[Asus K8V SE Deluxe] SATA RAID van VIA of Promise?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Elimination
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-05-2025
Ik ben van plan om een raid 0 configuratie in werk te stellen met de volgende producten:

Asus k8v Se Deluxe
AMD Athlon64 3400+
2x Take-MS 512mb DDRram pc3200
2x Samsung 160GB 7200rpm SATA150 8MB FDB (1 komt er nog aan)

En nu heb ik eens goed de handleiding doorgelezen en daar kan ik (als het goed is) op 2 verschillende manieren de raid config realiseren.

Quote:

".... The motherboard includes the Promise PDC20378 controller chipset to support Redundant array of Independent Disks (RAID) configurations. Using two Serial ATA harddisks SATA_RAID1/SATA_RAID2 interfaces, and two UltraDMA133 hard disks on the PRI_RAID interface, you may set up..." Bron: Handleiding Asus k8v SE Deluxe

".... The motherboards includes a high performance IDE RAID controller integrated in the VIA VT8237 southbridge chipset. It supports RAID 0 and RAID 1 with two independent Serial ATA channels..." Bron: Handleiding Asus k8v SE Deluxe

Layout van Asus k8v SE Deluxe

Nu kan ik er helemaal naast zitten |:( 8)7 , maar ik denk dat het dus op allebei de manieren mogelijk is. Helaas kan ik het nu niet uitproberen, vandaar dat ik even vraag of iemand al eerder zo'n ervaring heeft gehad. Heb verder niets gevonden op het forum en ook niet echt iets op google. Mocht iemand nu wél een goed resultaat hebben gevonden, wijs me dan op mijn fouten en post de link waar ik mijn antwoord kan vinden.

Mijn vraag is dus, mocht het op allebei de manieren mogelijk zijn, wat zijn de verschillen qua performance? (en misschien andere eigenschappen die misschien essentiëel zijn)

Edit: Afbeelding gewijzigd naar een link; staat wat minder lomp

[ Voor 5% gewijzigd door Elimination op 12-09-2004 22:44 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Johan Hurkmans schreef op 12 september 2004 @ 22:31:
Nu kan ik er helemaal naast zitten |:( 8)7 , maar ik denk dat het dus op allebei de manieren mogelijk is.
Dat heb je goed :) Er zitten twee RAID controllers op. Die van de VIA southbridge en een 3rd party fabrikant: Promise.
Mijn vraag is dus, mocht het op allebei de manieren mogelijk zijn, wat zijn de verschillen qua performance? (en misschien andere eigenschappen die misschien essentiëel zijn)
Dat verschilt per systeemconfiguratie. Dus gewoon even 1 weekje op de ene controller testen/benchen en de andere week op de andere controller. Daarna kun je vergelijken. Daar ben je toch Tweaker voor? ;) Vergelijkingsmateriaal van andere gebruikers kun je vinden in het grote RAID0 scores topic (linkje kun je in de FAQ van dit subforum vinden onder Benchmarktopics).

Verwijderd

Ik zit dus met precies dezelfde vraag. Wel ben ik al enige tijd bezig met het lezen van tientallen forums en reviews en eerlijk gezegd ben ik bar weinig tegen gekomen.

Maar van wat ik tot nog toe ben tegengekomen komt de Proimise iets beter uit de verf.

Maar nogmaals.. ik ben zelf ook heel benieuwd.

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 13:16
Bij mij presteerde de via controller een heel stuk beter als de promise tijdens het testen met HDTach.

De promise controller heeft ook zoveel tijd nodig om een aray te vinden tijdens het booten en dat is niet alleen bij deze onboard controller.

[ Voor 3% gewijzigd door Sanchezzz op 12-09-2004 22:43 ]

• Elimination
BalusC schreef op 12 september 2004 @ 22:34:
Dat verschilt per systeemconfiguratie. Dus gewoon even 1 weekje op de ene controller testen/benchen en de andere week op de andere controller. Daarna kun je vergelijken. Daar ben je toch Tweaker voor? ;) Vergelijkingsmateriaal van andere gebruikers kun je vinden in het grote RAID0 scores topic (linkje kun je in de FAQ van dit subforum vinden onder Benchmarktopics).
Goed, ik zal het allemaal testen zodra ik de 2e harddisk binnen heb. Zodra het zover is, zal ik hier de resultaten nog even posten voor de andere mensen die met dezelfde vraag zitten. Maar goed, zoals BalusC zei; dat kan per systeemconfiguratie verschillen.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties O+

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, ik dacht dat het topic reeds in OM stond, maar het staat gewoon in PMG 8)7

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers dus :)

Ik heb even voor je in het RAID0 scores topic gebladerd, hier kun je de meest recente en complete benches terugvinden: [rml]GekkeRipper in "[ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores!"[/rml]

• Elimination
Niet erg groot die verschillen GekkeRipper :) word toch zelf proberen.

Edit: Typo

[ Voor 14% gewijzigd door Elimination op 12-09-2004 23:25 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbord en heb een Maxtor 200gb en een Maxtor 160gb, kunnen deze schijven gewoon samen in RAID 0 staan ondanks dat ze een ongelijke grote hebben??? en Kan raid 0+1 of alleen raid 1 ook?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de RAID FAQ dat je via de FAQ van dit subforum kunt vinden :)

Verder is het niet de bedoeling om op zichzelf staande vragen in andermans topics te posten. Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.