Transparente flash als layer boven JPG

Pagina: 1
Acties:

• ericck
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 22:23
Kan ik een flash file met alleen tekst transparant als layer boven een JPG zetten.
De JPG is een image map met mijn navigatie erin, en is dus heel belangrijk.

Ik kan ook de JPG in de flash zetten, maar dan kan 2% ofzo de site niet goed bekijken want die heeft geen flash, dus graag een oplossing met een transparent flash. Is dit mogelijk?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nee, door de aard van de flash plugin wil deze alleen als block level element optreden, en duldt ie geen objecten in de pagina die over- of onderlappen. Enige wat je kan doen is een achtergrond in het element waar ie instaat (body / div / span / td / whatever) zetten en 'm daar overheen zetten; dat lukt meestal wel.

Wat jij wilt lukt dus niet :) Zorg voor goeie plugindetection en je komt een eind denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door HunterPro op 12-09-2004 20:35 ]

• ericck
Als achtergrond? Dus gewoon met CSS iets in de trant van { background: huppeldepup.swf }? Wist niet dat dat kon...
Ik kan dus gewoon die JPG in een DIV block zetten en dan de flash als background? Maar dan valt die JPG toch over de Flash?

• HunterPro
  • Niet online
ericck schreef op 12 september 2004 @ 20:38:
Als achtergrond? Dus gewoon met CSS iets in de trant van { background: huppeldepup.swf }? Wist niet dat dat kon...
Ik kan dus gewoon die JPG in een DIV block zetten en dan de flash als background? Maar dan valt die JPG toch over de Flash?
nee ik bedoel andersom. Je kan een jpeg/gif alleen 'mixen' met flash als je de image als background zet in het element wat de flash omvat. Dan kun je de image dus geen image-map meer meegeven omdat ie als background property meegaat en die mag geen map hebben. Wat jij wilt kan dus niet zonder meer.

• Skaah
  • Niet online
De JPEG als background, en de flash daar absoluut bovenop positioneren, en een transparante png/gif de imagemap laten bevatten?

• HunterPro
  • Niet online
Skaah schreef op 12 september 2004 @ 20:50:
De JPEG als background, en de flash daar absoluut bovenop positioneren, en een transparante png/gif de imagemap laten bevatten?
die laatste laag lukt dus niet.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
-- blaat

[ Voor 196% gewijzigd door Genoil op 12-09-2004 21:47 ]

• ericck
Eigenlijk raar dat dat niet eens kan. Mijn probleem zou opgelost als ik een soort van transparante background kon aanmaken, maar na al die verbeteringen in Flash hebben ze daar blijkbaar nog niet aangedacht.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
ericck schreef op 13 september 2004 @ 11:26:
Eigenlijk raar dat dat niet eens kan. Mijn probleem zou opgelost als ik een soort van transparante background kon aanmaken, maar na al die verbeteringen in Flash hebben ze daar blijkbaar nog niet aangedacht.
offtopic:
Hee E, check je mailbox eens ff

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

Hmm, ik kwam laatst dit tegen toen ik wat aan het rondneuzen was n.a.v. een artikel over Flash Replacement. Ik heb er nog niks mee gedaan en ben geen Flash-guru maar ik kreeg de indruk dat het wel moet kunnen. Kijk ook naar het demootje lager op de pagina.

http://www.macromedia.com...sh/ts/documents/wmode.htm

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Wat HunterPro zegt oer Flash detection. Dat gaat zo vaak mis (in mijn ervarig)

Ik gebruikte vroeger altijd die van Colin Moock
http://www.moock.org/webdesign/flash/detection/moockfpi/ maar zelf mister Moock raadt het eigenlijk af om flashchecks te gebruiken. Copypaste een quotje.
* detection schemes generally only work about 90-97% of the time (that percentage is *not* the result of a scientific study, it's a general emperical feel)
* before you detect, consider not detecting at all. where possible, offer a splash page that provides links to both the flash and non-flash version of your content. a "choose your own site" splash page is easy to implement and guaranteed to work. (even if your audience doesn't know what flash is, you can add a description to explain that the flash version is the "full featured, animated site " and the non-flash version is the "basic site, guaranteed to work in all browsers"
90/97% ... tja doe het rekenwerk in vergelijking met je 2% die het mist als je het geheel in flash doet :)

Over het met CCS erboven zetten, lijkt me dat de search vol zit met topics die exact hetzelfde willen als jij.
http://gathering.tweakers...TERS%5D=XF13---A#hitstart

[ Voor 22% gewijzigd door Yellow|A op 13-09-2004 13:12 ]

|{ brrr }] |

• ericck
Met behulp van het artikel van Type-O ben ik er aardig uitgekomen.
(@Yellow: In de search staan een heleboel onbeantwoorde vragen en halve antwoorden)

Het wordt nu eigenlijk meer een DHTML / CSS topic. Maar ik wil twee layers over elkaar op het midden van de pagina. Ik heb nu het onderstaande, maar dan komen de layers gewoon onder elkaar (uiteraard). Hoe schijf ik nou die onderste DIV exact over die bovenste ZONDER position: absolute ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<CENTER>
<DIV align="center">
      <object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=4,0,2,0" width="715" height="85">
        <param name="movie" value="eric8.swf" />
        <param name="quality" value="high" />
        <param name="loop" value="false" />
        <param name="wmode" value="opaque" />
        <embed src="eric8.swf" width="715" height="85" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" wmode="opaque"> 
        </embed> </object>
</DIV>
<CENTER>

<DIV style="z-index:1;" align="center">
<CENTER>
[img]"image/bovenlogo.jpg">
</CENTER>
</DIV[/img]

Het moet heel makkelijk zijn. Wie helpt me even verder?

