NetBEUI is eenvoudiger, maar je krijgt er wel enorm veel geblaat van op je netwerk! (oftewel: continu activiteit)
Als je internet wilt delen via je netwerk dan zal je sowieso TCP/IP moeten gebruiken, aangezien dat nu eenmaal 'het Internetprotocol' is, en als zodanig het enige dat Internetverkeer kan routeren.
Als ik jou was zou ik altijd voor TCP/IP kiezen; het is misschien wat moeilijker in te stellen (maar dat valt ook wel mee), maar het is ook enorm veelzijdig. Daarnaast maakt tegenwoordig ieder zichzelf respecterend netwerkprogramma ( /spel ) er gebruik van.
-- aanvulling
Omdat NetBEUI niet over het internet te routeren is is het natuurlijk wel extreem veilig om het op je LAN te gebruiken (maar dan kan je dus ook geen internet delen). Van de andere kant: TCP/IP kun jeook net zo veilig instellen als je zelf wilt.
Even een vlugge note over hoe je een TCP/IP netwerk aanlegt:
1) Zorg dat alle PC's in dezelfde workgroup zitten. Dit kun je instellen bij Netwerkidentificatie, een tabje in het systeemeigenschappen venster.
2) Zorg dat ze allemaal een gepaste en unieke naam hebben. Dit stel je bij hetzelfde tabje in.
3) Zorg dat op je netwerkadapter de volgende protocollen zijn geinstalleerd (te vinden bij Eigenschappen voor LAN-verbinding onder Netwerk- en inbelverbindingen):
- Client voor Microsoft-netwerken
- Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken (als je bestanden/printers wilt delen tenminste)
- Internet-protocol (TCP/IP)
4) Geef het Internet-protocol (TCP/IP) de volgende eigenschappen (variaties zijn mogelijk maar zo doe ik het altijd)
- Het volgende IP-adres gebruiken:
-- IP-adres: 192.168.0.x (Voor de x nummer je de computers in het netwerk opeenvolgend, dus 192.168.0.1, 192,168.0.2 enz)
-- Subnetmask: 255.255.255.0
-- Standaardgateway: 192.168.0.x (Als je internet wilt delen vul je hier op alle andere comuters het IP-adres van de computer die de Internetverbinding heeft in)
- DNS-serveradres automatisch verkrijgen
Voor veiligheidsinstellingen kun je in het Geavanceerd venster terecht, onder Opties. (IPsecurity, TCP/IP filtering)
Op deze manier zou het meteen moeten werken...
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1