is typisch iets om zelf te maken voor een paar euro :)
Eerst wordt het signaal door een klein versterkertje gebufferd zodat je geluidskaart precies de goede impedantie "ziet". Aan de uitgang van dat buffertje komen dan zoveel als je wil kleine versterkertjes die je allemaal met verschillende impedanties mag belasten.

Misschien heb je een oude versterker met een line in en line out, plus een koptelefoon aansluiting. Dat werkt ook. :)

Verwijderd

Topicstarter
PhatFish schreef op 13 september 2004 @ 00:37:
erm...sluit je headset gewoon via een verlengkabeltje aan op de splitter, zodra je dat ding gaat gebruiken. Kun je anytime je headset loskoppelen zonder dat je achter je kast hoeft te kruipen en het kost geen f*** :)

Dus ffe voor de goede orde: Audio-uit --> splitter --> verlengkabel naar voorkant --> headset

edit:

ok, dan gebruik je 3 verlengkabeltjes, zelfde idee :P
Dat was ook in het begin de bedoeling...
Maar bij Dixons waren niet eens stereo verlengkabels verkrijgbaar en bij de expert probeerde de verkoper me een oor aan te naaien, dus daar ben ik ook maar zo snel mogelijk weer vertrokken.
19,5 euro kostten 3 vijfmeterkabeltjes trouwens, ze hadden er echter geen 3 op voorraad, dus was ik nog geen steek verder... :{.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

tjsa.. splitten betekent zo'n beetje halveren he.. das zonde

je moet een schakelkastje maken..

3 x 3.5 male jacks
3 x stukje snoer van pc naar doosje op bureau
6 x 3.5 female jacks
3 x schakelaar

schakelaars naar boven en je speakers krijgen prik en schakelaars naar beneden en je headset krijgt prik

of je zorgt voor een moederbord (of geluidskaart) met spdif + analoge uitgangen (iets als a7n8x-e deluxe maar waarschijnlijk heb je nog wel meer keus).. dan hang je een compatibele speakerset aan je spdif en je headset aan de analoge uitgangen zodat je geen problemen meer hebt

[ Voor 8% gewijzigd door Pixal op 13-09-2004 04:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pixal schreef op 13 september 2004 @ 04:49:

je moet een schakelkastje maken..

3 x 3.5 male jacks
3 x stukje snoer van pc naar doosje op bureau
6 x 3.5 female jacks
3 x schakelaar

schakelaars naar boven en je speakers krijgen prik en schakelaars naar beneden en je headset krijgt prik
Is iets dergelijks niet gewoon in de winkel te verkrijgen dan?
Ik kan zelf best een beetje knutselen, maar vrees dat het dan óf niet helemaal optimaal zou werken óf er gewoon hardstikke lelijk uit komt te zien...

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb nog wel zo'n kant en klaar switch kastje liggen, kon je met een knop wisselen tussen koptelefoon een geluidsset, was echter wel gewoon voor stereo. (surround koptelefoon is sowieso een beetje onzin btw).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
is verkrijgbaar bij FNAC :)

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 02:20:
[...]

Dat was ook in het begin de bedoeling...
Maar bij Dixons waren niet eens stereo verlengkabels verkrijgbaar en bij de expert probeerde de verkoper me een oor aan te naaien, dus daar ben ik ook maar zo snel mogelijk weer vertrokken.
19,5 euro kostten 3 vijfmeterkabeltjes trouwens, ze hadden er echter geen 3 op voorraad, dus was ik nog geen steek verder... :{.
Al eens de MediaMarkt geprobeerd? Daar betaal je wat meer, maar het is er te vinden en op voorraad, is mijn ervaring. En voor hetzelfde geld kun je ook wel bij de doe-het-zelf speciaalzaken terecht (Okaphone is er een voorbeeld van, zit in Groningen, weet niet of ze meerdere vestigingen hebben).

...

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 13 september 2004 @ 13:30:
Ik heb nog wel zo'n kant en klaar switch kastje liggen, kon je met een knop wisselen tussen koptelefoon een geluidsset, was echter wel gewoon voor stereo. (surround koptelefoon is sowieso een beetje onzin btw).
Zoiets heb ik zelf ook al eens in elkaar geknutseld, gewoon twee kabels achter 1 simpel schakelaartje aansluiten...
Maar ik ga liever niet in mijn surround draadjes knippen :|

Verwijderd

Topicstarter
Is het eigenlijk niet gewoon mogelijk om er een 2e geluidskaart in te gooien en daar 1 van de 2 op aan te sluiten?

