Geen DTS-signaal

Pagina: 1
Acties:

• Def_Os
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 03:13
Ik krijg het niet voor elkaar om het DTS-signaal van de DVD's die ik op mijn computer afspeel, naar mijn receiver te sturen via mijn optische verbinding.

Het ligt niet aan de bekabeling of aan de receiver.
(1) Ik kan een optisch signaal doorsturen aan mijn receiver: ik speel dagelijks stereo-MP3'tjes af via deze weg.
(2) Ik heb mijn stand-alone DVD-speler aangesloten en de DTS-functies aangezet, en hoppa: alles werkte.

Ik kan bovendien softwarematig DTS decoden op mijn computer en de kanalen analoog naar mijn receiver sturen. (Wat ik echter wil, is dat mijn receiver het decoderen voor zijn rekening neemt.)

Conclusie: mijn geluidskaart geeft mijn DTS-signaal niet goed door.

Het is een Terratec Aureon Space 7.1. Ik gebruik de laatste drivers en heb verder geen problemen.

Hieronder een plaatje van het Control Panel.
Afbeeldingslocatie: http://rkooten.demon.nl/~nico/dtsprob.jpg

De keuzes bij SPDIF Out zijn de instellingen zoals beschreven in de handleiding (en zoals ik ze zelf ook logisch vind), maar een DTS-signaal doorgeven, ho maar.

Iemand ideeën? Alvast bedankt! :)

Anyone who's ever played a part // They wouldn't turn around and hate it

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je al een dobly digital track geprobeerd? en PCM? Oftwel: weet je zeker dat er sowieso wat doorgegeven wordt?
"(2) Ik heb mijn stand-alone DVD-speler aangesloten en de DTS-functies aangezet, en hoppa: alles werkte."
Aangesloten op de receiver neem ik aan? (dus de receiver kan DTS dus decoderen?) (Ik controleer dit maar ff, want je weet het niet hoor...)

Life is not about specs, it is about joy!

• Def_Os
bartvl schreef op 12 september 2004 @ 21:33:
Heb je al een dobly digital track geprobeerd? en PCM? Oftwel: weet je zeker dat er sowieso wat doorgegeven wordt?
PCM is geen probleem. Een AC3-signaal wordt wel doorgegeven, maar volgens mij komt er alleen een stereo-signaal bij mijn receiver aan (kan dit eigenlijk wel?).
bartvl schreef op 12 september 2004 @ 21:33:
"(2) Ik heb mijn stand-alone DVD-speler aangesloten en de DTS-functies aangezet, en hoppa: alles werkte."
Aangesloten op de receiver neem ik aan? (dus de receiver kan DTS dus decoderen?) (Ik controleer dit maar ff, want je weet het niet hoor...)
Inderdaad. :)

Verwijderd

Ik heb dat zelf ook eens gehad, maar dan met mijn SB Live Digital
Daar zit een DD5.1 / DTS decoder chip op. Bleek dus dat in de software van de kaart een vinkje stond bij AC3 Decode. Toen ik die afvinkte kwam er wel een DD5.1/DTS geluid aan in mijn receiver (DTS lampje ging ook in ene aan toen), daarvoor dus niet.
Wellicht zit er ergens in jouw software ook zo'n optie?

't kan overigens ook nog in de DVDspeler software zitten (bijv. PowerDVD), als die ook niet op SPDIF staat dan komt er ook geen digitaal signaal je receiver in.

• Def_Os
Dat vakje om af te vinken is er, volgens de handleiding, bij mij eentje om aan te vinken: het non-audio-vakje dat je in het plaatje ziet. Maakt geen verschil of ik deze aan of uit zet. :'(

Softwarematige instellingen staan op 'SPDIF gebruiken' bij de spelers die ik getest heb (PowerDVD, Media Player Classic).

Verwijderd

[guess mode]
Klopt het dat:
-DTS 44.1 khz sample frequentie is
-veel geluidskaarten alleen 48kHz kunnen uitsturen
-DTS signaal niet tegen deze Sample Rate Conversie kan
[guess mode\]
Lukt het afspelen van een DTS wav file wel?

Verwijderd

Duffe vraag, maar de PowerDVD versie ondersteund die wel DTS? De standaard PowerDVD die meegeleverd is met die kaart niet namelijk.

