Toon posts:

Geluid in games is vertraagd (debian)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag bezig om debian op mijn desktop aan het werk te krijgen. (Ik draai al jaren een debian server) Alles werkte al vrij snel redelijk goed, geluid, beeld (2d) enzo...
Alleen toen ik na een aantal uren vechten de ati drivers aan het werk kreeg om te gaan gamen bleek dat in geen enkele game het geluid het deed.

Het werkt alleen met dit commando:
code:
1
artdsp -m tuxracer (of een andere game, bijvoorbeeld enemy territory)
Alleen is het geluid nu ongeveer een seconde te laat.

Nog wat info:
- alsa doet het niet (wil driver intel8x0 gebruiken), geeft geen foutmeldingen, maar geen geluid.
- geluidskaart: cmedia CMI9761 (onboard aldi 8080XL) (driver op cmedia site is voor kernel 2.4 ik draai 2.6.7-1-686 default debian) bovendien doet het geluid het gewoon in kde en met Open Sound System
- debian unstable/testing (up-to-date)
- Systeem: p4 3ghz, 512mb, 9800Pro (Medion 8080XL)

Heeft iemand sugesties voor wat ik nog kan proberen?

P.S. Ik ben nog een beetje een newbie op het gebied van sound/graphics in linux, dus niet te hard flamen aub. Ik ben al uren bezig en google heeft nog geen bruikbare oplossing gegeven.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Het hele probleem is gewoon dat je arts gebruikt. Dat is een sowtware mixer voor geluid en naar mijn mening niet echt een bijster goede (Ik ken helemaal geen goede sw mixer in Linux trouwens). De grootte van de buffer die arts gebruikt, bepaalt waarschijnlijk de lengte van de vertraging.

Je geluidskaart zal wel geen hw mixen kunnen, dus ik zou kijken of je misschien iets met dmix aan kunt vangen. Een veel beter idee is zelfs een oude Soundblaser erin stoppen en genieten van de support die deze kaart kent: deze kan wel door meerdere programma's tegelijk geopend worden.

Suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, toch heb ik zoiets van, als die in windows werkt moet die ook in linux kunnen werken... Het is een geinige 5.1 geluidskaart, en om nu een nieuwe 5.1 kaart te kopen om linux te draaien vind ik een beetje onzin. (Heb 5.1 boxen, dus een 5.1 kaart is wel handig) Hij hoeft in linux van mij geen 5.1 te doen.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 19:51:
Tja, toch heb ik zoiets van, als die in windows werkt moet die ook in linux kunnen werken...
Helemaal mee eens. Maar als je kaart zeldzaam is en er is geen fanatiekeling die een driver maakt, dan houdt het op. Ik heb even hier voor je gekeken:
http://www.alsa-project.o...dex.php?vendor=All#matrix
Je kaart lijkt er niet tussen te staan.
Het is een geinige 5.1 geluidskaart, en om nu een nieuwe 5.1 kaart te kopen om linux te draaien vind ik een beetje onzin. (Heb 5.1 boxen, dus een 5.1 kaart is wel handig) Hij hoeft in linux van mij geen 5.1 te doen.
Ik begrijp je punt, ik suggereerde het in geval je nog zoiets op zolder hebt liggen.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:46
Je zegt dat alsa niet werkt, maar weet je zeker dat het geluid niet ge-mute'd is? Dat wil nog wel eens voorkomen met alsa namelijk. Kun je controleren met alsamixer.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz toch wel een foutmelding bij alsa:
$alsamixer
alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Je mist mogelijk de alsa devicenodes, die kun je bijvoorbeeld met MAKEDEV aanmaken.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Arts werkt prima en je gebruikt de goede driver.............. alleen arts buffert het geluid :)

Zet dus de buffer lager en het probleem is opgelost (in het KDE control center, geluid en multimedia, geluidssysteem en de geluidsbuffer aanpassen).

Succes

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:14
Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 20:48:
Hmmz toch wel een foutmelding bij alsa:
$alsamixer
alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device
heb ik ook gehad met een intel 8x0 kaartje (de onboard realtek ac97 van een msi 845GEV mobo).

Ik heb het nu aan de gang met de 2.6.8.1 kernel met alsa support ingebakken.
daarna alsa-base en alsa-utils via apt binnenhalen. alsaconf draaien.
daarna een willekeurige mixer util binnen halen en (alsamixer, of in kde doe je alsamixergui) daar de channels unmuten en geluid via ALSA!

vergeet het unmuten niet, standaard staan ALLE channels uit, dus moet je ze ff aanzetten.

I want to live forever, so far.. so good.

Pagina: 1