• Jag

Jag

Pixal schreef op 13 september 2004 @ 04:49:
Nee hoor, als je twee lampen in een stekkerblok prikt gaan ze toch ook niet zachter branden :) ?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jag schreef op 14 september 2004 @ 20:38:
[...]
Nee hoor, als je twee lampen in een stekkerblok prikt gaan ze toch ook niet zachter branden :) ?
maar ze verbruiken wel 2 keer zoveel.. stekkerblok kan het leveren maar een simpele audio uitgang niet

doe maar es een splitter op een discman, dan 2 headsets eraan. misschien niet gehalveerd maar het geluid kan niet meer zo hard nu

zeg liever tegen de TS dat ie onzin lult want als je 2 lampen in een stekkerblok prikt gaan ze toch ook niet zachter branden? ;) over appels en peren gesproken

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 15-09-2004 02:45 ]

• langgelee2002
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06-2018
Ik heb op dezelfde manier mijn headset en een philips versterker aangesloten. Op de tweede poort (achter, quadraphonie) zit een zware Yamaha versterker. Geen probleem bij mij. (480 watt antec truepower)

Promoter of no cheats and fair play

Verwijderd

Topicstarter
yakamitsu schreef op 15 september 2004 @ 02:56:
Ik heb op dezelfde manier mijn headset en een philips versterker aangesloten. Op de tweede poort (achter, quadraphonie) zit een zware Yamaha versterker. Geen probleem bij mij. (480 watt antec truepower)
Tja, zolang versterkers niet aan bomen groeien, zoek ik toch liever naar een goedkopere oplossing ;)

• Jag

Jag

Pixal schreef op 15 september 2004 @ 02:43:
[...]

maar ze verbruiken wel 2 keer zoveel.. stekkerblok kan het leveren maar een simpele audio uitgang niet

doe maar es een splitter op een discman, dan 2 headsets eraan. misschien niet gehalveerd maar het geluid kan niet meer zo hard nu

zeg liever tegen de TS dat ie onzin lult want als je 2 lampen in een stekkerblok prikt gaan ze toch ook niet zachter branden? ;) over appels en peren gesproken
Nee, da's geen appels en peren vergelijken. Het gaat er namelijk om dat je een spanningsbron hebt en dan twee weerstanden parrallel zet. Het maakt in principe niet uit of je er een weghaalt, over die andere blijft dezelfde spanning staan. Zo ook met twee apparaten op 1 output: of je nou 1 of 2 inputs aan 1 outputs hangt, in principe krijgen die twee inputs gewoon hetzelfde signaal als wanneer het maar 1 zou zijn. Tenzij wat je er aanhangt een te lage impedantie heeft voor de output of de output heeft zelf een hoge impedantie, dan maakt het wel uit. Maar als je gewoon met 10K inputs werkt maakt splitten nagenoeg niets uit. Het is iig niet zo dat het signaal verdeeld wordt of iets in die geest.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jag schreef op 15 september 2004 @ 15:30:
[...]
Nee, da's geen appels en peren vergelijken. Het gaat er namelijk om dat je een spanningsbron hebt en dan twee weerstanden parrallel zet. Het maakt in principe niet uit of je er een weghaalt, over die andere blijft dezelfde spanning staan. Zo ook met twee apparaten op 1 output: of je nou 1 of 2 inputs aan 1 outputs hangt, in principe krijgen die twee inputs gewoon hetzelfde signaal als wanneer het maar 1 zou zijn. Tenzij wat je er aanhangt een te lage impedantie heeft voor de output of de output heeft zelf een hoge impedantie, dan maakt het wel uit. Maar als je gewoon met 10K inputs werkt maakt splitten nagenoeg niets uit. Het is iig niet zo dat het signaal verdeeld wordt of iets in die geest.
maar blijkbaar wordt daar niet mee gewerkt aangezien deze persoon last heeft van te weinig vermogen.. en zo ook als je met meerdere koptelefoons aan één discman hangt.. batterijen gaan minder lang mee en het het volume gaat niet zo hoog

• Jag

Jag

Klopt, hij moet er ook gewoon een switch boxje tussen knopen. Maar ik reageerde gewoon op je opmerking dat splitten halveren is, dat is echt een misverstand! Het kan zijn dat je met een hele lage impedantie de output vermindert, maar met halveren heeft het zoiezo niks te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Nevermind :)

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 16:03 ]

Verwijderd

Jag schreef op 15 september 2004 @ 23:50:
Klopt, hij moet er ook gewoon een switch boxje tussen knopen. Maar ik reageerde gewoon op je opmerking dat splitten halveren is, dat is echt een misverstand! Het kan zijn dat je met een hele lage impedantie de output vermindert, maar met halveren heeft het zoiezo niks te maken.
Het heeft inderdaad niks met halveren te maken, want het kan nog erger. Stroom kiest de weg van de minste weerstand. De aansluiting met de hoogste impendantie kan dus 3x zo hoog zijn als de aansluiting met de laagste. Blijft er dus maar een kwart van het vermogen over. Kwart? :? Ja, want 1+3x1=4 :+
Pagina: 1