Zie ook:
http://www.itweek.co.uk/products/hardware/1140776:
PowerDVD XP is provided for movie playback, with support for Dolby Digital EX but sadly not DTS audio. Given the price, this seems a little mean.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:46

Jag

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 22:37:
[guess mode]
Klopt het dat:
[guess mode\]
DTS heeft niets met sample frequentie te maken (oorspronkelijk wel natuurlijk), het is een data signaal. Jij hebt het over een pcm signaal.

Verwijderd

Misschien heb je AC3Filter nog op je PC staan?!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 22:37:
[guess mode]
Klopt het dat:
[guess mode\]
ok, sinds wanneer heeft DTS een 44.1 khz sample freq.
en geluidskaarten alleen 48khz uit??
als dit bij jou het geval is, dan heb je wel een hele rare geluidskaart.
DTS is meestel gecodeerd op 96khz bij 24 bits.

Wat btw het mogelijk probleem kan zijn.... probeer eens of je DVD-Audio kan sturen via je spdif of andere audio op hoge sampling frequenties, bijvoorbeeld 192Khz 24 bits

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Def_Os
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 23:01:
Duffe vraag, maar de PowerDVD versie ondersteund die wel DTS? De standaard PowerDVD die meegeleverd is met die kaart niet namelijk.
Mijn versie wel. En Media Player Classic ook.
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 23:07:
Misschien heb je AC3Filter nog op je PC staan?!
Ja, hoezo? :?
ThunderNet schreef op 12 september 2004 @ 23:11:
Wat btw het mogelijk probleem kan zijn.... probeer eens of je DVD-Audio kan sturen via je spdif of andere audio op hoge sampling frequenties, bijvoorbeeld 192Khz 24 bits
Dat begrijp ik niet helemaal... Hoe moet ik dat doen en waarom?

[ Voor 28% gewijzigd door Def_Os op 12-09-2004 23:17 ]

Verwijderd

Die zet 5.1 signalen om in 2.0 Probeer eens een uninstall, misschien dat het werkt.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Waarom uninstall.

Ga naar het configuratiescherm. Dubbelklik op AC3 filter. Klik bij "Output Speakers" op de onderste (spdif). Nu geeft hij ac3 signaal rechtstreeks aan de receiver die het verder uitzoekt.

Klaar

[ Voor 26% gewijzigd door Pixal op 13-09-2004 04:55 ]

Verwijderd

Op onderstaande site staan enkele DTS test WAVs:
http://www.sr.se/multikanal/index.stm
Deze WAVs hebben een samplefreq van 44.1 kHz. De WAVs bevatten echter compressed DTS audio data, en simpelweg afspelen resulteert in snerpende ruis.

Voor hardware DTS decoding is een geluidskaart nodig die SPDIF kan met 44.1kHz samplerate. Geluidskaarten die aan de AC97 standaard voldoen kunnen alleen 48kHz uitsturen op SPDIF waardoor hardware decoding volgens mij nooit kan werken.

zie ook:
http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/dtsonpc.pdf

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 07:44:
Op onderstaande site staan enkele DTS test WAVs:
http://www.sr.se/multikanal/index.stm
Deze WAVs hebben een samplefreq van 44.1 kHz. De WAVs bevatten echter compressed DTS audio data, en simpelweg afspelen resulteert in snerpende ruis.

Voor hardware DTS decoding is een geluidskaart nodig die SPDIF kan met 44.1kHz samplerate. Geluidskaarten die aan de AC97 standaard voldoen kunnen alleen 48kHz uitsturen op SPDIF waardoor hardware decoding volgens mij nooit kan werken.

zie ook:
http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/dtsonpc.pdf
Gelukkig is de TerraTec Aureon 7.1 Space (en 5.1 Sky) niet gebaseerd op de AC97-standaard en kan ie wel gewoon 32, 44.1, 48, 88.2, 96 en 192 kHz uitspuwen :P

Bovendien gaat't bij die 48kHz om een PCM-signaal, AC3 en DTS zouden gezien moeten worden als datasignalen die rechtstreeks naar de digitale uitgang gestuurd zouden moeten worden. Als dat met een 44.1 kHz-DTS-signaal niet lukt, dan lukt dat met 48 kHz DTS of 48 kHz AC3 signalen ook niet.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Def_Os
Flotter schreef op 13 september 2004 @ 09:41:
[...]

