Toon posts:

TCP/IP of NetBEUI

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben thuis een netwerk aan het instaleeren maar ik heb de volgende vraag.
wat voor protocol is het veiligste TCP/IP of NetBEUI ?
en hoe moet ik het instellen
thnx roscoz

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-08 18:20

johnwoo

3S-GTE

NetBEUI is eenvoudiger, maar je krijgt er wel enorm veel geblaat van op je netwerk! (oftewel: continu activiteit)
Als je internet wilt delen via je netwerk dan zal je sowieso TCP/IP moeten gebruiken, aangezien dat nu eenmaal 'het Internetprotocol' is, en als zodanig het enige dat Internetverkeer kan routeren.
Als ik jou was zou ik altijd voor TCP/IP kiezen; het is misschien wat moeilijker in te stellen (maar dat valt ook wel mee), maar het is ook enorm veelzijdig. Daarnaast maakt tegenwoordig ieder zichzelf respecterend netwerkprogramma ( /spel ) er gebruik van.

-- aanvulling
Omdat NetBEUI niet over het internet te routeren is is het natuurlijk wel extreem veilig om het op je LAN te gebruiken (maar dan kan je dus ook geen internet delen). Van de andere kant: TCP/IP kun jeook net zo veilig instellen als je zelf wilt.

Even een vlugge note over hoe je een TCP/IP netwerk aanlegt:
1) Zorg dat alle PC's in dezelfde workgroup zitten. Dit kun je instellen bij Netwerkidentificatie, een tabje in het systeemeigenschappen venster.

2) Zorg dat ze allemaal een gepaste en unieke naam hebben. Dit stel je bij hetzelfde tabje in.

3) Zorg dat op je netwerkadapter de volgende protocollen zijn geinstalleerd (te vinden bij Eigenschappen voor LAN-verbinding onder Netwerk- en inbelverbindingen):
- Client voor Microsoft-netwerken
- Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken (als je bestanden/printers wilt delen tenminste)
- Internet-protocol (TCP/IP)

4) Geef het Internet-protocol (TCP/IP) de volgende eigenschappen (variaties zijn mogelijk maar zo doe ik het altijd)
- Het volgende IP-adres gebruiken:
-- IP-adres: 192.168.0.x (Voor de x nummer je de computers in het netwerk opeenvolgend, dus 192.168.0.1, 192,168.0.2 enz)
-- Subnetmask: 255.255.255.0
-- Standaardgateway: 192.168.0.x (Als je internet wilt delen vul je hier op alle andere comuters het IP-adres van de computer die de Internetverbinding heeft in)
- DNS-serveradres automatisch verkrijgen

Voor veiligheidsinstellingen kun je in het Geavanceerd venster terecht, onder Opties. (IPsecurity, TCP/IP filtering)

Op deze manier zou het meteen moeten werken...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Topicstarter
TCP/IP heb werkt wel maar ik begreep dat NetBEUI veiliger is
maar dat krijg ik niet aan de gang

Verwijderd

Als ik mijn computer instel op NETBEUI en ik hang hem in jouw netwerk, dan roepen jouw computers gelijk: hier zijn wij! Met naam en toenaam. Bij TCP/IP zal dat niet gebeuren tenzij ik de TCP/IP instellingen goed configureer..........
Wat is dan "veiliger"?
|:(

Verwijderd

waarom moet het veilig zijn dan? het is toch een thuisnetwerkje ?
neem gewoon TCP/IP, inderdaad nodig als je ook internet wilt sharen

Het is ook vrij makkelijk in te stellen.

"veilig" is als je een firewall installed hebt

Verwijderd

Topicstarter
nu gebruik ik als fire wall zone alarm pro.
Ik geloof dat hij wel redelijk progamma is, maar als ik mijn internet toch niet hoef te delen en aleen printer en en bestanden deel is NetBEUI geschikt leek mij.
maar mijn probleem is niet mijn kueze maar hoe kan ik NetBEUI configureren.
of weet iemand een goede site waar ik een goede configuratie kan vinden

• DragonFly
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 22:34
Sorry hoor, Onzin. NetBEUI is voor een klein netwerkje veel makkelijker en sneller dan TCP/IP. Met NetBEUI heb je veel minder system-overhead, resource en memory gebruik. het is makkelijker te configureren, is makkelijker te beveiligen voor "invloed van buitenaf". Dit alles mits JUIST geconfigureed natuurlijk. Volgens b.v. Shieldsup (http://grc.com) zit ik potdicht (zonder firewall). Dat is met TCP/IP wel anders.

Enne........ nooit gehoord van ShareTheNet. Dit proggie deelt gewoon je (internet)verbinding via NetBEUI. Al je internetproggies (ICQ e.d) werken perfect.

Het blijft natuurlijk helemaal je eigen keuze welk protocol je wilt gebruiken. Zou zeggen stoei met allebei, dan steek je er wat van op.

• DragonFly
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 22:34
En nog wat, die hype van Firewalls.... wordt er niet goed van. We worden met z'n alle lekker paranoide gemaakt.

Een (standaard)boosdoener kan niks met je computer uitrichten als er geen programma als "ontvanger" op je HD staat en geactiveerd is. Zo'n ontvanger krijg je alleen maar binnen door je eigen onoplettenheid (emailtje proggie van een vriendje o.i.d)

Dus veeeeeeeel belangrijker dan een Firewall is een goede virusscanner, die dat soort ontvangers detecteerd

Verwijderd

Op vrijdag 29 december 2000 00:46 schreef DragonFly het volgende:
Dus veeeeeeeel belangrijker dan een Firewall is een goede virusscanner, die dat soort ontvangers detecteerd
Mee eens!

Verwijderd

Topicstarter
ik weet nu wel voldoende en bedankt voor de inspanning
thnx roscoz

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
NetBEUI is niet alleen veilig... het is ook sneller.

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:41
Op vrijdag 29 december 2000 00:35 schreef roscoz het volgende:
nu gebruik ik als fire wall zone alarm pro.
Ik geloof dat hij wel redelijk progamma is, maar als ik mijn internet toch niet hoef te delen en aleen printer en en bestanden deel is NetBEUI geschikt leek mij.
maar mijn probleem is niet mijn kueze maar hoe kan ik NetBEUI configureren.
of weet iemand een goede site waar ik een goede configuratie kan vinden
Niet ZONEALARM!! Als er iets wel niet een scheitprogramma is dan is het zonealarm wel, pak liever BlackICE Defender, zoek maar ff op tucows ofzo. Zonealarm is echt :r

I want to live forever, so far.. so good.

Verwijderd

Hangt ervan af. Als je modems wilt delen gebruik je TCP/IP. Anders gebruik je NetBEUI.
Pagina: 1