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Dit is je vriend

beetje googlen op CSS, Positioning, etc. kan geen kwaad

Your time as a student is the best time of your life

• ericck
Bedankt, vriend.

Maar ik heb dit al doorgelezen maar kom er nog niet uit.

• ericck
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<CENTER>
<SPAN style="position:relative;top:0px;height:85px;">
      <object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=4,0,2,0" width="715" height="85" style="position:relative;top:0px;left:0px;z-index:2;">
        <param name="movie" value="eric8.swf" />
        <param name="quality" value="high" />
        <param name="loop" value="false" />
        <param name="wmode" value="transparent" />
        <embed src="eric8.swf" width="715" height="85" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent"> 
        </embed> </object>

<CENTER>
[img]"image/bovenlogo.jpg"[/img]
</CENTER>
</SPAN>
</CENTER>

Dit is de werkende code.

[ Voor 46% gewijzigd door ericck op 13-09-2004 14:47 . Reden: Gelukt! ]

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
2 div's maken
relatief positioneren
de 2e div een negatieve topwaarde meegeven

Dat zou ook moeten werken dacht ik

Your time as a student is the best time of your life

• ericck
Volgende probleem: de code die ik nu heb bedacht is niet Firefox-proof. Hoe zou jij dat doen?

Verwijderd

Hi Ericck,

de WMODE:
code:
1
werkt alleen in IE.

Maar je kan het ook anders aanpakken.

Dit gaat in <HEAD>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
// JavaScript Document
var MM_contentVersion = 6;

var plugin = (navigator.mimeTypes && navigator.mimeTypes["application/x-shockwave-flash"]) ? navigator.mimeTypes["application/x-shockwave-flash"].enabledPlugin : 0;
if ( plugin ) {
        var words = navigator.plugins["Shockwave Flash"].description.split(" ");
        for (var i = 0; i < words.length; ++i)
        {
        if (isNaN(parseInt(words[i])))
        continue;
        var MM_PluginVersion = words[i]; 
        }
    var MM_FlashCanPlay = MM_PluginVersion >= MM_contentVersion;
}
else if (navigator.userAgent && navigator.userAgent.indexOf("MSIE")>=0 
   && (navigator.appVersion.indexOf("Win") != -1)) {
    document.write('<SCR' + 'IPT LANGUAGE=VBScript\> \n'); //FS hide this from IE4.5 Mac by splitting the tag
    document.write('on error resume next \n');
    document.write('MM_FlashCanPlay = ( IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash." & MM_contentVersion)))\n');
    document.write('</SCR' + 'IPT\> \n');
}

function flash(flashurl, alturl, myname, mywidth, myheight, mybgcolor, mymap) {

if ( MM_FlashCanPlay ) {
    document.write('<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000"');
    document.write('codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0" width="' + mywidth + '"');
    document.write('height="' + myheight + '" id="' + myname + '" align="middle">');
    document.write('<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />');
    document.write('<param name="movie" value="' + flashurl + '" />');
    document.write('<param name="quality" value="high" />');
    document.write('<param name="menu" value="false" />');
    document.write('<param name="bgcolor" value="' + mybgcolor + '" />');
    document.write('<embed menu="false" src="' + flashurl + '" quality="high" bgcolor="' + mybgcolor + '" width="' + mywidth + '" height="' + myheight + '" name="' + myname + '" ');
    document.write('align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash"');
    document.write('pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />');
    document.write('</object>');

} else{

if (mymap == null) {
        mymap = "";
    } else {
        mymap = ' usemap="#' + mymap + '" ';
    }

document.write('[img]"');
    document.write(alturl);
    document.write('"[/img]');
}

}
</script>

en hiermee plak je een swf op je site mits de bezoeker flash6 heeft, anders krijgt ie een plaatje (je kan zelfs een map-area defineren met links)
code:
1
<script language="JavaScript" type="text/javascript">flash('swf/ericck.swf', 'img/vervangendplaatje.jpg', 'flashnaampje', 320, 240, '#FFFFFF', null);</script>

misschien helpt het je een beetje verder :)
groetjes,
G.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

code:
1
2
3
4
<object type="application/x-shochwave-flash" data="hierjemovie.swf" width="123" height="456">
   <param name="movie" value="hierjemovie.swf" />
</object>

Embed is achterhaald ;) Werkt overal in, alleen Opera maakt het niet transparant, maar dat kan dat hele ding gewoon niet oid. Flashchecks (of wat voor checks dan ook) zijn imo volledig overbodig en achterhaald, maar da's een andere discussie.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Pagina: 1