Gelukkig is de TerraTec Aureon 7.1 Space (en 5.1 Sky) niet gebaseerd op de AC97-standaard en kan ie wel gewoon 32, 44.1, 48, 88.2, 96 en 192 kHz uitspuwen :P

Bovendien gaat't bij die 48kHz om een PCM-signaal, AC3 en DTS zouden gezien moeten worden als datasignalen die rechtstreeks naar de digitale uitgang gestuurd zouden moeten worden. Als dat met een 44.1 kHz-DTS-signaal niet lukt, dan lukt dat met 48 kHz DTS of 48 kHz AC3 signalen ook niet.
Bedankt voor de opheldering. Daar ligt het dus niet aan. Leek me ook al sterk, aangezien Terratec met grote woorden verkodigt dat deze kaart DTS signalen kan doorgeven naar externe decoders...

Maar nu weer terug naar mijn probleem! ;)
Ja, ik heb trouwens ook AC3filter goed geconfigureerd.

Is er niemand die ook een Aureon heeft en DTS naar buiten stuurt? :?

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28

Flotter

Pelipper!

Ik heb die site die six10again noemde net even bekeken, maar dat is heel iets anders. Daar gaat het over wave-files die je met je pc of cd-speler afspeelt alsof het gewone audio is (44.1 kHz, 16 bit stereo). Op de analoge uitgang hoor je dan ruis, maar een dts-receiver aan de digitale uitgang zou daar dan meerkanaals geluid van kunnen maken.

Weet iemand toevallig een programmaatje/plugin om dat soort files af te spelen op de pc zonder dtsreceiver? :P

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Def_Os schreef op 13 september 2004 @ 11:17:
[...]

Bedankt voor de opheldering. Daar ligt het dus niet aan. Leek me ook al sterk, aangezien Terratec met grote woorden verkodigt dat deze kaart DTS signalen kan doorgeven naar externe decoders...

Maar nu weer terug naar mijn probleem! ;)
Ja, ik heb trouwens ook AC3filter goed geconfigureerd.

Is er niemand die ook een Aureon heeft en DTS naar buiten stuurt? :?
Ik heb ook een Aureon en gebruik hem in m'n HTPC.
DTS werkt zover ik kan nagaan prima.
De optie non-audio heb ik iig uit staan.
Ik zal vanavond even kijken hoe ik het precies heb.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
IK heb een sky(z'n 5.1 broertje) en daarmee werkt het perfect. Waar je op moet letten. Met de huidige(niet beta) drivers moet sensaura uit staan. Ik heb mijn drivers wat aangepast zodat ik sensaura en dd/dts wel tegelijk werkt net zoals de beta drivers dat kunnen. Er is echter nog wat mis met je drivers zo te zien, want het plaatje hoort er zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://ferry.student.utwente.nl/images/aureon.gif
Zoals je ziet is bij mij het master clock deel wel actief en dat is bij jou niet het geval. Ik weet niet hoe dit kan, maar ik kan jou situatie niet nabootsen.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

cool_zero schreef op 13 september 2004 @ 15:16:
IK heb een sky(z'n 5.1 broertje) en daarmee werkt het perfect. Waar je op moet letten. Met de huidige(niet beta) drivers moet sensaura uit staan. Ik heb mijn drivers wat aangepast zodat ik sensaura en dd/dts wel tegelijk werkt net zoals de beta drivers dat kunnen. Er is echter nog wat mis met je drivers zo te zien, want het plaatje hoort er zo uit te zien:
[afbeelding]
Zoals je ziet is bij mij het master clock deel wel actief en dat is bij jou niet het geval. Ik weet niet hoe dit kan, maar ik kan jou situatie niet nabootsen.
Zo hoort hij te staan, mijn Aureon Space die nu in de huiskamer PC zit moet ook op deze manier afgesteld staan om DTS door te geven. Sensaura heb ik altijd uit staan. Hope this helps :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Def_Os
Pfoe, gelukt! 8)

Maar waar het nou precies aan lag...
Ik heb eerst de oude (niet-beta) drivers geïnstalleerd en Sensaura uitgeschakeld. Gevolg: DD werkte opeens prima.

Maar na het installeren van WinDVD werkt DTS pas. Media Player Classic of AC3filter zal wel een probleem hebben gegeven (mogelijk in combinatie met mijn Aureon).

Anyway, ik zit nu lekker naar mijn nieuwe DVD van Opeth te luisteren (Lamentations). Fan-tas-tisch...

Iedereen bedankt!

/edit
Ik gebruik nu trouwens de instellingen die hierboven getoond zijn. Het maakt niet uit of ik 'Non-audio signal' aan of uit zet; mijn receiver herkent alles zonder problemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Def_Os op 13-09-2004 21:20 ]

Pagina: 1